Foto
Publicaties over onderzoek i.s.m. RTL
29 juni 2005
Fooi moet nog steeds 'verdiend' worden
Negen op de tien (89%) Nederlanders geven altijd, regelmatig of soms
een fooi. Ruim een tiende (11%) doet dit nooit. Vooral een bezoek aan
een restaurant wordt afgesloten met een fooi (91%); de bediening op
een terras of in een café kan in zes op de tien gevallen
(respectievelijk 62% en 57%) op een extraatje rekenen.
Vaststelling hoogte fooi vooral door afronding
De hoogte van de fooi wordt vooral bepaald door afronding van het
bedrag naar boven (58%). Ruim een kwart van de 'tipgevers' geeft een
vast percentage van de prijs (27%). Gemiddeld is dat 8,3 procent boven
op de rekening. Eén op de tien consumenten geeft zo'n beetje een vast
bedrag. De gemiddelde tip is EUR 2,40.
Bijna één procent van alle Nederlanders gaf ooit een fooi van 200 euro
of meer. Het ging hier doorgaans om erg grote feesten en partijen:
bruiloften, jubilea, pensionering, et cetera.
Fooi is uiting van waardering
Een meerderheid van de 'tippers' geeft een fooi om zo de waardering te
laten blijken over de geboden service (84%). Eén op de acht (12%)
vindt een fooi 'onzin', omdat men toch al betaald krijgt voor het werk
(7%), of omdat het al duur genoeg is (5%). Vooral ouderen vinden een
fooi onzin. Vier procent ziet de fooi als een noodzakelijke aanvulling
op het loon.
Het idee dat een fooi verplicht zou zijn, wordt door een ruime
meerderheid van de volwassen Nederlanders stellig ontkend (86%).
Euro heeft aantal fooien doen afnemen
De komst van de euro heeft volgens 48 procent van de Nederlanders geen
invloed op het eigen fooi geefgedrag. 35 procent geeft aan sinds de
komst van de euro zuiniger te zijn geworden als het gaat om het geven
van fooien en zeventien procent heeft het idee juist meer te zijn gaan
tippen. Per saldo (35 minus 17 = 18%) kunnen we derhalve zeggen dat
circa één op de zes Nederlanders door de komst van de euro minder fooi
is gaan geven.
Jongeren geven vaker fooi, maar minder hoog bedrag
Jongeren (18-34 jaar) geven beduidend vaker een fooi (95%) dan ouderen
(55+: 79%), maar geven gemiddeld een iets kleiner bedrag (EUR 1,90)
dan ouderen (EUR 2,70). Wel geven beiden zo'n negen procent, het
verschil dient derhalve vooral verklaard te worden uit de grotere
aankoopbedragen onder ouderen.
Mannen geven iets vaker een fooi dan vrouwen (91% versus 87%). Mannen
doen dat vaker in het café, vrouwen vaker bij de kapper. Mannen geven
gemiddeld iets meer (EUR 2,60 of 8,3%) dan vrouwen (EUR 2,30 of 7,9%),
maar de verschillen zijn erg klein.
C4903 | TNS NIPObase (CATI) | Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht
van RTL Nieuws. Het veldwerk vond plaats op vrijdag 24 juni 2005. In
totaal werden 600 personen van 18 jaar en ouder ondervraagd.
Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO/ RTL Nieuws vermelden.
Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Peter Kanne (tel: 020
522 59 24).
TNS NIPO