Veilig Amsterdam
Gemeente Amsterdam - Wet Bibob effectief instrument tegen
georganiseerde criminaliteit
29/06/2005 - De toepassing van de Wet Bibob is de afgelopen twee jaar
een effectief middel gebleken in de bestuurlijke aanpak van de
georganiseerde criminaliteit. Dat blijkt uit de Evaluatie
implementatie Wet Bibob die het college van B&W heeft goedgekeurd.
De evaluatie gaat over de toepassing van de Wet Bibob in Amsterdam
over de jaren 2003, 2004 en de eerste helft van 2005. De wet wordt
sinds september 2003 in Amsterdam toegepast in de horeca-,
prostitutie- en speelautomatenhallenbranches en sinds 1 september 2004
ook voor milieuvergunningen. De wet moet voorkomen dat vergunningen
voor deze branches misbruikt worden voor criminele activiteiten. In
overige branches en sectoren zoals aanbestedingen, bouw en subsidies,
wordt de wet ook spoedig toegepast.
Belangrijkste conclusies evaluatie
Amsterdam is landelijk gezien koploper als het gaat om toepassing van
de Wet Bibob in de verschillende branches. De vragenlijst die
ondernemers bij het aanvragen of verlengen van een vergunning moeten
invullen is een effectief instrument om malafide ondernemers van
bonafide te scheiden. Het Coördinatiebureau Bibob Amsterdam (onderdeel
van het Van Traa-team) heeft tot nu toe circa 50 zeer complexe
dossiers in onderzoek genomen. In 2004 zijn op basis hiervan in totaal
13 vergunningen geweigerd dan wel ingetrokken, vanwege criminele
infiltraties. Overige complexe dossiers zijn nog in onderzoek.
De preventieve werking van de Wet Bibob en de daaruit voortvloeiende
aanvraagprocedure blijkt al in het jaar 2003. Volgens zowel
vergunningmedewerkers als branchevertegenwoordigers trekken sommige
ondernemers hun aanvraag in als ze met de extra vragen over de
financiële administratie, herkomst van het geld en/of personeelsbeleid
worden geconfronteerd.
Toepassing Wet Bibob
De landelijke Wet Bibob (Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen
door het openbaar bestuur) geeft gemeenten een extra instrument in
handen om te voorkomen dat de overheid criminelen faciliteert door
bijvoorbeeld een vergunning te verlenen. Voortaan wordt van
vergunningaanvragers (en huidige vergunninghouders) meer informatie
gevraagd over vooral de financiering en de zeggenschapsstructuur van
de onderneming. Met behulp van deze gegevens kan de gemeente beter de
integriteit van de aanvrager en diens zakelijke relaties beoordelen en
in kaart brengen.
Als aan de hand van deze gegevens blijkt dat er gevaar bestaat dat de
vergunning mede gebruikt zal worden voor criminele activiteiten, kan
de gemeente de vergunning weigeren of intrekken. Het Coördinatiebureau
werkt nauw samen met stadsdelen, justitie en politie. Ook de
belastingdienst Amsterdam werkt mee door het inzetten van het
instrument verklaring over goed betalingsgedrag. Dit document is bij
de aanvraagprocedure van vergunningen als vereist document
geïntroduceerd. Ook hier gaat een preventieve werking vanuit.