Veilig Amsterdam


Gemeente Amsterdam - Wet Bibob effectief instrument tegen georganiseerde criminaliteit


29/06/2005 - De toepassing van de Wet Bibob is de afgelopen twee jaar een effectief middel gebleken in de bestuurlijke aanpak van de georganiseerde criminaliteit. Dat blijkt uit de Evaluatie implementatie Wet Bibob die het college van B&W heeft goedgekeurd.

De evaluatie gaat over de toepassing van de Wet Bibob in Amsterdam over de jaren 2003, 2004 en de eerste helft van 2005. De wet wordt sinds september 2003 in Amsterdam toegepast in de horeca-, prostitutie- en speelautomatenhallenbranches en sinds 1 september 2004 ook voor milieuvergunningen. De wet moet voorkomen dat vergunningen voor deze branches misbruikt worden voor criminele activiteiten. In overige branches en sectoren zoals aanbestedingen, bouw en subsidies, wordt de wet ook spoedig toegepast.

Belangrijkste conclusies evaluatie
Amsterdam is landelijk gezien koploper als het gaat om toepassing van de Wet Bibob in de verschillende branches. De vragenlijst die ondernemers bij het aanvragen of verlengen van een vergunning moeten invullen is een effectief instrument om malafide ondernemers van bonafide te scheiden. Het Coördinatiebureau Bibob Amsterdam (onderdeel van het Van Traa-team) heeft tot nu toe circa 50 zeer complexe dossiers in onderzoek genomen. In 2004 zijn op basis hiervan in totaal
13 vergunningen geweigerd dan wel ingetrokken, vanwege criminele infiltraties. Overige complexe dossiers zijn nog in onderzoek.

De preventieve werking van de Wet Bibob en de daaruit voortvloeiende aanvraagprocedure blijkt al in het jaar 2003. Volgens zowel vergunningmedewerkers als branchevertegenwoordigers trekken sommige ondernemers hun aanvraag in als ze met de extra vragen over de financiële administratie, herkomst van het geld en/of personeelsbeleid worden geconfronteerd.

Toepassing Wet Bibob
De landelijke Wet Bibob (Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur) geeft gemeenten een extra instrument in handen om te voorkomen dat de overheid criminelen faciliteert door bijvoorbeeld een vergunning te verlenen. Voortaan wordt van vergunningaanvragers (en huidige vergunninghouders) meer informatie gevraagd over vooral de financiering en de zeggenschapsstructuur van de onderneming. Met behulp van deze gegevens kan de gemeente beter de integriteit van de aanvrager en diens zakelijke relaties beoordelen en in kaart brengen.

Als aan de hand van deze gegevens blijkt dat er gevaar bestaat dat de vergunning mede gebruikt zal worden voor criminele activiteiten, kan de gemeente de vergunning weigeren of intrekken. Het Coördinatiebureau werkt nauw samen met stadsdelen, justitie en politie. Ook de belastingdienst Amsterdam werkt mee door het inzetten van het instrument verklaring over goed betalingsgedrag. Dit document is bij de aanvraagprocedure van vergunningen als vereist document geïntroduceerd. Ook hier gaat een preventieve werking vanuit.