Heliview Marketingservices

Markt voor Interne Transportmiddelen toont herstel 29-06-2005

Na een aantal mindere jaren toont de markt voor interne transportmiddelen als vorkheftrucks, reachtrucks, elektropallettrucks en elektrostapelaars weer vormen van herstel en zijn de bestedingen weer ongeveer op het niveau van 2002.

Heliview Research uit Breda heeft onderzoek gedaan onder de wat grotere bedrijven in Nederland met 20 werknemers of meer. In vergelijking met de cijfers uit 2002, toen de vorige meting plaatsvond, liggen de bestedingen bijna 2% lager terwijl het aantal vestigingen in Nederland met 20 werknemers of meer in diezelfde periode met ruim 4% is gedaald.

Bijna driekwart van de bestedingen gaat op aan vorkheftrucks, de rest gaat voornamelijk naar de aankoop van elektropallettrucks en reachtrucks. Elektrostapelaars vormen duidelijk een klein segment in deze markt.

Ruim de helft van het park van alle intern transportmiddelen samen bestaat uit vorkheftrucks (55%), gevolgd door elektropallettrucks, elektrostapelaars en reachtrucks. De merken met de grootste parkaandelen zijn voor vorkheftrucks Toyota, voor elektropallettrucks BT, voor elektrostapelaars BT en Jungheinrich en voor reachtrucks Jungheinrich. Dit zijn dus wel de meest aanwezige merken maar niet noodzakelijk de meest verkochte in de laatste tijd.

Een belangrijk aspect tenslotte waarop de koper let bij de keuze van een nieuwe truck is naast uiteraard betrouwbaarheid en prijs/kwaliteit vooral de kwaliteit van het service apparaat.