Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
29 juni 2005
Ons kenmerk
DGTL05.004818
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk

-
Onderwerp
kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij ontvangt u de antwoorden op de vragen van het lid Gerkens over de brandstof-toeslag voor vluchten op Suriname.


1. Is het waar dat de SLM en de KLM de brandstoftoeslag op de monopolieroute tussen Amsterdam en Paramaribo op 1 april jl. hebben verhoogd en deze per 1 juli a.s. nog verder willen verhogen? Zo ja, is deze verhoging 45 dagen van de tevoren aangekondigd en zijn de overheden hiermee akkoord gegaan conform artikel 6 van het Luchtvaartverdrag tussen beide landen? Kunt u toelichten waarom deze toestemming wel of niet verleend is?


1. Nee, KLM heeft op alle intercontinentale routes per 15 april j.l. een brandstoftoeslag van 26 euro per gevlogen traject ingevoerd, met uitzondering van Suriname. Voor het traject op Suriname is per genoemde datum een toeslag van 23 euro ingevoerd. Per

1 juni van dit jaar zijn de brandstoftoeslagen gelijkgetrokken en geldt ook voor Suriname een brandstoftoeslag van 26 euro per traject.

Tariefsverhogingen worden in de praktijk niet steeds expliciet aan mij voorgelegd, maar mimimaal 45 dagen van tevoren bij Airline Tariff Publishing Company (ATPCO) gedeponeerd. Ik heb inzage in deze gegevens en kan eventueel te kennen geven dat ik de nieuwe tarieven niet goedkeur. Ik heb daar tot op heden geen aanleiding toe gezien.

Ten aanzien van brandstoftoeslagen is het gebruikelijk dat deze een week voorafgaand aan de invoering daarvan bij ATPCO worden gedeponeerd. Stijgende brandstofprijzen leveren naar mijn oordeel een bijzonder geval op waarbij ik het niet redelijk acht vast te houden aan een termijn van 45 dagen. Overigens heeft KLM volgens mijn gegevens in dit geval nagelaten de betreffende brandstoftoeslag tijdig te melden. Ik zal KLM er op wijzen dat ik strikt de hand zal houden aan voorafgaande melding van brandstoftoeslagen minimaal een week voor invoering daarvan.


2. Acht u een verhoging van de brandstoftoeslag op deze verbinding rechtvaardig, terwijl op sommige vluchten nog helemaal geen toeslag gerekend wordt? Wat is uw oordeel hierover mede in het licht van duw eerdere constatering dat de tarieven op deze route reeds te hoog zijn?


2. Op alle intercontinentale vluchten van KLM wordt een brandstoftoeslag van 26 euro gehanteerd. Gelet op de voortdurende stijging van de brandstofprijzen hoeft het niet te verbazen dat de luchtvaartmaatschappijen zich over de hele wereld gedwongen hebben gezien om brandstoftoeslagen te hanteren. De reizigers op de route Amsterdam- Paramaribo zijn in verhouding tot reizigers op andere intercontinentale routes niet harder door deze brandstoftoeslagen getroffen.

Uit het NMa onderzoek uit 2001 is overigens gebleken dat de tarieven op de route hoog zijn, doch aanvaardbaar, gezien het specifieke karakter van de route. Samen met mijn Surinaamse collega heb ik bewerkstelligd dat er sinds vorig jaar op de route meer stoelen en meer lage tarieven beschikbaar zijn.


3. Bent u bereid maatregelen te nemen om te voorkomen dat deze tariefverhoging doorgaat? Zo ja, wat voor maatregelen gaat u nemen? Zo neen, waarom niet?

3. Nee. Hiervoor verwijs ik naar mijn antwoord op vraag 2.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

drs M.H. Schultz van Haegen