Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders


1. Alcoholverbod bij Händelstraat en Tivolituin Het college heeft besloten in en rondom de winkelstrip op de Händelstraat (Oog en Al) en in de Tivolituin (bij Biltstraat) een alcoholverbod in te voeren. In de binnenstad, Overvecht, Lunetten, rond stadion Galgenwaard en het winkelcentrum Smaragdplein geldt een dergelijk verbod al. Een alcolholverbod levert een bijdrage aan het voorkomen van overlast gevend gedrag. Omwonenden van de winkelstrip aan de Händelstraat hebben 's avonds in toenemende mate last van jongeren, die zorgen voor geluidsoverlast en vervuiling van de omgeving. Regelmatig is alcohol daar de oorzaak van. Het college hoopt dat een verbod op alcohol in deze omgeving effectief zal zijn. Overtreding van het verbod is op grond van de Algemene plaatselijke verordening strafbaar. Het alcoholverbod staat niet op zichzelf. Samen met ondernemers, jongerenwerk en politie werkt Wijkbureau West aan het project Veilig Ondernemen. Onderdeel daarvan is dat winkeliers geen alcoholhoudende drank meer verkopen aan overlastgevende jongeren. Bovendien is er een alternatieve plek voor jongeren aanwezig, de jongerenontmoetingsplaats aan de Everhard Meisterlaan.

Ook in de Tivolituin en omgeving voert het college een alcoholverbod in. Tot midden vorig jaar was er ook al overlast door vooral alcoholgebruik, maar tot dat moment was de situatie beheersbaar. Sindsdien is de overlast erger en is er een reeks incidenten (met enkele escalaties) geweest. Niet alleen de veiligheid van de bezoekers en de vrijwilligers die er werken komen in het geding, ook het openbare karakter van het gebied komt in het gedrang. Met als gevolg dat mensen de tuin gaan mijden. Met een alcoholverbod kan ook hier overlast worden voorkomen en beperkt.


2. Luchtkwaliteit in 2004 aanzienlijk beter dan in 2003 De luchtkwaliteit in Utrecht was in 2004 aanzienlijk beter dan in 2003. Dat blijkt uit de 'Rapportage Luchtkwaliteit 2004' die door het college is vastgesteld.

Uit de rapportage over 2004 blijkt dat de situatie in vergelijking met vorig jaar sterk verbeterd is. Het aantal overschrijdingen van de norm is ten opzichte van 2003 sterk afgenomen. De knelpunten uit de rapportage over 2004 komen wel grotendeels overeen met de knelpunten van twee jaar eerder (in 2002). De verbetering ten opzichte van 2003 wordt vooral veroorzaakt door weersomstandigheden. Bij de rapportage over 2003 was al duidelijk dat de oorzaak daarvan vooral lag in de uitzonderlijk warme zomer, wat ongunstig is voor de luchtkwaliteit. Het weer in 2004 was meer gemiddeld, wat weer tot een betere luchtkwaliteit heeft geleid.

Vooral de situatie voor fijn stof is in vergelijking met 2003 sterk verbeterd. Dit wordt overigens niet alleen veroorzaakt door de betere weersomstandigheden in 2004, maar ook door een lagere achtergrondconcentratie fijn stof en door het gebruik van betere gegevens over de verhouding personen- en vrachtverkeer. Daarnaast heeft het GVU zestig oude stadsbussen uit roulatie genomen en vervangen door schonere bussen met roetfilters.

Het globale beeld in 2004 is dat het grootste deel van de inwoners niet langdurig wordt blootgesteld aan te sterk verontreinigde buitenlucht. De knelpunten die in het eerder vastgestelde Luchtkwaliteitplan 2002-2010 zijn aangegeven, blijken in de Rapportage Luchtkwaliteit 2004 nog steeds actueel. Daarbij gaat het onder andere om Graadt van Roggenweg en Weerdsingel-westzijde/Oudenoord. Deze zullen met voorrang worden aangepakt.

Luchtkwaliteit is op dit moment een actueel item in Nederland. Utrecht neemt binnen de mogelijkheden maatregelen om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Omdat Utrecht omringd is door snelwegen, zijn ook rijksmaatregelen noodzakelijk. De G4 (de vier grote steden) hebben hiervoor gepleit bij staatssecretaris Van Geel van Milieu. Hij kondigde onlangs aan op korte termijn met een nieuw Besluit Luchtkwaliteit te komen en een pakket aan maatregelen voor te bereiden dat bijdraagt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit. Bovenop de reeds beschikbare ¤ 500 miljoen, heeft het kabinet voor deze maatregelen onlangs nog eens ¤ 300 miljoen extra uitgetrokken. Bij de maatregelen wordt o.a. gedacht aan het stimuleren van roetfilters en het instellen van 80 km-zones op snelwegen. Gemeente Utrecht steunt deze maatregelen en zoekt intussen naar praktische oplossingen om de uitvoering van projecten te waarborgen.


3. Definitief Ontwerp 24 Oktoberplein vastgesteld Als onderdeel van de herinrichting van het 24 Oktoberplein komt de fly-over voor het verkeer tussen de aansluiting op de A2 bij Hooggelegen en het centrum er definitief. Het college heeft het Definitief Ontwerp daarvoor vastgesteld. Met een totale lengte van 500 meter is de fly-over na de reconstructie van het 24 Oktoberplein de belangrijkste blikvanger. Door de herinrichting van dit verkeersplein aan de westkant van de stad wordt de verkeerssituatie op maaiveldniveau aanzienlijk verbeterd. Het huidige verkeersplein verdwijnt en maakt plaats voor een overzichtelijk kruispunt dat met verkeerslichten wordt geregeld. Doordat de grootste verkeersstroom op het 24 Oktoberplein in de toekomst gebruik kan maken van de fly-over, ontstaat op het plein zelf meer ruimte voor langzaam verkeer (fietsers en voetgangers) en openbaar vervoer. Hierdoor zal de doorstroming van het verkeer sterk verbeteren. Het tracé van de tram blijft in de nieuwe situatie ongewijzigd. Wel verandert de toegang tot het perron aan de centrum-zijde van de halte Ouderijn Ziekenhuis. In de huidige situatie is het mogelijk de Beneluxlaan op twee plaatsen over te steken naar het perron; bij de kruising met de Adm. Helfrichlaan en bij het 24 Oktoberplein. De oversteek bij het 24 Oktoberplein vervalt in de nieuwe situatie, omdat deze door uitbreiding van het aantal opstelstroken te onveilig is geworden.

Ook de verkeerssituatie op de Graadt van Roggenweg zal aanzienlijk verbeteren. Het collegebesluit om het Definitief Ontwerp 24 Oktoberplein vast te stellen, volgt op de afspraken die hierover gemaakt zijn in het collegeprogramma 'Utrecht in Uitvoering'. Daarnaast is het besluit een uitwerking van het door de gemeenteraad vastgestelde Bereikbaarheidsprogramma.

Nu het college het Definitief Ontwerp voor de herinrichting van het 24 Oktoberplein heeft vastgesteld, kan worden gestart met de uitwerking van het bestek. Planning is dat het project eind 2005 gereed is voor aanbesteding, onder voorwaarde dat de vereiste procedures zijn afgerond en de benodigde grond is verworven. Uitvoering van het project staat gepland voor de periode begin 2006 - begin 2008.