Ingezonden persbericht


Persbericht
Den Bosch, 29 juni 2005

Ihsan: meer jongeren en vrouwen in moskeebestuur

Driekwart van de moskeeën in Nederland ontplooit, naast religieuze activiteiten, ook diverse vormen van sociaal-cultureel werk en maatschappelijke opvang. Moskeeën en daaraan gelieerde organisaties zijn voor hun activiteiten bijna geheel afhankelijk van de inzet van vrijwilligers. Ze kunnen daarom gezien worden als vrijwilligersorganisaties. Moskeeën zijn vaak multifunctionele ontmoetingsruimtes, waar in toenemende mate jongeren en vrouwen actief zijn. Ze organiseren huiswerkbegeleiding, taallessen en sportactiviteiten. Naarmate er meer sprake is van een jong bestuur, een jonge imam en een jonge achterban is de moskee beter in staat maatschappelijk actief te zijn. Dit zijn de conclusies uit het onderzoek 'Maatschappelijk actief in moskeeverband' van IHSAN, islamitisch instituut voor maatschappelijke activering, en CIVIQ, instituut vrijwillige inzet. De onderzoeksuitkomsten worden op 1 juli om 14:30 uur in de Mevlana moskee in Rotterdam gepresenteerd.

Onderzoek
Uit het onderzoek blijkt dat maatschappelijk georiënteerde moskeeën als vrijwilligersorganisatie te maken krijgen met knelpunten die ook voorkomen bij autochtone achterbanorganisaties en verenigingen. Het gaat dan om individualisering, afnemende binding en hogere kwaliteitseisen. Moskeeorganisaties hebben meestal geen vrijwilligersbeleid en maken weinig gebruik van ondersteuningsmogelijkheden in de directe omgeving. Enerzijds vragen moskeebestuurders zich af hoe zij moeten omgaan met lokale overheden en naburige maatschappelijke organisaties. Anderzijds wordt de maatschappelijke rol van moskeeorganisaties steeds meer erkend door lokale overheden. Dit stelt gemeenten echter ook voor dilemma's en keuzes.

Multifunctioneel
In de ogen van moslims zijn moskeeën in Nederland veel meer dan louter gebedshuizen. Moskeeën ontplooien in toenemende mate niet-religieuze activiteiten en allerlei vormen van sociaal-cultureel werk en maatschappelijke opvang: van traumaverwerking voor vluchtelingen tot taallessen, en van zwemles voor vrouwen tot jongerenwerk. Moskeeën hebben daarnaast een functie als ontmoetingsplek, waar de gemeenschap terechtkan voor steun en advies. Deze (nieuwe) maatschappelijke rol van moskeeën en daaraan gelieerde organisaties vindt steeds meer erkenning bij lokale overheden.

Sociale potentie
Het totaal aantal vrijwilligers binnen de onderzochte moskeeën en moskeegelieerde organisaties ligt ongeveer op 5000. Het gemiddelde aantal vrijwilligers per moskeeorganisaties is 41. Dat maakt 5% uit van de eigen gemeenschap en 10% van het ledenbestand. Uitgaande van zo'n 400 moskeeën, zijn landelijk ongeveer 16.000 mensen die zich vrijwillig inzet voor de ander. In een periode van terugtredende overheid is dit een positieve bijdrage aan de Nederlandse samenleving.

Publicaties
Op basis van het onderzoek 'Maatschappelijk actief in moskeeverband' heeft IHSAN een onderzoeksrapport onder gelijkluidende naam uitgebracht. Daarnaast heeft CIVIQ een brochure 'Een klop op de deur' over hetzelfde thema gepubliceerd. Het onderzoeksrapport wordt op vrijdag 1 juli in Mevlana moskee in Rotterdam gepresenteerd. Daarnaast wordt in een panel gediscussieerd over de maatschappelijke rol van moskeeorganisaties.
---

Over IHSAN
IHSAN, Instituut voor islamitisch maatschappelijk activeringswerk is in 2001 opgericht en wil de betrokkenheid van de islamitische gemeenschap in Nederland bij maatschappelijke kwesties bevorderen en hun inzet daarvoor vergroten. In haar maatschappelijk activeringswerk bevordert en ondersteunt IHSAN de inzet vanuit de islamitische gemeenschap, gericht op zorg voor elkaar en op de kwetsbaren in de samenleving. Daarbij wordt aangesloten bij waarden en normen rond sociaal denken en handelen uit het islamitisch gedachtegoed, met het accent op saamhorigheid, het goede handelen en rechtvaardigheid. IHSAN is aangesloten bij de Samenwerkende Organisaties voor Maatschappelijk activeringswerk (SOM), die jaarlijks een subsidie ontvangt van het ministerie van VWS. ---------------------------

---



Ingezonden persbericht