Gemeente Den Haag

juni 2005
Ecologische verbinding Laan van Nieuw Oost-Indië aangelegd (29 juni)

Wethouder Wilbert Stolte (Stadsbeheer) heeft dinsdag 28 juni 2005 de ecologische verbinding onder de Laan van Nieuw Oost-Indië officieel geopend. Dit deed hij door het uitreiken van een prijs aan leerlingen van groep zeven en acht van basisschool de Leeuwerikshoeve, die een door Staatsbosbeheer georganiseerde speurtocht door het Haagse Bos maakten. De ecologische verbinding was de afronding van de eerste fase van de herinrichting van de Laan van Nieuw Oost-Indië tussen de Benoordenhoutseweg en de brug bij de vijver. De werkzaamheden zijn in oktober 2004 begonnen.

Ecologische passages
Onderzoek maakte duidelijk dat het van belang was dat de boshelften weer met elkaar verbonden zouden worden. Dit stimuleert de ontwikkeling van de verschillende diersoorten, maar ook de ontwikkeling van het totale bos. Dieren verspreiden sporen en zaden in hun mest en via hun vacht, waardoor de verschillende plantensoorten zich over een groter gebied kunnen verspreiden. In de ontwikkelingsvisie "De ontdekking van het Haagse Bos", die in 2001 door de gemeente Den Haag en Staatsbosbeheer (eigenaar van het Haagse Bos) is vastgesteld, was het herstel van de ecologische relatie tussen de twee bosdelen een hoofdpijler. Bij de herinrichting is ter hoogte van het Kerkepad onder de weg daarom een dubbele vierkante koker aangebracht op de scheiding van het hogere en lagere deel van het Haagse Bos. Deze ecologische passage, ook wel 'droge' duiker genoemd, is niet toegankelijk voor mensen of grote dieren. In de middenberm zijn ventilatie- en lichtschachten aangebracht. Sporen laten zien dat kleine zoogdieren al veelvuldig gebruik maken van deze ondergrondse passage.

Veiligheid en natuur
Om de Laan van Nieuw Oost-Indië veiliger te maken, is er voor fietsers en voetgangers een bijna zes meter brede middenbermen aangelegd. Ter hoogte van de Leidse Straatweg en het Kerkepad kan de weg makkelijker worden overgestoken. Per rijrichting zijn er twee rijstroken met aan weerszijden van de weg vrijliggende fietspaden. Aan de centrumkant ligt, direct naast het fietspad, een halfverhard voetpad. Op een paar plekken wordt het voetpad om een boom geleid. Deze keuze betekent dat in plaats van 60 bomen, er slechts 4 gekapt moesten worden.

Tweede fase herinrichting Laan van Nieuw Oost-Indë De tweede fase (vanaf de nieuw te bouwen brug tot de Bezuidenhoutseweg) is inmiddels gestart met de sloop van de huidige duiker. Dit is nodig om ruimte vrij te maken voor de bouw van één van de twee nieuwe bruggen. Gedurende de sloop en bouw rijdt het verkeer in beide richtingen over de resterende helft. Voor voetgangers en fietsers is een noodbrug aangelegd. Als de eerste brug klaar is, verruilt het verkeer de oude duiker voor de nieuwe brug. Het laatste deel van de duiker valt dan onder de sloophamer om plaats te maken voor brug twee. Verwacht wordt dat in mei 2006 ook deze fase is afgerond.

Voor meer informatie over de Laan van Nieuw Oost-Indië via: www.denhaag.nl/haagsebos