---
Brieven aan de Kamer
---
Privatisering MCW
29-6-2005 15:24:00
Op 31 maart 1998 (Kamerstuk 25 600 X, nr. 49) informeerde mijn
ambtsvoorganger u over de behoefte aan infrastructurele verbeteringen
bij de Mechanisch Centrale Werkplaats (MCW). Naar aanleiding van het
interdepartementale beleidsonderzoek (IBO) "Uitbesteding
ondersteunende eenheden Defensie" heb ik u op 7 juni 2002 (Brief nr.
Def-0200127) gemeld dat ik besloten heb nader onderzoek te laten
verrichten naar de mogelijkheid om een groot deel van de hogere
onderhoudswerklast van de Koninklijke Landmacht uit te besteden.
Daarbij diende de mogelijkheid van privatisering nadrukkelijk in
beschouwing te worden genomen.
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
Op 28 juni 2004 (Kamerstuk 26 396, nr. 33) heb ik u mijn voornemen
kenbaar gemaakt om met de Nederlandse bedrijven Thales Nederland B.V.
en Stork N.V. vervolggesprekken te voeren en de onderhandelingen te
starten over de privatisering van de Mechanisch Centrale Werkplaats
(MCW). Beide bedrijven gaven te kennen gezamenlijk
toekomstmogelijkheden te zien voor een overgenomen MCW waarbij zij
samen een gelijkwaardig en aanzienlijk aandeel in de nieuwe
onderneming zouden willen nemen, naast een beperkte deelname van
enkele binnenlandse en buitenlandse bedrijven.
Ter voorbereiding op de onderhandelingen is met de twee bedrijven
onderzocht of er aspecten zijn die een succesvolle privatisering in de
weg zouden kunnen staan. Daarbij gaat het om de toekomstige werklast
in relatie tot het aantal over te nemen werknemers, de voorwaarden
waaronder het personeel wordt overgenomen en de wettelijke kaders
waaraan moet worden voldaan op het gebied van infrastructuur,
ruimtelijke ordening en milieu.
Op het Algemeen Overleg op 8 december 2004 (Kamerstuk 26 396, nr. 43)
heb ik u gemeld dat de resultaten van het uitgevoerde onderzoek
weliswaar voldoende basis bieden om de onderhandelingen aan te vangen,
maar dat dit geenszins een garantie voor een overeenkomst is. Ik heb u
toegezegd u te informeren over de voortgang van het
onderhandelingsproces en de door het kamerlid Blom genoemde
voorwaarden als uitgangspunten voor de onderhandelingen te nemen. Deze
voorwaarden betreffen een garantie voor het uitvoeren van spoedeisend
onderhoud, zekerheid over de concurrentiepositie ten opzichte van het
buitenland, overeenstemming over de inhoud en duur van de door
Defensie gegarandeerde werklast en voldoende zekerheid over het
minimale aantal over te nemen werknemers.
Stand van zaken
Na het Algemeen Overleg van 8 december 2004 zijn de gesprekken met
Thales Nederland B.V. en Stork N.V. vervolgd. Het ontbreken van een
gezamenlijke visie van beide bedrijven met betrekking tot de
toekomstige ontwikkeling van de MCW belemmerde echter de voortgang in
hoge mate. Medio april 2005 is geconcludeerd dat voortzetting van het
traject met Thales en Stork gezamenlijk niet haalbaar was en is beide
bedrijven verzocht een eigen voorstel voor de privatisering van de MCW
in te dienen. Eind april bleek het voorstel van Stork niet te voldoen
aan de gestelde voorwaarden voor de privatisering. Doorslaggevend was
het geringe aantal over te nemen werknemers. Het voorstel van Thales
bood aanknopingspunten voor een vervolg en Thales is tot eind mei 2005
de tijd gegeven het voorstel nader te concretiseren. Het uitgewerkte
voorstel bleek echter nog teveel onzekerheden te bevatten waarop ik
Thales andermaal uitstel heb verleend tot 21 juni 2005.
Ook dit meer uitgewerkte voorstel van Thales is helaas nog niet
volledig. Derhalve is het thans niet mogelijk een concreet
onderhandelingsresultaat aan te bieden. In verdere onderhandelingen
met Thales dient op een aantal gebieden meer duidelijkheid en
zekerheid te worden verkregen. Naar verwachting kan een
onderhandelingsresultaat eind 2005 aan u worden aangeboden. Ik heb het
voornemen om het onderhandelingsresultaat te laten toetsen door een
extern deskundige waarvoor het verwervingstraject thans wordt gestart.
Recentelijk heeft ook Stork een nieuw voorstel ingediend. Dit voorstel
voldoet echter niet aan de voorwaarden. Het aantal over te nemen
medewerkers is onvoldoende en deels onzeker, er is sprake van
gespreide werklocaties en in feite gaat het in dit voorstel niet om
het privatiseren van de MCW maar om het uitbesteden van
werkpakketten.
Voorstel Thales
Thales staat een binationaal consortium voor waarin naast Thales een
ander Nederlands bedrijf en een aantal buitenlandse bedrijven
deelnemen. Binnen het consortium zal Thales de grootste
minderheidsaandeelhouder zijn. Tevens voorziet Thales dat de
Nederlandse Staat voor enkele procenten aandeelhouder wordt. De
definitieve samenstelling van het consortium en de aandelenverdeling
van de partners dient nog nader te worden vastgelegd.
De huidige organisatie van de MCW zal worden getransformeerd naar een
marktconforme organisatie. Uitgaande van de werklastprognose is Thales
bereid om 200 FTE´n over te nemen, waarvan het merendeel bij de
geprivatiseerde MCW tewerk zal worden gesteld. Het consortium is
bereid om de over te nemen personeelsleden ontslagbescherming te
bieden in ruil voor een werklastgarantie. De reparatie van het
arbeidsvoorwaardenpakket wordt geacht voor rekening van Defensie te
komen.
Thales verlangt een werklastgarantie voor een periode van vijf jaar.
Door de ontwikkeling van nieuwe werkstromen voorziet Thales dat op
langere termijn de afnemende werklastgarantie kan worden
gecompenseerd. Het gebruik van het intellectueel eigendom met
betrekking tot het hoger mechanisch onderhoud aan bestaande
landsystemen dat noodzakelijk is om de werklast te garanderen, is nog
niet volledig zeker gesteld. Naar de consequenties van het tijdelijk
gebruik van de voor de bedrijfsvoering van de geprivatiseerde MCW
benodigde Defensieapplicaties en de overdracht van ICT-infrastructuur
zal nog nader onderzoek plaatsvinden.
In het voorstel gaat Thales ervan uit dat voor een periode van
ongeveer twee jaar de benodigde infrastructuur nog eigendom van de
overheid blijft. Na deze periode zal het consortium zorgdragen voor
alternatieve huisvesting op het terrein. De kosten voor aanpassingen
in de interim-periode, sloop en sanering komen voor rekening van
Defensie. Over deze constructie dient nog wel overeenstemming te
worden bereikt met het Ministerie van Financiën en de lokale
overheden.
Personeel
Ik waardeer de houding en inzet van de medewerkers van de MCW en
betreur dat de periode van onzekerheid helaas nog een half jaar zal
moeten worden voortgezet.
In geval het voorstel van Thales uiteindelijk geen aanvaardbaar
resultaat biedt, zijn tevens de consequenties uitgewerkt voor de optie
dat de MCW binnen Defensie blijft en wordt aangepast aan de afnemende
werklast. Het voorstel van Thales biedt derhalve op de langere termijn
voor wat betreft de werkgelegenheid meer perspectief.
Afsluitend
Ik ben voornemens, desgevraagd na overleg met u, het
onderhandelingstraject met Thales Nederland B.V. verder voort te
zetten. Ik streef er naar het uiteindelijke onderhandelingsresultaat
eind 2005 aan u voor te leggen. Indien er geen resultaat kan worden
bereikt dat aan de gestelde voorwaarden voldoet, zal de MCW binnen
Defensie blijven en worden aangepast aan de geprognosticeerde
werklast. Bij het volledige traject is de medezeggenschapscommissie
van de MCW voortdurend geïnformeerd.
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
Ministerie van Defensie