Ministerie van Defensie


---

Brieven aan de Kamer

---

Privatisering MCW

29-6-2005 15:24:00

Op 31 maart 1998 (Kamerstuk 25 600 X, nr. 49) informeerde mijn ambtsvoorganger u over de behoefte aan infrastructurele verbeteringen bij de Mechanisch Centrale Werkplaats (MCW). Naar aanleiding van het interdepartementale beleidsonderzoek (IBO) "Uitbesteding ondersteunende eenheden Defensie" heb ik u op 7 juni 2002 (Brief nr. Def-0200127) gemeld dat ik besloten heb nader onderzoek te laten verrichten naar de mogelijkheid om een groot deel van de hogere onderhoudswerklast van de Koninklijke Landmacht uit te besteden. Daarbij diende de mogelijkheid van privatisering nadrukkelijk in beschouwing te worden genomen.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

Op 28 juni 2004 (Kamerstuk 26 396, nr. 33) heb ik u mijn voornemen kenbaar gemaakt om met de Nederlandse bedrijven Thales Nederland B.V. en Stork N.V. vervolggesprekken te voeren en de onderhandelingen te starten over de privatisering van de Mechanisch Centrale Werkplaats (MCW). Beide bedrijven gaven te kennen gezamenlijk toekomstmogelijkheden te zien voor een overgenomen MCW waarbij zij samen een gelijkwaardig en aanzienlijk aandeel in de nieuwe onderneming zouden willen nemen, naast een beperkte deelname van enkele binnenlandse en buitenlandse bedrijven.

Ter voorbereiding op de onderhandelingen is met de twee bedrijven onderzocht of er aspecten zijn die een succesvolle privatisering in de weg zouden kunnen staan. Daarbij gaat het om de toekomstige werklast in relatie tot het aantal over te nemen werknemers, de voorwaarden waaronder het personeel wordt overgenomen en de wettelijke kaders waaraan moet worden voldaan op het gebied van infrastructuur, ruimtelijke ordening en milieu.

Op het Algemeen Overleg op 8 december 2004 (Kamerstuk 26 396, nr. 43) heb ik u gemeld dat de resultaten van het uitgevoerde onderzoek weliswaar voldoende basis bieden om de onderhandelingen aan te vangen, maar dat dit geenszins een garantie voor een overeenkomst is. Ik heb u toegezegd u te informeren over de voortgang van het onderhandelingsproces en de door het kamerlid Blom genoemde voorwaarden als uitgangspunten voor de onderhandelingen te nemen. Deze voorwaarden betreffen een garantie voor het uitvoeren van spoedeisend onderhoud, zekerheid over de concurrentiepositie ten opzichte van het buitenland, overeenstemming over de inhoud en duur van de door Defensie gegarandeerde werklast en voldoende zekerheid over het minimale aantal over te nemen werknemers.

Stand van zaken

Na het Algemeen Overleg van 8 december 2004 zijn de gesprekken met Thales Nederland B.V. en Stork N.V. vervolgd. Het ontbreken van een gezamenlijke visie van beide bedrijven met betrekking tot de toekomstige ontwikkeling van de MCW belemmerde echter de voortgang in hoge mate. Medio april 2005 is geconcludeerd dat voortzetting van het traject met Thales en Stork gezamenlijk niet haalbaar was en is beide bedrijven verzocht een eigen voorstel voor de privatisering van de MCW in te dienen. Eind april bleek het voorstel van Stork niet te voldoen aan de gestelde voorwaarden voor de privatisering. Doorslaggevend was het geringe aantal over te nemen werknemers. Het voorstel van Thales bood aanknopingspunten voor een vervolg en Thales is tot eind mei 2005 de tijd gegeven het voorstel nader te concretiseren. Het uitgewerkte voorstel bleek echter nog teveel onzekerheden te bevatten waarop ik Thales andermaal uitstel heb verleend tot 21 juni 2005.

Ook dit meer uitgewerkte voorstel van Thales is helaas nog niet volledig. Derhalve is het thans niet mogelijk een concreet onderhandelingsresultaat aan te bieden. In verdere onderhandelingen met Thales dient op een aantal gebieden meer duidelijkheid en zekerheid te worden verkregen. Naar verwachting kan een onderhandelingsresultaat eind 2005 aan u worden aangeboden. Ik heb het voornemen om het onderhandelingsresultaat te laten toetsen door een extern deskundige waarvoor het verwervingstraject thans wordt gestart.

Recentelijk heeft ook Stork een nieuw voorstel ingediend. Dit voorstel voldoet echter niet aan de voorwaarden. Het aantal over te nemen medewerkers is onvoldoende en deels onzeker, er is sprake van gespreide werklocaties en in feite gaat het in dit voorstel niet om het privatiseren van de MCW maar om het uitbesteden van werkpakketten.

Voorstel Thales

Thales staat een binationaal consortium voor waarin naast Thales een ander Nederlands bedrijf en een aantal buitenlandse bedrijven deelnemen. Binnen het consortium zal Thales de grootste minderheidsaandeelhouder zijn. Tevens voorziet Thales dat de Nederlandse Staat voor enkele procenten aandeelhouder wordt. De definitieve samenstelling van het consortium en de aandelenverdeling van de partners dient nog nader te worden vastgelegd.

De huidige organisatie van de MCW zal worden getransformeerd naar een marktconforme organisatie. Uitgaande van de werklastprognose is Thales bereid om 200 FTE´n over te nemen, waarvan het merendeel bij de geprivatiseerde MCW tewerk zal worden gesteld. Het consortium is bereid om de over te nemen personeelsleden ontslagbescherming te bieden in ruil voor een werklastgarantie. De reparatie van het arbeidsvoorwaardenpakket wordt geacht voor rekening van Defensie te komen.

Thales verlangt een werklastgarantie voor een periode van vijf jaar. Door de ontwikkeling van nieuwe werkstromen voorziet Thales dat op langere termijn de afnemende werklastgarantie kan worden gecompenseerd. Het gebruik van het intellectueel eigendom met betrekking tot het hoger mechanisch onderhoud aan bestaande landsystemen dat noodzakelijk is om de werklast te garanderen, is nog niet volledig zeker gesteld. Naar de consequenties van het tijdelijk gebruik van de voor de bedrijfsvoering van de geprivatiseerde MCW benodigde Defensieapplicaties en de overdracht van ICT-infrastructuur zal nog nader onderzoek plaatsvinden.

In het voorstel gaat Thales ervan uit dat voor een periode van ongeveer twee jaar de benodigde infrastructuur nog eigendom van de overheid blijft. Na deze periode zal het consortium zorgdragen voor alternatieve huisvesting op het terrein. De kosten voor aanpassingen in de interim-periode, sloop en sanering komen voor rekening van Defensie. Over deze constructie dient nog wel overeenstemming te worden bereikt met het Ministerie van Financiën en de lokale overheden.

Personeel

Ik waardeer de houding en inzet van de medewerkers van de MCW en betreur dat de periode van onzekerheid helaas nog een half jaar zal moeten worden voortgezet.

In geval het voorstel van Thales uiteindelijk geen aanvaardbaar resultaat biedt, zijn tevens de consequenties uitgewerkt voor de optie dat de MCW binnen Defensie blijft en wordt aangepast aan de afnemende werklast. Het voorstel van Thales biedt derhalve op de langere termijn voor wat betreft de werkgelegenheid meer perspectief.

Afsluitend

Ik ben voornemens, desgevraagd na overleg met u, het onderhandelingstraject met Thales Nederland B.V. verder voort te zetten. Ik streef er naar het uiteindelijke onderhandelingsresultaat eind 2005 aan u voor te leggen. Indien er geen resultaat kan worden bereikt dat aan de gestelde voorwaarden voldoet, zal de MCW binnen Defensie blijven en worden aangepast aan de geprognosticeerde werklast. Bij het volledige traject is de medezeggenschapscommissie van de MCW voortdurend geïnformeerd.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE