Nieuwe Milieueffectrapportage voor tweede fase IJburg
Zorgvuldigheid reden nieuwe MER IJburg 2e fase
29 juni 2005
---
Het college van B&W heeft besloten een geheel nieuwe
Milieueffectrapportage (MER) voor de tweede fase IJburg, inclusief de
oostelijke auto-ontsluiting naar de A1-A9, te doorlopen. Het college
heeft besloten tot een nieuwe MER in plaats van een actualisering van
de bestaande MER uit 1996 om zo zorgvuldig mogelijk de effecten op
milieu, natuur en luchtkwaliteit van de bouw van de tweede fase IJburg
in kaart te brengen. De belangrijkste reden is dat inmiddels een
uitspraak van de Raad van State over een vergelijkbare situatie in
Leeuwarden negatief is uitgevallen.
Een van de gevolgen van de uitspraak van de Raad van State van
november 2004 was dat de tweede fase een vertraging zou oplopen van
minimaal 1 à 1½ jaar. Omdat nu besloten is tot een geheel nieuwe MER,
wordt er vanuit gegaan dat de vertraging nu minimaaltwee jaar zal
zijn. De verwachting is dat de MER-procedure in de eerste helft van
2006 wordt afgerond. Het landmaken zal op zijn vroegst in 2007 kunnen
beginnen.
Op 24 november 2004 is het bestemmingsplan voor de tweede fase van
IJburg door de Raad van State vernietigd. Hierdoor kon niet worden
begonnen met het maken van land voor de laatste vier eilanden van
IJburg.
Een MER-procedure begint met een startnotitie MER. Deze startnotie
wordt van 6 juli t/m 17 augustus ter inzage gelegd.
Gemeente Amsterdam