Gemeente Utrecht


2005 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
66 Vragen van mevrouw A. van Rooij
(ingekomen 4 juli 2005)

D66 maakt zich grote zorgen over de uitvoering van de verkeersmaatregelen in Leidsche Rijn en Vleuten - de Meern. Vooral voor voetgangers en fietsers ontstaan (zeer) gevaarlijke en onoverzichtelijke situaties. Zoals een fietspad dat ineens op een autoweg eindigt en je als fietser geen idee hebt waar je naar toe moet.. Zo heeft D66 fractie op 22 juni 2005 een aantal voorbeelden hiervan aangetroffen: bij de nieuwe afslagen bij het spoor aan het einde van de Hof ter Weydeweg en Hindersteinlaan, Haarrijnse Rading en Huis te Vleutenbaan. Of bewegwijzering die maakt dat de fietsbordjes "Richting Vleuten" naar een afzetting van een bouwlocatie leiden en daar ineens ophouden.

D66 is op de hoogte dat de wethouder recentelijk op een aantal gevaarlijke plekken tijdens spitsuur verkeersregelaars heeft ingezet, maar dit is natuurlijk niet voldoende. Juist buiten het spitsuur, bijvoorbeeld 's avonds in het donker, is het essentieel om goede veilige verkeerssituatie te scheppen. Het gaat om anticiperend beleid en niet om het bestrijden van gevolgen.

We verwachten dat komende tijd er steeds weer sprake zal zijn van wisselende situaties, zolang de bouw van Leidsche Rijn door gaat en verkeerscirculatieplannen uitgevoerd worden. Daarnaast vergt de aanleg van Leidsche Rijn en de spoorwegverdubbeling ook andere aanpassingen (zoals nieuwe riolering), waardoor op 4, 5 en 6 juli zowel de Utrechtseweg, de Hindersteinlaan en de Oudenrijnse weg tegelijkertijd zijn afgesloten, met alle verkeersgevaarlijke gevolgen van dien (zo was het bij de afslag van de Langerakbaan naar de Oudenrijnseweg een mêlee van kerend verkeer), sluipverkeer over de Zandweg, enz.

D66 is van mening dat er een duidelijke beleidslijn moet zijn over het anticiperen op steeds weer opnieuw veranderende verkeerssituatie in Leidsche Rijn.

Dit leidt D66 tot de volgende vragen:

1. Hoe komt het dat er onvoldoende wordt geanticipeerd op het ontstaan van gevaarlijke verkeerssituaties in Leidsche Rijn?
2. Wat gaat het College doen om dit in de toekomst te voorkomen?
3. Is er al sprake van dergelijke anticiperende beleidslijn?
4. En zo ja, wie controleert dat het goed wordt gehandhaafd?
5. Wie coördineert dat op verschillende wegen, verschillende opdrachtgevers tegelijkertijd werkzaamheden uitvoeren?


---- --