(T.A.V.: redactie)

ERNST AND YOUNG
Rubriek: Economie
Datum en tijd: 06-07-2005 10:00

Opmars digitale televisie lijkt niet te stoppen

Consument wacht op prijzenslag en geschikt programma-aanbod

ROTTERDAM, 6 JULI 2005 - Het digitaal ontvangen van televisiebeelden is aan een niet te stoppen opmars begonnen. Meer dan vijftig procent van de ondervraagden van de ICT Barometer van Ernst & Young verwacht thuis digitale televisie aan te schaffen. Op dit moment beschikt 18 procent van de ondervraagden over digitale televisie. Digitale televisie wordt vooral ontvangen via de kabel (tien procent), gevolgd door satelliet (vijf procent), ether (drie procent) en internet (één procent).

De ICT Barometer is een tweemaandelijks onderzoek van Ernst & Young naar ontwikkelingen op het gebied van ICT in Nederland. De ICT Barometer maakt deel uit van de EY Leadership programma's van Ernst & Young en is uitgevoerd door Interview-NSS onder 608 directeuren/managers en professionals.

Van de ondervraagde directeuren/managers en professionals beschikt op dit moment 18 procent thuis over digitale televisie. Van diegenen die nog niet over digitale tv beschikken, is 56 procent van plan om in de toekomst over te stappen en 21 procent zelfs binnen één jaar. De belangrijkste redenen om over te stappen op digitale televisie zijn de betere beeld- en geluidskwaliteit (vooral mannen vinden dit erg belangrijk) en het grotere aanbod van zenders. Meer specifiek noemen de ondervaagden het filmaanbod, de themakanalen en het sportaanbod. Volgens Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership wachten veel potentiële kopers van een digitale tv-aansluiting op een prijzenslag tussen de aanbieders. 'Nu Talpa vol energie de voetbalsamenvattingen gaat uitzenden en veel voetballiefhebbers ook over een Canal+ decoder beschikken, wordt een (extra) abonnement op Versatel, ondanks de geboden 20MB, een kostbare zaak. Dezelfde terughoudendheid zien wij bij de aanschaf van Triple Play (digitale tv, internet en telefoon in één pakket).' Uit dit onderzoek blijkt dat de belangrijkste redenen om (nog) geen digitale televisie af te nemen de hoge kosten zijn, het ontbreken van geschikte apparatuur in huis en het oninteressante programma-aanbod. De gebruikers van digitale televisie zijn in het bijzonder tevreden (gemeten in cijfer 1-10) over de kwaliteit van het beeld en geluid (7,7) gevolgd door het aanbod/zenders (7,4). Ook prijs (7,1) en apparatuur/ gebruiksgemak (7,0) scoren voldoende. Qua service lijkt er sprake van de nodige verbeterruimte (6,5).

Toenemende vraag naar externe ICT'ers
Ernst & Young deed tevens onderzoek naar de vraag naar ICT'ers bij overheid en bedrijfsleven. Uit het onderzoek blijkt dat de vraag naar externe ICT'ers vanaf april 2005 weer licht stijgt. Deze stijging doet zich voor in alle sectoren, zowel bij grote als kleine bedrijven. Het aandeel interne ICT-medewerkers ligt op een stabiel niveau. 'We zien al ruim een kwartaal dat de markt voor ICT-dienstverleners aantrekt. Nu het verhaal de ronde doet dat deze ICT-dienstverleners moeite hebben geschikt ICT-personeel aan te trekken, houd ik mijn hart vast of we deze aantrekkende vraag wel goed opvangen. Een risico is dat door de schaarste tarieven opnieuw zullen stijgen', aldus Jacob Verschuur. Het ICT-bestedingen niveau ziet er voor het komende jaar positief uit. Binnen alle sectoren verwachten de ondervraagden een groei van het ICT-budget.

Over de Ernst & Young ICT Barometer
De ICT Barometer, een EY Leadership onderzoek van Ernst & Young, is de gerenommeerde 'vinger aan de pols' voor managers. Het onderzoek wordt sinds december 2001 tweemaandelijks gehouden onder ruim zeshonderd Nederlandse directeuren/managers en professionals uit het bedrijfsleven (onderverdeeld naar productie & industrie, handel & distributie en dienstverlening & financiële instellingen), de not-for-profit sector en de overheid. Het onderzoek is uitgevoerd door het marktonderzoeksbureau Interview-NSS. Van de ondervraagden is bekend hoeveel vestigingen en medewerkers zijn of haar organisatie heeft, aan hoeveel medewerkers leiding wordt gegeven, het functietype en de functietaken, betrokkenheid bij ICT en beslissingsbevoegdheid over ICT-aankopen. De groep ondervraagden wordt online geënquêteerd en beschikt daarvoor over een internetaansluiting. Gezien de samenstelling van de onderzochte groep mag het onderzoek niet als representatief voor de Nederlandse bevolking worden gezien. De ICT Barometer biedt naast het jaarlijkse Trends in ICT onderzoek een belangrijk deel 'up to date'-informatie door een aantal vaste businessdilemma's te monitoren, aangevuld met actuele vragen.

Downloaden rapport
De rapporten met de onderzoeksresultaten van 6 juli 2005 over conjunctuur, bestedingen en digitale televisie kunt u downloaden via http://www.trends-in-ict.nl.

Noot voor redactie,