NVAB, Nederlandse Vereniging voor Arbeid- en Bedrijfsgeneeskunde
Standpunt NVAB over "Claimbeoordeling"
In de algemene ledenvergadering van 6 april 2005 heeft de NVAB besloten, dat het uitvoeren van claimbeoordelingen niet tot het takenpakket van de bedrijfsarts behoort. De bedrijfarts beoordeelt dus niet de vraag of een werknemer recht heeft op loondoorbetaling, een uitkering of voorziening. De ledenvergadering ging unaniem akkoord met het voorstel over dit onderwerp van de Commissie Wet en Regelgeving van de NVAB.
Bijlage:
NVAB-standpunt 'Claimbeoordeling' 2005 1
juni 2005
STANDPUNT 'CLAIMBEOORDELING'
Standpunt van de NVAB,
op basis van een advies van de Commissie Wet- en Regelgeving (CWR),
aangenomen op de Algemene Ledenvergadering van de NVAB op 6-4-2005.
Advies van de CWR t.b.v. het bestuur van de NVAB over de vraag:
dient de taak die de bedrijfsarts uitvoert in het kader van de sociaal-medische
begeleiding van werknemers te worden beschouwd als 'claimbeoordeling' of niet.
INLEIDING
Het bestuur van de NVAB heeft de Commissie Wet- en Regelgeving (CWR) verzocht een advies
uit te brengen over de vraag of de taak die de bedrijfsarts uitvoert in het kader van de sociaalmedische
begeleiding van werknemers dient te worden beschouwd als 'claimbeoordeling' .
Het bestuur acht een helder NVAB-standpunt hieromtrent wenselijk. Besluitvorming binnen de
NVAB zal plaatsvinden in de voorjaarsvergadering 2005.
Middels het organiseren van een invitational conference over het onderwerp op 3 november
2004, het bestuderen en bespreken van literatuur heeft de commissie zich een mening gevormd
over het vraagstuk. Deze mening wordt in de vorm van onderstaand advies aan het bestuur
aangeboden.
ADVIES AAN HET BESTUUR VAN DE NVAB OVER DE ROL VAN DE BEDRIJFSARTS IN
HET KADER VAN DE SOCIAAL-MEDISCHE BEGELEIDING
1. DEFINITIE 'CLAIMBEOORDELING'
Onder 'claimbeoordeling' wordt verstaan de beoordeling van de vraag of een werknemer recht
heeft op loondoorbetaling, een uitkering of voorziening. Dit is volgens het burgerlijk recht
(WULBZ)/sociaal verzekeringsrecht een taak die ligt bij de werkgever/verzuimverzekeraar en de
UWV, en niet bij de bedrijfsarts. We beperken ons hier tot claimbeoordeling door de werkgever.
Krachtens het Burgerlijk Wetboek is het aan de werkgever om te bepalen of hij loon doorbetaalt
bij ziekte. De werkgever beoordeelt mede op basis van het advies van de bedrijfsarts óf de
werknemer recht heeft op de loondoorbetaling die hij claimt.
In het tweede lid van art. 14 van de Arbowet is ten aanzien van het voorgaande vastgelegd, dat
Arbo-diensten hun bijstand aan de werkgever verlenen met behoud van hun zelfstandigheid en
van hun onafhankelijke positie ten opzichte van de werkgever.
NVAB-standpunt 'Claimbeoordeling' 2005 2
In het Professioneel statuut van de bedrijfsarts en de Beroepscode voor bedrijfsartsen wordt die
onafhankelijke positie van de bedrijfsarts, eveneens benadrukt. De gepubliceerde
tuchtrechtelijke uitspraken bevestigen dat uitgangspunt. Daarbij valt op, dat de tuchtrechter
consequent spreekt over 'de advisering aan de werkgever'1.
2. TAAK VAN DE BEDRIJFSARTS IN HET ALGEMEEN, MEER IN HET BIJZONDER IN HET
KADER VAN DE SOCIAAL-MEDISCHE BEGELEIDING: HET GEVEN VAN EEN MEDISCH
BELASTBAARHEIDSADVIES
'Claimbeoordeling' dient te worden onderscheiden van 'de beoordeling van de medische
belastbaarheid van een werknemer'.
De bedrijfsarts is de medisch specialist op het terrein van arbeid en gezondheid. Hij/zij heeft
begeleidende, coördinerende en arbocuratieve taken (zoals omschreven in het Beroepsprofiel
van de bedrijfsarts). Naar werkgever en werknemer toe heeft de bedrijfsarts de positie van
adviseur. De werkgever heeft sinds 1994 (zie paragraaf 3) de taak zijn/haar werknemer te
begeleiden bij ziekte; ook heeft de werkgever een loondoorbetalingsplicht bij ziekte van de
werknemer. Bij de ziekteverzuimbegeleiding/sociaal-medische begeleiding adviseert de
bedrijfsarts werknemer en werkgever. Daartoe beoordeelt de bedrijfsarts op basis van het
gesprek met de patiënt/werknemer en zorgvuldig onderzoek de medische gronden voor
arbeids(on)geschiktheid van de werknemer en geeft vervolgens met de conclusies van zijn
bevindingen een aan werknemer en werkgever gelijkluidend advies over medische
belastbaarheid (eventueel in de vorm van een "functionele mogelijkhedenlijst") c.q. medische
mogelijkheid tot werkhervatting.
Het belastbaarheidsadvies "arbeidsongeschikt"of "gedeeltelijk arbeids(on)geschikt met de
volgende (...) specifieke mogelijkheden en beperkingen" dat wordt uitgebracht door de
bedrijfsarts is derhalve niet in wettelijke zin bepalend of door de werkgever tot loondoorbetaling
zal worden besloten, maar is wel een zwaarwegend advies aan de werkgever. Bovendien is het
een "deskundigenadvies". Dat wil zeggen dat de werkgever niet zonder een (andersluidend)
advies van een andere medische deskundige ten nadele van de patiënt/werknemer zal kunnen
handelen. Vrijblijvend is het advies van de bedrijfsarts dus allerminst, met name voor de
werkgever niet !
Stel dat de bedrijfsarts oordeelt dat er geen beperking van medische belastbaarheid van de
werknemer is, dan is er echter toch sprake van een discretionaire bevoegdheid van de
werkgever: m.a.w. de werkgever kan besluiten, om hem/haar moverende redenen (bijv.
wanneer de afwezigheid van de werknemer te maken heeft met een ernstig zieke bij de
werknemer thuis) toch het loon van de werknemer door te betalen. De schets die de bedrijfsarts
geeft aan de werkgever van de omstandigheden bij de werknemer thuis kan hier een belangrijke
rol bij spelen.
Samenvattend kunnen we zeggen dat de bedrijfsarts op grond van diens medische
deskundigheid de rol van probleembeoordelaar heeft, zowel ten aanzien van de medische
belastbaarheid van de werknemer als ten aanzien van andere (medische) omstandigheden, die
voor een werkgever niet altijd goed te duiden zijn.
1 zie o.a. CTG 13-6-2002, CTG 22-1-2002, RTC Amsterdam 29-1-2002,
NVAB-standpunt 'Claimbeoordeling' 2005 3
Daarnaast is de bedrijfsarts ook ten allen tijde de begeleider van werknemer/patiënt. Als
medicus heeft de bedrijfsarts primair tot taak het bewaken, beschermen en bevorderen van de
gezondheid van de werknemer.
De bedrijfsarts brengt een advies uit op basis van binnen de vertrouwensrelatie met de
patiënt/werknemer verworven informatie. Dit advies wordt verwoord naar patiënt/werknemer en
werkgever in termen van belastbaarheid.
Bedrijfsartsen respecteren daarbij de regels van het gezondheidsrecht, onder anderen
vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek (WULBZ en Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst/
WGBO), de Wet Bescherming Persoonsgegevens, de Wet Verbetering Poortwachter en
de Arbeidsomstandighedenwet.
3. HELDERHEID OVER DE TAAK VAN DE BEDRIJFSARTS NAAR COLLEGAE EN NAAR
BUITEN
Het beeld dat in de buitenwereld blijft leven van 'de bedrijfsarts als claimbeoordelaar' heeft
zowel historische als communicatieve wortels:
- voorheen (voor 1994) diende de patiënt/werknemer/verzekerde (!) zich bij ziekte te
vervoegen bij de verzekeringsgeneeskundige (de "controle-arts") van de
bedrijfsvereniging, teneinde de claim op de Ziektewet (de verzekering) te laten
beoordelen. Sinds 1994 vindt de begeleiding bij ziekte plaats door de eigen werkgever,
daarbij geadviseerd door de bedrijfsarts, en is het bezoek aan de
verzekeringsgeneeskundige van de bedrijfsvereniging komen te vervallen
- de patiënt/werknemer bezoekt derhalve tegenwoordig (daartoe gevraagd door zijn
werkgever) de bedrijfsarts bij ziekte, vroeger bezocht hij/zij de "controle-arts"
- in het taalgebruik wordt vaak nog gerefereerd aan de situatie van voor 1994
- in contacten tussen arbodiensten en werkgevers wordt soms de suggestie gewekt dat
werkgevers van verantwoordelijkheden worden verlost die zij menen niet zelf te kunnen
c.q. wensen te dragen ("ziekteverzuimbegeleiding en -controle: dat regelen wij voor u") .
Het eensluidend uitdragen van de door wetgever en beroepsgroep gedefinieerde rol van de
bedrijfsarts is een noodzakelijke activiteit om aan de misverstanden een einde te maken.
Deze rol is :
De primaire taken van de bedrijfsarts zijn het bewaken, beschermen en bevorderen van de
gezondheid van werknemers. Het geven van gerichte (evidence based) adviezen op het
gebied van reïntegratie, behoud en herstel van optimale inzetbaarheid staat daarin centraal.
Dit mondt uit in zowel curatieve als preventieve taken. Het voorkómen van beroepsziekten
en het verbeteren van de algemene gezondheid zal in de nabije toekomst meer nadruk
krijgen.
De kerntaken voor bedrijfsartsen zijn vastgesteld onafhankelijk van de organisatievorm
waarin de bedrijfsarts werkt (arbodienst, maatschap, zelfstandig, binnen de eerste lijn).
Deze kerntaken zijn:
a. Het preventief bewaken van de gezondheid van werkenden en het signaleren
van ongezond werk
b. Het bij een werkende herkennen, diagnosticeren en behandelen van
arbeidsrelevante klachten of van een (dreigende) beroepsziekte of
arbeidsongeschiktheid
c. Het actief volgen en begeleiden naar herstel van werkenden die verzuimen,
gericht op behoud van werk en (re)integratie
NVAB-standpunt 'Claimbeoordeling' 2005 4
d. Het adviseren hierover aan individuele werknemers, werknemersvertegenwoordigers
en werkgevers.
Er ligt hier een communicatieve taak voor de NVAB, zowel naar eigen leden als naar de
buitenwereld (arbodiensten, werkgevers, werknemers). Ook is het belangrijk dat het NVABBeroepsprofiel,
de Beroepscode en het Professioneel Statuut en andere richtinggevende
stukken een uniforme definitie (gaan) hanteren.
OVERWEGINGEN VAN DE COMMISIE EN TOELICHTING
De CWR heeft bij bovenstaand advies het volgende overwogen:
1. Wat is de rol van de bedrijfsarts in de sociaal-medische begeleiding?
Naar opvatting van de Commissie zijn de kernelementen daarvan:
· formuleren van de mogelijkheden qua belastbaarheid (op grond van de medische
situatie) van de patiënt/werknemer, in de vorm van een gelijkluidend belastbaarheidsadvies
aan de patiënt/werknemer en aan de werkgever
· het wijzen op c.q. aanspreken op verantwoordelijkheden, zowel richting
patiënt/werknemer, als richting werkgever
· het voorkomen van medicalisering.
Enkele voorbeelden:
De werknemer bewust maken van het feit dat een arbeidsconflict slechts aanleiding
kan/mag geven tot een kortdurende arbeidsongeschiktheid (om te voorkomen dat er
"ongelukken" gebeuren), en dat een arbeidsconflict verder niet thuis hoort in het
medisch domein, is een vorm van aanspreken op verantwoordelijkheden, en leidt tot
probleemoplossend gedrag.
Een werkgever bewust maken van het feit dat sociale controle een zaak is die op zijn
bordje ligt, en dat het uitbrengen van een belastbaarheidsadvies een taak is voor de
bedrijfsarts, hoort bij het aanspreken op verantwoordelijkheden.
De werknemer bewust maken van het feit dat thuiszorg regelen voor de hulpbehoevende
vader leidt tot een betere belastbaarheid van de werknemer (de zoon), is een voorbeeld
van een dergelijke de-medicalisering.
Het uitvoeren van deze taken vergt van de bedrijfsarts behalve een medisch-diagnostische
bekwaamheid ook tal van communicatieve vaardigheden (o.a. luisteren, bewust maken,
uitleggen, confronteren, draagvlak creëren).
2. Welke termen en uitspraken verdienen de voorkeur in het kader van opheldering
van de rol en positie van de bedrijfsarts?
In contacten met werknemer/patiënt is het van belang een formulering te kiezen die zowel
inhoudelijk als juridisch adequaat is. De bedrijfsarts is een onafhankelijk medisch adviseur en
dient er naar te streven te allen tijde die positie te behouden. In dat kader is het van belang dat
de bedrijfsarts zorgvuldig zijn/haar woorden kiest, dat heeft een functie voor het omschrijven
van de rol en positie van de bedrijfsarts en kan daarmee een belangrijke rol spelen bij het
voorkomen van problemen.
NVAB-standpunt 'Claimbeoordeling' 2005 5
Goede voorbeelden zijn:
"Op grond van het met u gevoerde gesprek en het door mij verrichte onderzoek acht ik
het medisch aangewezen de komende twee weken geen zware lichamelijke activiteiten
(zoals...) te verrichten”
of.........concludeer ik dat medisch gesproken zwaar rugbelastende arbeid niet mogelijk
is en dat u bent aangewezen op afwisselend zitten, staan en lopen"
of.........zie ik geen medisch bezwaar tegen het verrichten van (welke....) arbeid (dan
ook) "...Â…Â…
gevolgd door de volgende formulering :
"Deze uitspraak is een advies aan u en uw werkgever. De werkgever bepaalt mede op
basis van dit advies of loondoorbetaling van toepassing is".
De volgende uitspraken voldoen zeker nÃet aan de zorgvuldigheidseisen:
"U moet morgen het werk hervatten".
"U heeft geen recht op loondoorbetaling, want u was niet ziek of arbeidsongeschikt".
"Ik schrijf u uit de Ziektewet".
3. Is er t.a.v. het concept 'claimbeoordeling' sprake van een probleem en zo ja wat is
dan de aard van dat probleem?
De CWR is van mening dat de discussie over de vraag of een deel van het werk van
bedrijfsartsen bestaat uit 'claimbeoordeling' niet van juridische aard is. In juridisch opzicht is
helder dat de bedrijfsarts geen taak heeft op het gebied van claimbeoordeling (o.a.
onderschreven in de wet- en regelgeving, de arbeidsomstandighedenwet, jurisprudentie van
o.a. het medisch tuchtcollege, het beroepsprofiel en de beroepscode van de bedrijfsarts zoals
vastgesteld door de NVAB en volgens de opvatting van de KNMG).
Tóch bestaat het probleem van taakuitvoering/rolopvatting/beeldvorming ten aanzien van
'claimbeoordeling' door de bedrijfsarts en wordt het in stand gehouden. In het advies zijn de
voornaamste redenen daarvan aangegeven. De Commissie is van mening dat zowel binnen de
beroepsgroep als in de samenleving een groei- c.q. gewenningsproces nodig is - dat gelukkig
al aan de gang is - om uiteindelijk tot een eensluidende beleving te komen van de rol van de
bedrijfsarts bij de sociaal-medische begeleiding. In ieder geval is door de Commissie het
juridisch kader geschetst, waaruit geconcludeerd is dat wat de bedrijfsarts doet bij de sociaalmedische
begeleiding, geen claimbeoordeling is in juridische zin.
De NVAB zal zowel intern (naar eigen leden) als extern (arbodiensten, BOA, werkgevers,
werknemers, de publieke opinie) helder moeten zijn ten aanzien van de rol van de bedrijfsarts
bij de sociaal-medische begeleiding en op actieve wijze deze helderheid moeten uitdragen.
De liberalisering van de arbowetgeving (maatwerkregeling) per medio 2005 is een uitgelezen
moment voor de NVAB om naar buiten te treden over dit thema. Daarbij kan aangesloten
worden bij de Ophelderingscampagne. Het imago van de bedrijfsarts dient daarbij consequent
te worden uitgedragen: als betrouwbaar, onafhankelijk en deskundig adviseur van
patiënt/werknemer én werkgever op het gebied van het benutten van arbeidsmogelijkheden met
als taak het beschermen, bewaken en bevorderen van de gezondheid van werknemers, in het
bijzonder ten aanzien van arbeidsrelevante klachten.
NVAB-standpunt 'Claimbeoordeling' 2005 6
Communicatie met behandelend artsen over relevante informatie in het kader van de
probleembeoordeling kan daarbij zeker waardevol en wenselijk zijn. In de KNMG Code
samenwerking bij arbeidsverzuim zijn de voorwaarden waaronder die communicatie kan
plaatsvinden opgenomen.
4. Wanneer dient de bedrijfsarts af te zien van handelen?
Het is als reeds betrokken bedrijfsarts raadzaam af te zien van het geven van medisch advies
als dat niet gelijkelijk kan naar werkgever en patiënt/werknemer, als er geen gezamenlijk
geformuleerde doelstelling aan het advies ten grondslag ligt of als de werkgever of de
werknemer verwacht dat de bedrijfsarts zijn belang dient, terwijl dit in strijd komt met de positie
van de bedrijfsarts als onafhankelijk adviseur.
Bekend voorbeeld is het bezwaar bij UWV dat de werkgever instelt tegen de hoogte van
de WAO-premie, die immers varieert met het aantal WAO-uitkeringen dat bij die
werkgever wordt "gegenereerd" (zogenaamde PEMBA-kwesties). Als de bedrijfsarts van
de patiënt/werknemer hier de werkgever vertegenwoordigt, kan het resultaat zijn - bij
een "succesvolle" procedure - dat de patiënt/werknemer de bedrijfsarts verantwoordelijk
stelt voor het bijstellen van zijn/haar WAO-uitkering naar beneden. Hier lopen de
belangen van werkgever en werknemer niet synchroon. In zulke situaties ziet de "eigen"
bedrijfsarts af van een medisch advies. In zo'n situatie kan de werkgever worden
bijgestaan door een andere bedrijfsarts, die niet tevens de bedrijfsarts van de
patiënt/werknemer is.
Conclusie: breng geen medisch advies uit, als het niet gelijkelijk voor patiënt/werknemer en
werkgever bruikbaar is voor het doel "inzetten in arbeid conform de medische mogelijkheden".
TEN SLOTTE
De Commissie Wet- en Regelgeving heeft op verzoek van het bestuur van de NVAB zich
verdiept in het onderwerp 'claimbeoordeling'.
De conclusie van de Commissie is dat:
A. datgene wat de bedrijfsarts doet bij de sociaal-medische begeleiding geen
"claimbeoordeling" is
B. de bedrijfsarts een onafhankelijk medisch adviseur is voor werknemer/patiënt en
werkgever
C. het resultaat van het medisch handelen bij de sociaal-medische begeleiding door de
bedrijfsarts een medisch belastbaarheidsadvies is
D. dat het tot de (coachende en adviserende)rol van de bedrijfsarts behoort dat
werknemer/patiënt en werkgever worden gewezen c.q. aangesproken op hun eigen
verantwoordelijkheid, met als doel onnodige medicalisering, en het ontstaan van
onjuiste verwachtingen te voorkomen
E. er aanwijzingen zijn dat, om een eenduidig beeld over de rol en positie van de
bedrijfsarts te vestigen, een extra communicatie-inspanning naar de samenleving en
naar de beroepsgroep toe zelf nuttig zal zijn.
NVAB-standpunt 'Claimbeoordeling' 2005 7
De commissie Wet- en Regelgeving NVAB
mr. P.E. Rodenburg, bedrijfsarts (voorzitter)
mr. R. van Eijzeren, bedrijfsarts
mw.mr. M.J. Kelder, bedrijfsarts
mw.mr. C. van Roessel, bedrijfsarts
mr. D.W.M. Weesie, bedrijfsarts
mr. F.M. Westerbos, verzekeringsarts
tekstuele en inhoudelijke ondersteuning: drs. J.H.M. Manders, kwaliteitsbureau NVAB
waarneemster uit bestuur NVAB: mw. M.G. Leunisse, bedrijfsarts
vertegenwoordiging KNMG: mw.mr. R.M.S. Doppegieter, beleidsmedewerker gezondheidsrecht
KNMG
Afkortingen
WGBO: Wet op de Geneeskundige BehandelingsOvereenkomst
WULBZ: Wet Uitbreiding Loondoorbetaling bij Ziekte
CWR: Commissie Wet- en Regelgeving van de NVAB
NVAB: Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde
KNMG: Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot Bevordering der Geneeskunst
BOA: Branche-Organisatie Arbodiensten
UWV: Uitvoeringsinstantie Werknemers Verzekering
PEMBA wet Premiedifferentiatie en Marktwerking Bij Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen
WAO Wet op de ArbeidsOngeschiktheidsverzekering