Gemeentelijke uitzonderingen op nieuwe parkeernorm
Parkeerplaatsen in parkeergarages en langs de openbare weg mee laten
tellen bij de parkeernorm voor een aantal herbouw- en
nieuwbouwprojecten. Dit is de oplossing van het college van
burgemeester en wethouders voor een aantal probleemsituaties die zijn
ontstaan rond de nieuwe hogere parkeernorm.
Eind 2004 heeft de gemeenteraad ingestemd met nieuwe parkeernormen.
Deze nieuwe normen zijn ingevoerd omdat het autobezit groeit. Zij
bepalen hoeveel parkeerplaatsen komen bij wonen, werken, recreëren
etc. Invoering van de parkeernorm is in februari 2005 geschied door
aanpassing van de bouwverordening. De bouwverordening geeft de
verplichting op eigen terrein voldoende parkeerplaatsen te realiseren.
In de praktijk blijkt dit echter niet altijd haalbaar. De
bouwverordening geeft daarom de mogelijkheid om ontheffing te geven
aan deze verplichting.
In twee gevallen kunnen problemen ontstaan: Nog te ontwikkelen
bouwplannen waar niet voldoende op eigen terrein geparkeerd kan worden
en bij bestaande bouwplannen die onder gemeentelijke regie ontwikkeld
zijn onder de oude parkeernorm. Toepassing van de nieuwe norm zou tot
financieel onhaalbare plannen en aanzienlijke vertraging leiden.
Het parkeervraagstuk wordt nu per bouwplan aangepakt. Bij de al
lopende gemeentelijke bouwplannen die zijn uitgegaan van de oude
parkeernorm, kunnen problemen ontstaan. Daarom gelden voor
bouwaanvragen van voor 1 februari 2005 (de ingangsdatum van de nieuwe
norm) de oude parkeernormen. Voor lopende plannen en projecten waarvan
de bouwvergunning na de inwerkintreding van de nieuwe normen wordt
verleend komt een overgangregeling, in de vorm van een ontheffing.
Per bouwplan wordt bekeken of de parkeerdruk in de openbare ruimte
niet te hoog wordt.
Gemeente Hilversum