OV-politie: Eén partij verantwoordelijk voor toezicht en handhaving in het
Amsterdamse openbaar vervoer
6 juli 2005
---
webmaster
Het college van B&W wil een `OV-politie' in het openbaar vervoer in
Amsterdam invoeren. Hiertoe heeft het college deze week, mede
gebaseerd op de uitkomsten van een onderzoek naar de mogelijkheden van
een OV-politie door het bureau Beke en het COT, een principebesluit
genomen.
In het onderzoek worden drie modellen geschetst voor invoering van een
OV-politie. Het college kiest voor het model 2 (invoering OV-politie),
in afwachting van de verdere uitwerking van dit model en de
tijdsfasering van het stappenplan. In aanloop naar de invoering van
een OV-politie wil het college in de loop van volgend jaar de
organisatie van toezicht en handhaving in het openbaar vervoer alvast
volgens het samenwerkingsmodel (model 3) gaan vormgeven.
Wethouder Mark van der Horst (Verkeer en Vervoer): "Toezicht en
handhaving hebben een grote invloed op het gevoel van veiligheid door
reizigers. Uit onderzoek is gebleken dat de betrokken partijen op dit
gebied goed samenwerken, maar dat het niet efficiënt en effectief is
dat er meerdere partijen verantwoordelijk zijn. Het college van B&W
kiest er nu voor die verantwoordelijkheid bij de politie te leggen,
omdat veiligheid de kerntaak is van de politie. Net als in veel andere
grote (buitenlandse) steden, moet er dus ook in Amsterdam een
OV-politie komen."
Veiligheid in het openbaar vervoer
Het vergroten van de (sociale) veiligheid in het openbaar vervoer is
een van de belangrijkste speerpunten van het college en van de
openbaar vervoerbedrijven in Amsterdam. Naast maatregelen op het
gebied van infrastructuur (zoals Renovatie Oostlijn, plaatsing van
poortjes in de metro, meer cameratoezicht) wordt ook geïnvesteerd in
toezicht en handhaving (Convenant Stationseiland,
veiligheidsarrangement ondergrondse metrostations, agressietrainingen
OV-personeel). Deze maatregelen beginnen hun vruchten af te werpen: De
laatste jaren blijkt uit onderzoek dat reizigers zich steeds veiliger
gaan voelen. Maar het is nog niet genoeg: Nog steeds mijden teveel
mensen het openbaar vervoer door onveiligheidsgevoelens. De komst van
een OV-politie moet hierin verandering brengen.
Gevolgen voor de toezichthouders en handhavers in het OV
Op dit moment is het nog niet duidelijk hoe de OV-politie er precies
uitziet en hoe de invoering zal gaan verlopen. De komende maanden zal
dit worden uitgezocht en pas begin 2006 zal het besluit hierover
worden genomen. Wel is al duidelijk:
* dat de handhavers (de zogenoemde BOA-plussers) van het GVB (circa
85 man) onder verantwoordelijkheid van de politie gaan werken. Ze
komen formeel in dienst bij Stadstoezicht en blijven daarmee in
dienst van de gemeente;
* dat ook de circa 60 politiesurveillanten die momenteel worden
ingehuurd door het GVB, onder de OV-politie moeten komen te
vallen;
* dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen en dat ieders
rechtspositie behouden blijft.
Uitgezocht moet nog worden of mogelijk ook een deel van de
toezichthouders van het GVB onder verantwoordelijkheid van de politie
komt.
Planning
Naar verwachting liggen er eind dit jaar een uitgewerkt
organisatieplan en een stappenplan voor de invoering. Daarna zal het
college besluiten wanneer de OV-politie wordt ingevoerd en of ook een
deel van de toezichthouders overgaat naar de OV-politie.
Het GVB is nauw betrokken bij het opstellen van de twee plannen. Als
die gereed zijn, zullen de ondernemingsraden van de betrokken
organisaties, waaronder het GVB, gevraagd worden advies uit te
brengen. Wanneer medewerkers dus overgaan van het GVB naar de
OV-politie c.q. Stadstoezicht is nog niet bekend, dat is onderdeel van
het stappenplan.
Gemeente Amsterdam