Gemeente Amsterdam

OV-politie: Eén partij verantwoordelijk voor toezicht en handhaving in het Amsterdamse openbaar vervoer

6 juli 2005
---
webmaster

Het college van B&W wil een `OV-politie' in het openbaar vervoer in Amsterdam invoeren. Hiertoe heeft het college deze week, mede gebaseerd op de uitkomsten van een onderzoek naar de mogelijkheden van een OV-politie door het bureau Beke en het COT, een principebesluit genomen.

In het onderzoek worden drie modellen geschetst voor invoering van een OV-politie. Het college kiest voor het model 2 (invoering OV-politie), in afwachting van de verdere uitwerking van dit model en de tijdsfasering van het stappenplan. In aanloop naar de invoering van een OV-politie wil het college in de loop van volgend jaar de organisatie van toezicht en handhaving in het openbaar vervoer alvast volgens het samenwerkingsmodel (model 3) gaan vormgeven.

Wethouder Mark van der Horst (Verkeer en Vervoer): "Toezicht en handhaving hebben een grote invloed op het gevoel van veiligheid door reizigers. Uit onderzoek is gebleken dat de betrokken partijen op dit gebied goed samenwerken, maar dat het niet efficiënt en effectief is dat er meerdere partijen verantwoordelijk zijn. Het college van B&W kiest er nu voor die verantwoordelijkheid bij de politie te leggen, omdat veiligheid de kerntaak is van de politie. Net als in veel andere grote (buitenlandse) steden, moet er dus ook in Amsterdam een OV-politie komen."

Veiligheid in het openbaar vervoer Het vergroten van de (sociale) veiligheid in het openbaar vervoer is een van de belangrijkste speerpunten van het college en van de openbaar vervoerbedrijven in Amsterdam. Naast maatregelen op het gebied van infrastructuur (zoals Renovatie Oostlijn, plaatsing van poortjes in de metro, meer cameratoezicht) wordt ook geïnvesteerd in toezicht en handhaving (Convenant Stationseiland, veiligheidsarrangement ondergrondse metrostations, agressietrainingen OV-personeel). Deze maatregelen beginnen hun vruchten af te werpen: De laatste jaren blijkt uit onderzoek dat reizigers zich steeds veiliger gaan voelen. Maar het is nog niet genoeg: Nog steeds mijden teveel mensen het openbaar vervoer door onveiligheidsgevoelens. De komst van een OV-politie moet hierin verandering brengen.

Gevolgen voor de toezichthouders en handhavers in het OV Op dit moment is het nog niet duidelijk hoe de OV-politie er precies uitziet en hoe de invoering zal gaan verlopen. De komende maanden zal dit worden uitgezocht en pas begin 2006 zal het besluit hierover worden genomen. Wel is al duidelijk: * dat de handhavers (de zogenoemde BOA-plussers) van het GVB (circa 85 man) onder verantwoordelijkheid van de politie gaan werken. Ze komen formeel in dienst bij Stadstoezicht en blijven daarmee in dienst van de gemeente; * dat ook de circa 60 politiesurveillanten die momenteel worden ingehuurd door het GVB, onder de OV-politie moeten komen te vallen; * dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen en dat ieders rechtspositie behouden blijft.

Uitgezocht moet nog worden of mogelijk ook een deel van de toezichthouders van het GVB onder verantwoordelijkheid van de politie komt.

Planning Naar verwachting liggen er eind dit jaar een uitgewerkt organisatieplan en een stappenplan voor de invoering. Daarna zal het college besluiten wanneer de OV-politie wordt ingevoerd en of ook een deel van de toezichthouders overgaat naar de OV-politie. Het GVB is nauw betrokken bij het opstellen van de twee plannen. Als die gereed zijn, zullen de ondernemingsraden van de betrokken organisaties, waaronder het GVB, gevraagd worden advies uit te brengen. Wanneer medewerkers dus overgaan van het GVB naar de OV-politie c.q. Stadstoezicht is nog niet bekend, dat is onderdeel van het stappenplan.