Ingezonden persbericht


Mamut groeit met 26% in tweede kwartaal 2005

Meer dan 7.500 nieuwe klanten in eerste helft 2005

Hoofddorp, 6 juli 2005 - Softwareleverancier Mamut ASA heeft zijn operationele omzet in het tweede kwartaal van 2005 met 26% zien toenemen naar 43,3 miljoen Noorse kronen (circa EUR 5,8 miljoen) ten opzichte van 34,5 miljoen Noorse kronen (circa EUR 4,6 miljoen) in dezelfde periode van 2004. De operationele winst (EBIT) kwam in het tweede kwartaal uit op 1,8 miljoen Noorse kronen (circa EUR 240.000). In dezelfde periode in 2004 bedroeg de operationele winst 2,9 miljoen Noorse kronen (circa EUR 387.000). In het tweede kwartaal van 2005 verhoogde Mamut zijn activiteitenniveau en lanceerde het bedrijf Mamut Open Services. Bovendien werden verschillende overeenkomsten afgesloten, die in 2005 naar verwachting van invloed zullen zijn op de omzet. Sinds de oprichting in 1994 kent Mamut ieder kwartaal dubbele groeicijfers.

"Wij zijn tevreden over de resultaten in het tweede kwartaal, de solide prestaties in onze thuismarkt en de verdere groei in al onze markten. Dankzij Mamut Open Services zullen alle kleine bedrijven - en niet alleen Mamut-klanten - profiteren van een uitgebreider serviceaanbod, waardoor ze efficiënter en veiliger kunnen opereren", zegt Dave Kroder, Country Manager Mamut Nederland.

Mamut Open Services
Mamut lanceerde in juni 2005 Mamut Open Services als uitbreiding op het bestaande productportfolio voor het midden- en kleinbedrijf en de consumentenmarkt. Mamut Online Backup is een op internet gebaseerde real-time back-up- en storage-dienst en onderdeel van Mamut Open Services. Mamut Online Backup wordt geïntroduceerd in alle landen waar Mamut een vestiging heeft: Noorwegen, Zweden, Nederland, Denemarken en Ierland.

"Mamut Online Backup is de eerste dienst binnen de Mamut Open Services. De dienst is gratis voor midden- en kleinbedrijf en consumenten. In de komende kwartalen gaan we meer producten binnen deze dienstverlening ontwikkelen en aanbieden", zegt Kroder.

Nieuwe klanten en partners
Mamut kreeg er in de eerste helft van 2005 7.500 nieuwe klanten bij en telt nu meer dan 48.000 klanten. Mamut sloot een strategische OEM-overeenkomst met Wolters Kluwer-dochter Magnus Informatik A/S in Denemarken, en startte samenwerking met Dell en Microsoft in Nederland. Daarnaast werd Mamut genomineerd als finalist in twee categorieën voor de Microsoft Worldwide Partner Awards 2005. "Wij blijven investeren in de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten en zijn blij met de dubbele nominatie als finalist in het Microsoft Worldwide Partner Awards-programma. De erkenning door Microsoft is heel belangrijk voor ons, omdat wij constant werken aan producten en diensten die de dagelijkse gang van zaken in] het midden- en kleinbedrijf vergemakkelijken", aldus Kroder.

Positief vooruitzicht
Mamut is in een goede positie om verdere groei in bestaande markten te realiseren en zal in 2005 nieuwe producten en diensten lanceren. Het bedrijf blijft zich richten op het vormen en versterken van strategische allianties met internationale partners in de verschillende markten om zo de distributie van zijn producten en diensten te laten groeien.

###

Over Mamut
Mamut is een toonaangevende leverancier van ERP-, CRM- en internetoplossingen voor kleinere ondernemingen in Noord-Europa. Mamut biedt complete en gebruiksvriendelijke oplossingen aan tegen de beste prijs/prestatieverhouding met geïntegreerde oplossingen voor de boekhouding, verkoopondersteuning, relatiebeheer (CRM), inkoop/logistiek, werknemers, projectbeheer en e-commerce. Meer dan 90.000 gebruikers vereenvoudigen hun dagelijkse werkzaamheden met Mamut. Aanvullende informatie over Mamut en zijn producten is beschikbaar op www.mamut.nl.