NMa: geen aanleiding voor onderzoek naar prijzenslag supermarkten
06-07-2005
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) ziet geen aanleiding om
onderzoek te doen naar misbruik van een economische machtspositie door
Nederlandse supermarkten, aldus de NMa in een brief aan de Minister
van Economische Zaken.
Van een economische machtspositie is sprake als een onderneming zich
in belangrijke mate onafhankelijk van zijn concurrenten kan opstellen.
De huidige prijsconcurrentie toont aan dat supermarktketens zich
dergelijk gedrag juist niet kunnen veroorloven. Voor zover
supermarktketens een economische machtspositie op hun inkoopmarkt
hebben, is misbruik niet aannemelijk, omdat de huidige
prijsconcurrentie supermarkten dwingt de inkoopvoordelen door te geven
aan de consument, die daarvan profiteert in de vorm van lagere
prijzen.
De brief van de NMa maakt onderdeel uit van een onderzoek die Minister
Brinkhorst van Economische Zaken en Minister Veerman van Landbouw
hebben uitgevoerd naar de haalbaarheid en uitvoerbaarheid van een
verbod op het verkopen onder inkoopprijs. De Tweede Kamer had om dit
onderzoek gevraagd omdat zij vreest dat door de supermarktoorlog onder
meer kleine supermarkten, boeren en tuinders het onderspit delven.
Brinkhorst en Veerman menen dat een dergelijk verbod geen effectief
middel is om de positie van deze partijen te verbeteren omdat er geen
duidelijk verband is aan te geven tussen een verbod op verkopen
beneden inkoopprijs en de positie van kleine of middelgrote
supermarkten, boeren en tuinders.
Zie ook:
Advies NMa aan minister Brinkhorst
Prijsconcurrentie in de levensmiddelendetailhandel, brief mininser
Brinkhorst aan Tweede Kamer, 1 juli 2005
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)