Goede voorlichting nieuwe Zorgwet essentieel
Op 4 juli krijgen alle Nederlandse huishoudens een brief van minister
Hoogervorst met uitleg over de nieuwe Zorgverzekeringswet. Is een half
jaar wel voldoende om alle ins en outs van die wet voor het voetlicht
te brengen?
De brief van Hoogervorst is een onderdeel van een brede
voorlichtingscampagne van de overheid om Nederland te informeren over
de gevolgen van de nieuwe Zorgverzekeringswet. Die treedt op 1 januari
volgend jaar in werking. Er komen spots op tv en radio, er komt een
aparte website en er zullen artikelen en advertenties in
huis-aan-huisbladen verschijnen.
Service
Voorlichting over de nieuwe Zorgverzekeringswet zal niet alleen van de
kant van het ministerie komen. Ook verzekeraars zullen hun stem flink
laten horen. Aan de ene kant als vorm van gewone service aan hun
klanten. Aan de andere kant om duidelijk te maken dat verzekeraars
méér te bieden hebben dan dat ze slechts uitvoerder zijn. Bovendien
verplicht de wet verzekeraars voor half december dit jaar aan alle
klanten een aanbod te hebben gedaan over de verzekeringsmogelijkheden
met bijbehorende kosten.
Zwarte Piet
Tijdens de marktvergadering Zorg die voorafgaand aan de Algemene
Ledenvergadering werd gehouden, hield Ingrid Visscher (bestuurslid van
de sector Zorg) de aanwezigen voor dat de Zorgverzekeringswet een
flink afbreukrisico voor verzekeraars zou kunnen betekenen. Aan de
uitvoering van de wet kunnen de eerste tijd namelijk nog heel wat
haken en ogen zitten. En als we niet oppassen, is de kans groot dat
wij daarvan de zwarte piet krijgen toegeschoven, aldus Visscher. Het
beeld dat van ons bestaat, is immers dat wij straks alle macht
krijgen. De marktwerking die onder de nieuwe wet ligt, wordt vooral
beschouwd als manier om kaalslag in de zorg te voltrekken, en kosten
te beheersen. Volgens Visscher allemaal onterecht en bovendien
verkeerde opvattingen over de rol, de taak en de verantwoordelijkheid
van verzekeraars.
Implementatieplatform
Om de invoering van de nieuwe Zorgverzekeringswet zo soepel mogelijk
te laten verlopen, komt er binnenkort een Implementatieplatform.
Daarin trekt het departement van minister Hoogervorst samen op met
zorgverzekeraars om de invoering zo goed mogelijk te sturen. Visscher
wil hoe dan ook dat er in dat platform een communicatie-eenheid wordt
benoemd, al is het alleen maar om gemeenschappelijke
communicatieproblemen aan te pakken. Belangentegenstellingen zul je er
niet mee oplossen, weet zij ook. Daarom gaan wij samen met
Zorgverzekeraars Nederland ook onze eigen communicatie verzorgen.
Daarnaast zullen verzekeraars natuurlijk ook hun eigen voorlichting
aan hun eigen klanten verzorgen.
Kort
Een periode van niet meer dan een half jaar lijkt erg kort om de wet
en de consequenties voor de burger voor het voetlicht te brengen. We
zullen het ermee moeten doen, is de laconieke reactie van Visscher.
Het is nu een kwestie van alles zo goed mogelijk voorbereiden en zo
efficiënt mogelijk met de beschikbare tijd omgaan.
Verzekerd, juli 2005
Verbond van Verzekeraars