Gemeente Utrecht


2005 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
67 Vragen van mevrouw drs. M.C. Mos
(ingekomen 6 juli 2005)


Veel vluchtelingen hebben moeite om in Nederland een baan te vinden. Ook vluchtelingen die in het land van herkomst een goede opleiding hebben afgerond en beschikken over werkervaring als arts, advocaat, ingenieur of lerares. Dit heeft ermee te maken dat het moeilijk is om diploma's uit het land van herkomst erkend te krijgen. Daarbij speelt de Nederlandse taalbeheersing vluchtelingen parten. Ook wordt het potentieel van vluchtelingen onvoldoende herkend door instanties en werkgevers.
Voor hoger opgeleide vrouwelijke vluchtelingen is de Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF samen met het Verwey-Jonker Instituut een project gestart om met gemeenten de maatschappelijke participatie van hoger opgeleide vrouwelijke vluchtelingen te bevorderen.
GroenLinks vindt dat een goed initiatief. Hoe minder mensen aan de kant staan hoe beter. Daarbij vindt GroenLinks het belangrijk dat er een duidelijke relatie wordt gelegd tussen inburgering en werk. Werk is immers een belangrijke sleutel tot integratie.

Dit leidt tot de volgende vragen:
1. Deelt het college de mening van GroenLinks dat vluchtelingen die aan het werk willen, indien nodig, steun moeten krijgen in het kader van integratie en inburgering? Zo ja, welke activiteiten gaat het College hiertoe ondernemen?
2. Is het college met GroenLinks van mening dat de effectiviteit van inburgering toeneemt als er actief wordt samengewerkt op het gebied van inburgering en het vinden van werk?
3. Is het college bereid actief de samenwerking tussen inburgering en het vinden van werk te stimuleren? Zo ja, wanneer kan de Raad de resultaten hiervan zien?
4. Welke mogelijkheden biedt de gemeente hoger opgeleide vluchtelingen, in het bijzonder de vrouwen?
5. Is het college bereid om voor de hoger opgeleide vluchtelingenvrouwen de mogelijkheden voor werk te vergroten, door positief te reageren op het initiatief van de stichting voor Vluchteling Studenten en Verwey-Jonker Instituut?


---- --