Persbericht Innovatieplatform

RVD/DG


INNOVATIEPLATFORM
Persbericht

Innovatieplatform mikt op toepassers in MKB
Actieplan met dertien innovatie-acties in MKB

Utrecht 6 juli 2005 - Innovatievouchers, InnovatiePrestatieContracten, Kennis-dating en investeren in kennisverspreiding. Dat zijn enkele van de dertien acties die het Innovatieplatform voorstelt in het actieplan 'Oppakken, Aanpakken, Doorpakken'. Het actieplan is gericht op bevordering van innovatie in het MKB. Ondernemers kunnen meer dan ze nu doen, namelijk innovatie inzetten om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen en in de markt te zetten. Dat is goed voor die bedrijven en goed voor Nederland.

Koplopers en toepassers
Het Innovatieplatform maakt onderscheid tussen koplopers, toepassers en ove-rig MKB. Koplopers doen zelf onderzoek en ontwikkeling. Voor toepassers (200.000 bedrijven) zijn innovaties slimme combinaties van bestaande kennis en technologieën. Deze keuze bouwt voort op het recent verschenen AWT-advies 'Innoveren zonder inventies'. Het Innovatieplatform concentreert zich in dit advies op de toepassers. Juist daar zit er een grote onbenutte potentie om te in-noveren. Het innovatiebeleid gericht op de koplopers in het MKB heeft zich bewezen in termen van rendement en in economisch opzicht. Dat beleid dient dan ook zonder meer gehandhaafd te blijven.

Belangrijke MKB-acties
Het actieplan bevat in totaal dertien acties. Vijf van die acties zijn:
1. Innovatievouchers: derde ronde najaar 2005. +/- 3000 in 2006. Daarvoor is extra financiering nodig. Het kabinet zorgt daar bij de begrotingsbehandeling voor.

2. Innovatieprestatiecontracten: contract tussen circa 30 ondernemers, branche (re-gierol), hogeschool en overheid. Het ministerie van Economische Zaken stelt per ondernemer een innovatiegereedschapskist van 50.000 euro voor drie jaar beschikbaar. Doel: vanuit uitdagingen in de (toekomstige) markt door middel van innovatie nieuwe producten en/of diensten ontwikkelen.

3. Innovatieclinics: branches organiseren 200 clinics waar ondernemers elkaar en wetenschapper kunnen ontmoeten om kansen voor innovatie te creëren.

4. Hogescholen: door op hogescholen lectoren voor het MKB in te stellen en hbo-docenten stage te laten lopen bij mkb-ondernemers wordt de kennis-uitwisseling tussen hogescholen en bedrijven versterkt.
5. Kennisgebruik: Nederland investeert relatief veel in kennisproductie, circa 3,6 miljard euro per jaar. Dat is goed. Het Innovatieplatform vindt dat er daarnaast meer in kennisoverdracht en kennisgebruik geïnvesteerd moet worden. Anders blijft de kennis die Nederland produceert in universiteiten en andere onderzoeksinstituten 'op de plank liggen'.

Vestigingsklimaat
Innovatie begint met ondernemende mensen die risico durven nemen. De snelste weg naar succes is het verdubbelen van je aantal mislukkingen. Ook een uitstekend vestigingsklimaat is voorwaarde voor innovatie. Het gaat dan om flexibele arbeidverhoudingen, minder regels en een belastingklimaat dat ondernemen stimuleert.

Balkenende en Hermans
De voorzitter van het Innovatieplatform, minister-president Balkenende, heeft de hoofdpunten uit het actieplan vandaag in Utrecht gepresenteerd. Vervolgens gaf de voorzitter van MKB-Nederland, Loek Hermans, zijn reactie op het actieplan. De platformleden Jan Kees de Jager en Wybren Jouwsma gaven daarna een toelichting.

NOOT VOOR DE REDACTIE/