Ingezonden persbericht

Nederlander wint twee internationale operaregieprijzen


HAARLEM, 20050709 -- Woensdag 6 juli jl. maakte Dr. Michael Schlicht, intendant van het Landestheater Eisenach, bekend dat de Peter-Konwitschny-Nachwuchsregiepreis gewonnen is door de 31-jarige Nederlandse operaregisseur Michiel Dijkema. De prijs is een engagement voor het ensceneren van de opera Carmen van Bizet als openingsvoorstelling van seizoen 2006/2007 in Landestheater Eisenach. Een maand eerder, op 29 mei jl., behaalde Dijkema al de tweede prijs tijdens de finale van de European Opera-directing Prize 2005 in Wiesbaden. Hieraan is een geldbedrag van ¤ 10.000,- verbonden.


Er zijn wereldwijd slechts weinig operaregieconcoursen. De Peter-Konwitschny-Nachwuchsregiepreis is een nieuw initiatief, met als beschermheer de vermaarde Duitse operaregisseur Peter Konwitschny, van wie tijdens het afgelopen Holland Festival de producties Lulu en Wozzeck door de Hamburgische Staatsoper te zien waren. Konwitschny zelf had een belangrijke stem bij het bepalen van de winnaar. Michiel Dijkema ontwikkelde het winnende concept in samenwerking met Maaike Pennings (kostuumontwerp). De European Opera-directing Prize 2005 is een concours dat iedere twee jaar wordt georganiseerd door Camerata Nuova en Opera Europa, een organisatie waarbij zich 89 grote Europese operahuizen hebben aangesloten.

Michiel Dijkema (1974) studeerde klassiek piano aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht bij Alexander Warenberg en Alwin Bär en aansluitend muziektheaterregie aan de Hochschule für Musik "Hanns Eisler" Berlin. Hij was in Berlijn ook actief als liedbegeleider en bezocht de liedklas van Wolfram Rieger. Als regisseur en medeoprichter van toneelgroep Tijdelijk Ensemble Amsterdam realiseerde hij meerdere toneel- en muziektheaterproducties zoals King Lear (Shakespeare), Faust I & II (Goethe), Salomé (Oscar Wilde), Marat/Sade (Peter Weiss), de Nederlandse première van De winkel van de juwelier (Karol Wojtyla), Teksten van Daniil Charms (muziektheatercollage naar Charms), Elektra (Sophokles) en Mattheüs (muziektheater naar het Evangelie). In Berlijn regisseerde hij voor het Offenbach Musiktheater Berlin en de Hochschule für Musik onder meer La Clemenza di Tito (Mozart), Il Barbiere di Siviglia (Rossini), Fortunios Lied (Offenbach), Ali Pascha (Albert Lortzing), A Hand of Bridge (Samuel Barber) en de Duitse première van de grote Weense versie van La Périchole (Offenbach). Bij de Nationale Reisopera in Enschede realiseerde Dijkema vorige maand in het kader van het Resident Artists Programme een studio-enscenering van Pelléas et Mélisande (Debussy). Komend seizoen ensceneert hij Orfeo ed Euridice (Gluck) bij de Nationale Reisopera.



Ingezonden persbericht