Gemeente Winterswijk


10 juli 2005

Bouwvergunning eerste fase bouw gemeentekantoor verleend

Winterswijk - Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten een bouwvergunning eerste fase te verlenen aan Victoria Winterswijk b.v. voor het bouwen van een gemeentekantoor, ondergrondse parkeergarage en 10 koopwoningen aan de Stationsstraat. In verband met de te verlenen vrijstelling als bedoeld in artikel 19 lid 2 van de wet op de Ruimtelijke Ordening heeft het bouwplan ter inzage gelegen. Hierop zijn 2 zienswijzen ingediend. Het college heeft deze zienswijzen ongegrond verklaard.

De bouwvergunningsprocedure verloopt in 2 fases. Bij de eerste fase wordt getoetst aan het bestemmingsplan en aan redelijke eisen van welstand. In deze eerste fase hoeven de technische gegevens nog niet te worden uitgewerkt en ingediend. Een bouwvergunning eerste fase betekent dus niet dat men al mag beginnen met bouwen, het is alleen een uitspraak over de bestemmingsplantoets en de eisen van welstand. Het bouwplan valt onder bestemmingsplan Sleeswijk en is bestemd voor bedrijfs- en woondoeleinden. Dit bestemmingsplan is achterhaald. Bedrijven zijn verhuisd en er zijn concrete plannen voor het gebied langs de Stationsstraat en nabij de Goudvinkenstraat. De ruimtelijke onderbouwing voor het gemeentekantoor is toegestuurd aan de provincie en de inspectie VROM. Zij hebben ierder een verklaring afgegeven dat een vrijstellingsprocedure artikel 19 lid 2 van de WRO gevolgd mag worden. In verband met het voornemen vrijstelling en een reguliere bouwvergunning eerste fase te verlenen heeft de aanvraag vier weken ter inzage gelegen. Hierop zijn twee zienswijzen ingediend. De zienswijzen hadden met name betrekking op de verplaatsing van tankstation Mennink-Veldboom. Zo is onder andere gevraagd om de bouwaanvraag niet los te zien van de bedrijfsverplaatsing en nog eens te kijken naar de afstand tussen het bouwplan en de vulpunten van het tankstation. Maar er is ook een opmerking gemaakt over het feit dat provincie en VROM - inspectie medewerking hebben verleend met het oog op de verplaatsing. Ook is aangegeven dat op basis van een in 1999 gesloten overeenkomst er een definitieve weg naar het centrum zou worden gerealiseerd maar dat dit door het nieuwe bouwplan niet meer mogelijk is. Er is in de nieuwe situatie geen sprake meer van een zichtlocatie. Daarnaast zijn opmerkingen gemaakt over het ontbreken van een paragraaf over luchtkwaliteit, dat het bouwwerk te hoog en te massaal is en het feit dat er geen geluidsoverlast wordt verwacht terwijl bij het taxibedrijf sprake is van avond- en nachtelijke activiteiten. Het college heeft deze zienswijzen ongegrond verklaard. In de argumentatie geeft de gemeente aan dat het inderdaad wenselijk is dat het tankstation verplaatst wordt. De gemeente heeft in het ontwerpbestemmingsplan Kom West een locatie hiervoor bestemd. Op dit moment is er echter een verschil van mening over het financiële aspect van de bedrijfsverplaatsing. Alhoewel alle partijen het wenselijk vinden dat het tankstation wordt verplaatst is het niet noodzakelijk. Het vulpunt van het tankstation zit op meer dan 30 meter afstand. Wat de luchtkwaliteit betreft blijkt uit metingen dat het jaargemiddelde van de Stationsstraat, Goudvinkenstraat en Spoorstraat ruim voldoet aan de vereiste luchtkwaliteit. Op 10 mei 2005 heeft de welstandscommissie aangegeven dat het bouwplan voldoet aan de redelijke eisen van welstand. Met name de verticale openingen op de bovenste bouwlaag maken het bouwplan niet te hoog en te massaal. De overeenkomst uit 1999 verwijst naar een privaatrechtelijke gronduitruil. De nieuwe weg waarnaar verwezen wordt was onderdeel van de derde partiele herziening van het bestemmingsplan Sleeswijk. Dit bestemmingsplan is echter nooit verder in procedure gebracht vanwege een negatief advies van de provincie. Wat betreft de geluidsoverlast geeft de Wet milieubeheer en de Wet geluidhinder aan dat kantoren geen geluidsgevoelige objecten zijn. Voor de nieuwe woningen zijn de bestaande afstanden tot de andere woningen van belang.