AutoRai

Print

Mazda introduceert als eerste automerk het digitaal serviceboekje

(11-7-2005)
Mazda is het eerste automerk dat het traditionele serviceboekje vervangt door een digitale versie. Vanaf de lancering van de gloednieuwe Mazda5 in Nederland, eind mei, zijn alle modellen van dit type voorzien van zoân Digitaal Serviceboekje.
De komende maanden zal dit digitale document ook geïntroduceerd worden bij de komst van de Mazda5 op de andere Europese markten.

Het DSB van Mazda biedt alle dealers en erkend reparateurs van het merk Mazda de mogelijkheid om via een centrale en beveiligde database inzicht te krijgen in het onderhoud van de betreffende auto. Na een onderhoudsbeurt worden de gegevens van de auto in het systeem geactualiseerd. Wanneer de klant zijn auto weer in ontvangst neemt krijgt hij tevens een complete uitdraai uit het serviceregister overhandigd om al dan niet zelf te bewaren.

Het DSB van Mazda biedt de klant een aantal belangrijke voordelen:
* Op elk moment is er van de auto een betrouwbare en volledige onderhoudshistorie voorhanden, wat tevens de restwaarde van de auto verhoogt;

* Het zorgt voor een uiterst snelle controle van de service-intervals;

* Uitgebreide servicetaken die in het verleden in de traditionele serviceboekjes niet altijd zorgvuldig werden vastgelegd (zoals bijvoorbeeld het vervangen van het filter van de automatische airconditioning), kunnen nu gemakkelijk worden opgespoord. Tevens wordt dubbel werk voorkomen, wat de klant weer extra kosten scheelt.

âOns Digitaal Serviceboekje maakt het de eigenaren van een Mazda5 een stuk makkelijkerâ aldus Herman Brouwer, Manager Technical Services van de Mazda-importeur in Nederland. âIn feite stellen wij nu een compleet digitale servicehistorie samen van iedere auto, die wij tevens zorgvuldig voor de klant bewaren in een gecentraliseerd en beveiligd systeem. Dit zorgt voor een optimalisering van de documentatie rond het serviceproces van een bepaald model en brengt ons weer een stap dichterbij ons doel: de beste zijn in Europa op het gebied van klanttevredenheidâ.
Het systeem zal tussen juli en september operationeel zijn in alle landen waar de nieuwe Mazda5 wordt geïntroduceerd. In de toekomst zal het ook worden gebruikt voor alle andere modellen van Mazda, te beginnen met de nieuwe Mazda MX-5, eind van dit jaar.