Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Ede, 12 juli 2005

Thuiswinkel Waarborg bij 1 op 4 Nederlanders bekend

Helft van Nederlanders herkent logo Thuiswinkel Waarborg

De naamsbekendheid van het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is onder de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder gestegen van 19% in 2004 naar 24% in 2005. Dit betekent een significante stijging in de landelijke bekendheid van Thuiswinkel Waarborg, het keurmerk van bedrijven die producten en diensten via internet, catalogus, post, etc. verkopen aan consumenten. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van Thuiswinkel.org.

In de leeftijdscategorie van 18 tot en met 34 jaar is het Thuiswinkel Waarborg het meest bekend; 39% oftewel ruim één op de drie Nederlanders in die leeftijd kent het keurmerk. Het logo van Thuiswinkel Waarborg wordt inmiddels door 50% van de Nederlandse PC bezitters herkent.

Bekendheid Thuiswinkel Waarborg
2003 2004 2005

% % %

Spontaan - - 4 Geholpen 13 19 24 Geholpen met logo - - 50 Bron: TNS NIPO 2005

Als belangrijkste doelen van het keurmerk worden omschreven:
* Betrouwbaarheid (25%)

* Veiligheid (persoonsgegevens, betalingen, etc.) (20%)
* Regels worden nageleefd (16%)

* Bescherming consument (14%)

* Garantie op aankopen (13%)

* Garantie voor kwaliteit (10%)

Wijnand Jongen, directeur van de branchevereniging Thuiswinkel.org is erg blij met de stijging van de landelijke bekendheid van het keurmerk Thuiswinkel Waarborg. Jongen: 'Consumenten kiezen bewust voor internet als oriëntatie, bestel- en aankoopkanaal. Langzaam maar zeker zien we het gedrag van consumenten veranderen. Dat blijkt niet alleen uit de sterk toenemende consumentenbestedingen op internet, maar wordt nu ook weer bevestigd door het toenemende vertrouwen van consumenten in het keurmerk Thuiswinkel Waarborg. Consumenten letten actief op het keurmerk Thuiswinkel Waarborg bij het maken van hun keuze waar wél en waar níet te shoppen!', aldus Jongen.

In 2004 kochten Nederlanders voor 2,84 miljard euro aan producten en diensten, waarvan ¤ 1,68 miljard via internet (bron: Blauw Research//Thuiswinkel.org, april 2005).

-EINDE PERSBERICHT-

THUISWINKEL.ORG

De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van meer dan 220 bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus post, tv, etc.) verkopen aan consumenten.

Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de bijzondere gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels van Thuiswinkel.org zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumenten keurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, telefoon, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting.

Consumenten kunnen via het Thuiswinkel Waarborg een beroep doen op de voor consumenten laagdrempelig toegankelijke Geschillencommissie Thuiswinkel. Leden van Thuiswinkel.org zijn gehouden aan de uitspraken van deze onafhankelijke Geschillencommissie Thuiswinkel, waar ook de Consumentenbond in vertegenwoordigd is.

Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is door de Consumentenbond bestempeld als de opvolger van het per 1 januari 2002 door de Consumentenbond beëindigde Web Trader

Achtergrondinformatie (