Akkoord over banenreductie en arbeidspool bij Nedcar
Bij Nedcar in Born is een principeovereenkomst gesloten over het
schrappen van 668 van de 4000 arbeidsplaatsen. Het aantal ontslagen
blijft beperkt tot 368, de overige 300 boventalligen komen in een
detacheringspool.
In deze pool blijven de medewerkers 2,5 jaar met behoud van hun
arbeidsovereenkomst en aanverwante arbeidsvoorwaarden. Het is de
bedoeling dat ze uitgeleend worden aan andere bedrijven.
"Het voordeel is dat goede opgeleide, ervaren medewerkers voor Nedcar
behouden blijven terwijl ze werk en inkomen houden", zegt Wiel Crins,
de voorzitter van de bedrijfsafdeling van FNV Bondgenoten bij Nedcar.
"In goede tijden kunnen ze weer in de autofabriek komen."
De vakbond maakt zich ernstige zorgen over de continuïteit van Nedcar
sinds Daimler-Chrysler begin dit jaar afzag van zijn voornemen om de
helft van de aandelen over te nemen van Mitsubishi. De Japanse
autofabrikant staat er financieel niet zo goed voor en maakt in
Limburg de Colt. Daimler Chrysler maakt er de Smart die minder goed
verkoopt dan gehoopt.
De productievolumes zijn dit jaar dan ook al een paar keer fors naar
beneden bijgesteld waardoor veel werknemers met de armen over elkaar
stonden. Een aanpassing in de personeelssterkte was niet mogelijk. Met
FNV Bondgenoten was in december 2004 nog een werkgelegenheidsgarantie
overeengekomen.
"Maar gezien de marktontwikkelingen van de huidige modellen en de
prognoses voor 2006 hebben we geen keus", zegt Crins. "Met dit akkoord
denken we op de meest sociaal verantwoorde wijze een oplossing te
hebben gevonden voor de overcapaciteit."
Eind mei bezorgde Crins tijdens het FNV-congres in Rotterdam via de
kersverse voorzitter Agnes Jongerius nog een persoonlijk getinte
`zorgbrief' over de situatie bij Nedcar aan premier Balkenende.
FNV