Groen licht voor uitwerking oplossing wegverbinding Groningen-Zuidhorn
11 juli 2005
Een comfortabel fietspad aan de zuidzijde de Friesestraatweg, een
aparte parallelweg voor trekkers, langzaam verkeer en
bestemmingsverkeer ten noorden van de hoofdrijbaan, minder
aansluitingen op de Friesestraatweg en verbetering van de aansluiting
bij Aduard. Dat zijn de belangrijkste kenmerken van de oplossing die
in het kader van de `Studie wegverbinding Groningen-Zuidhorn (N355)'
de komende maanden verder wordt uitgewerkt. Afgelopen maandag gaven
bestuurders van de provincie Groningen en gemeenten Groningen en
Zuidhorn tijdens een stuurgroepvergadering hiervoor het groene licht.
Het plan waarin de studie nog dit jaar moet resulteren, is bedoeld
voor de langere termijn. Behalve voor verbetering van de
fietsverbinding is er namelijk nog geen zicht op geld voor realisatie
van het plan.
Medio 2004 startten de provincie Groningen, de gemeenten Groningen en
Zuidhorn en Regiopolitie Groningen een studie naar mogelijkheden voor
verbetering van de wegverbinding Groningen-Zuidhorn (N355). Afgelopen
maandag kwam de studie in een nieuwe fase nadat bestuurders van
betrokken overheden instemden met het door de projectgroep aangedragen
voorkeursalternatief.
Fietsroute Plus
In het alternatief dat nu verder wordt uitgewerkt, krijgen de fietsers
een kwalitatief hoogwaardige fietsroute aan de zuidzijde van de
hoofdrijbaan, een zogenoemde Fietsroute Plus. Het rijcomfort voor
fietsers wordt onder meer vergroot doordat het fietspad verder van de
hoofdrijbaan komt te liggen dan nu het geval is. Het fietspad, dat
door fietsers uit beide richtingen gebruikt gaat worden, krijgt een
breedte van 3,5 meter. Het is de bedoeling dat de 1,8 miljoen euro die
beschikbaar is voor deze Fietsroute Plus voor 2008 verspijkerd is.
Snel en langzaam verkeer
De Friesestraatweg tussen Groningen en Zuidhorn blijft een weg met een
maximumsnelheid van 80 km/uur; de hoofdrijbaan verandert nauwelijks.
Voor autoverkeer zit verbetering van de route vooral in vermindering
van het aantal aansluitingen, waardoor doorgaand verkeer minder hinder
heeft van opdraaiend en afslaand verkeer. Ook wordt de doorstroming
bij de aansluiting bij Aduard verbeterd door de lay-out van het
kruispunt te veranderen en gebruik te maken van een `intelligentere'
regelinstallatie. Langzaam verkeer en aanwonenden zullen in de
toekomst gebruik maken van een parallelweg die ten noorden van de
Friesestraatweg moet komen. In het gekozen alternatief wordt bovendien
uitgegaan van verbetering van het Openbaar Vervoer door verhoging van
de frequentie van de trein en uitbreiding van het transferium
Zuidhorn. Samen met het ongelijkvloers maken van de aansluiting
Reitdiephaven, wat sowieso al staat gepland voor 2006, moeten deze
maatregelen ervoor zorgen dat de doorstroming en de verkeersveiligheid
op de N355 voor alle weggebruikers wordt verbeterd.
Alternatieven
De afgelopen maanden hebben de provincie en de betrokken gemeenten
samen met deskundigen en vertegenwoordigers uit de bevolking een
aantal alternatieven uitgewerkt om de verbinding Groningen-Zuidhorn te
verbeteren voor alle vormen van vervoer: fiets, auto, langzaam verkeer
en OV.
De alternatieven zijn in verschillende sessies met vertegenwoordigers
van de bevolking besproken. Daarna zijn de alternatieve fietsroutes
beoordeeld op rechtstreeksheid, verkeersveiligheid, sociale veiligheid
en aantrekkelijkheid voor scholieren; zij hebben het grootste aandeel
in het fietsverkeer op de route Groningen-Zuidhorn. De alternatieven
voor autoverkeer zijn met behulp van verkeerskundige modellen
doorgerekend en beoordeeld op verkeersdoorstroming en aanzuigende
werking op verkeer op andere wegen in de regio. Daarnaast zijn de
alternatieven beoordeeld op het effect ervan op het gebruik van
openbaar vervoer, op ruimte, landschap, natuur, archeologie en lucht.
En natuurlijk zijn de kosten naast elkaar gezet. Het gekozen
alternatief kwam daarbij uiteindelijk als beste uit de bus.
Provincie Groningen