Provincie Groningen

Groen licht voor uitwerking oplossing wegverbinding Groningen-Zuidhorn 11 juli 2005

Een comfortabel fietspad aan de zuidzijde de Friesestraatweg, een aparte parallelweg voor trekkers, langzaam verkeer en bestemmingsverkeer ten noorden van de hoofdrijbaan, minder aansluitingen op de Friesestraatweg en verbetering van de aansluiting bij Aduard. Dat zijn de belangrijkste kenmerken van de oplossing die in het kader van de `Studie wegverbinding Groningen-Zuidhorn (N355)' de komende maanden verder wordt uitgewerkt. Afgelopen maandag gaven bestuurders van de provincie Groningen en gemeenten Groningen en Zuidhorn tijdens een stuurgroepvergadering hiervoor het groene licht. Het plan waarin de studie nog dit jaar moet resulteren, is bedoeld voor de langere termijn. Behalve voor verbetering van de fietsverbinding is er namelijk nog geen zicht op geld voor realisatie van het plan.

Medio 2004 startten de provincie Groningen, de gemeenten Groningen en Zuidhorn en Regiopolitie Groningen een studie naar mogelijkheden voor verbetering van de wegverbinding Groningen-Zuidhorn (N355). Afgelopen maandag kwam de studie in een nieuwe fase nadat bestuurders van betrokken overheden instemden met het door de projectgroep aangedragen voorkeursalternatief.

Fietsroute Plus
In het alternatief dat nu verder wordt uitgewerkt, krijgen de fietsers een kwalitatief hoogwaardige fietsroute aan de zuidzijde van de hoofdrijbaan, een zogenoemde Fietsroute Plus. Het rijcomfort voor fietsers wordt onder meer vergroot doordat het fietspad verder van de hoofdrijbaan komt te liggen dan nu het geval is. Het fietspad, dat door fietsers uit beide richtingen gebruikt gaat worden, krijgt een breedte van 3,5 meter. Het is de bedoeling dat de 1,8 miljoen euro die beschikbaar is voor deze Fietsroute Plus voor 2008 verspijkerd is.

Snel en langzaam verkeer
De Friesestraatweg tussen Groningen en Zuidhorn blijft een weg met een maximumsnelheid van 80 km/uur; de hoofdrijbaan verandert nauwelijks. Voor autoverkeer zit verbetering van de route vooral in vermindering van het aantal aansluitingen, waardoor doorgaand verkeer minder hinder heeft van opdraaiend en afslaand verkeer. Ook wordt de doorstroming bij de aansluiting bij Aduard verbeterd door de lay-out van het kruispunt te veranderen en gebruik te maken van een `intelligentere' regelinstallatie. Langzaam verkeer en aanwonenden zullen in de toekomst gebruik maken van een parallelweg die ten noorden van de Friesestraatweg moet komen. In het gekozen alternatief wordt bovendien uitgegaan van verbetering van het Openbaar Vervoer door verhoging van de frequentie van de trein en uitbreiding van het transferium Zuidhorn. Samen met het ongelijkvloers maken van de aansluiting Reitdiephaven, wat sowieso al staat gepland voor 2006, moeten deze maatregelen ervoor zorgen dat de doorstroming en de verkeersveiligheid op de N355 voor alle weggebruikers wordt verbeterd.

Alternatieven
De afgelopen maanden hebben de provincie en de betrokken gemeenten samen met deskundigen en vertegenwoordigers uit de bevolking een aantal alternatieven uitgewerkt om de verbinding Groningen-Zuidhorn te verbeteren voor alle vormen van vervoer: fiets, auto, langzaam verkeer en OV.

De alternatieven zijn in verschillende sessies met vertegenwoordigers van de bevolking besproken. Daarna zijn de alternatieve fietsroutes beoordeeld op rechtstreeksheid, verkeersveiligheid, sociale veiligheid en aantrekkelijkheid voor scholieren; zij hebben het grootste aandeel in het fietsverkeer op de route Groningen-Zuidhorn. De alternatieven voor autoverkeer zijn met behulp van verkeerskundige modellen doorgerekend en beoordeeld op verkeersdoorstroming en aanzuigende werking op verkeer op andere wegen in de regio. Daarnaast zijn de alternatieven beoordeeld op het effect ervan op het gebruik van openbaar vervoer, op ruimte, landschap, natuur, archeologie en lucht. En natuurlijk zijn de kosten naast elkaar gezet. Het gekozen alternatief kwam daarbij uiteindelijk als beste uit de bus.