Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Hong Kong Fashion Week Spring/Summer 2005:
de allernieuwste trends voor de komende zomer

Hong Kongs Modeontwerpers Tonen Eigen Stijl

Merkpositionering in China en intelligente stoffen thema's van de seminars

Augustus 2004 / nr. 56

Van 13 tot en met 16 juli was Hongkong wederom het middelpunt van de Aziatische en internationale modewereld. Aan de Hong Kong Fashion Week Spring/Summer 2005 namen 767 deelnemers uit 15 landen deel. In 2003 waren er 517 exposanten*. deel aan deze vakbeurs (vanwege de SARS-uitbraak is het afgelopen jaar vermoedelijk als uitzondering te beschouwen). Ruim 15.000 vakbeursbezoekers (+17,4%) bezochten het evenement in het Hong Kong Convention & Exhibition Centre om in te kopen en om marktontwikkelingen in de branche. De organisatie was als altijd in handen van de Hong Kong Trade Development Council (HKTDC).

Inkopers uit China en het westen bepalen karakter van beurs

Het merendeel van de inkopers (73%) was afkomstig uit Hong Kongs Aziatische buurlanden, 11% was uit Europa overgekomen en 7% van de bezoekers uit Noord-Amerika. Tot de top-5 van landen met de meeste bezoekers behoorden China (2.963), Japan (471), de VS (394), de Filipijnen (322) en Thailand (260).

Inkopers van 46 inkoopketens uit de hele wereld waren enthousiast over het ruime aanbod, dat varieerde van klassiek tot sportswear en kinderkleding, bruidsmode, avondkleding en lingerie omvatte. Bovendien werden er nouveautés op het gebied van tassen, schoenen, bijouterieën en stoffen gepresenteerd. Met name het grote aanbod van kindermode uit Hongkong en China viel in de smaak. De producenten presenteerden voor elke gelegenheid de passende outfit.

403 bedrijven uit Hongkong en 367 deelnemers uit het buitenland presenteerden hun nieuwe modeontwerpen aan het vakpubliek. De best vertegenwoordigde landen waren China (177 exposanten), India (92) en Thailand (21). Op zeven gemeenschappelijke stands presenteerden Taiwan, Macau, Indonesië, Korea, China, India en Thailand een representatieve selectie van hun mode-industrie, die zich door creativiteit en vakkundigheid onderscheidde.

Stephen Wong, directeur van het bedrijf Henfield Enterprises Ltd. uit Hongkong, dat hoogwaardige mode van zijdejersey produceert, licht toe waarom de Hong Kong Fashion Week zo bijzonder is: "We nemen sinds 1998 aan deze beurs deel. We kunnen hier in een professionele atmosfeer onze klanten ontmoeten en onze nieuwe collecties presenteren. Hongkong is in mijn ogen dé modestad van Zuidoost-Azië, hier ontmoeten oost en west elkaar. Het is uniek hoe de enorme koopkracht van gevestigde inkoopketens uit het westen en de opkomst van agressieve inkopers uit China samengaan. Iedereen vindt hier de zakenpartner die hij zoekt."

Om aan de uiteenlopende wensen van de inkopers te kunnen beantwoorden, was de beurs in twee gedeelten onderverdeeld: de Fashion Gallery met hoogwaardige mode en merkartikelen en de Garment & Accessories Mart, waar collecties en accessoires voor een breder marktsegment werden gepresenteerd. Hierdoor bleef het aanbod voor alle bezoekers overzichtelijk.

Bij de International Fashion Designers' Showcase, een van de onderdelen van de Fashion Gallery, werd een breed scala innovatieve ideeën gepresenteerd. Hier presenteerden 38 ontwerpers uit Hongkong, Australië, Thailand, Indonesië, de Filipijnen en Vietnam hun ontwerpen voor het komende voorjaars- en zomerseizoen.

Inkoopster Marion van Hout-Slaats van de Nederlandse Brova-Groep had veel waardering voor de goede organisatie van de beurs en de vriendelijke atmosfeer: "We zijn hier om nieuwe contacten te leggen en bestaande contacten te onderhouden. We zijn in het bijzonder op zoek naar nieuwe leveranciers voor onze eigen merken. Verder kijken we uit naar hoogwaardige modeartikelen tegen redelijke prijzen, iets wat je in Europa niet zo snel vindt."

Vakwereld onder de indruk van Hongkongs modebranche

Dat ook het niveau van de ontwerpers uit Hongkong van wereldklasse is, bleek tijdens de Brand Collections' Show van de lokale modeontwerpers. Zowel internationale inkopers als de vakpers waren zeer onder de indruk van de show Modern Mystique, waarbij ontwerpen van William Tang en Ika op de catwalk werden gepresenteerd.

Ook de collecties van KALIZZ, LAFEI·NIER en amanda darling vonden veel weerklank. Het label amanda darling, geproduceerd door Amandarling (HK) Ltd., debuteerde op de Hong Kong Fashion Week. Ontwerpster Amanda Loke, voorheen werkzaam bij Esprit in Duitsland, was afgelopen jaar in Griekenland met een kleurrijke strand- en vrijetijdscollectie voor zichzelf begonnen. Ze voelde perfect de modewensen aan van de klanten in de exclusieve Europese vakantiebestemmingen, zoals St. Tropez, Capri en Positano, maar ook in het Caraïbisch gebied. Loke wil haar succes nu uitbreiden naar Azië en Australië en benutte de beurs om haar merk aan een breed vakpubliek te presenteren.

Zo heet als in de straten van Hongkong was, zo hot waren de elf collecties die meedongen naar de Hong Kong New Fashion Collection Award 2004. Bij de gepresenteerde ontwerpen ging het om producten van lokale ontwerpers in samenwerking met kledingproducenten uit Hongkong. Dat er geen grenzen aan de fantasie waren gesteld, bewezen behalve kleuren, stoffen en coupes ook de namen van de ontwerpen, zoals Sweet Attack, Chinese Rhapsody en London's Burning.

Creativiteit, verkoopbaarheid en techniek waren de criteria aan de hand waarvan de jury punten toekende. Foto's van de zes onderscheiden collecties zijn te zien op de website of zijn op aanvraag bij de HKTDC verkrijgbaar op cd-rom.

Merken in China en intelligente stoffen - veelzijdige thema's van de seminars

Gerenommeerde vertegenwoordigers uit de industrie deelden hun ervaringen met een geïnteresseerd publiek en hielden lezingen over nieuwe trends, technische innovaties en actuele ontwikkelingen in de branche. Op het programma van de organisator stonden zeven seminars. Er bestond met name veel belangstelling voor het seminar How to Capture the Golden Opportunity to Enter the Fashion Brand Market in China over merkpositionering in China.

Daniel Poon, econoom bij de HKTDC, wees op het groeiende merkbewustzijn van de Chinezen en noemde in dit verband speciaal de leeftijdscategorie van 20 tot en met 29 jaar. Deze consumenten beschikken over een stijgend inkomen en een uitgesproken gevoel voor status. Met name jonge, werkende vrouwen vormen een potentieel met grote koopkracht.

C.S. Wong, vertegenwoordiger van het International Fashion Brand Development & Management Institute, nam de ontwikkeling van franchiseondernemingen en ketens onder de loep. Volgens Wong zijn grondige kennis van de Chinese markt en voldoende kapitaal voor een opbouwfase van drie tot vijf jaar onontbeerlijk om met succes een marktpositie te veroveren. Het is van belang in gekwalificeerde en goed opgeleide medewerkers te investeren en de eigen marktbenadering aan de regionale omstandigheden aan te passen, aldus Wong verder.

Barbara Kennington, creative director bij Worth Global Style Network Ltd., hield een boeiend exposé over de trends voor het voorjaars- en zomerseizoen van 2005 en de kleuren voor de herfst-/wintermode van 2005/2006.

Justin Huang, vertegenwoordiger van de vereniging van Taiwanese textielproducenten, hield een lezing over functioneel textiel als succesbepalende factor bij toenemende concurrentie. Huang presenteerde de zogenaamde intelligente stoffen van de toekomst en verblufte zijn toehoorders met de mogelijkheden die zich op dit gebied aandienen. Tot de nieuwe materialen behoren bijvoorbeeld kreukvrij katoen, lucht- en waterdoorlatende stoffen en antibacteriële en brandwerende textielsoorten. Ook stoffen die tegen elektromagnetische straling beschermen of geen ultraviolette straling doorlaten, zullen de kledingwereld van de toekomst bepalen. Tot de meest opzienbarende vernieuwingen behoort zonder twijfel een nieuw ontwikkelde techniek waarmee zelfreiniging van stoffen onder invloed van zonlicht mogelijk wordt.

Hongkong speelt een leidende rol in de internationale mode-industrie

Het succesverhaal van Hongkong in de mode-industrie was het onderwerp van de toespraak van Denise Yue, Hongkongs minister van Handel, industrie en technologie. Ze benadrukte dat Hongkong in de afgelopen dertig jaar grote inspanningen heeft ondernomen om zich van eenvoudige OEM-processen (Original Equipment Manufacturing, waarbij de klant alles bepaalt) in de richting van Original Design Manufacturing (Hongkong is toonaangevend wat betreft het ontwerp) te ontwikkelen. Inmiddels zijn er veel bedrijven in Hongkong die zelfs originele merken produceren (Original Brand Manufacturing). Ook de positieve effecten van het CEPA-vrijhandelsakkoord worden merkbaar, aldus Yue: "De afschaffing van de invoerrechten voor 273 producten made in Hong Kong (waaronder kleding en textiel) bij de uitvoer naar China opent nieuwe perspectieven voor de branche. Voor sommige investeerders is het daarom interessant merkartikelen in Hongkong te produceren of verder te verwerken om ze vervolgens naar China te exporteren."

Andrew Leung, voorzitter van de commissie voor kleding binnen de organisator HKTDC, wees op Hongkongs positie als mondiaal 'sourcing centre' en op zijn sterke positie als de op een na grootste kledingexporteur ter wereld. "Het is niet verwonderlijk dat de Hong Kong Fashion Week het toonaangevende mode-evenement van Azië is. We exporteren jaarlijks kleding en accessoires ter waarde van USD 22 miljard."

De branche is zelfbewust want de cijfers laten een duidelijke groei zien. Tussen januari en april van dit jaar steeg de export van kleding en accessoires vanuit Hongkong in totaal met 4% tot USD 6,56 miljard. De export naar de Europese Unie groeide met 11% en die naar de ASEAN-staten met 25%.

Ook het komend jaar zal de Hong Kong Fashion Week for Spring/Summer weer haar deuren openen. Van 12 tot en met 15 juli 2005 staat dan de nieuwe mode in de schijnwerpers.

De Hong Kong Fashion Week Fall/Winter 2005 vindt van 18 tot en met 21 januari 2005 plaats.

Neem voor nadere informatie of foto's contact op met: George M. Ammerlaan

Director Benelux Office
Hong Kong Trade Development Council

Prinsengracht 771
NL-1017 JZ Amsterdam

Tel: +31 20 - 6277101 (in Belgium 0800 - 18888)
Fax: +31 20 - 6228529

Discover a world of trade opportunities at www.tdctrade.com

*Het lage aantal exposanten in 2003 had ook te maken met de SARS epidemie die in de eerste helft van 2003 voor grote onrust zorgde.