Minder uitstoot benzinedamp door binnenvaart
Per 1 januari 2006 is het niet meer toegestaan om benzinedampen vrij
te laten uit ladingtanks van binnenvaartschepen. Op dit moment mag het
ontgassen van deze dampen alleen onder voorwaarden en streeft het
bedrijfsleven ernaar dat zo weinig mogelijk te doen. Het verbod op
ontgassing levert een vermindering van uitstoot van benzinedamp op van
2 kiloton per jaar. Dat is 1 procent van de totale Nederlandse emissie
van vluchtige organische stoffen. De maatregel is het gevolg van de
`Regeling benzinevervoer in mobiele tanks 2006' en de `Regeling op-,
overslag en distributie benzine milieubeheer' die vandaag zijn
gepubliceerd in de Staatscourant.
De regelingen zijn niet alleen goed voor de lokale luchtkwaliteit,
maar betekenen ook een verbetering voor omwonenden die last hebben van
de stank en voor het scheepspersoneel dat in de benzinedamp moet
werken. Met de regelingen wordt de Europese
Benzinedistributierichtlijn in Nederlandse wetgeving vertaald. Vanaf 1
januari zal het totale verbod op ontgassen van benzinedampen in alle
Rijnstaten gelden.
De nieuwe regels zijn tot stand gekomen in nauw overleg met verladers,
vervoerders en handhavende instanties. Het resultaat is regelgeving
die zowel uitvoerbaar als handhaafbaar is, geen concurrentienadeel
oplevert met omringende landen en een goede bijdrage levert aan een
beter milieu. Er zijn geen speciale voorzieningen nodig om de
benzinedamp op te vangen. De bestaande dampverwerkingsinstallaties
(DVI's) voldoen, al zullen mogelijk meer steigers moeten worden
aangesloten op deze installaties.
De aangepaste regelgeving heeft wel logistieke consequenties. Een
schip dat zijn lading benzine heeft gelost, kan daarna alleen worden
beladen met een vergelijkbaar (compatibel) product, zoals gasolie of
nafta. Deze stoffen verdringen de benzinedamp uit de tank, waarna
installaties aan wal de damp opvangen en verwerken. Om te voorkomen
dat er na belading van deze producten nog benzinedampen achterblijven,
moeten de tanks voor minimaal 95 procent worden gevuld. Minder volle
tanks mogen na lossen nog steeds niet worden ontgast. Zo kan het dus
voorkomen dat binnenvaarders hun schip na benzinetransport nog drie
keer aan de DVI moeten aansluiten bij het innemen van volgende
ladingen.
Om aan te kunnen tonen dat schippers zich aan de ontgassingsregels
houden, heeft de Centrale Commissie voor de Rijnvaart vorig jaar een
verplichte reisregistratie ingevoerd. Schippers mogen zelf bepalen hoe
zij de registratie bijhouden, maar het verdient aanbeveling om gebruik
te maken van het ladingboek, dat door de European Barge Union (EBU) is
opgesteld.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat