Vlaamse Regering in kort bestek
15 juli 2005
Op voorstel van minister-president Yves LETERME:
In het kader van het Europese programma 2000-2006
'Visserij buiten doelstelling 1' beslist de Vlaamse
Regering tot co-financiering van het project
'Ontwikkeling en toepassing van logistiek met toegevoegde
waarde in viskwaliteitsintegratie'. De Vlaamse
Redersvereniging VZW krijgt hiervoor 514.350 euro, onder
de voorwaarden van oprichting van een begeleidende
stuurgroep en de communicatie van de resultaten aan de
sector. Het project wil bijdragen tot een duurzame
visserij door (niet-)gequoteerde vissoorten op te
waarderen door middel van het optimaliseren van alle
handelingen met een impact op de kwaliteit. Hierin
begrepen zijn: bewaring aan boord, aparte keuring, aparte
bewerking en verpakking op de eerste plaats van verkoop
en logistiek na verkoop. De beoogde vissoorten zijn
pieterman, rode en Engelse poon, zonnevis, zeebaars,
zeebarbeel, griet, rog, heek en tarbot.
* * *
De Vlaamse Regering wijzigt de samenstelling van het
Comité van Toezicht en van het managementcomité voor het
Vlaamse Programma voor Plattelandsontwikkeling (periode
2000-2006). Door de regionalisering van de landbouw-
bevoegdheid werd op 1 april 2003 het voormalige federale
Betaalorgaan gefusioneerd met het bestaande Vlaamse
Betaalorgaan tot het nieuwe Vlaamse Betaalorgaan. Een
afgevaardigde van het Vlaamse Betaalorgaan zal nu ook
zetelen in het Comité van Toezicht als raadgevend lid.
Ook de Vereniging van Vlaamse Provincies krijgt een
raadgevend lid. De vertegenwoordiging van het federale
Ministerie voor Middenstand en Landbouw wordt geschrapt.
In het managementcomité worden 2 adviserende leden
opgenomen uit het Vlaamse Betaalorgaan en 1 uit de
Vlaamse Onderzoekseenheid voor Land- en Tuinbouw. Het
aantal vertegenwoordigers van het directoraat-generaal
van de administratie Land- en Tuinbouw wordt verminderd
tot twee. Het Vlaams Promotiecentrum voor Agro- en
Visserijmarketing wordt geschrapt als lid.
Op voorstel van vice-minister-president Fientje MOERMAN:
De Vlaamse Regering beslist principieel tot toekenning
van steun voor projecten ter ondersteuning van het
ondernemerschap. Het is de bedoeling de projecten te
selecteren volgens een wedstrijdformule waarbij de
bevoegde minister, na een oproep, een vooraf vastgestelde
subsidie-enveloppe verdeelt onder de best gerangschikte
aanvragen. Er wordt een budget voorzien van 1,5 miljoen
euro. De steun bedraagt 50% van de aanvaardbare kosten,
met een maximum van 250.000 euro. Dit besluit vindt zijn
oorsprong in de veelheid aan bottom-up geformuleerde
initiatieven ter bevordering van het ondernemerschap
waarbij de beoordeling ad hoc geschiedt, los van een
bestaand generiek kader. De ontwikkeling van een
regelgevend kader waarbij via een oproepsysteem projecten
tegen elkaar worden afgewogen en de beste initiatieven
overheidssteun zullen verkrijgen, laat de overheid toe de
beschikbare middelen op de meest efficiënte en effectieve
wijze te besteden. Het besluit wordt voor advies
voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
Medio oktober 2002 besliste de Vlaamse Regering
principieel tot toekenning van een subsidie voor
haalbaarheidsstudies met betrekking tot bouw- en
milieuprojecten in het buitenland met Vlaamse
betrokkenheid. Het besluit werd voor advies voorgelegd
aan de Raad van State. Die oordeelde dat de betrokken
regeling onderworpen is aan de voorafgaande aanmeldings-
verplichting bij de Europese Commissie en dat ze derhalve
nog geen advies kon verlenen. Die aanmelding is nu
gebeurd. Op basis van opmerkingen van de Europese
Commissie werd het besluit aangepast en nu opnieuw
principieel goedgekeurd. De subsidie voor een
haalbaarheidsstudie bedraagt maximaal 500.000 euro. Een
onderneming kan maximaal één aanvraag per kalenderjaar
indienen. Het besluit wordt voor advies voorgelegd aan de
Raad van State.
* * *
De Vlaamse Regering hecht haar goedkeuring aan de
invoering van het Odysseus-programma: een
aanmoedigingsbeleid om toponderzoekers naar Vlaanderen te
halen door middel van een startfinanciering voor
wetenschappelijk onderzoek. Het plan kadert in de verdere
uitbouw van de kenniseconomie in Vlaanderen. Er wordt
gesteld dat er tegen 2010 in Vlaanderen bijkomend 20.0000
onderzoekers nodig zijn. In deze context dient Vlaanderen
in de eerste plaats zelf meer onderzoekers op te leiden
en verdere maatregelen te nemen om een gunstig
onderzoeksklimaat te creëren. Daarnaast dient op een
selectieve manier aan Vlaamse onderzoekers die in een
buitenlandse instelling werken, maar ook aan gereputeerde
buitenlandse onderzoekers, de mogelijkheid geboden te
worden naar Vlaanderen (terug) te komen. Voor een
dergelijke inschakeling in ons onderzoeksbestel is
startfinanciering nodig.
* * *
De Vlaamse Regering hecht haar goedkeuring aan de
benoeming van de leden van de raad van bestuur van het
Vlaams Agentschap voor Internationaal Ondernemen. Zes
leden worden voorgedragen door de Vlaamse Regering, vier
door de representatieve organisaties van de werkgevers en
de middenstand die in de SERV zitting hebben en twee door
de representatieve organisaties van de werknemers die in
de SERV zitting hebben.
Op voorstel van vice-minister-president Fientje MOERMAN,
van Vlaams minister Dirk VAN MECHELEN en van Vlaams
minister Kris PEETERS:
De Vlaamse Regering verleent haar akkoord voor een
onteigening, bij voorkeur met minnelijke schikking, door
het Havenbedrijf Gent van de terreinen van de NV Sidoco
gelegen aan het Sifferdok in de haven van Gent. Ze
machtigt het Havenbedrijf Gent deze beslissing uit te
voeren en stemt in met het feit dat het Havenbedrijf een
grondruiloperatie doorvoert op terreinen gelegen aan het
Kluizendok. De Vlaamse Regering vraagt de minister van
Economie om, in samenspraak met de minister van Financiën
en Begroting, een opdracht te geven aan de
Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) voor onder meer
het voortzetten en zonodig uitbreiden van de bestaande
afspraken over de (voor-)financiering aan Sidoco in
afwachting van de realisatie van de onteigenings-
procedure. PMV mag ook een achtergestelde lening van 12
miljoen euro toestaan aan het Havenbedrijf Gent voor de
globale financiering van de onteigening. De onteigening
moet gezien worden binnen de ambitie om een homogene
automobielcluster te creëren aan het Sifferdok en het
streven naar eenheid van beheer en uitbating binnen het
havendomein.
Op voorstel van vice-minister-president Frank
VANDENBROUCKE:
Na advies van de Raad van State keurt de Vlaamse Regering
definitief een uitvoeringsbesluit goed bij het decreet
basiseducatie voor laaggeschoolde volwassenen. Het
besluit legt het maximale competentieniveau van
kandidaat-cursisten per opleiding vast, het niveau van de
opleidingen, de verdere voorwaarden waaraan educatieve
activiteiten in de basiseducatie moeten voldoen en de
invoeringsdatum van de modulaire organisatie. Het keurt
eveneens de modulaire structuur voor de basiseducatie
goed en bepaalt de evaluatiemodaliteiten, het model van
studiebewijzen en de periode waarbinnen die moeten worden
afgeleverd.
* * *
Na onderhandelingen met alle betrokken actoren wijzigt de
Vlaamse Regering opnieuw principieel een besluit
betreffende de bekwaamheidsbewijzen, de prestatie- en de
bezoldigingsregeling voor de personeelsleden van de
centra voor volwassenenonderwijs. Het komt erop neer dat
personeelsleden die voor hun onderwijsprestaties in de
derde of vierde graad van het secundair onderwijs voor
sociale promotie beschikken over een 'ander'
bekwaamheidsbewijs, maar mits een bewijs van pedagogische
bekwaamheid zouden beschikken over een vereist of
voldoende geacht bekwaamheidsbewijs, voor deze prestaties
ook vanaf 1 september 2003 recht hebben op weddenschaal
301 of 250. Daarnaast worden er een aantal diploma's
toegevoegd als vereist bekwaamheidsbewijs voor het vak
'Agogische methodieken' en worden bekwaamheidsbewijzen
ingevoegd voor twee nieuwe vakken: 'Latijns schrift' en
'Vlaamse gebarentaal'. Het besluit wordt voor advies
voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
Na onderhandelingen met alle betrokken actoren beslist de
Vlaamse Regering opnieuw principieel tot wijziging van
het besluit van 23 november 2001 over sommige
bezoldigingsaspecten van personeelsleden die een
wervingsambt in bijbetrekking uitoefenen in een Centrum
voor Volwassenenonderwijs (CVO). Het besluit van 23
november 2001 werd genomen wegens een tekort aan
leerkrachten en administratieve medewerkers in het
onderwijs voor sociale promotie. Hierin werd een
maatregel uitgewerkt waardoor het leraarsambt in cumul
niet langer werd bestraft. De toenmalige minimale
verloning van personeelsleden in bijbetrekking dreigde
tot ongewenste effecten te leiden. Daarom gebeurt de
vaststelling van de wedde(toelage) in bijbetrekking naar
rata van de opdrachtnoemer en de geldelijke anciënniteit
zoals bepaald voor een hoofdambt. Het huidige besluit
verlengt de bepalingen van het besluit van 23 november
2001 in afwachting van de hervorming van het
personeelsstatuut in het nieuwe decreet
Volwassenenonderwijs. Het besluit wordt voor advies
voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
Na onderhandelingen met alle betrokken actoren wijzigt de
Vlaamse Regering opnieuw principieel de besluiten tot
vaststelling en indeling van de ambten in het gewoon en
het buitengewoon basisonderwijs. Om de taak van zorg- en
ICT-coördinatie in te vullen, werden met ingang van het
schooljaar 2003-2004 in de personeelscategorie van het
beleids- en ondersteunend personeel aparte ambten
gecreëerd, met name 'beleids- en administratief
medewerker'. Uit de evaluatie van deze nieuwe
personeelscategorie bleek dat voornamelijk onderwijzend
personeel in het nieuwe ambt van beleidsmedewerker werd
aangesteld en dat er behoefte was om de zorg- en ICT-
opdracht ook te kunnen opnemen vanuit het statuut van
onderwijzend personeel. Deze mogelijkheid wordt ingevoerd
vanaf het schooljaar 2005-2006 samen met de nieuwe
ambtenstructuur waardoor er een apart ambt komt voor
administratief medewerker, zorg- en ICT-coördinator. Het
is echter de bedoeling dat het onderwijzend personeel
enkel de zorg en ICT-opdracht kan opnemen vanuit het
statuut van onderwijzend personeel. Aansluitend bij dit
besluit wijzigt de Vlaamse Regering opnieuw principieel
haar besluit over de opdracht van het personeel in het
basisonderwijs. Die wijziging omvat de aanpassing van de
prestatieregeling van het onderwijzend personeel dat met
hogergenoemde taken wordt belast, gezien deze
personeelsleden niet langer op klas- maar op schoolniveau
-of zelfs op niveau van de scholengemeenschap- werkzaam
zijn. Om diezelfde reden wijzigt de Vlaamse Regering
opnieuw principieel de besluiten over de
personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs en over
de ICT-coördinatie in het onderwijs. Alle wijzigings-
besluiten worden voor advies voorgelegd aan de Raad van
State.
* * *
Na onderhandelingen met alle betrokken actoren hecht de
Vlaamse Regering opnieuw haar principiële goedkeuring aan
het besluit over de structuur van het secundair onderwijs
voor sociale promotie. Aanleiding voor dit nieuwe besluit
zijn het enerzijds in onbruik geraken en anderzijds het
invoeren van een aantal opleidingsbenamingen in het
volwassenenonderwijs. In plaats van de talrijke
wijzigingen aan te brengen in het oude besluit van 2000,
wordt een volledig nieuw besluit uitgewerkt. Het nieuwe
besluit geeft een duidelijk overzicht van de structuur
van het secundair onderwijs voor sociale promotie en
voorziet dat toekomstige aanpassingen op een eenvoudige
manier kunnen gebeuren. Het besluit wordt voor advies
voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
Na onderhandelingen met alle betrokken actoren wijzigt de
Vlaamse Regering opnieuw principieel het besluit dat de
vakken en de indeling van de vakken in algemene vakken,
technische vakken en praktische vakken in het secundair
onderwijs voor sociale promotie vastlegt. De wijziging
omvat de invoering van twee nieuwe specifieke vakken:
'Latijns schrift' en 'Vlaamse gebarentaal'. Het vak
'naaien' wordt vervangen door 'kleding'. Het
wijzigingsbesluit wordt voor advies voorgelegd aan de
Raad van State.
* * *
Na onderhandelingen met alle betrokken actoren wijzigt de
Vlaamse Regering opnieuw principieel de besluiten inzake
het bevallingsverlof en de moederschapsbescherming voor
het onderwijspersoneel. De wijzigingen betreffen een
verschuiving van de periode van het pre- en postnataal
verlof, de mogelijkheid tot verlenging van het
bevallingsverlof met twee weken bij geboorte van een
meerling en de mogelijkheid tot verlenging van het
postnataal verlof wanneer het pasgeboren kind langer dan
zeven dagen in het ziekenhuis moet blijven. Het besluit
wordt voor advies voorgelegd aan de Raad van State.
Op voorstel van vice-minister-president Frank
VANDENBROUCKE en van Vlaams minister Inge VERVOTTE:
Het decreet Integrale Jeugdhulp voorziet een invoering
van de integrale jeugdhulp in meerdere stappen en met een
gefaseerde inwerkingtreding. Een eerste
uitvoeringsbesluit had betrekking op het
toepassingsgebied van de integrale jeugdhulp, de
afbakening van de regio's en de beleidsafstemmings-
structuur. Nu keurt de Vlaamse Regering principieel een
besluit goed over de modulering en de netwerken
rechtstreeks toegankelijke jeugdhulpverlening en
crisisjeugdhulpverlening. Het besluit legt de nadere
regels vast in een duidelijk kader, waardoor de eerste
stap van de daadwerkelijke implementatie van de integrale
jeugdhulp realiteit wordt. Het besluit maakt onder meer
een onderscheid tussen rechtstreeks toegankelijke en
niet-rechtstreeks toegankelijke jeugdhulpverlening en
beschrijft de opdrachten en de organisatie van de
netwerken rechtstreeks toegankelijke jeugdhulpverlening
en crisisjeugdhulpverlening. Het besluit wordt voor
advies voorgelegd aan de VlOR en daarna aan de Raad van
State.
Op voorstel van Vlaams minister Inge VERVOTTE:
De Vlaamse Regering kent 174.000 euro subsidie toe aan de
VZW Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten voor de
methodiek, de werksoort en de organisatieontwikkeling van
de schuldbemiddeling en voor het uitbouwen van een
juridische helpdesk.
Op voorstel van Vlaams minister Dirk VAN MECHELEN:
Het Nationaal Park Hoge Kempen is een aaneengesloten
natuurgebied van 6.000 ha. De Vlaamse Regering geeft
opdracht aan de Limburgse Strategische Ontwikkelings-
maatschappij (LISOM NV) om over te gaan tot de
ontwikkeling van vier toegangspoorten tot het Nationaal
Park, met name Pietersheim, Mechelse Heide, Kattevennen
en Station As. Vorig jaar was al beslist om De Lieteberg
in Zutendaal als eerste lokale toegangspoort uit te
bouwen. De Vlaamse Regering neemt akte van de conclusies
van de raad van bestuur van LISOM, met name dat de 4
projecten voldoen aan de vooropgestelde financierings-
principes. De bevoegde minister wordt gelast de Limburgse
Reconversiemaatschappij op te dragen de projecten ESR 95-
neutraal te financieren door uitkering van volgende
dividenden: 908.573 euro aan de stad Genk (Kattevennen),
825.974 euro aan de gemeente As (Station As), 825.975
euro aan de gemeente Lanaken (Pietersheim), 469.415 euro
aan de gemeente Maasmechelen (Mechelse Heide) en 550.000
euro aan de VZW Regionaal Landschap Kempen en Maasland.
De Vlaamse Regering keurt ook de overeenkomsten tussen
LISOM en de betrokken gemeenten goed. Ze draagt LISOM ook
op om uitvoering te geven aan het bepaalde in artikel 2,
3 (verwerven enclave Molenberg) van haar overeenkomst
met het Vlaamse Gewest. In het algemeen gaat het over de
opwaardering van bestaande infrastructuren met al dan
niet de inrichting van een bezoekersonthaal. Elke
toegangspoort krijgt een eigen thema, maar ze worden
visueel aan elkaar gelinkt door een gemeenschappelijke
basisinrichting. Zo wordt het park op een uniforme wijze
ontsloten. De exploitatie is in handen of onder controle
van de desbetreffende gemeenten.
* * *
Na advies van de Raad van State beslist de Vlaamse
Regering tot definitieve vaststelling van het gewestelijk
ruimtelijk uitvoeringsplan voor de afbakening van
gebieden voor de winning van oppervlaktedelfstoffen
'Berggrindontginning Kempens Plateau'.
* * *
Na het openbaar onderzoek beslist de Vlaamse Regering
principieel tot definitieve vaststelling van het
gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'historisch
gegroeide bedrijven Deba nv en Nevelland vzw te Nevele'.
Het besluit wordt voor advies voorgelegd aan de Raad van
State.
* * *
De Vlaamse Regering beslist tot voorlopige vaststelling
van de gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen
'Bestaand regionaal bedrijf BOMACO in Zellik',
'Historisch gegroeid bedrijf D'Ieteren in Kortenberg',
'Historisch gegroeid bedrijf Jonckvansteen in Zonnebeke',
'Schakelpunt op de N49 in Moerbeke-Kruisstraat' en
'Specifiek bedrijventerrein met watergebonden karakter
Beverdonk'.
* * *
Na advies van de Raad van State beslist de Vlaamse
Regering tot definitieve vaststelling van het ontwerp van
gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) voor de
'afbakening van het zeehavengebied Gent - inrichting R4-
oost en R4-west'.
Op voorstel van Vlaams minister Dirk VAN MECHELEN en van
Vlaams minister Kris PEETERS:
In het kader van de administratieve vereenvoudiging
integreert de Vlaamse Regering de regelgeving over het
sluiten van beheersovereenkomsten in uitvoering van een
Europese Verordening over steun voor
plattelandsontwikkeling in één besluit. Dit leidt voor
landbouwers tot kostenbesparingen en laat de overheid toe
om sneller contracten te sluiten en aanvragen online te
behandelen. Beheersovereenkomsten zijn vrijwillige
contracten die landbouwers kunnen sluiten met de overheid
om de natuur, het milieu en het landschap op hun bedrijf
een handje te helpen. In ruil voor het naleven van
vastgelegde voorwaarden en het uitvoeren van maatregelen
uit hun contract krijgen ze jaarlijks een vergoeding. Het
besluit wordt voor advies voorgelegd aan de Vlaamse
Stuurgroep Mestproblematiek.
Op voorstel van Vlaams minister Geert BOURGEOIS:
De Vlaamse Regering keurde een maand geleden definitief
een besluit goed over de aanduiding en uitoefening van de
management- en projectleidersfuncties en van de functie
van algemeen directeur bij de diensten van de Vlaamse
overheid. Het besluit omvat onder meer de
selectieprocedure en de rechtspositieregeling voor deze
ambten. In dit besluit wordt nog voorzien in de vaste
benoeming van de algemeen directeurs overeenkomstig een
optie in het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid. In
tussentijd werd in het Vlaams Parlement een
ontwerpdecreet ingediend dat dit kaderdecreet Bestuurlijk
Beleid wijzigt. Doel van het ontwerpdecreet is een meer
neutrale formulering van de herplaatsingsmogelijkheden in
de topfuncties van N-niveau en niveau algemeen directeur,
zonder uitspraken te doen over de aard van de
rechtspositie (mandaat of vaste benoeming). De Vlaamse
Regering stemde daarmee in. Daarom wijzigt ze nu
principieel het besluit van 17 juni 2005 over de
aanduiding en uitoefening van de management- en
projectleidersfuncties en van de functie van algemeen
directeur bij de diensten van de Vlaamse overheid, en
trekt ze het besluit over het geldelijk statuut van de
titularissen van een management- of projectleiderfunctie
en van algemeen directeur in. Concreet zullen de functies
van leidinggevend ambtenaar en algemeen directeur vanaf
nu bij wijze van mandaat worden ingevuld. Algemeen
directeurs zullen ook aangesteld kunnen worden bij
departementen en niet enkel bij de agentschappen. Over
dit besluit wordt nog onderhandeld in het sectorcomité.
Het gaat ook voor advies naar de Raad van State.
Op voorstel van Vlaams minister Kris PEETERS:
De Vlaamse Regering hecht haar principiële goedkeuring
aan een systeem van betoelaging van de binnenvaart naar
de kusthavens en estuaire vaart vanuit en naar Zeebrugge,
teneinde voor een beperkte periode van drie jaar en mits
aanvaarding door de Europese Commissie, het
binnenvaartverkeer en estuair verkeer van en naar de
Vlaamse kusthavens te stimuleren. Het voorstel omvat een
betoelaging van een deel van de ombouwkosten van estuaire
schepen en een tijdelijke betoelaging van de
exploitatiekosten. Het richt zich tot 'dienstverleners'
die een (aangepaste) binnenvaartverbinding willen
verzekeren tussen de kusthavens en de
binnenvaartterminals in Vlaanderen en langs de Rijn. Dit
pilootproject dient als opstartmodel om de switch naar de
binnenvaart ook voor de Vlaamse kusthavens te
bewerkstelligen.
* * *
De Vlaamse Regering brengt het oprichtingsbesluit van het
intern verzelfstandigd agentschap 'Vlaams
Energieagentschap' in overeenstemming met het op 3 juni
goedgekeurde Organisatiebesluit. Oorspronkelijk was het
Vlaams Energieagentschap toegewezen aan het beleidsdomein
'Economie, Werkgelegenheid en Toerisme' en aan het
gelijknamige Vlaamse ministerie. Door het
Organisatiebesluit wordt het toegewezen aan het
beleidsdomein 'Leefmilieu, Natuur en Energie' en het
gelijknamige Vlaamse ministerie.
* * *
De Vlaamse Regering keurt de overgangsmaatregel
'financiële zekerheden' goed voor de afwerking van
percelen ontgonnen met een vergunning, afgeleverd vóór de
inwerkingtreding van het Oppervlaktedelfstoffendecreet.
Voor vergunningen die zijn of worden afgeleverd NA 8 juli
2004 geldt het algemene principe dat de vergunninghouder
eerst de nodige bewijskrachtige documenten met betrekking
tot de aanvaarde en gestelde financiële zekerheden voor
de realisatie van de eindafwerking in de vergunde zone
moet bezorgen, vooraleer de ontginningsactiviteiten
kunnen starten. De Vlaamse Regering keurt nu
overzichtslijsten goed die, op advies van de
administratie, aangeven voor welke oppervlakten, vergund
met een vergunning afgeleverd VOOR 8 juli 2004,
financiële zekerheden moeten worden gesteld.
* * *
In het kader van de problematiek van de geluidshinder van
de luchthaven van Zaventem besliste de Vlaamse Regering
in haar vorige vergadering een brief te sturen naar de
federale minister van mobiliteit waarin de noodzaak wordt
bevestigd om zo snel mogelijk te komen tot een wetgevend
kader met betrekking tot het vastleggen van
vliegprocedures. In de brief worden tevens een aantal
opmerkingen en vragen geformuleerd bij het voorontwerp
van wet inzake het vastleggen van vliegprocedures. Nu
keurt ze een nota goed waarmee een gemeenschappelijke
expertencommissie wordt opgericht en waarin de
princiepsbeslissing wordt genomen om in het kader van een
globaal samenwerkingsakkoord deze commissie te vervangen
door een controle-instituut waarvan de modaliteiten en de
structuur in het samenwerkingsakkoord verder zullen
worden bepaald.
Op voorstel van Vlaams minister Marino KEULEN:
Op 3 oktober 2003 keurde de Vlaamse Regering de wijze van
gunnen goed voor het bouwen van sociale woongelegenheden
via Publiek Private Samenwerking. Er werd gekozen voor
een oproep tot kandidaatstelling op Europees niveau via
een beperkte offerte-aanvraag. In het kader van de
opdracht 'PPS Wonen 2003 1' gunt de Vlaamse Regering nu
perceel 1 (132 woningen) en Perceel 3 (106 woningen) aan
de NV SOWO Invest in oprichting, tijdelijke
handelsvennootschap van NV Van Roey en Fortis Bank NV, in
Brussel. De gunningsprocedure voor perceel 2 wordt
stopgezet wegens budgettaire onverenigbaarheid.
* * *
In het kader van de gemeente- en
provincieraadsverkiezingen van 2006 hechtte de Vlaamse
Regering tijdens haar vorige vergadering haar goedkeuring
aan een samenwerkingsakkoord met de federale regering met
betrekking tot de geautomatiseerde stemsystemen. Het
akkoord omvat onder meer de technische opschaling van de
stemapparatuur voor het arrondissement Antwerpen en het
kanton Waarschoot, en het onderhoud en de bijstand voor
de apparatuur. Ze beslist nu zonder uitstel over te gaan
tot het opstarten van de procedure inzake de technische
opschaling en gelast de bevoegde minister daartoe met de
firma Steria de nodige overeenkomsten te sluiten. De
firma Steria leverde de stemsystemen van de eerste
generatie.
Op voorstel van Vlaams minister Kathleen VAN BREMPT:
De Vlaamse Regering stemt niet in met een wetsvoorstel
tot wijziging van de bij een koninklijk besluit
gecoördineerde wetten betreffende de politie over het
wegverkeer inzake het verplaatsen van voertuigen. Meer
bepaald gaat het in op de problematiek van de
terugvordering van de sleepkosten en de teruggave van het
voertuig. Op dit vlak bestaat er een zeer grote
verscheidenheid naar behandeling en tarifering in de
verschillende gemeenten, maar ook een grote willekeur van
de takelbedrijven. Een aanpassing van de reglementering
is wenselijk en het voorliggende wetsvoorstel geeft
volgens de Vlaamse Regering een goede aanzet, maar bevat
nog teveel onduidelijkheden en heeft een aantal
neveneffecten.
* * *
De Vlaamse Regering stemt niet in met een wetsvoorstel
tot aanpassing van het verkeersreglement teneinde de
eigenaar van een inrit/garage het recht te verlenen zijn
wagen langdurig voor deze inrit/garage te parkeren. Het
negatief advies heeft te maken met een
beovoegdheidsoverschrijding in verband met het
retributiereglement. In de huidige verkeersreglementering
is er een verbod te parkeren voor de inrit van een
woning, tenzij de nummerplaat vermeld staat op deze
inrit. Het Hof Van Cassatie heeft echter beslist dat de
parkeerduurbeperkingen (plaatsen van een parkeerschijf en
betalend parkeren) ook van toepassing zijn op voertuigen
die voor een inrit staan. De Vlaamse Regering is wel
voorstander om een nieuw artikel in het verkeersreglement
in te voeren. Dat artikel stelt de voertuigen die
geparkeerd zijn voor de inrit van eigendommen waarvan het
inschrijvingsteken leesbaar op die inrit is aangebracht,
vrij van het plaatsen van een parkeerschijf. De Vlaamse
Regering stemt daarom wel in met het ontwerp van
koninklijk besluit dat dit artikel invoert.
* * *
Begin deze maand gaf de Vlaamse Regering haar definitieve
goedkeuring aan een besluit dat de erkenning en
financiering van invoegbedrijven regelt. Invoegbedrijven
zijn een belangrijk onderdeel van de sociale economie.
Via dit instrument worden reguliere bedrijven geprikkeld
kansengroepen aan te werven, mits een tijdelijke
tegemoetkoming in de loonkost. Na voorlegging aan de
betrokken Europese ambtenaren beslist de Vlaamse Regering
de doelgroepomschrijving aan te passen conform de
Europese definiëring en de nodige toevoeging te doen met
betrekking tot het cumulatieverbod van subsidies.
-----
einde
-----
---
Vlaamse overheid