Vlaamse overheid

Vlaamse Regering in kort bestek

15 juli 2005

Op voorstel van minister-president Yves LETERME:

In het kader van het Europese programma 2000-2006 'Visserij buiten doelstelling 1' beslist de Vlaamse Regering tot co-financiering van het project 'Ontwikkeling en toepassing van logistiek met toegevoegde waarde in viskwaliteitsintegratie'. De Vlaamse Redersvereniging VZW krijgt hiervoor 514.350 euro, onder de voorwaarden van oprichting van een begeleidende stuurgroep en de communicatie van de resultaten aan de sector. Het project wil bijdragen tot een duurzame visserij door (niet-)gequoteerde vissoorten op te waarderen door middel van het optimaliseren van alle handelingen met een impact op de kwaliteit. Hierin begrepen zijn: bewaring aan boord, aparte keuring, aparte bewerking en verpakking op de eerste plaats van verkoop en logistiek na verkoop. De beoogde vissoorten zijn pieterman, rode en Engelse poon, zonnevis, zeebaars, zeebarbeel, griet, rog, heek en tarbot.


* * *

De Vlaamse Regering wijzigt de samenstelling van het Comité van Toezicht en van het managementcomité voor het Vlaamse Programma voor Plattelandsontwikkeling (periode 2000-2006). Door de regionalisering van de landbouw- bevoegdheid werd op 1 april 2003 het voormalige federale Betaalorgaan gefusioneerd met het bestaande Vlaamse Betaalorgaan tot het nieuwe Vlaamse Betaalorgaan. Een afgevaardigde van het Vlaamse Betaalorgaan zal nu ook zetelen in het Comité van Toezicht als raadgevend lid. Ook de Vereniging van Vlaamse Provincies krijgt een raadgevend lid. De vertegenwoordiging van het federale Ministerie voor Middenstand en Landbouw wordt geschrapt. In het managementcomité worden 2 adviserende leden opgenomen uit het Vlaamse Betaalorgaan en 1 uit de Vlaamse Onderzoekseenheid voor Land- en Tuinbouw. Het aantal vertegenwoordigers van het directoraat-generaal van de administratie Land- en Tuinbouw wordt verminderd tot twee. Het Vlaams Promotiecentrum voor Agro- en Visserijmarketing wordt geschrapt als lid.

Op voorstel van vice-minister-president Fientje MOERMAN:

De Vlaamse Regering beslist principieel tot toekenning van steun voor projecten ter ondersteuning van het ondernemerschap. Het is de bedoeling de projecten te selecteren volgens een wedstrijdformule waarbij de bevoegde minister, na een oproep, een vooraf vastgestelde subsidie-enveloppe verdeelt onder de best gerangschikte aanvragen. Er wordt een budget voorzien van 1,5 miljoen euro. De steun bedraagt 50% van de aanvaardbare kosten, met een maximum van 250.000 euro. Dit besluit vindt zijn oorsprong in de veelheid aan bottom-up geformuleerde initiatieven ter bevordering van het ondernemerschap waarbij de beoordeling ad hoc geschiedt, los van een bestaand generiek kader. De ontwikkeling van een regelgevend kader waarbij via een oproepsysteem projecten tegen elkaar worden afgewogen en de beste initiatieven overheidssteun zullen verkrijgen, laat de overheid toe de beschikbare middelen op de meest efficiënte en effectieve wijze te besteden. Het besluit wordt voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

Medio oktober 2002 besliste de Vlaamse Regering principieel tot toekenning van een subsidie voor haalbaarheidsstudies met betrekking tot bouw- en milieuprojecten in het buitenland met Vlaamse betrokkenheid. Het besluit werd voor advies voorgelegd aan de Raad van State. Die oordeelde dat de betrokken regeling onderworpen is aan de voorafgaande aanmeldings- verplichting bij de Europese Commissie en dat ze derhalve nog geen advies kon verlenen. Die aanmelding is nu gebeurd. Op basis van opmerkingen van de Europese Commissie werd het besluit aangepast en nu opnieuw principieel goedgekeurd. De subsidie voor een haalbaarheidsstudie bedraagt maximaal 500.000 euro. Een onderneming kan maximaal één aanvraag per kalenderjaar indienen. Het besluit wordt voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

De Vlaamse Regering hecht haar goedkeuring aan de invoering van het Odysseus-programma: een aanmoedigingsbeleid om toponderzoekers naar Vlaanderen te halen door middel van een startfinanciering voor wetenschappelijk onderzoek. Het plan kadert in de verdere uitbouw van de kenniseconomie in Vlaanderen. Er wordt gesteld dat er tegen 2010 in Vlaanderen bijkomend 20.0000 onderzoekers nodig zijn. In deze context dient Vlaanderen in de eerste plaats zelf meer onderzoekers op te leiden en verdere maatregelen te nemen om een gunstig onderzoeksklimaat te creëren. Daarnaast dient op een selectieve manier aan Vlaamse onderzoekers die in een buitenlandse instelling werken, maar ook aan gereputeerde buitenlandse onderzoekers, de mogelijkheid geboden te worden naar Vlaanderen (terug) te komen. Voor een dergelijke inschakeling in ons onderzoeksbestel is startfinanciering nodig.


* * *

De Vlaamse Regering hecht haar goedkeuring aan de benoeming van de leden van de raad van bestuur van het Vlaams Agentschap voor Internationaal Ondernemen. Zes leden worden voorgedragen door de Vlaamse Regering, vier door de representatieve organisaties van de werkgevers en de middenstand die in de SERV zitting hebben en twee door de representatieve organisaties van de werknemers die in de SERV zitting hebben.

Op voorstel van vice-minister-president Fientje MOERMAN, van Vlaams minister Dirk VAN MECHELEN en van Vlaams minister Kris PEETERS:

De Vlaamse Regering verleent haar akkoord voor een onteigening, bij voorkeur met minnelijke schikking, door het Havenbedrijf Gent van de terreinen van de NV Sidoco gelegen aan het Sifferdok in de haven van Gent. Ze machtigt het Havenbedrijf Gent deze beslissing uit te voeren en stemt in met het feit dat het Havenbedrijf een grondruiloperatie doorvoert op terreinen gelegen aan het Kluizendok. De Vlaamse Regering vraagt de minister van Economie om, in samenspraak met de minister van Financiën en Begroting, een opdracht te geven aan de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) voor onder meer het voortzetten en zonodig uitbreiden van de bestaande afspraken over de (voor-)financiering aan Sidoco in afwachting van de realisatie van de onteigenings- procedure. PMV mag ook een achtergestelde lening van 12 miljoen euro toestaan aan het Havenbedrijf Gent voor de globale financiering van de onteigening. De onteigening moet gezien worden binnen de ambitie om een homogene automobielcluster te creëren aan het Sifferdok en het streven naar eenheid van beheer en uitbating binnen het havendomein.

Op voorstel van vice-minister-president Frank VANDENBROUCKE:

Na advies van de Raad van State keurt de Vlaamse Regering definitief een uitvoeringsbesluit goed bij het decreet basiseducatie voor laaggeschoolde volwassenen. Het besluit legt het maximale competentieniveau van kandidaat-cursisten per opleiding vast, het niveau van de opleidingen, de verdere voorwaarden waaraan educatieve activiteiten in de basiseducatie moeten voldoen en de invoeringsdatum van de modulaire organisatie. Het keurt eveneens de modulaire structuur voor de basiseducatie goed en bepaalt de evaluatiemodaliteiten, het model van studiebewijzen en de periode waarbinnen die moeten worden afgeleverd.


* * *

Na onderhandelingen met alle betrokken actoren wijzigt de Vlaamse Regering opnieuw principieel een besluit betreffende de bekwaamheidsbewijzen, de prestatie- en de bezoldigingsregeling voor de personeelsleden van de centra voor volwassenenonderwijs. Het komt erop neer dat personeelsleden die voor hun onderwijsprestaties in de derde of vierde graad van het secundair onderwijs voor sociale promotie beschikken over een 'ander' bekwaamheidsbewijs, maar mits een bewijs van pedagogische bekwaamheid zouden beschikken over een vereist of voldoende geacht bekwaamheidsbewijs, voor deze prestaties ook vanaf 1 september 2003 recht hebben op weddenschaal 301 of 250. Daarnaast worden er een aantal diploma's toegevoegd als vereist bekwaamheidsbewijs voor het vak 'Agogische methodieken' en worden bekwaamheidsbewijzen ingevoegd voor twee nieuwe vakken: 'Latijns schrift' en 'Vlaamse gebarentaal'. Het besluit wordt voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

Na onderhandelingen met alle betrokken actoren beslist de Vlaamse Regering opnieuw principieel tot wijziging van het besluit van 23 november 2001 over sommige bezoldigingsaspecten van personeelsleden die een wervingsambt in bijbetrekking uitoefenen in een Centrum voor Volwassenenonderwijs (CVO). Het besluit van 23 november 2001 werd genomen wegens een tekort aan leerkrachten en administratieve medewerkers in het onderwijs voor sociale promotie. Hierin werd een maatregel uitgewerkt waardoor het leraarsambt in cumul niet langer werd bestraft. De toenmalige minimale verloning van personeelsleden in bijbetrekking dreigde tot ongewenste effecten te leiden. Daarom gebeurt de vaststelling van de wedde(toelage) in bijbetrekking naar rata van de opdrachtnoemer en de geldelijke anciënniteit zoals bepaald voor een hoofdambt. Het huidige besluit verlengt de bepalingen van het besluit van 23 november 2001 in afwachting van de hervorming van het personeelsstatuut in het nieuwe decreet
Volwassenenonderwijs. Het besluit wordt voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

Na onderhandelingen met alle betrokken actoren wijzigt de Vlaamse Regering opnieuw principieel de besluiten tot vaststelling en indeling van de ambten in het gewoon en het buitengewoon basisonderwijs. Om de taak van zorg- en ICT-coördinatie in te vullen, werden met ingang van het schooljaar 2003-2004 in de personeelscategorie van het beleids- en ondersteunend personeel aparte ambten gecreëerd, met name 'beleids- en administratief medewerker'. Uit de evaluatie van deze nieuwe personeelscategorie bleek dat voornamelijk onderwijzend personeel in het nieuwe ambt van beleidsmedewerker werd aangesteld en dat er behoefte was om de zorg- en ICT- opdracht ook te kunnen opnemen vanuit het statuut van onderwijzend personeel. Deze mogelijkheid wordt ingevoerd vanaf het schooljaar 2005-2006 samen met de nieuwe ambtenstructuur waardoor er een apart ambt komt voor administratief medewerker, zorg- en ICT-coördinator. Het is echter de bedoeling dat het onderwijzend personeel enkel de zorg en ICT-opdracht kan opnemen vanuit het statuut van onderwijzend personeel. Aansluitend bij dit besluit wijzigt de Vlaamse Regering opnieuw principieel haar besluit over de opdracht van het personeel in het basisonderwijs. Die wijziging omvat de aanpassing van de prestatieregeling van het onderwijzend personeel dat met hogergenoemde taken wordt belast, gezien deze personeelsleden niet langer op klas- maar op schoolniveau
-of zelfs op niveau van de scholengemeenschap- werkzaam zijn. Om diezelfde reden wijzigt de Vlaamse Regering opnieuw principieel de besluiten over de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs en over de ICT-coördinatie in het onderwijs. Alle wijzigings- besluiten worden voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

Na onderhandelingen met alle betrokken actoren hecht de Vlaamse Regering opnieuw haar principiële goedkeuring aan het besluit over de structuur van het secundair onderwijs voor sociale promotie. Aanleiding voor dit nieuwe besluit zijn het enerzijds in onbruik geraken en anderzijds het invoeren van een aantal opleidingsbenamingen in het volwassenenonderwijs. In plaats van de talrijke wijzigingen aan te brengen in het oude besluit van 2000, wordt een volledig nieuw besluit uitgewerkt. Het nieuwe besluit geeft een duidelijk overzicht van de structuur van het secundair onderwijs voor sociale promotie en voorziet dat toekomstige aanpassingen op een eenvoudige manier kunnen gebeuren. Het besluit wordt voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

Na onderhandelingen met alle betrokken actoren wijzigt de Vlaamse Regering opnieuw principieel het besluit dat de vakken en de indeling van de vakken in algemene vakken, technische vakken en praktische vakken in het secundair onderwijs voor sociale promotie vastlegt. De wijziging omvat de invoering van twee nieuwe specifieke vakken: 'Latijns schrift' en 'Vlaamse gebarentaal'. Het vak 'naaien' wordt vervangen door 'kleding'. Het wijzigingsbesluit wordt voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

Na onderhandelingen met alle betrokken actoren wijzigt de Vlaamse Regering opnieuw principieel de besluiten inzake het bevallingsverlof en de moederschapsbescherming voor het onderwijspersoneel. De wijzigingen betreffen een verschuiving van de periode van het pre- en postnataal verlof, de mogelijkheid tot verlenging van het bevallingsverlof met twee weken bij geboorte van een meerling en de mogelijkheid tot verlenging van het postnataal verlof wanneer het pasgeboren kind langer dan zeven dagen in het ziekenhuis moet blijven. Het besluit wordt voor advies voorgelegd aan de Raad van State.

Op voorstel van vice-minister-president Frank VANDENBROUCKE en van Vlaams minister Inge VERVOTTE:

Het decreet Integrale Jeugdhulp voorziet een invoering van de integrale jeugdhulp in meerdere stappen en met een gefaseerde inwerkingtreding. Een eerste
uitvoeringsbesluit had betrekking op het toepassingsgebied van de integrale jeugdhulp, de afbakening van de regio's en de beleidsafstemmings- structuur. Nu keurt de Vlaamse Regering principieel een besluit goed over de modulering en de netwerken rechtstreeks toegankelijke jeugdhulpverlening en crisisjeugdhulpverlening. Het besluit legt de nadere regels vast in een duidelijk kader, waardoor de eerste stap van de daadwerkelijke implementatie van de integrale jeugdhulp realiteit wordt. Het besluit maakt onder meer een onderscheid tussen rechtstreeks toegankelijke en niet-rechtstreeks toegankelijke jeugdhulpverlening en beschrijft de opdrachten en de organisatie van de netwerken rechtstreeks toegankelijke jeugdhulpverlening en crisisjeugdhulpverlening. Het besluit wordt voor advies voorgelegd aan de VlOR en daarna aan de Raad van State.

Op voorstel van Vlaams minister Inge VERVOTTE:

De Vlaamse Regering kent 174.000 euro subsidie toe aan de VZW Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten voor de methodiek, de werksoort en de organisatieontwikkeling van de schuldbemiddeling en voor het uitbouwen van een juridische helpdesk.

Op voorstel van Vlaams minister Dirk VAN MECHELEN:

Het Nationaal Park Hoge Kempen is een aaneengesloten natuurgebied van 6.000 ha. De Vlaamse Regering geeft opdracht aan de Limburgse Strategische Ontwikkelings- maatschappij (LISOM NV) om over te gaan tot de ontwikkeling van vier toegangspoorten tot het Nationaal Park, met name Pietersheim, Mechelse Heide, Kattevennen en Station As. Vorig jaar was al beslist om De Lieteberg in Zutendaal als eerste lokale toegangspoort uit te bouwen. De Vlaamse Regering neemt akte van de conclusies van de raad van bestuur van LISOM, met name dat de 4 projecten voldoen aan de vooropgestelde financierings- principes. De bevoegde minister wordt gelast de Limburgse Reconversiemaatschappij op te dragen de projecten ESR 95- neutraal te financieren door uitkering van volgende dividenden: 908.573 euro aan de stad Genk (Kattevennen), 825.974 euro aan de gemeente As (Station As), 825.975 euro aan de gemeente Lanaken (Pietersheim), 469.415 euro aan de gemeente Maasmechelen (Mechelse Heide) en 550.000 euro aan de VZW Regionaal Landschap Kempen en Maasland. De Vlaamse Regering keurt ook de overeenkomsten tussen LISOM en de betrokken gemeenten goed. Ze draagt LISOM ook op om uitvoering te geven aan het bepaalde in artikel 2, 3 (verwerven enclave Molenberg) van haar overeenkomst met het Vlaamse Gewest. In het algemeen gaat het over de opwaardering van bestaande infrastructuren met al dan niet de inrichting van een bezoekersonthaal. Elke toegangspoort krijgt een eigen thema, maar ze worden visueel aan elkaar gelinkt door een gemeenschappelijke basisinrichting. Zo wordt het park op een uniforme wijze ontsloten. De exploitatie is in handen of onder controle van de desbetreffende gemeenten.


* * *

Na advies van de Raad van State beslist de Vlaamse Regering tot definitieve vaststelling van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor de afbakening van gebieden voor de winning van oppervlaktedelfstoffen 'Berggrindontginning Kempens Plateau'.


* * *

Na het openbaar onderzoek beslist de Vlaamse Regering principieel tot definitieve vaststelling van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'historisch gegroeide bedrijven Deba nv en Nevelland vzw te Nevele'. Het besluit wordt voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

De Vlaamse Regering beslist tot voorlopige vaststelling van de gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen 'Bestaand regionaal bedrijf BOMACO in Zellik', 'Historisch gegroeid bedrijf D'Ieteren in Kortenberg', 'Historisch gegroeid bedrijf Jonckvansteen in Zonnebeke', 'Schakelpunt op de N49 in Moerbeke-Kruisstraat' en 'Specifiek bedrijventerrein met watergebonden karakter Beverdonk'.


* * *

Na advies van de Raad van State beslist de Vlaamse Regering tot definitieve vaststelling van het ontwerp van gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) voor de 'afbakening van het zeehavengebied Gent - inrichting R4- oost en R4-west'.

Op voorstel van Vlaams minister Dirk VAN MECHELEN en van Vlaams minister Kris PEETERS:

In het kader van de administratieve vereenvoudiging integreert de Vlaamse Regering de regelgeving over het sluiten van beheersovereenkomsten in uitvoering van een Europese Verordening over steun voor
plattelandsontwikkeling in één besluit. Dit leidt voor landbouwers tot kostenbesparingen en laat de overheid toe om sneller contracten te sluiten en aanvragen online te behandelen. Beheersovereenkomsten zijn vrijwillige contracten die landbouwers kunnen sluiten met de overheid om de natuur, het milieu en het landschap op hun bedrijf een handje te helpen. In ruil voor het naleven van vastgelegde voorwaarden en het uitvoeren van maatregelen uit hun contract krijgen ze jaarlijks een vergoeding. Het besluit wordt voor advies voorgelegd aan de Vlaamse Stuurgroep Mestproblematiek.

Op voorstel van Vlaams minister Geert BOURGEOIS:

De Vlaamse Regering keurde een maand geleden definitief een besluit goed over de aanduiding en uitoefening van de management- en projectleidersfuncties en van de functie van algemeen directeur bij de diensten van de Vlaamse overheid. Het besluit omvat onder meer de selectieprocedure en de rechtspositieregeling voor deze ambten. In dit besluit wordt nog voorzien in de vaste benoeming van de algemeen directeurs overeenkomstig een optie in het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid. In tussentijd werd in het Vlaams Parlement een ontwerpdecreet ingediend dat dit kaderdecreet Bestuurlijk Beleid wijzigt. Doel van het ontwerpdecreet is een meer neutrale formulering van de herplaatsingsmogelijkheden in de topfuncties van N-niveau en niveau algemeen directeur, zonder uitspraken te doen over de aard van de rechtspositie (mandaat of vaste benoeming). De Vlaamse Regering stemde daarmee in. Daarom wijzigt ze nu principieel het besluit van 17 juni 2005 over de aanduiding en uitoefening van de management- en projectleidersfuncties en van de functie van algemeen directeur bij de diensten van de Vlaamse overheid, en trekt ze het besluit over het geldelijk statuut van de titularissen van een management- of projectleiderfunctie en van algemeen directeur in. Concreet zullen de functies van leidinggevend ambtenaar en algemeen directeur vanaf nu bij wijze van mandaat worden ingevuld. Algemeen directeurs zullen ook aangesteld kunnen worden bij departementen en niet enkel bij de agentschappen. Over dit besluit wordt nog onderhandeld in het sectorcomité. Het gaat ook voor advies naar de Raad van State.

Op voorstel van Vlaams minister Kris PEETERS:

De Vlaamse Regering hecht haar principiële goedkeuring aan een systeem van betoelaging van de binnenvaart naar de kusthavens en estuaire vaart vanuit en naar Zeebrugge, teneinde voor een beperkte periode van drie jaar en mits aanvaarding door de Europese Commissie, het binnenvaartverkeer en estuair verkeer van en naar de Vlaamse kusthavens te stimuleren. Het voorstel omvat een betoelaging van een deel van de ombouwkosten van estuaire schepen en een tijdelijke betoelaging van de exploitatiekosten. Het richt zich tot 'dienstverleners' die een (aangepaste) binnenvaartverbinding willen verzekeren tussen de kusthavens en de
binnenvaartterminals in Vlaanderen en langs de Rijn. Dit pilootproject dient als opstartmodel om de switch naar de binnenvaart ook voor de Vlaamse kusthavens te bewerkstelligen.


* * *

De Vlaamse Regering brengt het oprichtingsbesluit van het intern verzelfstandigd agentschap 'Vlaams Energieagentschap' in overeenstemming met het op 3 juni goedgekeurde Organisatiebesluit. Oorspronkelijk was het Vlaams Energieagentschap toegewezen aan het beleidsdomein 'Economie, Werkgelegenheid en Toerisme' en aan het gelijknamige Vlaamse ministerie. Door het Organisatiebesluit wordt het toegewezen aan het beleidsdomein 'Leefmilieu, Natuur en Energie' en het gelijknamige Vlaamse ministerie.


* * *

De Vlaamse Regering keurt de overgangsmaatregel 'financiële zekerheden' goed voor de afwerking van percelen ontgonnen met een vergunning, afgeleverd vóór de inwerkingtreding van het Oppervlaktedelfstoffendecreet. Voor vergunningen die zijn of worden afgeleverd NA 8 juli 2004 geldt het algemene principe dat de vergunninghouder eerst de nodige bewijskrachtige documenten met betrekking tot de aanvaarde en gestelde financiële zekerheden voor de realisatie van de eindafwerking in de vergunde zone moet bezorgen, vooraleer de ontginningsactiviteiten kunnen starten. De Vlaamse Regering keurt nu overzichtslijsten goed die, op advies van de administratie, aangeven voor welke oppervlakten, vergund met een vergunning afgeleverd VOOR 8 juli 2004, financiële zekerheden moeten worden gesteld.


* * *

In het kader van de problematiek van de geluidshinder van de luchthaven van Zaventem besliste de Vlaamse Regering in haar vorige vergadering een brief te sturen naar de federale minister van mobiliteit waarin de noodzaak wordt bevestigd om zo snel mogelijk te komen tot een wetgevend kader met betrekking tot het vastleggen van vliegprocedures. In de brief worden tevens een aantal opmerkingen en vragen geformuleerd bij het voorontwerp van wet inzake het vastleggen van vliegprocedures. Nu keurt ze een nota goed waarmee een gemeenschappelijke expertencommissie wordt opgericht en waarin de princiepsbeslissing wordt genomen om in het kader van een globaal samenwerkingsakkoord deze commissie te vervangen door een controle-instituut waarvan de modaliteiten en de structuur in het samenwerkingsakkoord verder zullen worden bepaald.

Op voorstel van Vlaams minister Marino KEULEN:

Op 3 oktober 2003 keurde de Vlaamse Regering de wijze van gunnen goed voor het bouwen van sociale woongelegenheden via Publiek Private Samenwerking. Er werd gekozen voor een oproep tot kandidaatstelling op Europees niveau via een beperkte offerte-aanvraag. In het kader van de opdracht 'PPS Wonen 2003 1' gunt de Vlaamse Regering nu perceel 1 (132 woningen) en Perceel 3 (106 woningen) aan de NV SOWO Invest in oprichting, tijdelijke handelsvennootschap van NV Van Roey en Fortis Bank NV, in Brussel. De gunningsprocedure voor perceel 2 wordt stopgezet wegens budgettaire onverenigbaarheid.


* * *

In het kader van de gemeente- en
provincieraadsverkiezingen van 2006 hechtte de Vlaamse Regering tijdens haar vorige vergadering haar goedkeuring aan een samenwerkingsakkoord met de federale regering met betrekking tot de geautomatiseerde stemsystemen. Het akkoord omvat onder meer de technische opschaling van de stemapparatuur voor het arrondissement Antwerpen en het kanton Waarschoot, en het onderhoud en de bijstand voor de apparatuur. Ze beslist nu zonder uitstel over te gaan tot het opstarten van de procedure inzake de technische opschaling en gelast de bevoegde minister daartoe met de firma Steria de nodige overeenkomsten te sluiten. De firma Steria leverde de stemsystemen van de eerste generatie.

Op voorstel van Vlaams minister Kathleen VAN BREMPT:

De Vlaamse Regering stemt niet in met een wetsvoorstel tot wijziging van de bij een koninklijk besluit gecoördineerde wetten betreffende de politie over het wegverkeer inzake het verplaatsen van voertuigen. Meer bepaald gaat het in op de problematiek van de terugvordering van de sleepkosten en de teruggave van het voertuig. Op dit vlak bestaat er een zeer grote verscheidenheid naar behandeling en tarifering in de verschillende gemeenten, maar ook een grote willekeur van de takelbedrijven. Een aanpassing van de reglementering is wenselijk en het voorliggende wetsvoorstel geeft volgens de Vlaamse Regering een goede aanzet, maar bevat nog teveel onduidelijkheden en heeft een aantal neveneffecten.


* * *

De Vlaamse Regering stemt niet in met een wetsvoorstel tot aanpassing van het verkeersreglement teneinde de eigenaar van een inrit/garage het recht te verlenen zijn wagen langdurig voor deze inrit/garage te parkeren. Het negatief advies heeft te maken met een
beovoegdheidsoverschrijding in verband met het retributiereglement. In de huidige verkeersreglementering is er een verbod te parkeren voor de inrit van een woning, tenzij de nummerplaat vermeld staat op deze inrit. Het Hof Van Cassatie heeft echter beslist dat de parkeerduurbeperkingen (plaatsen van een parkeerschijf en betalend parkeren) ook van toepassing zijn op voertuigen die voor een inrit staan. De Vlaamse Regering is wel voorstander om een nieuw artikel in het verkeersreglement in te voeren. Dat artikel stelt de voertuigen die geparkeerd zijn voor de inrit van eigendommen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrit is aangebracht, vrij van het plaatsen van een parkeerschijf. De Vlaamse Regering stemt daarom wel in met het ontwerp van koninklijk besluit dat dit artikel invoert.


* * *

Begin deze maand gaf de Vlaamse Regering haar definitieve goedkeuring aan een besluit dat de erkenning en financiering van invoegbedrijven regelt. Invoegbedrijven zijn een belangrijk onderdeel van de sociale economie. Via dit instrument worden reguliere bedrijven geprikkeld kansengroepen aan te werven, mits een tijdelijke tegemoetkoming in de loonkost. Na voorlegging aan de betrokken Europese ambtenaren beslist de Vlaamse Regering de doelgroepomschrijving aan te passen conform de Europese definiëring en de nodige toevoeging te doen met betrekking tot het cumulatieverbod van subsidies.


-----
einde

-----

---