Strengere regels voor kredietverstrekking aan de kassa
16-07-2005 * De Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK)
constateert dat in de helft van de dossiers van mensen met
schuldproblemen Comfort Card of PrimeLine voorkomt. Met Comfort Card
of PrimeLine kan de klant aan de kassa voor zijn nieuwe aankoop -
bijvoorbeeld een TV of bankstel een krediet krijgen - tegen torenhoge
rente.
Agnes Kant SP-Kamerlid Kant: "Deze vorm van kredietverstrekking is
ongewenst. Het stimuleert impulsaankopen en het bevordert het aangaan
van niet goed doordachte leningen. De snelle kredietverstrekking aan
de kassa, met een telefoontje of via internet, kan onmogelijk aan de
gewenste en vereiste zorgvuldigheid voldoen." Kant heeft minister Zalm
daarom gevraagd of deze praktijken wel voldoen aan de regels. Het
Kamerlid heeft ook een aanscherping van de regels gevraagd.
Recent zijn de regels in de Wet op de financiële dienstverlening
aangescherpt. Het is maar zeer de vraag of deze
kredietverstrekkingsmethoden aan de nieuwe regels voldoen. Daarnaast
vallen bepaalde kredietverstrekkingen onder een minder zwaar regime
als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen. Een voorbeeld daarvan zijn
leningen waarvan de looptijd korter is dan de levensduur van de
aankoop. Ook als het bemiddelen van het krediet een nevenactivitiet is
en er geen advies over wordt geven, geldt het minder zware regime. In
dat geval hoeft de kredeitbemiddelaar geen vergunning te hebben.
Kant: "Gezien de ernstige maatschappelijke gevolgen die blijkt uit de
schuldenproblematiek, die ook door dit soort leningen wordt
veroorzaakt, moet dit veranderen. Daarom heb ik minister Zalm gevraagd
om een einde te maken aan deze uitzonderingen."
Socialistische Partij