16-07-2005
Openbare kennisgevingen week 29
Bouwzaken
Ingediende bouwaanvragen
Burgemeester en wethouders hebben aanvragen om een bouwvergunning
ontvangen voor:
- Beukenkampstraat 31, voor het wijzigen van de voorgevel van de
woning (ontvangen 30 juni 2005);
- Van Foreestweg 6, voor het vervangen van het pannendak van de woning
door een rieten dak (ontvangen 5 juli 2005);
- Kruiszwin 3144, voor het vervangen van de rabatdelen aan de voor- en
achtergevel van de woning door gevelstenen (ontvangen 5 juli 2005);
- Van Foreestweg 34, voor het bouwen van een woning (ontvangen 5 juli
2005);
- Californiestraat 38, voor het vervangen van de stalen kozijnen van
het schoolgebouw (ontvangen 5 juli 2005);
- Malzwin 1312, voor het plaatsen van een dakkapel in het voor- en
achtergeveldakvlak van de woning (ontvangen 5 juli 2005);
- Oostoeverweg, voor het plaatsen van een vogelkijkscherm (ontvangen
11 juli 2005);
- Prins Willem-Alexandersingel 3, voor het bouwen van een woonhuis
(ontvangen 11 juli 2005);
- Kerkgracht 1, voor het vernieuwen van de kapconstructie op het
voormalig stadhuis (ontvangen 11 juli 2005);
- Middelzand 5109, voor het uitbreiden van de entree van het woonhuis
(ontvangen 11 juli 2005);
- Brakkeveldweg 118, voor het uitbreiden van de zolderverdieping op de
woning (ontvangen 11 juli 2005);
- Heiligharn 424, voor het vervangen van de aluminium kozijnen van het
schoolgebouw (ontvangen 12 juli 2005);
- H.A. Lorenzstraat 180, voor het plaatsen van een berging achter de
woning (ontvangen 12 juli 2005);
- Burgemeester Ritmeesterweg 20, voor het plaatsen van een overkapping
voor fietsen en motoren (ontvangen 12 juli 2005).
Het gaat hier om een bekendmaking als bedoeld in artikel 41 van de
Woningwet. De bouwplannen zijn in behandeling en liggen mogelijk om
advies bij verschillende afdelingen. Ze liggen dus niet ter inzage.
Wenst u informatie over een van deze bouwplannen, maak dan eerst
telefonisch een afspraak met het team Vergunningen van de afdeling
Veiligheid, Vergunningen en Handhaving, telefoon (0223) 678623.
Verleende bouwvergunningen
Burgemeester en wethouders hebben bouwvergunning verleend voor:
- 3e Emmadwarsstraat 7, voor het bouwen van een woonhuis (verzenddatum
12 juli 2005);
- het Nieuwe Diep, voor het verbouwen van Gebouw 074 Buitenveld
(verzenddatum 12 juli 2005);
Bent u door het verlenen van de bouwvergunningen rechtstreeks in uw
belangen getroffen, dan kunt u binnen zes weken na de dag waarop de
beslissing is toegezonden aan de aanvrager bezwaar indienen bij het
college van burgemeester en wethouders van Den Helder, Postbus 36,
1780 AA Den Helder. Doet u dit tijdig dan kunt u bij de
Voorzieningenrechter van de rechtbank in Alkmaar (Postbus 251, 1800
BG) schorsing van dit besluit aanvragen.
Bouwplannen/Vrijstellingen
Burgemeester en wethouders hebben de volgende verzoeken om
vrijstelling ontvangen voor:
1. hoek Beatrixstraat / Molenstraat, voor het tijdelijk (voor de duur
van 5 jaar) in gebruik nemen van een terras en het plaatsen van een
porto-cabin;
2. G.P. Blankmanstraat 15, voor de realisatie van een erker;
3. Bremstraat 35, voor het uitbreiden van de woning;
4. Kanaalweg 90, voor het uitbreiden van de woning;
5. Kerkstraat 21, voor het toevoegen van een verdieping op de woning;
6. P. Planciusstraat 32, voor de realisatie van een dakopbouw;
7. Wierbalg 1159, voor het uitbreiden van de woning;
8. Zanddijk 11E woning 80, voor de realisatie van een overkapping;
9. Westzijde Station Den Helder Zuid, voor de realisatie van 23
parkeerplaatsen.
Burgemeester en wethouders kunnen hieraan alleen meewerken door het
verlenen van vrijstelling:
- voor het verzoek 1 op grond van het bepaalde in artikel 17 van de
Wet op de Ruimtelijke Ordening;
- voor de verzoeken 2 tot en met 8 op grond van het bepaalde in
artikel 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening;
- voor het verzoek 9 op grond van het bepaalde in artikel 19, lid 2
van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
In verband hiermee liggen de verzoeken tot vrijstelling vanaf 25 juli
2005 gedurende vier weken ter inzage bij de afdeling Ruimte, Wonen en
Ondernemen aan de Drs. F. Bijlweg 1. Gedurende deze termijn kunt u uw
zienswijze over de aanvragen schriftelijk kenbaar maken bij het
college van burgemeester en wethouders van Den Helder, Postbus 36,
1780 AA Den Helder.
Sloopvergunning
Burgemeester en wethouders hebben een vergunning verleend voor:
- 3e Emmadwarsstraat 7, voor het slopen van de woning op dit perceel
(verzenddatum 13 juli 2005).
Agenda welstandscommissie
Donderdag 4 augustus vergadert de Welstandscommissie. De agenda ligt
op de woensdagmiddag vóór de vergadering ter inzage bij de
Klantenservice in het stadhuis aan de Drs. F. Bijlweg 20.
N.B.: de welstandstoets is een van de facetten van de
bouwplanbeoordeling. Behandeling van een bouwplan door de
welstandscommissie houdt niet in dat reeds aan de overige
toetsingscriteria is voldaan. Aan de behandeling in de vergadering van
de welstandscommissie kunt u dan ook geen rechten ontlenen.
Concept-paraplu-plan Beschermd Stadsgezicht (Grachtengordel) 2004
Burgemeester en wethouders zijn van plan het concept paraplu-plan
Beschermd Stadsgezicht (Grachtengordel) 2004 in procedure te brengen.
Het paraplu-plan is opgesteld om te voorzien in een aanvullende
regeling op de bestaande onderliggende bestemmingsplannen voor de
gebieden langs de Grachtengordel. Dit vanwege de aanwijzing van de
Stelling van Den Helder als Beschermd Stadsgezicht.
Met de aanwezigheid van de bestaande voor het gebied geldende
bestemmingsplannen en het aanvullende paraplu-plan wordt een afdoende
bestemmingsregeling bereikt die de karakteristieke, met historisch
ontwikkeling samenhangende structuur en een actuele ruimtelijke
kwaliteit voor het gebied waarborgt. Tevens voorziet het paraplu-plan
in een regeling die de aanwezige archeologie moet beschermen.
Het plan ligt vanaf 22 juli 2005 gedurende vier weken ter inzage bij
de Klantenservice in het stadhuis aan de Drs. F. Bijlweg 20 op
maandag, dinsdag en vrijdag van 08.00 tot 14.00 uur, op woensdag van
08.00 tot 15.30 uur en op donderdag van 08.00 tot 19.30 uur.
U kunt gedurende deze termijn schriftelijk opmerkingen en bedenkingen
indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Den
Helder, Postbus 36, 1780 AA Den Helder.
Milieuzaken
Wet Geluidhinder
Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij, gelet op artikel 13
van het Besluit grenswaarden binnen zones langs wegen, bij het college
van gedeputeerde staten van Noord-Holland een verzoek indienen voor
het vaststellen van een hogere waarde zoals bedoeld in artikel 83, lid
1 van de Wet geluidhinder voor:
- het bouwen van een zorgcentrum, aanleunwoningen, sportvoorzieningen
en een school aan de Marsdiepstraat.
Met het vaststellen van deze hogere waarde wordt de toegestane
geluidsbelasting door het wegverkeer op de gevel van enkele
appartementen en enkele leslokalen maximaal 59 dB(A). Dit is inclusief
de aftrek van 5 dB(A) zoals staat in artikel 6 van het Reken- en
meetvoorschrift wegverkeerslawaai 2002 en artikel 103 van de Wet
geluidhinder.
In verband hiermee ligt het verzoek vanaf 25 juli 2005 gedurende twee
weken voor een ieder ter inzage bij de afdeling Ruimte, Wonen en
Ondernemen aan de Drs. F. Bijlweg 1. Gedurende deze termijn kunt u uw
zienswijze schriftelijk kenbaar maken bij het college van burgemeester
en wethouders van Den Helder, Postbus 36, 1780 AA Den Helder.
Tevens bestaat voor een ieder de gelegenheid om mondelinge opmerkingen
te maken tijdens een openbare zitting op donderdag 11 augustus 2005 om
15.00 uur bij de afdeling Ruimte, Wonen en Ondernemen aan de Drs. F.
Bijlweg 1.
Wet milieubeheer
Burgemeester en wethouders zijn van plan om op grond van de Wet
milieubeheer vergunning (artikel 8.1.) te verlenen voor:
- Schrijnwerkersweg 1 (kadastraal bekend gemeente Den Helder, sectie
C, nummer 2270), voor het oprichten en in werking hebben van een
offshorebedrijf;
- Industrieweg 14b (kadastraal bekend gemeente Den Helder, sectie K,
nummer 846), voor het oprichten en in werking hebben van een
staalconstructiebedrijf.
De aanvragen, de ontwerp-beschikkingen en andere terzake zijnde
stukken liggen vanaf 22 juli 2005 tot 20 augustus 2005 ter inzage bij
de Klantenservice in het stadhuis aan de Drs. F. Bijlweg 20 op
maandag, dinsdag en vrijdag van 08.00 tot 14.00 uur, op woensdag van
08.00 tot 15.30 uur en op donderdag van 08.00 tot 19.30 uur en bij de
Openbare Bibliotheek aan het Bernhardplein 76 tijdens de openingsuren.
U kunt tegen zowel de aanvragen als de ontwerp-beschikkingen tot 20
augustus 2005 schriftelijk bedenkingen indienen bij het college van
burgemeester en wethouders van Den Helder, Postbus 36, 1780 AA Den
Helder. U kunt daarbij verzoeken uw persoonlijke gegevens niet bekend
te maken.
U kunt voor 20 augustus 2005 ook mondeling bedenkingen inbrengen. Er
vindt dan een gesprek plaats waarbij de aanvrager aanwezig kan zijn.
Wilt u van deze mogelijkheid gebruik maken, neem dan telefonisch
contact op met de afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving,
telefoon (0223) 678628.
Heeft u op bovengenoemde wijze bedenkingen ingediend of bent u
belanghebbende en kunt u aantonen dat u daartoe redelijkerwijs niet in
staat bent geweest, dan kunt u naar aanleiding van de beschikking in
beroep gaan bij de Raad van State, afdeling Bestuursrechtspraak,
Postbus 20019, 2500 EA Den Haag.
Kapvergunning aanvraag
Burgemeester en wethouders hebben een aanvraag ontvangen om een
kapvergunning voor:
- Ruyghweg 60, voor het kappen van een conifeer voor de woning.
Zienswijzen over de vergunningaanvraag kunt u voor 4 augustus
schriftelijk indienen bij het college van burgemeester en wethouders
van Den Helder, Postbus 36, 1780 AA Den Helder.
Verkeerszaken
Lastgevingen
Langs de openbare weg staan gedurende langere tijd voertuigen en
wrakken die daar niet horen. Burgemeester en wethouders gelasten de
eigenaren daarvan op grond van artikel 5.1.3 en 5.1.5 van de Algemene
Plaatselijke Verordening hun eigendom binnen een week van de openbare
weg te verwijderen. Het gaat om:
- een aanhangwagen zonder kenteken, die staat in de Maasstraat op de
hoek Dongestraat;
- een aanhangwagen zonder kenteken, die staat in de Leeuwenhoekstraat
nabij de Middenweg;
- een aanhangwagen zonder kenteken, die staat in de C. Ditostraat
tegenover nummer 16;
- een aanhangwagen zonder kenteken, die staat op de J. Verfailleweg
tegenover de nummers 258-268;
- een camper met het kenteken JY-87-XX, die staat in de Pasteurstraat
naast het gebouw van Dun Hong;
- een caravan zonder kenteken, die staat op het parkeerterrein
Herzogstraat/v.Galenstraat;
- een caravan zonder kenteken, die staat achter de Geusstraat 78;
- een auto met het kenteken WYY-3205, die staat op het TESO
parkeerterrein;
- een oplegger met het kenteken BD-71-NV, die staat langs de
Ketelmakersweg op Kooypunt.
Als de lastgevingen niet worden nagekomen, laten burgemeester en
wethouders de voertuigen op kosten van de eigenaren verwijderen en
opslaan. De eigenaren kunnen ze hierna gedurende drie maanden afhalen.
Nadere informatie kunt u krijgen bij de afdeling Veiligheid,
Vergunningen en Handhaving van maandag tot en met donderdag tussen
08.00 en 14.00 uur, telefoon (0223) 678617.
Gehandicaptenparkeerplaats
Burgemeester en wethouders hebben besloten dat een gereserveerde
gehandicaptenparkeerplaats wordt aangelegd op het wegdek van:
- Boterzwin 34 op de eerste parkeerplaats direct ten zuiden van de
toegang tot het
gebouw met de nummers 3446 3476;
- de Vlierstraat op de parkeerplaats direct ten noorden van de
zij-ingang van het complex
met de nummers 104-142.
Een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats wordt aangegeven met het
bord E6 van
Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. Het
bord wordt voorzien van een onderbord met daarop het kenteken van het
te parkeren voertuig.
Bezwaren tegen dit besluit kunt u tot 1 september 2005 indienen. Uw
bezwaarschrift stuurt u naar het college van burgemeester en
wethouders van Den Helder, Postbus 36, 1780 AA te Den Helder. De
stukken liggen tot 1 september 2005 ter inzage bij de Klantenservice
in het stadhuis aan de Drs. Bijlweg 20 op maandag, dinsdag en vrijdag
van 08.00 tot 14.00 uur, op woensdag van 08.00 tot 15.30 uur en op
donderdag van 08.00 en 19.30 uur.
Welzijn en Zorg
Verordening voorzieningen gehandicapten gewijzigd
De gemeenteraad heeft in haar vergadering van 8 juni jl. de
Verordening voorzieningen gehandicapten gewijzigd vastgesteld en het
Besluit Financiële tegemoetkoming voorzieningen gehandicapten herzien.
De veranderingen zijn ingegaan per 1 juli 2005.
Het eerste hoofdstuk van de Verordening is helemaal opnieuw ingedeeld.
De begripsbepalingen zijn gerangschikt om de leesbaarheid te
vergroten. Aan de begripsbepalingen zijn toegevoegd:
- een uitbreiding van het begrip hoofdbewoner. Er kan sinds 1 juli jl.
ook een woningaanpassing plaatsvinden, als dat noodzakelijk is voor
een inwonende ouder of als er sprake is van een kind boven de 18 jaar.
Er moet echter wel sprake zijn van langdurig noodzakelijk;
- als iemand als gevolg van letsel, veroorzaakt door de schuld van een
derde, gehandicapt is geworden en waarvoor schadevergoeding is
uitbetaald, heeft de gemeente de mogelijkheid de kosten van verstrekte
voorzieningen vanwege deze handicap terug te vorderen;
- als een voorziening algemeen gebruikelijk is, in de reguliere winkel
te koop is en ook voor niet-gehandicapten bestemd is, kan geen
vergoeding via de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) meer worden
verstrekt. Algemeen gebruikelijke artikelen waarvoor geen vergoeding
meer wordt verstrekt zijn: fiets met hulpmotor, verhoogd toilet,
eenhendel mengkranen, beugels, thermostatische kranen,
doucheglijstangen en eenvoudige toiletverhogers;
- de mogelijkheid om een semi-permanente woonvoorziening te plaatsen;
- aanpassingen aan nieuwe, reeds opgeleverde woningen danwel
wooncomplexen, die al bij de bouw gerealiseerd hadden kunnen worden,
worden niet meer vergoed. Het gaat om voornamelijk voorzieningen, die
in een wooncomplex, dat bestemd is voor bijvoorbeeld ouderen of
gehandicapten, algemeen gebruikelijk worden geacht;
- de mogelijkheid om een via de Wvg aangepaste woning na zeven jaar te
verlaten en te verhuizen naar een niet aangepaste woning;
- de mogelijkheid een sportrolstoel uit te ruilen tegen een andere
sportvoorziening.
De nieuwe Verordening voorzieningen gehandicapten, het Besluit
Financiële tegemoetkomingen voorzieningen gehandicapten, en het aan de
Verordening gerelateerde Verstrekkingenboek liggen voor iedereen ter
inzage bij de Klantenservice in het stadhuis aan de Drs. F. Bijlweg 20
op maandag, dinsdag en vrijdag van 08.00 tot 14.00 uur, op woensdag
van 08.00 tot 15.30 uur en op donderdag van 08.00 tot 19.30 uur.
Werk en Inkomen
Beleidsregels Work-first/ werkervaringstrajecten en onbetaald werk
Burgemeester en wethouders hebben 28 juni 2005 de beleidsregels
Work-first vastgesteld, oftewel: eerst aan het werk. Hierbij gaat het
om betaald werk. Ook hebben zij de beleidsregels vastgesteld met
betrekking tot onbetaald werk.
De gemeente heeft een pakket voorzieningen op het terrein van werk en
inkomen, waaronder het aanbieden van reïntegratie: het bevorderen van
de zelfredzaamheid door middel van werk. Het verrichten van
(on)betaalde werkzaamheden behoort tot het aanbod van voorzieningen.
Deze voorziening is voor cliënten uit de doelgroepen van de Wet Werk
en Bijstand, ongeacht de afstand tot de arbeidsmarkt. Voordat de
voorziening wordt aangeboden aan een cliënt, stelt het college van
burgemeester en wethouders eerst vast of deze voorziening noodzakelijk
is voor de cliënt.
De beleidsregels Work-first en de beleidsregels onbetaald werk liggen
voor iedereen ter inzage vanaf 20 juli tot en met 1 september 2005 bij
de Klantenservice op maandag, dinsdag en vrijdag tussen 08.00 en 14.00
uur, op woensdag van 08.00 tot 15.30 uur en op donderdag van 08.00 tot
19.30 uur. Elders op deze stadsnieuwspagina kunt u meer lezen over
work-first.
DEN HELDER, 21 juli 2005
drs. J.M. Staatsen, burgemeester
A.J. van den Berg, secretaris
Gemeente Den Helder