Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Interview NSS: geen probleem voor 73% werknemers als er overdag wordt schoongemaakt

Deuren steeds verder open voor dagschoonmaak

Capelle aan den IJssel, 18 juli 2005 - De deuren voor dagschoonmaak gaan steeds verder open. Veel werknemers (73%) vinden het geen probleem als er overdag wordt schoongemaakt. Dit blijkt uit een onderzoek van Interview NSS in opdracht van schoonmaakbedrijf Hago. Zeshonderd werkenden, waarvan tweehonderd in de zorg en vierhonderd in andere branches zijn gevraagd naar hun beleving van onder meer dagschoonmaak.

Meer veiligheid voor de schoonmaker is een belangrijk voordeel dat wordt genoemd door de ondervraagden. 48% vindt dagschoonmaak veiliger, omdat schoonmakers dan niet bij nacht en ontij over straat naar het werk moeten om schoon te maken. Ook de gelegenheid te communiceren met de schoonmakers komt naar voren als pluspunt. 'Ik kan de schoonmaker vragen iets extra's te doen', aldus 32% van de ondervraagden. 25% vindt het prettig een praatje te maken met de schoonmaker. En 18% vindt dat dagschoonmaak leidt tot lagere kosten voor de werkgever. Tegenover voordelen staan ook nadelen. 39% zegt niet te kunnen werken als de werkplek wordt schoongemaakt. Omdat er allerlei spullen op het bureau liggen, vindt 31% dat hun werkplek niet schoon kan worden gemaakt. 27% wil niet gestoord worden tijdens hun werk. En 25% heeft geen zin in natte vloeren, bureaus en dergelijke.

Enthousiast
Bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) wegen de voordelen van dagschoonmaak zwaarder dan de nadelen. Loek Helder, locatiemanager hoofdgebouw van SZW: 'Sinds er overdag wordt schoongemaakt, hebben onze medewerkers de neiging netter te zijn en minder rotzooi te maken. Groot pleitbezorger voor dagschoonmaak was onze voormalige staatssecretaris, de heer Rutte. Hij was er vooral een voorstander van vanwege het terugdringen van het ziekteverzuim in deze branche en het creëren van meer werkgelegenheid. Omdat iedere dag een vast team schoonmakers werkt op een vaste etage leren onze medewerkers de schoonmakers langzaam maar zeker kennen. Dus die communicatie is er en wordt elke keer verbeterd.'

Bij F. van Lanschot Bankiers wordt er deels overdag schoongemaakt. Volgens facilitair manager Hetty Wolters komt de keuze voor dagschoonmaak in eerste instantie voort uit de interne veiligheidsrichtlijnen die er per locatie gelden. 'Zelf ben ik een voorstander van gedeeltelijk overdag en gedeeltelijk 's avonds schoonmaken. Bijvoorbeeld reiniging van het sanitair is iets wat prima overdag gedaan kan worden. Zo zien medewerkers direct resultaat. Bovendien is sanitair misschien wel het meest gevoelige punt in de schoonmaakbeleving van de gebruiker. Maar het schoonmaken van de werkplek en stofzuigen brengen overlast met zich mee, dus deze werkzaamheden kunnen beter in de avonduren verricht worden. Wat er goed is aan dagschoonmaak is dat medewerkers zelf kunnen aangeven wat ze belangrijk vinden op het gebied van schoonmaak. Ook kunnen ze af toe eens zelf met de schoonmakers praten. Hierdoor leren onze medewerkers schoonmaak nog meer en beter te waarderen.'

Betere communicatie
Volgens Paul van Bree, commercieel directeur van Hago, biedt dagschoonmaak veel voordelen en is er groeiende belangstelling voor vanuit bedrijven en zorginstellingen. 'Natuurlijk zijn er organisaties waar het beter uitkomt als er na werktijd wordt schoongemaakt. Maar dagschoonmaak heeft als pluspunten: meer veiligheid voor de schoonmaker en betere communicatie met de klant. Bovendien wordt het vak schoonmaker weer interessant voor bijvoorbeeld alleenstaande moeders met kinderen. Dankzij dagschoonmaak kunnen ze makkelijker aan een oppas komen dan in de avonduren. Verder maakt dagschoonmaak het mogelijk schoonmakers meer uren per dag te laten werken dan de 2,5 uur 's avonds. En er kan overdag flexibeler ingespeeld worden op onverwacht verzuim.'

Over Hago
Hago Nederland B.V. is één van de top drie spelers in de markt voor schoonmaakbedrijven. Hago levert vanuit vijf regionale bedrijven schoonmaakdiensten door heel Nederland. Hago heeft zich gespecialiseerd in het schoonhouden van ziekenhuizen, kantoren, scholen en treinen, maar ook industrieën en cleanrooms. In totaal telt Hago 7000 medewerkers. De totale omzet in 2004 bedroeg ¤ 134 miljoen. Hago maakt deel uit van Vebego International, dat in zeven landen actief is op het gebied van schoonmaak, facilitaire dienstverlening en personeelsdiensten.

///


Noot voor de redactie /