ABN AMRO

Amsterdam, 18 juli 2005

Internationaal Toegankelijkheidssymbool voor ABN AMRO

De ABN AMRO-vestiging aan de Groenhof in Amstelveen heeft het Internationaal Toegankelijkheidssymbool (ITS) gekregen. Als eerste bank in Europa heeft ABN AMRO zich ten doel gesteld voor medio 2006, 150 van zijn vestigingen uit te rusten met het ITS-keurmerk. Het symbool (een witte rolstoel op een blauwe achtergrond) biedt consumenten de zekerheid dat het gebouw goed toegankelijk is voor mensen met een handicap. Het eerste keurmerk werd aangebracht door Hannie van Leeuwen, lid van de CDA Eerste Kamerfractie en voorzitter van de Taskforce Handicap en Samenleving en Jan Peter Schmittmann, voorzitter directie ABN AMRO Nederland.

Het ITS is het keurmerk van het Landelijk Bureau Toegankelijkheid. Deze organisatie verstrekt het symbool namens de Chronisch Zieken en Gehandicaptenraad aan gebouwen die aan de eisen van onder andere bereikbaarheid en toegankelijkheid voldoen. ABN AMRO heeft zich ten doel gesteld voor medio 2006, 150 van zijn vestigingen uit te rusten met het ITS-keurmerk.

ABN AMRO besteedt veel aandacht aan het toepassen van nieuwe technieken en het (verder) verbeteren van de toegankelijkheid en bereikbaarheid van haar financiële dienstverlening. Iedereen, ook mensen met een functiebeperking, moet de faciliteiten in de vestigingen gemakkelijk kunnen gebruiken. Daarbij wordt gelet op bijvoorbeeld de hoogte en het bedieningsgemak van de geldautomaat, de ruimte, die er in de spreekkamers beschikbaar is, maar ook zaken als de juiste verlichting en de manier, waarop brochures worden aangeboden. De internettafel moet ook voor klanten met een rolstoel goed bruikbaar zijn en iedere vestiging dient drempelvrij te zijn.

Structureel overleg met de belangrijkste belangenorganisaties zorgt ervoor dat ABN AMRO een goed beeld heeft van specifieke wensen van diverse groeperingen in de samenleving. De bank neemt daarom deel aan diverse overlegvormen over toegankelijkheid en neemt regelmatig nieuwe initiatieven zoals de Servicebus, die in samenwerking met de Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen is ontwikkeld. De Servicebus kreeg in september 2003 het eerste keurmerk voor voorzieningen van het Landelijk Bureau Toegankelijkheid. In de bus kan de klant onder andere terecht voor financiële handelingen en specifiek op senioren gerichte sociaal-juridische informatie.

Persvragen: 020-6288900

Kijk voor meer informatie op:
www.lbt.nl of www.abnamro.nl

ABN AMRO Bank N.V.

Afdeling Persvoorlichting
(HQ 9140)
Postbus 283
1000 EA Amsterdam

Telefoon: 020 628 89 00
Buiten kantoortijden:
020 629 80 00
Fax: 020 629 54 86


Copyright © 1998-2005 ABN AMRO Bank N.V.
All rights reserved.