Amsterdam, 18 juli 2005
Internationaal Toegankelijkheidssymbool voor ABN AMRO
De ABN AMRO-vestiging aan de Groenhof in Amstelveen heeft het
Internationaal Toegankelijkheidssymbool (ITS) gekregen. Als eerste
bank in Europa heeft ABN AMRO zich ten doel gesteld voor medio 2006,
150 van zijn vestigingen uit te rusten met het ITS-keurmerk. Het
symbool (een witte rolstoel op een blauwe achtergrond) biedt
consumenten de zekerheid dat het gebouw goed toegankelijk is voor
mensen met een handicap. Het eerste keurmerk werd aangebracht door
Hannie van Leeuwen, lid van de CDA Eerste Kamerfractie en voorzitter
van de Taskforce Handicap en Samenleving en Jan Peter Schmittmann,
voorzitter directie ABN AMRO Nederland.
Het ITS is het keurmerk van het Landelijk Bureau Toegankelijkheid.
Deze organisatie verstrekt het symbool namens de Chronisch Zieken en
Gehandicaptenraad aan gebouwen die aan de eisen van onder andere
bereikbaarheid en toegankelijkheid voldoen. ABN AMRO heeft zich ten
doel gesteld voor medio 2006, 150 van zijn vestigingen uit te rusten
met het ITS-keurmerk.
ABN AMRO besteedt veel aandacht aan het toepassen van nieuwe
technieken en het (verder) verbeteren van de toegankelijkheid en
bereikbaarheid van haar financiële dienstverlening. Iedereen, ook
mensen met een functiebeperking, moet de faciliteiten in de
vestigingen gemakkelijk kunnen gebruiken. Daarbij wordt gelet op
bijvoorbeeld de hoogte en het bedieningsgemak van de geldautomaat, de
ruimte, die er in de spreekkamers beschikbaar is, maar ook zaken als
de juiste verlichting en de manier, waarop brochures worden
aangeboden. De internettafel moet ook voor klanten met een rolstoel
goed bruikbaar zijn en iedere vestiging dient drempelvrij te zijn.
Structureel overleg met de belangrijkste belangenorganisaties zorgt
ervoor dat ABN AMRO een goed beeld heeft van specifieke wensen van
diverse groeperingen in de samenleving. De bank neemt daarom deel aan
diverse overlegvormen over toegankelijkheid en neemt regelmatig nieuwe
initiatieven zoals de Servicebus, die in samenwerking met de Algemene
Nederlandse Bond voor Ouderen is ontwikkeld. De Servicebus kreeg in
september 2003 het eerste keurmerk voor voorzieningen van het
Landelijk Bureau Toegankelijkheid. In de bus kan de klant onder andere
terecht voor financiële handelingen en specifiek op senioren gerichte
sociaal-juridische informatie.
Persvragen: 020-6288900
Kijk voor meer informatie op:
www.lbt.nl of www.abnamro.nl
ABN AMRO Bank N.V.
Afdeling Persvoorlichting
(HQ 9140)
Postbus 283
1000 EA Amsterdam
Telefoon: 020 628 89 00
Buiten kantoortijden:
020 629 80 00
Fax: 020 629 54 86
Copyright © 1998-2005 ABN AMRO Bank N.V.
All rights reserved.
ABN AMRO