Ingezonden persbericht


PRESSRELEASE

Amsterdam, 18 juli 2005

Meerderheid kinderen speelt iedere dag games

Slechts 12% kopieert spellen, speelgoedwinkel populairst bij aankoop

Gamen is een van de belangrijkste activiteiten onder kinderen geworden. Uit een onderzoek van JuniorSenior Research naar het gamegedrag van 4.000 kinderen tot 15 jaar, blijkt dat een meerderheid (61%) van de jongens én meisjes zelfs iedere dag games speelt. Zijn kinderen over het algemeen moeilijk te bereiken door het diverse mediagebruik, gamefabrikanten kunnen rekenen op actieve digikids die zelf op zoek gaan naar informatie. Daarnaast blijkt bij de keuze van een nieuwe game de prijs slechts een geringe rol te spelen, terwijl de rol van internet als reclamemedium toeneemt.

Een grote meerderheid (65%) van de kinderen geeft aan de games het liefst op de pc te spelen. Hoewel deze games eenvoudig te kopiëren zijn, zegt slechts 12% van de kinderen een game wel eens van een vriendje of vriendinnetje te kopiëren. De geringe rol van de aankoopprijs blijkt ook uit de hoge bereidheid van kinderen om te sparen voor een game en deze zelf te kopen (39%). Hoewel oudere kinderen van 13 tot 15 jaar met (in veel gevallen) een hogere koopkracht, en fanatieke gamers met een hogere gamekoopbereidheid, vaker zelf een game kopen, blijken ook minder koopkrachtigere kinderen van 9 jaar en jonger vaak zelf een game te kopen (36%).

Van passief naar actief koopgedrag
De aankoop van een game vindt in de meeste gevallen plaats in een speelgoedwinkel (54%). Oudere kinderen en fanatieke gamers vertonen actief koopgedrag; zij bezoeken vaker een gamespeciaalzaak. Jonge kinderen en minder frequente gamers vertonen meer passief koopgedrag. Zij worden eerder geconfronteerd met een game in een speelgoedwinkel of krijgen deze als cadeau, dan dat zij er actief op uitgaan om een nieuwe game uit te zoeken.

Internet als groeiend medium
Bijna ieder kind (92%) ziet wel eens een reclame voor een game. De meeste reclames zien zij op televisie (63%). Ondanks het negatieve imago van internetreclames, is het verstandig voor kidsmarketeers hier meer aandacht aan te besteden: ruim 15% van de kinderen ziet reclames voor games op internet tegenover krap 11% in tijdschriften. Dit is zeker interessant gezien het resultaat dat de meeste kinderen naast gamen hun tijd het liefst besteden op internet (29%). Het resultaat is wel leeftijdsgebonden: naarmate kinderen ouder worden, komen zij in toenemende mate in aanraking met reclame in schriftelijke media zoals tijdschriften en reclamebrochures. Internet is dus vooral een groeiend interessant medium om jonge kinderen te bereiken en om de belangrijke fanatieke gamers te bereiken, de echte 'digikids'!

Persoonlijke contacten belangrijker dan reclame
Reclame is niet de belangrijkste informatiebron voor kinderen. 32% van de kinderen hoort als eerste over een nieuwe game via vriendjes. Reclame staat op de tweede plaats met 26%, gevolgd door de introductie of demonstratie van een game in televisieprogramma's (11%). Voor jonge kinderen zijn vooral ouders en andere familieleden belangrijke informatiebronnen. Oudere kinderen gebruiken juist eerder verschillende media als informatiebron.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -



Ingezonden persbericht