Nederland bekleedt tweede plaats in online bestedingen

18.07.2005 / 16:10 / Rubriek: Economie / Organisatie: Weber shandwick

Den Haag, 18 juli 2005- Een nieuwe studie van MasterCard in Europa toont aan dat grensoverschrijdende uitgaven in 2004 met MasterCard(r) (krediet) en Maestro(r) (debet) opliepen tot 13.9 miljard euro, een stijging van 12% in vergelijking met 2003. Nederlandse kaarthouders waren goed voor 2 miljard euro of een stijging van 7.3%. Enkel burgers uit Duitsland en het Verenigd Koninkrijk besteden met respectievelijk 3.5 miljard euro en 2.6 miljard euro meer geld over de grens. Uit het onderzoek bleek verder dat de online uitgaven van Nederlandse kaarthouders steeg met 46% tot 193 miljoen euro. Ons land bekleedt hiermee de tweede plaats. Alleen de Duitsers doen het in absolute cijfers nog beter met 250 miljoen euro. De top drie sectoren die het meest konden profiteren van de groei in grensoverschrijdende Europese uitgaven zijn voor Nederland de hotel sector (132 miljoen euro), de kledingwinkels (104 miljoen euro) en benzinestations (73 miljoen euro).

Deze gegevens komen uit het MasterInsights rapport dat grensoverschrijdende uitgaven via de meer dan 350 miljoen gebruikers van MasterCard(r) en Maestro(r) kaarthouders in 24 Europese landen analyseerden. Volgens het rapport zijn de twee grootste redenen voor de groei van het Europese grensoverschrijdende betalingsverkeer: (1) een stijging van 22% in grensoverschrijdende debetuitgaven en (2) de indrukwekkende groei van 67% in online betalingen via het Internet, de telefoon en postorderbedrijven. De moderne consument gebruikt blijkbaar steeds vaker zijn betaalkaart om het beste koopje te vinden op de virtuele markt. De stijging van 17% van Nederlandse betalingen met Maestro(r) in het buitenland, toont aan dat het gebruik van debet meer en meer deel uitmaakt van de Nederlandse reisgewoonten en cash als betalingsmiddel lijkt terug te dringen.

Wat geven we uit in het buitenland?
Nederlandse zakenreizigers en toeristen spendeerden in 2004 meer dan 2 miljard euro in andere Europese landen met hun MasterCard (r) (krediet) en Maestro(r) (debet) betaalkaarten; een stijging van meer dan 7% in vergelijking met het jaar ervoor.

Wat online uitgaven betreft scoort Nederland opmerkelijk hoog. Nederlandse kaarthouders spendeerden meer dan 193 miljoen euro aan goederen en diensten op het Internet. Overtuigd van het gebruiksgemak en de veiligheid van deze betaaloplossing, stegen de online uitgaven met 46% in vergelijking met het voorgaande jaar. In Europa neemt Nederland op dit vlak de tweede plaats in, enkel voorafgegaan door Duitsland.

Ook de persoonlijke transacties of fysieke uitgaven kenden in 2004 een stijging, al was die minder indrukwekkend dan de online uitgaven: in totaal spendeerden Nederlandse MasterCard(r) en Maestrokaarthouders op deze manier meer dan 1.8 miljard euro in andere Europese landen. Een stijging van 4%.

Carlos Rodriguez, General Manager MasterCard Benelux & Nordic countries, verklaart de stijging van grensoverschrijdend betalingsverkeer als volgt:'Het niveau van veiligheid en gemak dat de Nederlandse en Europese consument wordt geboden met MasterCard(r) en Maestro(r), was nooit eerder beschikbaar met cash aankopen. De efficiëntie van een betalingssysteem dat verder gaat dan cash, levert het resultaat op waar we allemaal op hoopten: het vormt de brandstof voor groei.'

In welke landen ?
Naast een beeld van de grensoverschrijdende uitgaven van MasterCard(r) en Maestro kaarthouders, brengt het MasterInsights rapport ook in kaart welke Europese economieën het meeste voordeel haalden uit dit internationaal uitgavenverkeer. En hier ziet het plaatje voor Nederland er opmerkelijk anders uit.

Wanneer men de netto economische instroom en uitstroom voor Nederland bekijkt (totale inkomsten vs. totale uitgaven gespendeerd door Nederlandse MasterCard(r) en Maestro(r) kaarthouders in het buitenland) komt Nederland voor 2004 op een netto uitstroom (minder inkomsten dan uitgaven) van 1,5 miljard euro. Enkel Duitsland kent een grotere netto uitstroom met 2,3 miljard euro. Toch is het opmerkelijk dat juist Duitse kaarthouders hun geld vooral in Nederland uitgaven met een totale instroom van 226 miljoen euro.

Nederlanders gaven in 2004 het meeste geld uit in respectievelijk Frankrijk (450 miljoen euro) en Duitsland (377 miljoen euro). Met dit laatste bedrag dragen Nederlanders van alle Europeanen het meest bij aan de Duitse economie. Hetzelfde geldt voor België waar Nederlandse kaarthouders met 334 miljoen euro de grootste economische impuls gaven in vergelijking met de andere Europese landen.

Welke sectoren zijn de grootste winnaars ?
MasterCard analyseerde in haar studie ook welke sectoren het meest profiteerden van de grensoverschrijdende uitgaven met de MasterCard(r) en Maestro(r) kaarten. De drie sectoren die hier in Nederland het meest van genoten waren: Nederlandse hotels en motels die 133 miljoen euro hun kant op zagen komen. Ook op Europees niveau is dit de belangrijkste sector voor grensoverschrijdende uitgaven. De kledingsector was ook lucratief met 104 miljoen euro aan buitenlandse inkomsten. Op de derde plaats staan de benzinestations die 73 miljoen euro ontvingen van buitenlandse MasterCard(r) en Maestro(r) kaarthouders die Nederland bezochten. Nederlandse ondernemers bevestigden het beeld van een land waar nieuwe technologieën snel worden toegepast. Ze verwerkten in 2004 meer dan 34 miljoen euro aan online transacties van Europese bezoekers. Toch staat Nederland hiermee slechts op de zevende plaats na het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Zweden, Denemarken en Spanje. Carlos Rodriguez is verheugd over de resultaten van het MasterInsights rapport: 'De geldstroom tussen Europese landen via MasterCard(r) credit- en debetkaarten vormt de levensader van de Europese handel. Dit rapport stelt dat naarmate de totale uitgaven met deze kaarten groeit, consumenten en ondernemers van motels en kledingwinkels tot benzinestations hiervan profiteren, net als de Europese economie in zijn geheel.'

U kunt het MasterInsights-rapport, Europe's Borderless Economy, bij ons opvragen. Verder zal Carlos Rodrigues, General Manager MasterCard Benelux & Nordic countries, vandaag beschikbaar zijn voor interviews. Voor het opzetten van interviews en overige informatie kunt u contact met ons opnemen.

Eke Vermeer
Weber Shandwick
Tel.: 070-3121076
NOOT AAN DE REDACTIE

1. MasterInsights EuropeEurope's Borderless Economy Summer 2005 verschaft een uniek inzicht in de Europese economie. Het beschrijft in detail hoe en waar Europese consumenten over de grenzen geld uitgeven met hun MasterCard(r) (creditcards) en Maestro(r) card (debetkaarten) en vormt zo een momentopname van het niveau van economische wederzijdse afhankelijkheid.

MasterInsights vormt een unieke momentopname van grensoverschrijdende uitgaven tussen 24 Europese landen. Op deze manier stelt het de economische principes van de Europese Unie en de economische stromen tussen zowel de oude als de meest recente leden van de Europese Unie op de proef. Een analyse van de transactiegegevens van MasterCard helpt een fascinerend beeld te schetsen van de dynamische grensoverschrijdende economie van Europa en de opkomst van de 'Europese consument'.

Overzicht van onderzoeksbevindingen
Het onderzoek verschaft inzicht in:
groei in uitgaven via creditcards en debetkaarten, online en persoonlijk (2004 t.o.v. 2003) welke landen de grootste bijdrage leveren aan de 'grenzenloze' economie van Europa welke landen de grootste geldinstroom van Europese reizigers ontvangen en welke de grootste uitstroom hebben welke branches het meest profiteren van grensoverschrijdende uitgaven (Europees overzicht en per land) [groei in online uitgaven t.o.v. persoonlijke transacties (2004 t.o.v. 2003) groei in acceptatie van online betalingen door handelaren per land Daarnaast geeft de studie ook het huidige totale aantal handelsacceptatiepunten voor creditcards en debetkaarten alsmede kaarthoudernummers voor creditcards en debetkaarten.

Verklaring van de gegevens
De gegevens zijn beperkt tot grensoverschrijdende transacties door kaarthouders van MasterCards en Maestro cards uit 24 Europese landen. De bevindingen van het rapport vormen dus een samenvatting van grensoverschrijdende uitgaven van consumenten binnen Europa. Ze zijn niet bedoeld als indicator van algemene uitgaventrends. De gegevens zijn gebaseerd op grensoverschrijdende transacties in 2004. Daarbij zijn ook de gegevens van 2003 waar toepasselijk opgenomen om de relatieve jaarlijkse groei aan te geven. De gegevens omvatten geen kaarttransacties van kaarthouders buiten de 24 Europese landen in het onderzoek. Online gegevens (omvatten transacties via het internet, de telefoon en postorder.)

Opgenomen kerngegevens in het onderzoeksrapport
De volgende gegevens zijn opgenomen op lokaal niveau:
Totale landenuitgaven van reizigers door 24 Europese landen (Online en persoonlijk) 58)Totale uitgaven per creditcard en debetkaart (Online en persoonlijk) Landenpositie in Europese uitgavenlijst op basis van de gemiddelde transactiegrootte Totale aantal handelsacceptatiepunten
Totale aantal kaarthouders per markt (creditcard en debetkaart)

Over MasterCard International
MasterCard International is een toonaangevend bedrijf in het segment van de betaaloplossingen en biedt een breed gamma innoverende diensten aan op het vlak van krediet- en debetactiviteiten, elektronisch betalen en 'business-to-busines' betaalprogramma's. MasterCard biedt financiële instellingen, particulieren en professionals een reeks betaalkaarten aan die een grote bekendheid genieten en in meer dan 210 landen aanvaard worden, zoals MasterCard, Maestro en Cirrus. De Priceless-reclamecampagne, die loopt in 96 landen en in 48 talen, versterkt de internationale dimensie van MasterCard. Voor meer informatie kunt u surfen naar de internetsite van MasterCard International op het volgende adres: www.mastercardinternational.com. U kunt ook de informatie over MasterCard International raadplegen bij de SEC (U.S. Securities and Exchange Commission).