PERSBERICHT - 2005-07-18
Steeds meer card-betalingen Nederlanders in buitenland
Een nieuwe studie van MasterCard in Europa toont aan dat
grensoverschrijdende uitgaven in 2004 met MasterCard (krediet) en
Maestro (debet) opliepen tot 13.9 miljard, een stijging van 12% in
vergelijking met 2003. Nederlandse kaarthouders waren goed voor 2
miljard of een stijging van 7.3%.
Slechts inwoners van Duitsland en het Verenigd Koninkrijk besteden met
respectievelijk 3.5 miljard en 2.6 miljard meer geld over de grens.
Uit het onderzoek bleek verder dat de online uitgaven van Nederlandse
kaarthouders steeg met 46% tot 193 miljoen. Ons land bekleedt hiermee
de tweede plaats. Alleen de Duitsers doen het in absolute cijfers nog
beter met 250 miljoen. De top drie sectoren die het meest konden
profiteren van de groei in grensoverschrijdende Europese uitgaven zijn
voor Nederland de hotel sector ( 132 miljoen), de kledingwinkels ( 104
miljoen) en benzinestations ( 73 miljoen).
Deze gegevens komen uit het MasterInsights rapport, waarin
grensoverschrijdende uitgaven via de meer dan 350 miljoen gebruikers
van MasterCard en Maestro kaarthouders in 24 Europese landen worden
geanalyseerd. Volgens het rapport zijn de twee grootste redenen voor
de groei van het Europese grensoverschrijdende betalingsverkeer: (1)
een stijging van 22% in grensoverschrijdende debetuitgaven en (2) de
indrukwekkende groei van 67% in online betalingen via het Internet, de
telefoon en postorderbedrijven. De moderne consument gebruikt
blijkbaar steeds vaker zijn betaalkaart om het beste koopje te vinden
op de virtuele markt. De stijging van 17% van Nederlandse betalingen
met Maestro in het buitenland, toont aan dat het gebruik van debet
meer en meer deel uitmaakt van de Nederlandse reisgewoonten en cash
als betalingsmiddel lijkt terug te dringen.
Wat geven we uit in het buitenland?
Nederlandse zakenreizigers en toeristen spendeerden in 2004 meer dan 2
miljard in andere Europese landen met hun MasterCard en Maestro
betaalkaarten; een stijging van meer dan 7% in vergelijking met het
jaar ervoor.
Wat online uitgaven betreft scoort Nederland opmerkelijk hoog.
Nederlandse kaarthouders spendeerden meer dan 193 miljoen aan goederen
en diensten op het Internet. Overtuigd van het gebruiksgemak en de
veiligheid van deze betaaloplossing, stegen de online uitgaven met 46%
in vergelijking met het voorgaande jaar. In Europa neemt Nederland op
dit vlak de tweede plaats in, enkel voorafgegaan door Duitsland.
Ook de persoonlijke transacties of fysieke uitgaven kenden in 2004 een
stijging, al was die minder indrukwekkend dan de online uitgaven: in
totaal spendeerden Nederlandse kaarthouders op deze manier meer dan
1.8 miljard in andere Europese landen. Een stijging van 4%.
Veilig en gemakkelijk
Carlos Rodriguez, General Manager MasterCard Benelux & Nordic
countries, verklaart de stijging van grensoverschrijdend
betalingsverkeer als volgt: Het niveau van veiligheid en gemak dat de
Nederlandse en Europese consument wordt geboden met MasterCard en
Maestro®, was nooit eerder beschikbaar met cash aankopen. De
efficiëntie van een betalingssysteem dat verder gaat dan cash, levert
het resultaat op waar we allemaal op hoopten: het vormt de brandstof
voor groei.
In welke landen ?
Naast een beeld van de grensoverschrijdende uitgaven van MasterCard®
en Maestro kaarthouders, brengt het MasterInsights rapport ook in
kaart welke Europese economieën het meeste voordeel haalden uit dit
internationaal uitgavenverkeer. En hier ziet het plaatje voor
Nederland er opmerkelijk anders uit.
Wanneer men de netto economische instroom en uitstroom voor Nederland
bekijkt (totale inkomsten vs. totale uitgaven gespendeerd door
Nederlandse MasterCard en Maestro kaarthouders in het buitenland) komt
Nederland voor 2004 op een netto uitstroom (minder inkomsten dan
uitgaven) van 1,5 miljard. Slechts Duitsland kent een grotere netto
uitstroom met 2,3 miljard. Toch is het opmerkelijk dat juist Duitse
kaarthouders hun geld vooral in Nederland uitgaven met een totale
instroom van 226 miljoen.
Frankrijk en Duitsland
Nederlanders gaven in 2004 het meeste geld uit in respectievelijk
Frankrijk ( 450 miljoen) en Duitsland ( 377 miljoen). Met dit laatste
bedrag dragen Nederlanders van alle Europeanen het meest bij aan de
Duitse economie. Hetzelfde geldt voor België waar Nederlandse
kaarthouders met 334 miljoen de grootste economische impuls gaven in
vergelijking met de andere Europese landen.
Grootste winnaars
MasterCard analyseerde in haar studie ook welke sectoren het meest
profiteerden van de grensoverschrijdende uitgaven met de MasterCard®
en Maestro® kaarten. De drie sectoren die hier in Nederland het meest
van genoten waren:
§ Nederlandse hotels en motels die 133 miljoen hun kant op zagen
komen. Ook op Europees niveau is dit de belangrijkste sector voor
grensoverschrijdende uitgaven.
§ De kledingsector was ook lucratief met 104 miljoen aan buitenlandse
inkomsten.
§ Op de derde plaats staan de benzinestations die 73 miljoen ontvingen
van buitenlandse MasterCard® en Maestro kaarthouders die Nederland
bezochten.
Nederlandse ondernemers bevestigden het beeld van een land waar nieuwe
technologieën snel worden toegepast. Ze verwerkten in 2004 meer dan 34
miljoen aan online transacties van Europese bezoekers. Toch staat
Nederland hiermee slechts op de zevende plaats na het Verenigd
Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Zweden, Denemarken en Spanje.
Levensader
Carlos Rodriguez is verheugd over de resultaten van het MasterInsights
rapport. De geldstroom tussen Europese landen via MasterCard credit-
en debetkaarten vormt de levensader van de Europese handel. Dit
rapport stelt dat naarmate de totale uitgaven met deze kaarten groeit,
consumenten en ondernemers van motels en kledingwinkels tot
benzinestations hiervan profiteren, net als de Europese economie in
zijn geheel.
U kunt het MasterInsights-rapport, Europes Borderless Economy, inzien
op:
http://www.mastercardintl.com/docs/MasterInsights_Europe_2005_Europes_
Borderless_Economy.pdf
NOOT AAN DE REDACTIE