Ingezonden persbericht


a29ea3.jpg
PERSBERICHT 15 juli 2005

Bedrijfswagens vaker geleast

In 2005 zijn bij het grotere MKB meer bedrijfswagens in gebruik dan vorig jaar. Er wordt vooral meer geleast dan in 2004, zowel in bestelwagens als vrachtwagens is de toename in geleaste units 10% tot 20% groter dan in gekochte units.

In haar recente onderzoek Fleetmanagement Bedrijfswagens telt Heliview Research 380.000 bedrijfswagens bij bedrijven met 20 werknemers of meer. Bijna 70% daarvan zijn bestelwagens, waarvan weer ruim 40% is geleast. Van de vrachtwagens is ruim een kwart geleast. Voor het onderzoek is de markt verdeeld in vijf branches en vier grootteklassen.

Populairste merk bestelwagens in de lease blijft Mercedes, stabiel in gebruik bij een op de drie bedrijven die leasen, Volkswagen en Opel worden wel meer en meer aangetroffen als leasebusjes. Qua koop bestelbussen bestaat de top 3 uit Volkswagen, Mercedes en Renault. Meest voorkomende merken vrachtwagens verschillen niet zo veel tussen lease en koop, bij beide bestaat de top 2 uit DAF en Mercedes die worden gevolgd door Volvo, Scania, MAN en Iveco in iets wisselende volgorden.

De dealer blijkt vaak een doorslaggevende factor bij de keuze van een bedrijfswagenmerk. Zijn service, nabijheid en flexibiliteit zijn van groot belang, naast allerlei rationele overwegingen als economisch in gebruik en de prijs. Merkimago en levertijden zijn daarentegen eerder redenen om van een bepaald merk af te zien dan om echt vóór een merk te kiezen.

Twee van de drie vestigingen die bestelwagens leasen kiezen voor operationele leasing, eenderde kiest voor financiële leasing, een soort huurkoop. Bij vrachtwagens is die verdeling meer 50 50. Als belangrijkste leasemaatschappijen voor bedrijfswagens komen Leaseplan, Mercedes Benz Charterway en ING Car Lease naar voren. Iveco Lease is nummer 3 als het specifiek om vrachtwagens gaat. Kort door de bocht worden leasemaatschappijen vooral beoordeeld op prijs en service, en 94% van de leasende bedrijven verwacht waarschijnlijk door te gaan met de huidige leverancier. De irritaties betreffen naast service en prijs veelal het contact, onduidelijke rapportages of facturen en de telefonische bereikbaarheid.