Time : 9:35:48 AM
Date : Monday, July 18, 2005
Sender Name: Rekenhof- Cour des comptes

Rekenhof: Nationaal Veiligheidsplan: concept en planning kunnen beter Ondanks heel wat initiatieven van de federale politie zijn nog niet alle voorwaarden vervuld om het nationaal veiligheidsplan, dat sinds de politiehervorming het veiligheidsbeleid planmatig wil aanpakken, doelmatig in te zetten. De wetgeving moet
worden aangepast en de federale politie moet de opmaak en de opvolging van het plan verder professionaliseren. Dat concludeert het Rekenhof in zijn onderzoeksverslag over het nationaal veiligheidsplan.

Als gevolg van het Octopusakkoord werden de politiediensten de voorbije jaren grondig hervormd. Een belangrijk onderdeel van de hervorming is de meer planmatige en geïntegreerde aanpak van het veiligheidsbeleid. Daartoe stelt de federale politie periodiek onder verantwoordelijkheid van de ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie een nationaal veiligheidsplan (NVP) op. Dat plan beoogt het algemene politiebeleid en het beheer van de geïntegreerde politie (federale én lokale politie) te coördineren. Het verduidelijkt op welke wijze de federale politie haar opdrachten en prioriteiten zal verwezenlijken en het verdeelt de middelen over de algemene directies en de diensten van de federale politie.

Omdat het NVP een sleutelelement is in de politiehervorming, heeft het Rekenhof onderzocht of de voorwaarden zijn vervuld voor een doelmatige opmaak en opvolging van het nationaal veiligheidsplan 2003-2004 (NVP2). De conclusies van dit onderzoek werden bijkomend getoetst aan de overkoepelende Kadernota Integraal Veiligheidsbeleid die vanuit een gerechtelijke invalshoek een ruimer kader biedt voor het integrale veiligheidsbeleid, en het nationaal veiligheidsplan 2004-2007 (NVP3). Beide documenten kwamen tot stand na de afsluiting van het onderzoek.

Uit het onderzoek blijkt dat de federale politie de planwerking in haar organisatie heeft geïntroduceerd en beheersinstrumenten ontwikkelt en toepast om de uitvoering van het plan op te volgen. De resultaten van dit leerproces zijn echter nog niet optimaal omdat de volgende voorwaarden voor een doelmatige planning onvoldoende zijn vervuld.


- Het concept van het veiligheidsplan zoals vervat in de wetgeving blijkt noch transparant noch doelmatig te zijn. De status en de draagwijdte van het NVP en de verhouding ervan tot andere plannen (zoals de zonale veiligheidsplannen) zijn onduidelijk. Doordat de regering in maart 2004 naast het NVP een meer algemeen beleidsplan 'Kadernota Integraal Veiligheidsbeleid' goedkeurde en de looptijd van het NVP tot vier jaar werd verlengd, is het NVP, oorspronkelijk bedoeld voor de (gehele) geïntegreerde politie, in de praktijk verengd tot een strategisch plan van (uitsluitend) de federale politie.


- Inhoudelijk mist het plan samenhang, doordat de drie onderdelen over het beleid, de operationalisering en de inzet van middelen onvoldoende op elkaar zijn afgestemd. Zo bevat het NVP 3 geen informatie over de budgettaire gevolgen van de eerste twee delen van het plan. Om de haalbaarheid ervan te kunnen beoordelen, zou het plan via een meerjarenbegroting een overzicht van zijn gehele kostprijs moeten geven.


- Het is moeilijk te beoordelen of de doelstellingen van het NVP zijn bereikt. Om de resultaten van de politiewerking, meer bepaald de prestaties en de effecten daarvan, inzichtelijk te maken, moeten prestatie-indicatoren en bijbehorende streefwaarden worden vastgelegd die de beleidsthema's concretiseren. Zonder vooraf afgesproken normen hebben de bevoegde ministers onvoldoende basis om de prestaties van de federale politie te beoordelen en te sturen.


- De planning en de rapportering over het veiligheidsplan sluiten onvoldoende op elkaar aan en geven nog te weinig inzicht in de resultaten van het politiewerk en de daarvoor ingezette middelen. Er is ook te weinig aandacht voor rapportering over het NVP aan het parlement.

De Minister van Binnenlandse Zaken concludeerde uit het onderzoek dat de weg die de regering met de Kadernota Integrale Veiligheid ingeslagen is om een coherenter en ruimer beleidskader te creëren, verder moet worden uitgewerkt en beter in de regelgeving moet worden omkaderd. De minister meent dat de vereiste wetswijzigingen moeten worden uitgewerkt in het kader van een algemene evaluatie van de nationale veiligheidsplannen en rekening houdend met de aangekondigde wijzigingen in de structuur van de federale politie. De minister toont zich voorstander om samen met het parlement het NVP te evalueren, een transparant veiligheidsbeleid verder te ontwikkelen en de verantwoordelijkheden en de prioriteiten van de diverse actoren vast te leggen.

---

Informatie voor de pers
Het Rekenhof controleert de openbare financiën van de federale Staat, de gemeenschappen, de gewesten en de provincies. Het draagt bij tot de verbetering van het overheidsbeheer door nuttige en betrouwbare informatie die voortvloeit uit een tegensprekelijk onderzoek toe te zenden aan de parlementaire vergaderingen, aan de beheerders en aan de gecontroleerde diensten. Als collaterale instelling van het parlement werkt het Rekenhof onafhankelijk ten opzichte van de overheden die het controleert.

Het auditverslag "Nationaal veiligheidsplan" is aan het federale parlement bezorgd. Het integrale verslag (83p.) is ter beschikking op de website van het Rekenhof: www.rekenhof.be (onder "Publicaties - Federale Staat").

Contactpersoon:
Line Emmerechts
Federale Cel Publicaties
Telnr.: 02 551 88 80 (of 02 551 89 90)

URL: http://www.ccrek.be Picture: (None)
Attachments: (None)

Link to Press Release - NL Link to Press Release - FR