Vlaamse overheid

Vlaamse regering
PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING VERGADERING VAN 22 JULI 2005

Vlaamse Regering stelt Hoge Raad voor Herstelbeleid samen

Op voorstel van Vlaams minister van Ruimtelijke Ordening, Dirk VAN MECHELEN, heeft de Vlaamse Regering vandaag bij besluit de leden van de Hoge Raad voor Herstelbeleid benoemd.

Procedure tot samenstelling

In het kader van de decreetwijziging van 4 juni 2003 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening, werd een Hoge Raad voor Herstelbeleid voorzien, een onafhankelijk college, samengesteld uit magistraten en deskundigen.
Bij besluit van 23 april 2004 stelde de Vlaamse Regering de nadere regels voor de organisatie en de werkwijze van de Hoge Raad voor Herstelbeleid definitief vast. Op 24 mei 2004 werd een eerste oproep tot kandidaatstelling gepubliceerd. Het aanstellingsbesluit van 25 maart 2005 werd op 20 mei 2005 ingetrokken wegens de vaststelling dat er onder meer geen gepaste verhouding mannen en vrouwen werd gerespecteerd (decreet van 15 juli 1997).
Op 27 mei 2005 werd een nieuwe oproep in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd. Hierop werden 2 kandidaturen voor het voorzitterschap, 8 kandidaturen voor de functie van lid-magistraat, 13 kandidaturen voor de functie van lid-deskundige en 2 kandidaturen voor de functie van vaste secretaris, ingediend.
Na het arrest ten gronde van het Arbitragehof op 19 januari 2005 is de rol van de Hoge Raad definitief bevestigd.

Samenstelling

Als voorzitter van de Hoge Raad voor Herstelbeleid wordt benoemd:

- dhr. Geert Debersaques, Staatsraad.

Als lid-magistraat worden benoemd:

- mevr. Chantal Bams, auditeur bij de Raad van State, sectie ruimtelijke ordening en stedenbouw;
- mevr. Ria Mortier, advocaat-generaal bij het Hof van Beroep te Gent en meer dan 15 jaar ervaring als beroepsmagistraat;

- dhr. Bruno Seutin, Staadsraad.

Als lid-deskundige worden benoemd:

- dhr. Marc Boes, al 20 jaar ervaring als advocaat en is hoogleraar aan de K.U.Leuven;

- mevr. Sabien Lust, al 10 jaar ervaring als advocaat en is wetenschappelijk medewerker aan de UGent en de K.U.Leuven;

- dhr. Filip Van Acker, al 4 jaar ervaring als advocaat, bouwde 6 jaar ervaring op als adjunct van de directeur bij de afdeling Bouwinspectie, is gastdocent binnen diverse instellingen voor hoger onderwijs.

Zowel de voorzitter als alle leden hebben tal van toonaangevende publicaties inzake de ruimtelijke ordening en het handhavingsbeleid in het bijzonder, op hun naam staan.

Als secretaris wordt benoemd:

- dhr. Wim Van Heel, architect - ambtenaar Administratie Ruimtelijke Planning; deeltijds docent Hogeschool Gent.

Opdracht: vorm geven aan een daadkrachtig maar menselijk handhavingsbeleid

Voor alle vastgestelde inbreuken zal de Raad op een objectieve, evenwichtige en rechtvaardige wijze een bindend advies uitbrengen over de herstelvordering. Voor de inbreuken waarvoor al een vonnis of arrest strekkende tot herstel in de oorspronkelijke staat werd uitgesproken en nog niet werd uitgevoerd, zal de Hoge Raad een bindend advies verlenen of het Vlaamse Gewest de ambtshalve uitvoering al dan niet kan opstarten. De Hoge Raad kan ter zake de voorwaarden en de termijnen bepalen. De Hoge Raad kan daarnaast advies geven of voorstellen doen over alle aangelegenheden met betrekking tot het handhavingsbeleid. Dit kan zowel op eigen initiatief als op verzoek van het Vlaams Parlement of de Vlaamse Regering.

Het benoemingsbesluit treedt in werking op 22 juli 2005, zodat de leden van de Hoge Raad kunnen overgaan tot het opstellen van een huishoudelijk reglement. Op het moment dat dit huishoudelijk reglement bekrachtigd wordt door de Vlaamse Regering neemt de Hoge Raad voor Herstelbeleid haar decretale opdrachten waar.

"Met de effectieve oprichting van deze Hoge Raad voor Herstelbeleid heeft de ruimtelijke ordening er een belangrijk instrument bij om op een objectieve wijze om te gaan met haar historisch passief en naar de toekomst het handhavingsbeleid mee vorm te geven", besluit minister Van Mechelen.

persinfo : Philippe Heyvaert, woordvoerder van minister Van Mechelen - tel. 02 552 67 35 e-mail: persdienst.vanmechelen@vlaanderen.be