Vlaamse overheid

Vlaamse regering
PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING VERGADERING VAN 22 JULI 2005

Masterplan Antwerpen op de rails

Vlaamse Regering bereikt akkoord over toltarieven Oosterweelverbinding en timing mobiliteitsprojecten

Op voorstel van de Vlaamse ministers Dirk VAN MECHELEN, Kris PEETERS en Kathleen VAN BREMPT heeft de Vlaamse Regering vandaag een belangrijke beslissing genomen over de timing voor de realisatie van de verschillende projecten van het Masterplan Antwerpen, de toltarieven voor de Oosterweelverbinding en de financiële inbreng van het Vlaams Gewest om het Masterplan mogelijk te maken. De uitvoering van het multimodale plan kan nu beginnen.

Gelijktijdig met de realisatie van de
Oosterweelverbinding gaan verschillende
mobiliteitsprojecten van start voor binnenvaart, openbaar vervoer (tramlijnverlengingen) en zachte weggebruiker (voet- en fietspaden, oversteekplaatsen).

De Vlaamse Regering legde het toltarief vast voor de Oosterweelverbinding op 2 euro (excl. BTW) voor personenvervoer en 13 euro (excl. BTW) voor vrachtvervoer onder de 12 ton. Voor vrachtvervoer boven 12 ton wordt het toltarief geplafonneerd op 15,6 euro (excl. BTW). De totale kapitaalsinbreng tot 2010 van het Vlaams Gewest voor de realisatie van het Masterplan Mobiliteit Antwerpen bedraagt 700 miljoen euro, waarvan reeds 463,3 miljoen euro werd gerealiseerd.

Op basis van deze beslissing kan de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) de financiering en de realisatie van het Masterplan Antwerpen verder zetten.

Timing van de mobiliteitsprojecten

De Vlaamse Regering besliste om in een eerste fase van 2006 tot en met 2010 van start te gaan met:


- de Oosterweelverbinding (2007-2011);
- tramlijn Mortsel-Boechout (2006-2008);
- tramlijn Deurne-Wijnegem: fase 1 (2006-2008) en fase 2 (2009-2010);

- tramlijn Ekeren (2007-2012);

- verbreding en verhoging 5 bruggen aan het Albertkanaal (2006);

- Van Cauwelaertsluis (2006);

- Leien fase II (2007-2011) met afbraak brug Rooseveltplaats in 2006;

- mitigerende maatregelen Oosterweel (2006);
- bouw stelplaats De Lijn in Wijnegem (2006-2008).

Om een mogelijke verkeerscongestie in Antwerpen-Noord te vermijden tijdens de bouw van de Oosterweelverbinding, werd beslist om de stedelijke ringweg tussen Groenendaallaan en Schijnpoort gelijktijdig met de Oosterweelverbinding te realiseren. Dit is een eerste stap in het realiseren van de Groene Singel.

In een tweede periode van 2011 tot en met 2015 worden de overige projecten gerealiseerd.


- Groene Singel (2010-2013);

- tramlijn Mortsel-Kontich (2013-2016);
- tramlijn Sint-Bernardsesteenweg: fase 2 (2012-2013) en fase 3 (2013-2015);

- tramlijn Borsbeek-Wommelgem (2013-2015);
- tramlijn Linkeroever Noord (2014-2015);
- tramlijn Nieuw Zuid (2015);

- drie overige bruggen Albertkanaal;
- renovatie Royerssluis (2013-2015).

De opdeling in twee uitvoeringsfases kwam tot stand na overleg met De Lijn, het Havenbedrijf en De Scheepvaart.

De kostprijs van de infrastructuur van het Masterplan wordt geraamd op 1,342 miljard euro voor de Oosterweelverbinding en 1,277 miljard euro voor de andere projecten. Mits rekening gehouden wordt met indexering en een voorzichtigheidsmarge komt de totale investering voor het Masterplan Antwerpen op circa 3 miljard euro (excl. BTW).

De tolinkomsten van de Schelde-oeververbindingen en van de Oosterweelverbinding in het bijzonder vormen de belangrijkste financieringsbron van het Masterplan. De financiering gaat uit van de geïndexeerde toltarieven van de Staten-Generaal van 2001, met name 2 euro (excl. BTW) voor personenvervoer en 13 euro (excl. BTW) voor vrachtvervoer van 3,5 ton tot 12 ton. Voor vrachtvervoer boven de 12 ton wordt het toltarief geplafonneerd op 15,6 euro (excl. BTW). Voor het interhavenverkeer en frequente gebruikers zal gezocht worden naar formules van lastenverlaging. Bij de ingebruikname van de Oosterweelverbinding begin 2011 wordt een vrachtwagenverbod ingevoerd voor de Kennedytunnel.

Ten slotte besliste de Vlaamse Regering een kapitaalsverhoging van BAM met jaarlijks 41,1 miljoen euro vanaf 2005 tot en met 2010. Dit komt bij het al ingetekende kapitaal van 463,3 miljoen euro op 31 december 2004. De totale kapitaalsinbreng in BAM voor het Masterplan Antwerpen van het Vlaams Gewest wordt voor de periode 2003-2010 geraamd op 700 miljoen euro.

Meer informatie over BAM vindt u op de website www.bamnv.be; projectinfo over het Masterplan op www.antwerken.be.

Persinfo : Philippe Heyvaert, woordvoerder van minister Van Mechelen - tel. 02 552 67 04 e-mail : persdienst.vanmechelen@vlaanderen.be

Persinfo : Luc De Seranno, woordvoerder van minister Peeters - tel. 02 552 66 44 e-mail : persdienst.peeters@vlaanderen.be

persinfo : Sara Vercauteren, woordvoerster van minister Van Brempt - tel. 02 552 63 69 e-mail : persdienst.vanbrempt@vlaanderen.be