Vlaamse regering
PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING VERGADERING VAN 22 JULI 2005
Masterplan Antwerpen op de rails
Vlaamse Regering bereikt akkoord over toltarieven
Oosterweelverbinding en timing mobiliteitsprojecten
Op voorstel van de Vlaamse ministers Dirk VAN MECHELEN,
Kris PEETERS en Kathleen VAN BREMPT heeft de Vlaamse
Regering vandaag een belangrijke beslissing genomen over
de timing voor de realisatie van de verschillende
projecten van het Masterplan Antwerpen, de toltarieven
voor de Oosterweelverbinding en de financiële inbreng van
het Vlaams Gewest om het Masterplan mogelijk te maken. De
uitvoering van het multimodale plan kan nu beginnen.
Gelijktijdig met de realisatie van de
Oosterweelverbinding gaan verschillende
mobiliteitsprojecten van start voor binnenvaart, openbaar
vervoer (tramlijnverlengingen) en zachte weggebruiker
(voet- en fietspaden, oversteekplaatsen).
De Vlaamse Regering legde het toltarief vast voor de
Oosterweelverbinding op 2 euro (excl. BTW) voor
personenvervoer en 13 euro (excl. BTW) voor vrachtvervoer
onder de 12 ton. Voor vrachtvervoer boven 12 ton wordt
het toltarief geplafonneerd op 15,6 euro (excl. BTW). De
totale kapitaalsinbreng tot 2010 van het Vlaams Gewest
voor de realisatie van het Masterplan Mobiliteit
Antwerpen bedraagt 700 miljoen euro, waarvan reeds 463,3
miljoen euro werd gerealiseerd.
Op basis van deze beslissing kan de Beheersmaatschappij
Antwerpen Mobiel (BAM) de financiering en de realisatie
van het Masterplan Antwerpen verder zetten.
Timing van de mobiliteitsprojecten
De Vlaamse Regering besliste om in een eerste fase van
2006 tot en met 2010 van start te gaan met:
- de Oosterweelverbinding (2007-2011);
- tramlijn Mortsel-Boechout (2006-2008);
- tramlijn Deurne-Wijnegem: fase 1 (2006-2008) en fase 2
(2009-2010);
- tramlijn Ekeren (2007-2012);
- verbreding en verhoging 5 bruggen aan het Albertkanaal
(2006);
- Van Cauwelaertsluis (2006);
- Leien fase II (2007-2011) met afbraak brug
Rooseveltplaats in 2006;
- mitigerende maatregelen Oosterweel (2006);
- bouw stelplaats De Lijn in Wijnegem (2006-2008).
Om een mogelijke verkeerscongestie in Antwerpen-Noord te
vermijden tijdens de bouw van de Oosterweelverbinding,
werd beslist om de stedelijke ringweg tussen
Groenendaallaan en Schijnpoort gelijktijdig met de
Oosterweelverbinding te realiseren. Dit is een eerste
stap in het realiseren van de Groene Singel.
In een tweede periode van 2011 tot en met 2015 worden de
overige projecten gerealiseerd.
- Groene Singel (2010-2013);
- tramlijn Mortsel-Kontich (2013-2016);
- tramlijn Sint-Bernardsesteenweg: fase 2 (2012-2013) en
fase 3 (2013-2015);
- tramlijn Borsbeek-Wommelgem (2013-2015);
- tramlijn Linkeroever Noord (2014-2015);
- tramlijn Nieuw Zuid (2015);
- drie overige bruggen Albertkanaal;
- renovatie Royerssluis (2013-2015).
De opdeling in twee uitvoeringsfases kwam tot stand na
overleg met De Lijn, het Havenbedrijf en De Scheepvaart.
De kostprijs van de infrastructuur van het Masterplan
wordt geraamd op 1,342 miljard euro voor de
Oosterweelverbinding en 1,277 miljard euro voor de andere
projecten. Mits rekening gehouden wordt met indexering
en een voorzichtigheidsmarge komt de totale investering
voor het Masterplan Antwerpen op circa 3 miljard euro
(excl. BTW).
De tolinkomsten van de Schelde-oeververbindingen en van
de Oosterweelverbinding in het bijzonder vormen de
belangrijkste financieringsbron van het Masterplan. De
financiering gaat uit van de geïndexeerde toltarieven van
de Staten-Generaal van 2001, met name 2 euro (excl. BTW)
voor personenvervoer en 13 euro (excl. BTW) voor
vrachtvervoer van 3,5 ton tot 12 ton. Voor vrachtvervoer
boven de 12 ton wordt het toltarief geplafonneerd op 15,6
euro (excl. BTW). Voor het interhavenverkeer en frequente
gebruikers zal gezocht worden naar formules van
lastenverlaging. Bij de ingebruikname van de
Oosterweelverbinding begin 2011 wordt een
vrachtwagenverbod ingevoerd voor de Kennedytunnel.
Ten slotte besliste de Vlaamse Regering een
kapitaalsverhoging van BAM met jaarlijks 41,1 miljoen
euro vanaf 2005 tot en met 2010. Dit komt bij het al
ingetekende kapitaal van 463,3 miljoen euro op 31
december 2004. De totale kapitaalsinbreng in BAM voor het
Masterplan Antwerpen van het Vlaams Gewest wordt voor de
periode 2003-2010 geraamd op 700 miljoen euro.
Meer informatie over BAM vindt u op de website
www.bamnv.be; projectinfo over het Masterplan op
www.antwerken.be.
Persinfo : Philippe Heyvaert, woordvoerder van
minister Van Mechelen - tel. 02 552 67 04
e-mail : persdienst.vanmechelen@vlaanderen.be
Persinfo : Luc De Seranno, woordvoerder van
minister Peeters - tel. 02 552 66 44
e-mail : persdienst.peeters@vlaanderen.be
persinfo : Sara Vercauteren, woordvoerster van
minister Van Brempt - tel. 02 552 63 69
e-mail : persdienst.vanbrempt@vlaanderen.be
Vlaamse overheid