Vlaamse overheid

Vlaamse regering
PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING VERGADERING VAN 22 JULI 2005 IN

KORT BESTEK

Vlaamse Regering in kort bestek - 22 juli 2005

Op voorstel van minister-president Yves LETERME:

De Vlaamse Regering beslist om de beschikbare ruimtes in de voorbouw van de Dossinkazerne in Mechelen aan te kopen ten behoeve van het Vlaams Holocaustmuseum. Met de aankoop is een bedrag van 790.000 euro gemoeid.


* * *

Na advies van de SERV, de Vlaamse Land- en Tuinbouwraad en de federale regering keurt de Vlaamse Regering opnieuw principieel een voorontwerp van decreet goed betreffende de werking van het Fonds voor Landbouw en Visserij. Het wordt nu voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

Na advies van de Raad van State wijzigt de Vlaamse Regering definitief het besluit over de verplichte bijdragen bestemd voor de promotie en afzetbevordering van de Vlaamse producten van de sectoren landbouw, tuinbouw en visserij. De financiering van het Vlaams Promotiecentrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) gebeurt ten dele door de Vlaamse overheid via een facultatieve werkingssubsidie. Hiermee wordt de ondersteunende werking en het sectoroverkoepelende programma gefinancierd. De bij VLAM betrokken sectoren brengen aan de andere kant via verplichte bijdragen van de marktdeelnemers uit hun sector middelen bijeen in promotiefondsen. Hiermee wordt de sectorale productpromotie gefinancierd. De wijzigingen betreffen de bijdragen voor de sectoren 'Niet-eetbare tuinbouwproducten', 'Runderen, kalveren, schapen, geiten en paarden', 'Varkens' en 'Biologische landbouw'.


* * *

In het kader van het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid beslist de Vlaamse Regering principieel tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap zonder rechtspersoonlijkheid 'Instituut voor Landbouw- en Visserijonderzoek'. Het agentschap zal door onderzoek en dienstverlening bijdragen tot de beleidsuitvoering en - onderbouwing inzake landbouw en visserij. Het oprichtingsbesluit wordt voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

De Vlaamse Regering wijzigt principieel het besluit voor de toekenning van subsidies aan bedrijfsleidingsdiensten voor het milieukundig adviseren van land- en tuinbouwbedrijven. De wijziging beoogt Europese medefinanciering en daarom moeten de subsidies rechtstreeks aan de landbouwers worden betaald. Vanaf 2007 worden evenwel geen nieuwe subsidieaanvragen meer aanvaard. Het wijzigingsbesluit wordt voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

Ingrid Loos, directeur Corporate Governance bij Fortis NV, wordt door de Vlaamse Regering aangeduid als lid (onafhankelijke deskundige) in het Auditcomit van de Vlaamse administratie.


* * *

In het kader van het Programma voor
Plattelandsontwikkeling 2000-2006 keurt de Vlaamse Regering de Vlaamse cofinanciering goed van de geselecteerde projecten uit de tweede indieningsronde sector agrovoeding.


* * *

Door de Kamer van Volksvertegenwoordigers werd op 23 juni 2005 een ontwerp van wet goedgekeurd betreffende de invoering van een bijdrage ten laste van bepaalde rechtspersonen. De wet legt onder meer aan de in deze wet gedefinieerde instellingen de verplichting op zich bij het Rijksinstituut voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen in te schrijven. De Vlaamse Regering keurt een lijst met raadgevende organen goed, die uitgesloten dienen te worden uit het toepassingsgebied van de wet betreffende de invoering van een jaarlijkse bijdrage ten laste van bepaalde instellingen. De lijst wordt overgemaakt aan de federale minister van Middenstand en Landbouw.

Op voorstel van minister-president Yves LETERME, van vice-minister-president Frank VANDENBROUCKE en van Vlaams minister Inge VERVOTTE:

Na advies van de Vlaamse Land- en Tuinbouwraad beslist de Vlaamse Regering opnieuw principieel tot toekenning van subsidies voor de zorg en activering van zorgvragers op land- of tuinbouwbedrijven met toepassing van het Vlaams Programma voor Plattelandsontwikkeling. Concreet bepaalt het goedgekeurde besluit de subsidievoorwaarden voor landbouwers die zorgbehoevenden opvangen op hun bedrijf. Het subsidiebesluit wordt voor advies voorgelegd aan de Raad van State.

Op voorstel van minister-president Yves LETERME, van Vlaams minister Dirk VAN MECHELEN en van Vlaams minister Geert BOURGEOIS:

De Vlaamse Regering geeft de opdracht aan alle ministers om met de agentschappen onder hun functionele bevoegdheid, die nog niet over een beheersovereenkomst beschikken, een ontwerp van beheersovereenkomst op te maken en deze (als mededeling) voor te leggen aan de Vlaamse Regering. Voor de opmaak van deze beheersovereenkomsten en de jaarrapporten zal gebruik worden gemaakt van een handleiding. Dit alles kadert binnen het BBB-project dat een grondige herstructurering van de Vlaamse administratie voor ogen heeft.

Op voorstel van minister-president Yves LETERME en van Vlaams minister Geert BOURGEOIS:

De Vlaamse Regering hecht haar goedkeuring aan het project e-regeren. Doel is om, via een beveiligd systeem van document sharing met workflow-beheer, alle vereiste documenten elektronisch ter beschikking te stellen van ministers, kabinetsleden en gemandateerde ambtenaren. Dit betekent dat de hele beleidsvoorbereidende cyclus, van 'idee' over 'adviezen en akkoorden' tot 'beslist agendapunt', in het nieuwe systeem zal worden opgenomen. De projectstructuur en de samenstelling van de project- groep worden eveneens goedgekeurd.


* * *

De Vlaamse Regering beslist tot herverdeling van kredieten vanuit het provisionele krediet Lambermont met als doel het samenstellen van het benodigde kaskrediet 2005 voor het 'Lambermont'-personeel van het departement Economie, Werkgelegenheid, Binnenlandse Aangelegenheden en Landbouw.

Op voorstel van vice-minister-president Fientje MOERMAN:

De Vlaamse Regering keurt de voorgestelde werkwijze goed voor het vastleggen van nieuwe thema's voor een volgende oproep voor steunpunten voor beleidsrelevant onderzoek. V¢¢r 30 september 2005 moeten de Vlaamse ministers aan de bevoegde minister laten weten of de thema's die onder hun beleidsdomein vallen, behouden dienen te blijven, en kunnen ze nieuwe thema's voorstellen. V¢¢r eind 2005 zal een beslissing worden genomen over de selectie van de thema's. Tevens keurt de Vlaamse Regering de werkwijze voor de doorlichting van het concept 'steunpunten voor beleidsrelevant onderzoek' en de werking van de steunpunten goed.


* * *

Het Beleidskader voor steun aan grote kenniscentra ten behoeve van innovatie krijgt de goedkeuring van de Vlaamse Regering. Er wordt vertrokken vanuit de stelling dat innovatie (binnen een internationale competitieve context) onvoldoende gerealiseerd wordt door individuele Onderzoeks- en Ontwikkelingsprojecten (O&O) of kleinere gesubsidieerde collectieve projecten. Er is bijgevolg nood aan ondersteuning van grotere kennisinfrastructuren die voldoen aan volgende behoeften: strategisch basisonderzoek, collectief onderzoek en kennisdiffusie en grotere onderzoeks- en testfaciliteiten.


* * *

De Vlaamse Regering keurt principieel de oprichting goed van het intern verzelfstandigd agentschap 'Agentschap Economie'. De oprichting van dit agentschap is gebaseerd op het besluit van de oprichting van het 'Subsidie- agentschap voor Economie en Werkgelegenheid' dat in juni 2004 al definitief werd goedgekeurd. De herdefiniring van de beleidsdomeinen, waarbij het beleidsveld 'werkgelegenheid' werd ondergebracht in het nieuwe beleidsdomein 'Werk en sociale economie', maakte een volledige herziening van dit besluit noodzakelijk. Over dit ontwerpbesluit zal nog advies worden ingewonnen bij de Raad van State.


* * *

De Vlaamse Regering beslist principieel om kleine en middelgrote ondernemingen (KMO's) steun toe te kennen voor diensten die het ondernemerschap bevorderen. Tijdens de vorige legislatuur (2000-2004) werd een stelsel van cheques ingezet om de groeimogelijkheden van ondernemingen te stimuleren. Vier instrumenten werden hiervoor in het leven geroepen: opleidingscheques, adviescheques, durf-na-adviescheques (dna-cheques) en de Gratis Opstart. Deze instrumenten werden gevalueerd en het stelsel wordt aangepast. De dna-cheques en de Gratis Opstart worden afgeschaft. In de plaats daarvan wordt een elektronische ondernemerschapsportefeuille opgestart. Binnen de portefeuille kan een onderneming maximaal 5.000 euro steun per drie kalenderjaren vragen. Deze steun kan worden aangevraagd voor de vier onderdelen: opleidingscheques, adviescheques, kennisoverdracht en mentorschap. Om een evenwicht tussen de vier onderdelen te houden, kan er per onderdeel maximaal 2.500 euro worden toegekend. De subsidie zal telkens 35% bedragen, dus 65% wordt betaald door de onderneming. De aanvragen worden ingediend via een website en elektronisch afgehandeld. De webtoepassing onderzoekt of de aanvraag voldoet aan de wettelijke voorwaarden. Het besluit wordt nog voor advies voorgelegd aan de SERV en aan de Raad van State.


* * *

De Vlaamse Regering ging begin juli 2003 akkoord met de aanstelling van Johan Artois als administrateur-generaal van het Vlaams Instituut voor het Zelfstandig Ondernemen (VIZO) voor de duur van n jaar. Gelet op de vertraging die de ingrijpende geplande hervormingen in het kader van Beter Bestuurlijk Beleid (met afschaffing van het VIZO en overheveling van opdrachten naar toekomstige entiteiten) oplopen, ligt een definitieve aanstelling van een nieuwe administrateur-generaal in deze overgangsfase niet voor de hand. Om die reden besliste de Vlaamse Regering op 22 april 2005 om het hoger ambt met 12 maanden te verlengen tot en met 31 juli 2005. Om dezelfde reden beslist de Vlaamse Regering nu om opnieuw tijdelijk het mandaat van Johan Artois te verlengen tot en met 31 december 2005.


* * *

De Vlaamse Ondernemingsconferentie onderstreepte het belang voor Vlaamse ondernemingen van een aangepast flankerend instrumentarium, dat hen stimuleert in hun internationaal ondernemen. Daarom zet de Vlaamse Regering het licht op groen voor de oprichting van het Fonds Vlaanderen-Internationaal (FVI) binnen de structuur van de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV). Het Fonds wil de groei van Vlaamse ondernemingen bevorderen door deel te nemen aan internationale investeringsprojecten. 5 miljoen euro, afkomstig van de provisie voor het economisch relancebeleid, wordt daarvoor in de PMV binnengebracht onder de vorm van een kapitaalsverhoging. Met de PMV wordt ook een beheersovereenkomst afgesloten. De PMV zal verder de nodige voorbereidingen treffen voor de operationalisering van het FVI. De oprichting van het FVI wordt aangemeld bij de Europese Commissie.


* * *

Het oprichtingsdecreet van het Vlaams Agentschap voor Internationaal Ondernemen (Flanders Invest & Trade of FIT) trad in werking op 1 juli 2005. Hierdoor werden Export Vlaanderen en de Dienst Investeren Vlaanderen samengevoegd tot n organisatie. De Vlaamse Regering keurt nu een besluit goed dat de financiering van het extern verzelfstandigd agentschap FIT verzekert voor de periode van 1 juli tot 31 december 2005.

Op voorstel van vice-minister-president Fientje MOERMAN en van vice-minister-president Frank VANDENBROUCKE:

De Vlaamse Regering beslist tot definitieve erkenning van de vzw ERSV Oost-Vlaanderen als erkend regionaal samenwerkingsverband. De ingediende aanvraag tot subsidiring wordt principieel goedgekeurd.

Op voorstel van vice-minister-president Fientje MOERMAN en van Vlaams minister Dirk VAN MECHELEN:

Complexe innovatieprocessen in bepaalde
hoogtechnologische en vooruitstrevende industrien - waaronder luchtvaart, ruimtevaart of machinebouw - vragen een zeer lange voorfinancieringsperiode. Door de lange onderzoeks- en ontwikkelingsfase leiden de vaak intensieve investeringen pas in een veel later tijdstip tot opbrengsten. Een gebrek aan financiering leidt ertoe dat Vlaamse bedrijven vaak niet kunnen meedingen naar grote contracten. Daarom richt de Vlaamse Regering het Fonds voor Innovatiegerelateerde non-recurring costs (NRC-fonds) op als dochtervennootschap van de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV). Het NRC-fonds zal voorschotten verlenen die dienen te worden terugbetaald in functie van de trapsgewijze commercialisering van de betrokken producten.

Op voorstel van vice-minister-president Fientje MOERMAN, van Vlaams minister Dirk VAN MECHELEN en van Vlaams minister Kris PEETERS:

In uitvoering van de Ondernemingsconferentie keurde de Vlaamse Regering begin mei 2004 de oprichting van het Milieu-Innovatieplatform (MIP) principieel goed. Drie Vlaamse bevoegdheidsdomeinen (innovatie, leefmilieu, energie) bundelen hierbij hun actiemiddelen in samenwerking met alle relevante actoren inzake Vlaamse milieu- en energietechnologie. Naast de betere inzet van 'reguliere' steunkanalen voor onderzoek en ontwikkeling werd er ook een Excellentiepool Milieu-technologie opgericht in de schoot van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO). Nu keurt de Vlaamse Regering de modaliteiten goed voor de operationalisering van het MIP, het ontwerp van Convenant voor de Excellentiepool, het ontwerp van aandeelhouders- overeenkomst en de statutenwijziging van de VITO.

Op voorstel van vice-minister-president Frank VANDENBROUCKE:

De Vlaamse Regering keurt een wijzigingsbesluit goed betreffende de organisatie van de arbeidsbemiddeling en de beroepsopleiding tot invoeging van de Instap-opleiding en tot opheffing van de Inschuifopleiding. De Instap- opleiding is bestemd voor een werkzoekende na het volgen van een volledige beroepsopleiding en voor een kortgeschoolde schoolverlater die is ingeschreven als werkzoekende. Na een Instapopleiding is de werkgever verplicht om aan de betrokkene een arbeidscontract van onbepaalde duur te geven, met effectieve duurtijd van de tewerkstelling van minstens twee maanden. De beoogde doelstelling is 10.000 werkzoekenden aan een duurzame tewerkstelling te helpen.


* * *

De Vlaamse Regering wijzigt het subsidiebesluit van het Vlaams Steunpunt Lokale Netwerken Opleiding en Tewerkstelling VZW. Ze kent 515.123 euro subsidie toe voor de loon- en werkingskosten voor de periode juli 2005-juni 2006. Het Vlaams Steunpunt Lokale Netwerken is actief als ondersteuningsstructuur en representatieve gesprekspartner van de lokale, niet-commercile opleidings-, begeleidings- en werkervaringsprojecten.


* * *

De Vlaamse Regering keurde begin juni vorig jaar een samenwerkingsakkoord goed tussen het Brussels Hoofdstedelijk, het Waalse en het Vlaamse Gewest, de Vlaamse en de Duitstalige Gemeenschap en de Franse Gemeenschapscommissie over de interregionale mobiliteit van werkzoekenden. Het akkoord voorziet een concrete samenwerking op zes domeinen: informatie-uitwisseling van vraag en aanbod, bevordering van interregionale mobiliteit, bevordering van taalopleidingen, organisatie van regio-overschrijdende opleidingen, opzetten van sociale noodplannen voor de wederinschakeling van werknemers die het slachtoffer zijn van
grensoverschrijdende herstructureringen en het opzetten van een gecordineerd actieplan Brussel-Rand. Nu keurt de Vlaamse Regering een samenwerkingsakkoord goed met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest over de afstemming tussen het opleidingsbeleid en het arbeidsmarktbeleid en de bevordering van de mobiliteit van werkzoekenden. Het behelst onder meer een samenwerking inzake werkaanbiedingen; de oprichting van drie werkwinkels; extra taalopleidingen; een oprichting van een crisiscel bij herstructurering, collectief ontslag of faillissement; mobiliteit met de Vlaamse rand en overleg inzake mogelijke regularisering.


* * *

De Vlaamse Regering kent 1,47 miljoen euro subsidie toe aan het Steunpunt Gelijke Onderwijskansen (GOK) voor het werkingsjaar 2005. Het Steunpunt GOK wordt gevormd door de integratie van de werking van het steunpunt Nederlands als Tweede Taal (NT2)van de K.U.Leuven, het steunpunt Intercultureel Onderwijs (ICO) van de UGent en het project 'Wetenschappelijke ondersteuning gelijke onderwijskansen' van het Onderzoekscentrum voor kleuter- en lager onderwijs verbonden aan de K.U.Leuven. Het doel van het Steunpunt GOK is de werking van de steunpuntpartners te integreren en uit te breiden. Hiertoe doet het Steunpunt aan onderzoek, vorming en materiaalontwikkeling om het onderwijsaanbod aan kansarme doelgroepen binnen de Vlaamse onderwijsinstellingen te optimaliseren.


* * *

De Vlaamse Regering keurt principieel de reglementaire basis voor de vernieuwde samenstelling van de Vlaamse Onderwijsraad goed. Het legt ook de procedure vast voor de rechtstreekse verkiezingen van de directeurs en voor de coptatie van de deskundigen. Het besluit gaat voor advies naar de Raad van State.


* * *

Met het oog op onderhandelingen met alle betrokken actoren voert de Vlaamse Regering een aantal wijzigingen door aan de vigerende regelgeving op het experiment 'modulair beroepssecundair onderwijs' dat nog loopt tot 31 augustus 2007. De aanpassingen betreffen extra personeelsomkadering voor de conceptuele voorbereiding en de implementatie, extra uren traject-begeleiding naar werkervaring en de actualisering van de
opleidingsstructuur 'hout'.


* * *

Na advies van de Raad van State keurt de Vlaamse Regering definitief het besluit goed dat de overgangsaccreditatie van sommige hogeschoolopleidingen vaststelt. De Vlaamse Hogescholenraad heeft aan de hand van het Hoger Onderwijsregister een vernieuwd tijdspad opgesteld. De timing van de visitaties van de hogescholen wordt aangepast in functie van de timing van de accreditatie en de inplanning van de bacheloropleidingen die volgen op een bacheloropleiding en de masteropleidingen die volgen op een masteropleiding. Bij de opmaak van het vernieuwde tijdspad van de visitaties werd rekening gehouden met een maximale clustering.


* * *

Na advies van de Raad van State beslist de Vlaamse Regering definitief om, met ingang van het schooljaar 2005-2006, de benaming van het algemene vak 'wijsgerige stromingen' te vervangen door de benaming 'filosofie'. Deze meer actuele benaming stemt beter overeen met de rele leerinhouden. In aansluiting op dit besluit zal ook de regelgeving op de bekwaamheidsbewijzen en corresponderende weddenschalen moeten wijzigen. Een tweede aanpassing betreft de omzetting van 'kleding' naar 'mode'. Deze wijziging zal eveneens ingaan vanaf 1 september 2005.


* * *

Met het oog op onderhandelingen met alle betrokken actoren keurt de Vlaamse Regering principieel het besluit goed over het secundair onderwijs aan huis voor zieke kinderen. Onderwijsdecreet XV bevat de rechtsgrond voor de invoering van secundair onderwijs aan huis voor zieke jongeren vanaf het schooljaar 2005-2006. Deze faciliteit bestaat al meerdere jaren in het lager onderwijs en wordt nu doorgetrokken naar het volledige leerplichtonderwijs. De Vlaamse Regering dient de uitvoeringsmodaliteiten voor deze vorm van onderwijs te bepalen. Het besluit komt hieraan tegemoet en is genspireerd op de bestaande regeling voor het lager onderwijs, zowel wat de voorwaarden betreft om op individueel tijdelijk of permanent onderwijs aan huis aanspraak te kunnen maken, als wat de financiering/subsidiring van de betrokken scholen betreft.


* * *

Na onderhandelingen met alle betrokken actoren hecht de Vlaamse Regering opnieuw haar principile goedkeuring aan het besluit over een tijdelijk project tot ondersteuning van sommige leerlingen in de optie verzorging van de derde graad BSO van het gewoon voltijds secundair onderwijs. Via een tijdelijk project gedurende drie schooljaren wordt aan maximaal 10 leerlingen van het buitengewoon secundair onderwijs (BuSO) - opleidingsvorm 3 de kans gegeven om bijkomend opleiding te volgen in de derde graad BSO van het gewoon voltijds secundair onderwijs. Deze leerlingen krijgen daarbij extra ondersteuning vanuit hun vroegere school voor BuSO. Dit project wil de doorstroming bevorderen van leerlingen uit het BuSO naar het gewoon secundair onderwijs binnen de zorgsector door hen via extra ondersteuning de kans te geven een diploma van het gewoon secundair onderwijs te behalen. Het besluit wordt voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

Na onderhandelingen met alle betrokken actoren beslist de Vlaamse Regering opnieuw principieel tot het toekennen van een hogere puntenenveloppe aan de
scholengemeenschappen basisonderwijs. Hierdoor wordt de mogelijkheid versterkt dat de scholengemeenschappen een middenkader uitbouwen. De basispuntenenveloppe wordt opgetrokken van 21 naar 63 punten en er wordt voorzien in een quasi lineaire verhoging voor grotere scholengemeenschappen. Het besluit wordt voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

Na onderhandelingen met alle betrokken actoren wijzigt de Vlaamse Regering opnieuw principieel het besluit van 31 juli 1990 over de bekwaamheidsbewijzen, de weddenschalen en de bezoldigingsregeling in het buitengewoon onderwijs. Dit besluit moet worden aangepast aan de nieuwe reglementering, onder meer naar aanleiding van de invoering van de Bachelor-Master-structuur in het hoger onderwijs. Het besluit wordt ook technisch op een aantal punten aangepast en vereenvoudigd. Het wordt voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

Na onderhandelingen met alle betrokken actoren wijzigt de Vlaamse Regering opnieuw principieel het besluit van 27 juni 1990 over de bekwaamheidsbewijzen, de weddenschalen en de bezoldigingsregeling in het gewoon kleuter-, lager en basisonderwijs. Dit besluit moet worden aangepast aan de nieuwe regelgeving, onder meer naar aanleiding van de invoering van de Bachelor-Master-structuur in het hoger onderwijs en van de nieuwe ambtenstructuur in de categorie van het beleids- en ondersteunend personeel. Het wordt technisch op een aantal punten aangepast en vereenvoudigd en voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

Na onderhandelingen met alle betrokken actoren wijzigt de Vlaamse Regering opnieuw principieel het besluit over de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs. De wijziging betreft de toevoeging van een nieuwe onderafdeling onder 'Hoofdstuk III- Onderwijzend personeel, afdeling B - Aanvullende lestijden', namelijk aanvullende lestijden voor lichamelijke opvoeding in het lager onderwijs. Deze bijkomende aanvullende lestijden zullen enerzijds de werkdruk van de onderwijzers verlagen en anderzijds de fysieke conditie van de leerlingen verhogen. Het besluit wordt voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

Na onderhandelingen met alle betrokken actoren wijzigt de Vlaamse Regering opnieuw principieel het besluit van 14 juni 1989 over de bekwaamheidsbewijzen, de weddenschalen, het prestatiestelsel en de bezoldigingsregeling in het secundair onderwijs. Dit besluit moet worden aangepast aan de nieuwe reglementering, onder meer naar aanleiding van de invoering van de Bachelor-Master-structuur in het hoger onderwijs. Daarnaast wordt het besluit technisch op een aantal punten aangepast en vereenvoudigd. Het besluit wordt voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

Als een Centrum voor Volwassenenonderwijs een studiegebied of categorie wenst te programmeren, waarvoor het geen onderwijsbevoegdheid heeft, dan is de goedkeuring van de Vlaamse Regering vereist. Het is in die zin dat de Vlaamse Regering nu het besluit goedkeurt over de programmatie voor het schooljaar 2005-2006. Omdat de implementatie van de nieuwe modulaire structuur vanaf
1 september een aanpassing van het structuurbesluit vereist, keurt de Vlaamse Regering tevens deze wijziging goed.


* * *

Om uitvoering te geven aan het punt 3.2 van de CAO VII met betrekking tot het vaderschapsverlof, keurt de Vlaamse Regering principieel het besluit goed dat het aantal dagen van omstandigheidsverlof voor personeelsleden uit het onderwijs naar aanleiding van de geboorte van een kind van vier naar tien dagen verhoogt. Het ontwerpbesluit zal nog voor onderhandelingen worden voorgelegd aan alle betrokken actoren.


* * *

De Vlaamse Regering keurt principieel een wijzigingsbesluit goed betreffende de personeelsformatie in het gewoon en het buitengewoon basisonderwijs. De wijziging voorziet in het beindigen van een tijdelijk project waarbij extra lestijden werden toegekend aan Nederlandstalige scholen gelegen in de rand- en taalgrensgemeenten. De toegekende lestijden hadden tot doel de integratie van de anderstalige leerlingen te bevorderen. Met dit besluit wordt een nieuwe categorie aanvullende lestijden gefinancierd. Elke betreffende Nederlandstalige school die aan de voorwaarden voldoet, krijgt aanvullende lestijden. Het indienen van en de goedkeuring van een aanwendingsplan is niet langer een voorwaarde om de lestijden toegekend te krijgen. Dit betekent een belangrijke vermindering van de planlast voor de betrokken scholen. Over dit besluit wordt nog onderhandeld met alle betrokken actoren. Daarna wordt het voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

De Vlaamse Regering keurt principieel een wijzigingsbesluit goed betreffende de programmatie-, rationalisatie- en behoudsnormen in het buitengewoon basisonderwijs. Door deze wijziging worden de kleinere gemeenschappen, waarvoor nog geen school voor buitengewoon onderwijs was, toch in staat gesteld om n dergelijke school op te richten. Op deze manier wordt de triptiek vervolledigd van de vrije keuze in het buitengewoon onderwijs. Over dit besluit wordt nog onderhandeld met alle betrokken actoren. Daarna wordt het voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

In het kader van het decreet Gelijke Onderwijskansen-I keurde de Vlaamse Regering begin september 2002 definitief een uitvoeringsbesluit goed betreffende het gentegreerd ondersteuningsaanbod in het gewoon secundair onderwijs. Het besluit bepaalt onder meer dat scholen met kansarme leerlingen een beroep kunnen doen op aanvullende lestijden, begeleiding en ondersteuning. In dat besluit is de berekening van de aanvullende lestijden per punt in detail beschreven, in die mate dat zelfs de toenmalige werkelijke loonkost per ambt voor de eerste, tweede en derde graad in het secundair onderwijs is opgenomen. Na advies van de Raad van State beslist de Vlaamse Regering nu definitief om aan de berekeningswijze van de aanvullende uren een bepaling toe te voegen die stelt dat de loonkost door indexering kan wijzigen. Zo wordt vermeden dat er iedere keer een nieuw besluit moet worden voorgelegd wanneer de loonkost moet worden aangepast. Indien het bedrag niet zou worden aangepast, wordt er gewerkt met een veel te lage loonkost waardoor er meer lestijden aan de scholen worden toegekend dan voorzien in het begrotingsdecreet.


* * *

In het kader van een beleid gericht op administratieve vereenvoudiging en versterking van lokale autonomie, beslist de Vlaamse Regering definitief de beslissingsbevoegdheid in verband met het wettigen van schoolverlet van leerlingen van het secundair onderwijs volledig aan de onderwijsverstrekkers over te dragen.


* * *

Na advies van de Raad van State keurt de Vlaamse Regering het besluit over het onderwijzend en het ondersteunend personeel in het secundair onderwijs definitief goed. Het besluit bepaalt de technische werkwijze waarop de geplande besparingen op het lestijdenpakket van de scholen zullen worden doorgevoerd, evenals de manier waarop de 5%-besparing op het ondersteunend personeel zal geschieden. Wat het eerste betreft, wordt op het niveau Vlaanderen, de leerlingenstijging in het komende schooljaar niet doorverrekend in de aan de scholen toegestane lestijdenpakketten. Leerlingenfluctuaties per school worden wel in rekening gebracht. Wat het ondersteunend personeel betreft wordt de 5%-besparing op het ondersteunend personeel geschrapt voor alle scholen die binnen hun leerlingenpopulatie een bepaald percentage bereiken van leerlingen die voldoen aan gelijke- kansenindicatoren.


* * *

Op 15 april 2005 keurde de Vlaamse Regering een uitvoeringsbesluit goed bij het decreet dat een aantal aangelegenheden van het volwassenenonderwijs regelt. Het uitvoeringsbesluit bepaalt forfaitair voor alle Centra voor Volwassenenonderwijs (CVO's) het hen toegekende lestijdenpakket voor het schooljaar 2005-2006 op basis van een historisch referentiecijfer. Teneinde voor een aantal CVO's een te grote afwijking van het aantal financierbare leraarsuren ten opzichte van het huidige schooljaar te vermijden, wordt het maximale afwijkings- percentage vastgelegd op 3,5%. Het uitvoeringsbesluit werd voor onderhandelingen voorgelegd aan alle betrokken actoren. Deze onderhandelingen werden op 10 mei 2005 gevoerd maar leidden tot een protocol van niet-akkoord. Omdat de CVO's zo snel mogelijk op de hoogte moeten worden gebracht van het hun toegekende lestijdenpakket voor het schooljaar 2005-2006, keurde de Vlaamse Regering het uitvoeringsbesluit medio juni opnieuw principieel goed en legde het voor spoedadvies voor aan de Raad van State. Die verwierp het spoedeisende karakter van de adviesvraag. De Vlaamse Regering motiveerde begin juli opnieuw en uitvoeriger de aanvraag tot spoedadvies. Het besluit wordt nu definitief goedgekeurd na advies van de Raad van State.

Op voorstel van vice-minister-president Frank VANDENBROUCKE en van Vlaams minister Kathleen VAN BREMPT:

De Vlaamse Regering keurt het besluit tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap Subsidieagentschap voor Werk en Sociale Economie principieel goed. Het agentschap heeft als missie het duurzaam ondersteunen, versterken en stimuleren van de werkgelegenheid in de reguliere sector, de non-profitsector en in de sociale economie in Vlaanderen. Het voert door middel van labeling, erkenningen, vergunningen, subsidie- en andere maatregelen de programma's inzake de bevordering van werkgelegenheid uit. Het besluit wordt nog voor advies voorgelegd aan de Raad van State.

Op voorstel van Vlaams minister Inge VERVOTTE:

In het kader van de dienstverlening door doventolken aan dove en slechthorende personen subsidieert het Vlaams Fonds voor Sociale Integratie van Personen met een Handicap het Communicatie-Assistentie-Bureau voor doven. De Vlaamse Regering keurt nu een besluit goed waardoor het maximum aantal subsidieerbare tolkuren stijgt van 7.500 tot 8.000.


* * *

De Vlaamse Regering wijzigt het besluit houdende maatregelen tot beheersing van de uitgaven betreffende de sociale integratie van personen met een handicap. Er wordt ingestemd met de vooropgestelde minderbesparing in het hulpmiddelenbeleid (tussenkomst voor relaxzetels en speciale bedden) ten belope van 357.000 euro. Deze moet worden opgevangen binnen de begroting van het Vlaams Fonds voor Sociale Integratie van Personen met een Handicap zodat er geen effect is op de dotatie 2005.


* * *

De Vlaamse Regering keurt drie subsidiebesluiten goed in het kader van de veralgemeende implementatie van de Integrale Jeugdhulp in de regio's Vlaams-Brabant, West- Vlaanderen en Brussel.


* * *

De Vlaamse Regering wijzigt het besluit tot regeling van de erkenning en de subsidiring van de centra voor integrale gezinszorg. De voorgestelde wijziging wil de koppeling met de index korter na de indexsprong realiseren.


* * *

Gelet op de problematiek van de
bevoegdheidsoverschrijding beslist de Vlaamse Regering bij het Arbitragehof een beroep tot gedeeltelijke vernietiging in te stellen van de basiswet van 12 januari 2005 betreffende het gevangeniswezen en de rechtspositie van de gedetineerden. In dit verband moet worden verwezen naar het Vlaamse Regeerakkoord waarbij gesteld wordt dat 'het gehele justitile welzijnsbeleid toekomt aan de gemeenschappen'. Met name de 'sociale hulpverlening aan gedetineerden met het oog op hun sociale rentegratie' is een gemeenschapsbevoegdheid.


* * *

In het kader van de hervorming van de wet op de jeugdbescherming zal de Vlaamse Regering haar standpunt met betrekking tot samenwerkingsakkoorden, in eventuele uitvoering van het ontwerp Onkelinx, bepalen rekening houdende met de resultaten van het lopende overleg met de federale minister van Justitie. De Vlaamse minister bevoegd voor de bijstand aan personen zal tegen januari 2006 een globaal plan van aanpak voorleggen, in functie van realisaties tegen maart 2008. De Vlaamse Regering beslist tevens het Samenwerkingsakkoord van 30 april 2002 tussen de federale staat en de drie gemeenschappen betreffende het gesloten centrum te Everberg op te zeggen. Dit centrum dient voor voorlopige plaatsing van minderjarigen die een misdrijf hebben gepleegd. Plaatsingen kunnen er slechts gebeuren voor zover het om zeer ernstige feiten gaat en op voorwaarde dat er geen plaats beschikbaar is in de gemeenschapsinstellingen. De oprichting van het gesloten centrum werd als een voorlopige oplossing beschouwd in afwachting van een grondige hervorming van het jeugdrecht. In het bekrachtigingsdecreet van 19 juli 2002 werd gesteld dat het samenwerkingsakkoord zou worden opgezegd, indien er uiterlijk op 31 januari 2005 geen federale wet is gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad die antwoorden biedt op delinquent gedrag gepleegd door jongeren. De effectieve einddatum van het samenwerkingsakkoord is 1 maart 2008. De opzegging van het akkoord houdt in dat er geen regelgevende basis meer is voor pedagogische of onderwijskundige omkadering.


* * *

De Vlaamse Regering wijzigt principieel de samenstelling van de adviesraad bij het Vlaams Zorgfonds. Het wijzigingsbesluit wordt voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

De Vlaamse Regering hecht haar principile goedkeuring aan de aanstelling van de Vlaamse Ouderenraad en de subsidiring ervan voor de periode van 1 juli 2005 tot en met 31 december 2009. De raad zal advies uitbrengen over alle aangelegenheden die ouderen betreffen. Bijkomende opdrachten zijn informatieverstrekking, sensibilisering, signaalfunctie en het onderzoek naar de behoeften van ouderen. De algemene vergadering van de Ouderenraad zal bestaan uit 40 effectieve leden, aangevuld met een aantal niet-effectieve leden. De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin wordt aangesteld als cordinerend minister. Het besluit wordt nog voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

In het kader van de preventie van depressies en zelfdoding kent de Vlaamse Regering 163.609 euro toe aan het Universitair Ziekenhuis van Gent voor de uitvoerings- en evaluatiefase van het pilootproject 'Mindfulness-based cognitive therapy'.


* * *

De Vlaamse Regering kent maximaal 312.750 euro subsidie toe aan de Vlaamse Liga tegen Kanker voor de cordinatie van het kankerregistratienetwerk en voor de verdere uitbouw ervan in samenwerking met het Antwerpse en het Limburgse Kankerregister.


* * *

In 1975 werd aan het OCMW van Leuven het principieel akkoord verleend voor de constructie van een derde vleugel (het zogenaamde medisch-technische blok) aan het algemeen ziekenhuis Sint-Pieter. In 2002 werd echter door het UZ Leuven beslist om de campus Sint-Pieter te verlaten. Door de niet-afwerking van de bouw van het medisch-technisch blok, beslist de Vlaamse Regering de bevoegde minister te mandateren onderhandelingen te voeren met het AZ Sint-Pieter met het oog op het opstellen van een voorstel tot dading in verband met de terugvordering van subsidies.

Op voorstel van Vlaams minister Dirk VAN MECHELEN:

De Vlaamse Regering beslist tot verdeling van het provisioneel krediet voor het dekken van verhuis- en inrichtingskosten voor de kabinetten.


* * *

De Vlaamse Regering hecht haar definitieve goedkeuring aan de samenstelling van de Hoge Raad voor het Herstelbeleid. Deze Hoge Raad heeft in het bijzonder als doel om alle bouwmisdrijven op een objectieve, evenwichtige en rechtvaardige wijze te beoordelen, en een bindend advies uit te brengen over de herstelvordering.


* * *

De Vlaamse Regering beslist principieel tot definitieve vaststelling van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) 'leidingstraat voor hoofdtransportleidingen ter hoogte van Heindonk'. Dit plan heeft als doel een nieuw trac vast te stellen ter hoogte van de polder van Heindonk voor een project van een waterleiding van de Tussengemeentelijke Maatschappij voor Watervoorziening der Vlaanderen (TMVW). Door het vaststellen van een leidingstraat wordt de aanleg van meerdere leidingen mogelijk. Het besluit wordt nog voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

De Vlaamse Regering keurt de opheffing goed van het vorige besluit over de samenstelling van de Vlaamse Commissie voor Ruimtelijke Ordening (VLACORO). De samenstelling is legislatuurgebonden. Zij neemt tegelijk akte van de nieuwe samenstelling van de commissie.

Op voorstel van Vlaams minister Dirk VAN MECHELEN en van Vlaams minister Kris PEETERS:

De Vlaamse Regering gaat akkoord om de modernisering van de beloodsingsvloot uit te werken via een PPS- constructie. De bevoegde ministers worden gelast de onderhandelingsprocedure met bekendmaking voor te bereiden en uit te voeren.


* * *

In het kader van de administratieve vereenvoudiging integreert de Vlaamse Regering, na advies van de Vlaamse Stuurgroep Mestproblematiek, de regelgeving over het sluiten van beheersovereenkomsten in uitvoering van een Europese Verordening over steun voor
plattelandsontwikkeling in n besluit. Dit leidt voor landbouwers tot kostenbesparingen en laat de overheid toe om sneller contracten te sluiten en aanvragen online te behandelen. Beheersovereenkomsten zijn vrijwillige contracten die landbouwers kunnen sluiten met de overheid om de natuur, het milieu en het landschap op hun bedrijf een handje te helpen. In ruil voor het naleven van vastgelegde voorwaarden en het uitvoeren van maatregelen uit hun contract krijgen ze jaarlijks een vergoeding. Het besluit wordt voor advies voorgelegd aan de Raad van State.

Op voorstel van Vlaams minister Dirk VAN MECHELEN, van Vlaams minister Kris PEETERS en van Vlaams minister Kathleen VAN BREMPT:

Met betrekking tot het Masterplan Antwerpen beslist de Vlaamse Regering onder meer dat, vanaf de opening van de Oosterweeldeverbinding, een vrachtwagenverbod (> 3,5 ton) wordt ingevoerd voor de Kennedytunnel. In overleg met de federale overheid zal een passend handhavingsbeleid worden gevoerd. In de beheersovereenkomst die het Vlaamse Gewest met de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) zal afsluiten, zullen langetermijnafspraken worden gemaakt omtrent de minimale en maximale toltarieven. In het kader van de structurering van de projecten van het Masterplan wordt door de Vlaamse Regering in 2006 een ad hoc begrotingsfonds opgericht dat zal instaan voor de financiering van de andere Masterplanprojecten dan de Oosterweeldeverbinding.

Op voorstel van Vlaams minister Bert ANCIAUX:

In het kader van het Erfgoeddecreet beslist de Vlaamse Regering twee erfgoedconvenants te sluiten met Sint- Truiden en met het samenwerkingsverband Meetjesland- Comeet voor de periode 2006-2008. Erfgoedconvenants zijn afsprakenregelingen tussen Vlaanderen en respectievelijk gemeenten of samenwerkingsverbanden van omliggende gemeenten en met de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) voor het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad. Een erfgoedconvenant is een overeenkomst met het oog op de uitbouw van een duurzaam en integraal cultureel- erfgoedbeleid. Voor de uitvoering van de erfgoedconvenants krijgt het samenwerkingsverband Meetjesland-Comeet een jaarlijkse subsidie van 300.000 euro, de stad Sint-Truiden ontvangt jaarlijks 200.000 euro.


* * *

In het kader van het Muziekdecreet kent de Vlaamse Regering bijna 16,5 miljoen euro werkingssubsidies toe aan 73 erkende muziekverenigingen voor het werkingsjaar 2005. Het gaat om 29 professionele muziekensembles, 7 concertorganisaties, 15 muziekclubs, 5 muziekeducatieve organisaties en 17 festivals. De Vlaamse Regering staat tevens een afwijking op de normen voor reservevorming toe aan de vzw Festival van Vlaanderen-Limburg.


* * *

De Vlaamse Regering beslist om de nodige medewerking te verlenen aan het voeren van een gentegreerd beleid voor Brussel en voor het voeren van een kerntakendebat met de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC). Hiertoe zullen de bestaande overlegstructuren opnieuw worden opgestart met thematische werkgroepen op het vlak van onderwijs, welzijn en gezondheid, cultuur, hoofdstedelijke aangelegenheden en bilateraal overleg. Het kerntakendebat met de VGC omvat een kritische reflectie op de taakinvulling van de overheid als geheel en op de vraag welk bestuursniveau, de Vlaamse overheid of de VGC, voor welke kerntaken bevoegd is. Deze discussie wordt gevoerd binnen de thematische werkgroepen. Ten slotte zal de Vlaamse Regering eveneens haar medewerking verlenen aan de veralgemening en toepassing van de 300.000-norm, de zogenaamde Brusseltoets. De Brusseltoets impliceert dat het Vlaamse beleid met betrekking tot Brussel zich richt op 300.000 inwoners. Hiermee is de doelgroep uitdrukkelijk de klassieke groep van Brusselse Vlamingen en eveneens Brusselaars met allochtone culturele achtergronden en anderstalige Brusselaars. Voor de veralgemening en toepassing van de Brusseltoets wil de Vlaamse Regering een beleidsondersteunend onderzoek starten. Het onderzoek moet leiden tot de ontwikkeling van een meet- en evaluatie-instrumentarium voor het effect van de Vlaamse beleidsbeslissingen in Brussel in het kader van de 300.000-norm.


* * *

Sinds 2003 kunnen studenten aan de Vlaamse instellingen voor hoger onderwijs in Brussel een MIVB- studentenabonnement aankopen en later het geld terugvorderen van de vzw Quartier Latin, mits inhouding van een remgeld. Quartier Latin ontving hiervoor een subsidie ten laste van het Vlaams Brusselfonds. De Vlaamse Regering beslist nu om het subsidiebedrag voor het academiejaar 2005-2006 te plafonneren tot 1.063.200 euro. Daarnaast worden ook een aantal wijzigingen doorgevoerd: de studenten moeten niet meer het volledige bedrag voorfinancieren en terugbetaling vragen maar betalen slechts het remgeld van 25 euro. Bovendien zal de MIVB een commercieel centrum openen in de kantoren van Quartier Latin in de periode van de start van het nieuwe academiejaar.

Op voorstel van Vlaams minister Bert ANCIAUX, van Vlaams minister Geert BOURGEOIS en van Vlaams minister Kris PEETERS:

Bij waterrecreatie, watersport en watertoerisme zijn er een groot aantal betrokken partijen die elk diverse belangen hebben bij het gebruik van de recreatieve ruimte rond de waterweg. Duidelijke afspraken, betere afstemming, informatie-uitwisseling en input in besluitvormingsprocedures zijn dan ook nodig. Daarom beslist de Vlaamse Regering tot oprichting van een Overlegplatform voor waterrecreatie, -sport en -toerisme voor waterwegen en kust in Vlaanderen. Dit overlegplatform zal enerzijds bestaan uit een kernteam, bestaande uit vertegenwoordigers van de administratie Waterwegen en Zeewezen, Waterwegen en Zeekanaal en De Scheepvaart, Toerisme Vlaanderen, BLOSO, Promotie Binnenvaart Vlaanderen en NAUTIV, en anderzijds uit een subteam kustjachthavens en een subgroep binnenvaartwegen.

Op voorstel van Vlaams minister Geert BOURGEOIS:

De Vlaamse Regering keurt principieel het concept goed voor het oprichten van een Vlaams-Europees Verbindingsagentschap. Het zal naast de uitvoering van bijzondere opdrachten van de Vlaamse Regering, tevens instaan voor pro-actieve behartiging van de Vlaamse belangen op het Europese forum, aan partnersearch en netwerking doen voor deelname aan Europese projecten en programma's en zorgen voor informatiedoorstroming. Daarenboven zal het agentschap een belangrijke signaalfunctie vervullen door het observeren van relevante ontwikkelingen in de opstartfase van de Europese besluitvorming en heeft het een schakelfunctie om de Vlaamse Vertegenwoordiging bij de Unie en de Vlaamse Regering te informeren over wat er leeft bij het Vlaamse middenveld ten aanzien van bepaalde Europese dossiers. Ten slotte zal het agentschap ook instaan voor het screenen van Europese financieringsmogelijkheden, zal het optreden als subsidiewijzer en projectassistent en zal het een promotiefunctie vervullen en het grote publiek sensibiliseren. Het concept wordt nu verder verdiept door Luc Van den Brande, die op verkenning gaat bij potentile partners uit het maatschappelijke middenveld. Het Vlaams-Europees Verbindingsagentschap zal eind 2005 opgericht worden om in 2006 van start te kunnen gaan.


* * *

De Vlaamse Regering hecht haar goedkeuring aan de ondertekening van het Europees Verdrag tegen mensenhandel. Het Verdrag moet een praktisch Europees samenwerkingsinstrument worden om de rechten van de slachtoffers te beschermen en het respect voor de mensenrechten te waarborgen. Voor Vlaanderen is het belangrijkste initiatief het Netwerk Hulpverlening Mensenhandel. Daarnaast zijn de in het Verdrag voorziene bepalingen inzake onderwijs nu al in het Vlaamse onderwijsbeleid gentegreerd.


* * *

Van 14 tot 16 september zal in New York de Millenniumevaluatietop van de Verenigde Naties (VN) plaatsvinden. Tijdens deze top zullen de staatshoofden en ministers de vooruitgang evalueren van het bereiken van de Millenniumontwikkelingsdoelstellingen (Millennium Development Goals, MDG's) en van de engagementen die tijdens andere grote VN-conventies werden genomen. Als bijdrage tot de Millenniumevaluatietop in New York maakt de Vlaamse Regering een tussentijdse evaluatie van de vooruitgang die de afgelopen vijf jaar werd geboekt in het bereiken van de MDG's en worden er prioriteiten vooropgesteld met betrekking tot de MDG's en het bredere ontwikkelingssamenwerkingdebat. De Vlaamse Regering beslist tevens om het ontwikkelingssamenwerkingsbeleid volledig af te stemmen op de internationale ontwikkelingsagenda.


* * *

De Vlaamse Regering hecht, onder voorbehoud van technisch nazicht, haar principile goedkeuring aan het uitvoeringsbesluit bij het decreet inzake de microfinanciering in ontwikkelingslanden door middel van waarborgverlening aan ontwikkelingsfondsen. Microfinancieringsinstellingen in ontwikkelingslanden verstrekken leningen aan kleine lokale ondernemers. De middelen hiervoor worden verstrekt door Vlaamse ontwikkelingsfondsen. Deze fondsen moeten zich ook indekken tegen risico's. Daarom richt de Vlaamse Regering een Vlaams Waarborgfonds op dat borg staat voor een aantal politieke en commercile risico's die de Vlaamse ontwikkelingsfondsen nemen door geld te lenen aan de microfinancieringsorganisaties in het Zuiden. Dat houdt in dat de Vlaamse overheid elk jaar een bedrag aan het Vlaams Waarborgfonds ter beschikking stelt om de Vlaamse ontwikkelingsfondsen te kunnen vergoeden als er iets fout loopt. Het uitvoeringsbesluit wordt nog voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

De Vlaamse Regering kent vier miljoen euro subsidie toe aan het Ministro da Sa£de (het Ministerie van Volksgezondheid) van Mozambique voor het PROSAUDE (Gemeenschappelijk Fonds voor steun aan de gezondheidssector).


* * *

De Vlaamse Regering keurt principieel het besluit goed voor de vaststelling van de voorwaarden waartegen beroepsinlevingsovereenkomsten kunnen worden afgesloten door sommige rechtspersonen. De beroepsinlevings- overeenkomsten (BIO's) werden in het leven geroepen door de Programmawet van 2 augustus 2002. Het is de bedoeling hiervan gebruik te maken bij het aanbieden van bezoldigde werkervaringsplaatsen voor leerlingen uit het deeltijds beroepssecundair onderwijs in het kader van het actieplan 'Meer stage- en werkervaringsplaatsen bij de Vlaamse overheid', meer bepaald in de Vlaamse Openbare Instellingen (VOI's), de Intern Verzelfstandigde Agentschappen (IVA's) met rechtspersoonlijkheid en de publiekrechterlijk vormgegeven Extern Verzelfstandigde Agentschappen (EVA's). Het besluit wordt nog voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

De Vlaamse Regering keurt principieel het voorontwerp van decreet goed over de eed van de personeelsleden van de Vlaamse overheid. Dit voorontwerp van decreet heeft als doel de invoering van een andere eedformule en veralgemening van de eedverplichting van nieuwe statutaire en contractuele personeelsleden van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Vlaamse Wetenschappelijke Instellingen (VWI's), Vlaamse Openbare Instellingen (VOI's), Intern Verzelfstandigde Agentschappen (IVA's) met rechtspersoonlijkheid, publiekrechtelijk vormgegeven Extern Verzelfstandigde Agentschappen (EVA's) en strategische adviesraden. De nieuwe tekst luidt als volgt: "Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen". Het voorontwerp van decreet wordt voor onderhandelingen voorgelegd aan het Sectorcomit XVII Vlaamse Gemeenschap-Vlaams Gewest en wordt daarna voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

Op 4 februari 2005 gaf het Ministerieel Comit Beter Bestuurlijk Beleid de opdracht aan de bevoegde minister om een gefaseerd migratieplan op korte en middellange termijn voor de toekomstige huisvesting van de Vlaamse administratie uit te werken. Er werd een bevraging gedaan over huisvesting bij de Vlaamse ministers, de secretarissen-generaal, de veranderingsmanagers, de ambtenaren-generaal van de Vlaamse Openbare Instellingen (VOI's), de directeurs-generaal, de hoofden van de Vlaamse Wetenschappelijke Instellingen (VWI's) en bij een aantal vzw's. Op basis van de gegevens van deze bevraging werd een gebouweninventaris opgemaakt en een huisvestingsmigratieplan opgesteld. Hierbij werd gezocht naar mogelijke synergien met betrekking tot de huidige en toekomstige huisvesting. Een eerste reeks beslissingen in dit kader wordt nu goedgekeurd.


* * *

De Vlaamse Regering keurt het Digitaal Actieplan Vlaanderen goed. Krachtlijnen van het plan zijn onder meer het inspelen op de uitdaging van het Europese actieplan 'i2010', het investeren in innovatie als hefboom voor ICT met bijzondere aandacht voor de KMO's, verder werken aan breedband en digitale inhoud en diensten, investeren in e-vaardigheden als hefboom voor de werkgelegenheid en als brug over de digitale kloof, het verbeteren van de overheidsdienstverlening door het aanwenden van ICT, en actief meewerken aan een gentegreerd beleid.


* * *

Na advies van de Raad van State keurt de Vlaamse Regering definitief een ontwerpdecreet goed houdende de oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaamse Regulator voor de Media en houdende de wijziging van sommige bepalingen van de decreten betreffende radio en televisie, gecordineerd op 4 maart 2005. Met het ontwerpdecreet worden twee regelgevende initiatieven samengebracht. In de eerste plaats de oprichting van een Vlaamse Regulator voor de Media die enerzijds waakt over de naleving van de mediareglementering en anderzijds de media-erkenningen en
-vergunningen aflevert en adviseert. Het agentschap integreert dus het Vlaams Commissariaat voor de Media, de Vlaamse Geschillenraad voor radio en televisie en de Vlaamse Kijk- en Luisterraad voor radio en televisie in n orgaan. In de tweede plaats werden er ook enkele inhoudelijke aanpassingen aan de mediareglementering aangebracht. Het ontwerpdecreet wordt ingediend bij het Vlaams Parlement.


* * *

In uitvoering van het protocol tussen de Vlaamse Regering en de Vlaamse geschrevenperssector, beslist de Vlaamse Regering haar goedkeuring te hechten aan de oproep tot het indienen van projectvoorstellen voor de vrijwaring van een pluriforme, onafhankelijke en performante Vlaamse opiniepers. De projectvoorstellen moeten ingediend worden uiterlijk tegen 15 september a.s.


* * *

De Vlaamse Regering hecht haar goedkeuring aan de uitbetaling van 9,6 miljoen euro voor het pensioenfonds van de VRT lastens het Vlaams Fonds voor de Lastendelging.


* * *

De Vlaamse Regering keurt de samenstelling goed van het raadgevend comit bij het Intern Verzelfstandigd Agentschap Toerisme Vlaanderen.


* * *

De Vlaamse Regering duidt naar aanleiding van de op stapel staande bestuurlijke reorganisatie - in overeen- stemming met artikel 39 van het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid - de topambtenaren aan die in aanmerking komen voor de herplaatsingsregeling. Hun namen worden in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd. De Vlaamse Regering keurt ook de lijst goed van management- en projectleiderfuncties van N-niveau binnen de Vlaamse administratie en de functiebeschrijvingen die erop betrekking hebben. Zij wijst ook - op voorstel van Jobpunt Vlaanderen - de firma Accord Group - Hanssens & Partners aan als externe instantie met het oog op de voorbereiding van de herplaatsing van de Vlaamse topambtenaren.

Op voorstel van Vlaams minister Kris PEETERS:

Door de goedkeuring van het besluit van 3 juni ll. met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse administratie werd niet alleen de naam van het beleidsdomein 'Mobiliteit' gewijzigd in 'beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken', maar werd ook de organisatiestructuur van het beleidsdomein herzien, in het bijzonder de toewijzing van intern verzelfstandigde agentschappen (IVA's). Deze aanpassing heeft tot gevolg dat de inmiddels uitgewerkte en goedgekeurde oprichtingsbesluiten met betrekking tot dit beleidsdomein moeten worden herbekeken. Daarom beslist de Vlaamse Regering principieel de oprichtingsbesluiten van de IVA's 'Agentschap voor Technische Opdrachten Mobiliteit', 'Agentschap voor Wegen en Verkeer' en 'Agentschap voor Waterwegen en Zeewezen' in te trekken. De drie intrekkingbesluiten worden voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

In uitvoering van het Kaderdecreet Bestuurlijk Beleid beslist de Vlaamse Regering principieel tot oprichting van de intern verzelfstandigde agentschappen zonder rechtspersoonlijkheid (IVA's) 'Agentschap Infrastructuur' en 'Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust' binnen het beleidsdomein 'Mobiliteit en Openbare werken'. De oprichtingsbesluiten worden voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

De Vlaamse Regering keurt principieel het voorontwerp van decreet goed tot omzetting van een Europese richtlijn die als doel heeft de veiligheid van bulkschepen te vergroten door de risico's van buitensporige spanning en beschadiging van de structuur van het schip bij het laden en lossen te beperken. Om deze verhoogde veiligheid te bereiken, legt de richtlijn geharmoniseerde geschiktheidsvereisten voor bulkschepen en bulkterminals vast en worden geharmoniseerde procedures bepaald. Het besluit tot uitvoering van dit decreet en het voorontwerp van decreet wordt nog voor advies voorgelegd aan de SERV en de MiNa-Raad en vervolgens aan de Raad van State.


* * *

Om de maritieme toegang tot de havens van Antwerpen, Gent en Brussel te waarborgen zijn sinds jaren baggerwerken in de Schelde noodzakelijk. De huidige overeenkomst van zeven jaar met de Tijdelijke Vereniging 'Zeeschelde' loopt op 31 maart 2006 ten einde. Daarom beslist de Vlaamse Regering om een beperkte offerteaanvraag uit te schrijven voor de baggerwerken in de Westerschelde en de Zeeschelde tussen Vlissingen en de nieuwe zeesluis in Wintam. Deze opdracht zal worden opgevat als een opdracht volgens prijslijst en zal opnieuw zeven jaar gelden met als startdatum 1 april 2006 en eindigend op 31 maart 2013. De overheid stuurt en leidt de baggerwerken aan de hand van de in eigen beheer uitgevoerde hydrografische peilingen. De rol van de aannemer beperkt zicht tot het ter beschikking stellen van het gevraagde materieel en personeel en het correct uitvoeren van de wekelijkse door de overheid gegeven opdrachten. De betrokken minister wordt gemachtigd om het bestek goed te keuren en over de selectie van kandidaten te beslissen en zal daarna een gemotiveerd voorstel tot gunning voorleggen.


* * *

Naar aanleiding van de aanleg van het Deurganckdok keurde de Vlaamse Regering op 19 juli 2002 het
herstructuratieaanbod voor de landbouw in het linker Scheldeoevergebied (Grondenbank LSO) goed. Het herstructuratieaanbod maakt het mogelijk dat landbouwers waarvan de bedrijfszetel wordt onteigend, zich kunnen hervestigen op een nieuwe bedrijfszetel en dat voor de gronden die worden onteigend andere gronden ter vervanging kunnen worden aangeboden aan de betrokken landbouwers en eigenaars. Totnogtoe werd voor de jaren 2002, 2003 en 2004 een bedrag van bijna 14,5 miljoen euro vastgelegd. Uit het financile overzicht van de Vlaamse Landmaatschappij blijkt dat de geraamde kredieten niet meer toereikend zijn om de noodzakelijke wervingen uit te voeren. De Vlaamse Regering beslist daarom om een bijkomend bedrag te voorzien van bijna 2 miljoen euro en om de voorziene bedragen voor 2005 en 2006 samen te voegen tot een bedrag van circa 1,5 miljoen euro. Het totale bedrag wordt ten laste gelegd van het Vlaams Infrastructuurfonds. De kredieten zijn grotendeels nodig voor de aankoop van woningen en landbouwgoederen gelegen op de rand van het natuurcompensatiegebied Putten- West/zoetwaterkreek en op de rand van het natuurcompensatiegebied Doelpolder-Noord/kreek.


* * *

De Vlaamse Regering keurt principieel een uitvoeringsbesluit goed bij het decreet Integraal Waterbeleid (DIWB). Het besluit voorziet in de geografische indeling van watersystemen en in de noodzakelijke bepalingen tot formele oprichting van de overlegstructuren op de verschillende niveaus. Het wordt voor advies voorgelegd aan de Raad van State. De Vlaamse Regering hecht ook haar goedkeuring aan het voorstel om 16 voltijds equivalenten (VTE) niveau A als bekkencordinators aan te werven voor de uitvoering van het besluit. Ten slotte wordt ook bijkomend 250.000 euro vrijgemaakt voor de werking van de bekkensecretariaten, waarvoor een dotatie aan de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) wordt voorzien.


* * *

De Vlaamse Regering wijzigt principieel het Jachtopeningsbesluit van 18 juli 2003. De wijziging beoogt het verminderen van teeltschade door houtduiven en andere wildsoorten, een efficinter beheer van diverse wildsoorten door jagers en een betere uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid van de regelgeving. De aanpassingen zijn onder meer: de bejaagbare periode voor de houtduif wordt aangepast; de bijzondere veldwachters wordt een verbod opgelegd om de bijzondere jacht op bepaalde waterwildsoorten, konijn en houtduif en de gewone jacht op overig wild te beoefenen in hun toezichtsgebied; het verbod om op andere wildsoorten dan waterwild te jagen op minder dan 50 meter van een voederplaats wordt opgeheven omdat controle daarop in de praktijk quasi onmogelijk is; de verplichting voor de jager om voor de jacht op klein wild een kaart met bepaalde kwetsbare vegetaties op te nemen in zijn beheerplan wordt geschrapt en de jacht op reewild is maar toegestaan wanneer het jachtterrein minstens 250 ha dekking omvat of minstens 1.000 ha groot is. Het gewijzigde Jachtopeningsbesluit wordt voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

De Vlaamse Regering hecht haar principile goedkeuring aan het stappenplan voor de (gefaseerde) invoering van een energieprestatiecertificaat in Vlaanderen in uitvoering van de Europese richtlijn 2002/91/EG. Het energieprestatiecertificaat informeert over de energetische kwaliteit van een gebouw en over kosteneffectieve maatregelen voor het verbeteren van de energieprestatie van dat gebouw. Aan de Europese Commissie wordt de goedkeuring voor dit stappenplan gevraagd. De Vlaamse Regering keurt eveneens het besluit principieel goed over het energieprestatiecertificaat. Dit wijzigt het besluit over de eisen op het vlak van de energieprestaties en het binnenklimaat van gebouwen. Het nieuwe besluit wordt voor advies voorgelegd aan de SERV en de MiNa-raad.


* * *

De Vlaamse Regering keurt het ontwerpdecreet principieel goed over de begeleiding van de scheepvaart op de maritieme toegangswegen naar de Vlaamse havens en de organisatie van het Maritiem Reddings- en Cordinatie- centrum. Dit ontwerpdecreet, ook wel Scheepvaart- begeleidingsdecreet genoemd, heeft onder meer tot doel om de Europese Monitoringrichtlijn 2002/59/EG om te zetten. Over dit ontwerpdecreet wordt achtereenvolgens advies ingewonnen bij de SERV, de MiNa-raad en de Raad van State.


* * *

De Vlaamse Regering hecht haar principile goedkeuring aan het voorontwerp van decreet tot oprichting van de nv van publiek recht 'Maritieme Investeringsmaatschappij' of Marinvest. Deze investeringsmaatschappij wordt onder meer belast met de aanleg, de instandhouding, het onderhoud en de exploitatie van de maritieme toegangswegen. Dit moet de maritieme toegankelijkheid voor zeeschepen van en naar de vier Vlaamse zeehavens garanderen. Advies over dit voorontwerp van decreet wordt ingewonnen bij de Raad van State. De minister bevoegd voor openbare werken zal een ruling aanvragen bij de btw-administratie.


* * *

In de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart wordt, met ingang van 1 oktober, Rik Goetinck tot permanent commissaris benoemd, ter vervanging van Jan Strubbe aan wie eervol ontslag wordt verleend. Antoine Descamps wordt in zijn functie van permanent commissaris bevestigd.


* * *

De Vlaamse Regering keurt, na aanpassing aan het advies van de Raad van State, definitief een besluit goed over de evaluatie en de beheersing van het omgevingslawaai en tot wijziging van het besluit met algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygine. In uitvoering van dit besluit zullen (strategische) geluidsbelastingskaarten worden opgemaakt op basis waarvan geluidsactieplannen kunnen worden ontwikkeld. Deze actieplannen hebben enerzijds tot doel het omgevingslawaai te voorkomen en te beperken en anderzijds de situatie te handhaven op die plaatsen waar de geluidskwaliteit goed is.


* * *

De Vlaamse Regering hecht haar principile goedkeuring aan het voorontwerp van decreet over de oprichting van sectorale bodemsaneringsfondsen. Bepaalde bodemverontreinigingen zijn sectorgebonden. Deze sectoren willen de saneringskosten spreiden en een financierings- systeem opzetten dat gedeeltelijk of geheel door de sector zelf kan worden georganiseerd. Naast de spreiding van de saneringskosten zouden de bodemsaneringsfondsen ook aangepaste en eenvoudige administratieve procedures aanbieden en instaan voor een degelijke kennisopbouw inzake gelijkaardige bodemverontreinigingen. Over dit voorontwerp van decreet wordt achtereenvolgens advies ingewonnen bij de SERV, de MiNA-raad en de Raad van State.


* * *

De Vlaamse Regering beslist de schadevergoeding en de kosten naar aanleiding van de gunning van de werken aan de rioolwaterzuiveringsinstallatie te Leuven, die moeten worden betaald aan de nv Roegiers-Nobels, aan te rekenen op het Vlaams Fonds voor de Lastendelging (VFLD). Naar aanleiding van de tweede begrotingscontrole 2005 moet de Vlaamse overheid de noodzakelijke kredieten voorzien om de helft van de gedragen last aan het VFLD terug te storten.


* * *

In het kader van de bescherming van de internationaal belangrijke broedpopulaties van dwergstern, grote stern en visdief beslist de Vlaamse Regering tot definitieve vaststelling van de afbakening van de speciale beschermingszone 'Kustbroedvogels in Zeebrugge-Heist'. Ze gelast de bevoegde minister het definitieve vaststellingsbesluit aan de Europese Commissie te sturen en de Commissie op de hoogte te stellen van de wijze waarop zal worden omgegaan met het nabijgelegen Seveso- bedrijf. Ze gelast de bevoegde minister ook om af te stemmen met zijn federale collega voor wat betreft het verzekeren van de instandhouding van de sternen.


* * *

De Vlaamse Regering benoemt de Raad van Bestuur van Waterwegen en Zeekanaal nv en gaat akkoord met de waarnemende invulling van de functies van gedelegeerd bestuurder en algemeen directeur.


* * *

De Vlaamse Regering stemt in met de visienota omtrent een nieuw mestbeleid in Vlaanderen. De nota kan als basis gebruikt worden voor de opstelling van het vernieuwde mestdecreet. Dit is een uitvoering van het Vlaams Regeerakkoord waarin onder meer werd bepaald dat het nieuwe mestbeleid eenvoudiger, transparanter en meer resultaatgericht moet worden. De individuele landbouwers krijgen een grotere verantwoordelijkheid, maar ook een grotere vrijheid om het mestoverschot op hun eigen bedrijf weg te werken, zodat elk bedrijf een op zijn maat gesneden oplossing kan zoeken.


* * *

Inzake de uitvoering van het geactualiseerde Sigmaplan beslist de Vlaamse Regering onder meer de NV Waterwegen en Zeekanaal te belasten met de cordinatie van de voorbereiding en de realisatie van de projecten, die op korte termijn vereist zijn voor het vergroten van de veiligheid en van de projecten die gebonden zijn aan de opstart van de Scheldeverdieping. De communicatie omtrent de planningsprocessen Strategisch Plan voor de Linderoever van de Haven van Antwerpen en het geactualiseerde Sigmaplan zal op elkaar worden afgestemd. Tevens wordt het plan van aanpak van het flankerend beleid voor plattelandsrecreatie goedgekeurd. De Vlaamse Landmaatschappij krijgt de opdracht een lokale grondenbank op te starten.

Op voorstel van Vlaams minister Marino KEULEN:

De Vlaamse Regering kent 268.587 euro subsidie toe aan vzw RISO Vlaams-Brabant voor de cofinanciering van het project 'Wonen in het Pajottenland'. Het project omvat onder meer het opstarten van een woonwinkel en het ondersteunen van een intergemeentelijk woonoverleg. Het Pajottenland ligt dichtbij Brussel waardoor de grond- en woningprijzen er enorm gestegen zijn, met als gevolg de sociale verdringing van de oorspronkelijke bewoners van de streek en de inwijking van relatief bemiddelde huishoudens. Het project wil de problemen rond huisvesting aanpakken.


* * *

De Vlaamse Regering keurt een besluit principieel goed over de wijze waarop de kosten van de gewestelijke ontvangers omgeslagen worden en de wijze waarop de bijdrage in die kosten ingehouden wordt bij de besturen. De 'gewestelijke ontvangers' treden op als ontvanger in kleinere besturen en ressorteren sinds 1 januari 2002 onder de Vlaamse overheid. Over vermeld besluit wordt advies ingewonnen bij de Raad van State. De Vlaamse minister bevoegd voor binnenlandse aangelegenheden zal de provinciegouverneurs de opdracht geven de nodige maatregelen te treffen, zodat er vanaf 1 januari 2006 geen gewestelijke ontvangers meer ingezet worden in meergemeentelijke politiezones.


* * *

De Vlaamse Regering keurde onlangs definitief een besluit goed dat de inwerkingtreding van het decreet Huizen van het Nederlands regelt op 1 juli 2005. Nu keurt ze, na advies van de Raad van State, definitief een uitvoeringsbesluit bij dit decreet goed. Dit besluit maakt een volledige implementatie van het decreet mogelijk, waardoor onder meer de noodzakelijke modaliteiten met betrekking tot de antennewerking, de financiering, de rapportering aan de overheid en de datum van de implementatie van de elektronische gegevensuitwisseling worden geregeld.


* * *

De Vlaamse Regering kent een experimentele projectsubsidie toe aan volgende verenigingen: Forum van Etnisch-culturele minderheden vzw (47.656 euro), vzw AIF in Genk (30.697 euro), vzw FMDO in Brussel (30.697 euro), vzw Turkse Unie van Belgi in Beringen (30.697 euro) en vzw VOEM in Antwerpen (30.697 euro). De subsidies worden verleend ter ondersteuning van het project 'Belangenbehartiging en beleidsopvolging door verenigingen van personen van diverse afkomst'.

Op voorstel van Vlaams minister Kathleen VAN BREMPT:

De Vlaamse Regering stemt niet in met het wetsvoorstel dat het koninklijk besluit over het algemeen reglement op de politie over het wegverkeer wil wijzigen. Het wetsvoorstel wil onder meer de maximumsnelheid op autosnelwegen en openbare wegen, verdeeld in vier of meer rijstroken, optrekken tot 130 km/uur. In het mobiliteits- plan Vlaanderen staat zeer duidelijk aangegeven dat te snel rijden niet alleen het risico op een ongeval, maar ook het risico op een ernstig of een dodelijk ongeval verhoogt.


* * *

De Vlaamse Regering geeft een negatief advies over het wetsvoorstel betreffende het intrekken van het rijbewijs. Het wetsvoorstel wil terugkeren naar de situatie waarbij het rijbewijs kan worden ingetrokken voor een periode van 15 dagen, waarvan de verlenging alleen door een politierechter kan worden uitgesproken voor een termijn van ten hoogste n maand. Het negatieve advies van de Vlaamse Regering vloeit voort uit het feit dat dit voorstel opgenomen is in de nieuwe verkeerswet en daar heeft het Vlaamse Gewest reeds adviezen over geformuleerd.


* * *

De Vlaamse Regering beslist de Minder Hinder-maatregelen van De Lijn die werden ingevoerd naar aanleiding van de werken aan de ring in Antwerpen, ook na eind augustus verder te zetten gezien het succes ervan. Daarvoor wordt vanaf 2006 jaarlijks 13 miljoen euro uitgetrokken. Deze beslissing kadert binnen een duurzaam mobiliteitsbeleid. De Minder Hinder-maatregelen behelzen onder meer een versterking van het bestaande aanbod van De Lijn en het realiseren van een aantal missing links.


* * *

De Vlaamse Regering stemt in met een wetsvoorstel over het verplichte gebruik van het reflecterende veiligheidsvest, maar koppelt er - naast enkele tekstuele aanpassingen - onder meer de voorwaarde aan vast dat ook motorfietsers het vest moeten gebruiken. Het wetsvoorstel verplicht dat het reflecterende veiligheidsvest in de auto aanwezig is, en verplicht de betrokken weggebruikers het te dragen wanneer ze het voertuig verlaten na pech of een ongeval.


* * *

De Vlaamse Regering stemt in met de uitwerking van de open cordinatiemethode in het kader van het Vlaamse gelijkekansenbeleid. Deze methode wordt beschouwd als een werkwijze om beleidsconvergentie in de Europese Unie te vergroten en om best practices te verspreiden. Gemeenschappelijke doelstellingen (op korte, middellange en lange termijn) en kwantitatieve en kwalitatieve indicatoren worden vastgelegd. Door de verschillende lidstaten worden vervolgens actieplannen opgesteld. Op periodieke basis gebeurt er een monitoring en peer review, zodat de diverse lidstaten van elkaar kunnen leren. De Vlaamse Regering stemt eveneens in met de oprichting van een Vlaams Ministerieel Comit voor Gelijke Kansen, dat de gemeenschappelijke doelstellingen zal bepalen en de uitvoering ervan zal opvolgen, evenals de informatiedoorstroming.


-----
einde

-----