Vlaamse regering
PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING VERGADERING VAN 22 JULI 2005 IN
KORT BESTEK
Vlaamse Regering in kort bestek - 22 juli 2005
Op voorstel van minister-president Yves LETERME:
De Vlaamse Regering beslist om de beschikbare ruimtes in
de voorbouw van de Dossinkazerne in Mechelen aan te kopen
ten behoeve van het Vlaams Holocaustmuseum. Met de
aankoop is een bedrag van 790.000 euro gemoeid.
* * *
Na advies van de SERV, de Vlaamse Land- en Tuinbouwraad
en de federale regering keurt de Vlaamse Regering opnieuw
principieel een voorontwerp van decreet goed betreffende
de werking van het Fonds voor Landbouw en Visserij. Het
wordt nu voor advies voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
Na advies van de Raad van State wijzigt de Vlaamse
Regering definitief het besluit over de verplichte
bijdragen bestemd voor de promotie en afzetbevordering
van de Vlaamse producten van de sectoren landbouw,
tuinbouw en visserij. De financiering van het Vlaams
Promotiecentrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM)
gebeurt ten dele door de Vlaamse overheid via een
facultatieve werkingssubsidie. Hiermee wordt de
ondersteunende werking en het sectoroverkoepelende
programma gefinancierd. De bij VLAM betrokken sectoren
brengen aan de andere kant via verplichte bijdragen van
de marktdeelnemers uit hun sector middelen bijeen in
promotiefondsen. Hiermee wordt de sectorale
productpromotie gefinancierd. De wijzigingen betreffen de
bijdragen voor de sectoren 'Niet-eetbare
tuinbouwproducten', 'Runderen, kalveren, schapen, geiten
en paarden', 'Varkens' en 'Biologische landbouw'.
* * *
In het kader van het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid
beslist de Vlaamse Regering principieel tot oprichting
van het intern verzelfstandigd agentschap zonder
rechtspersoonlijkheid 'Instituut voor Landbouw- en
Visserijonderzoek'. Het agentschap zal door onderzoek en
dienstverlening bijdragen tot de beleidsuitvoering en -
onderbouwing inzake landbouw en visserij. Het
oprichtingsbesluit wordt voor advies voorgelegd aan de
Raad van State.
* * *
De Vlaamse Regering wijzigt principieel het besluit voor
de toekenning van subsidies aan bedrijfsleidingsdiensten
voor het milieukundig adviseren van land- en
tuinbouwbedrijven. De wijziging beoogt Europese
medefinanciering en daarom moeten de subsidies
rechtstreeks aan de landbouwers worden betaald. Vanaf
2007 worden evenwel geen nieuwe subsidieaanvragen meer
aanvaard. Het wijzigingsbesluit wordt voor advies
voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
Ingrid Loos, directeur Corporate Governance bij Fortis
NV, wordt door de Vlaamse Regering aangeduid als lid
(onafhankelijke deskundige) in het Auditcomit van de
Vlaamse administratie.
* * *
In het kader van het Programma voor
Plattelandsontwikkeling 2000-2006 keurt de Vlaamse
Regering de Vlaamse cofinanciering goed van de
geselecteerde projecten uit de tweede indieningsronde
sector agrovoeding.
* * *
Door de Kamer van Volksvertegenwoordigers werd op 23 juni
2005 een ontwerp van wet goedgekeurd betreffende de
invoering van een bijdrage ten laste van bepaalde
rechtspersonen. De wet legt onder meer aan de in deze wet
gedefinieerde instellingen de verplichting op zich bij
het Rijksinstituut voor de sociale verzekeringen der
zelfstandigen in te schrijven. De Vlaamse Regering keurt
een lijst met raadgevende organen goed, die uitgesloten
dienen te worden uit het toepassingsgebied van de wet
betreffende de invoering van een jaarlijkse bijdrage ten
laste van bepaalde instellingen. De lijst wordt
overgemaakt aan de federale minister van Middenstand en
Landbouw.
Op voorstel van minister-president Yves LETERME, van
vice-minister-president Frank VANDENBROUCKE en van Vlaams
minister Inge VERVOTTE:
Na advies van de Vlaamse Land- en Tuinbouwraad beslist de
Vlaamse Regering opnieuw principieel tot toekenning van
subsidies voor de zorg en activering van zorgvragers op
land- of tuinbouwbedrijven met toepassing van het Vlaams
Programma voor Plattelandsontwikkeling. Concreet bepaalt
het goedgekeurde besluit de subsidievoorwaarden voor
landbouwers die zorgbehoevenden opvangen op hun bedrijf.
Het subsidiebesluit wordt voor advies voorgelegd aan de
Raad van State.
Op voorstel van minister-president Yves LETERME, van
Vlaams minister Dirk VAN MECHELEN en van Vlaams minister
Geert BOURGEOIS:
De Vlaamse Regering geeft de opdracht aan alle ministers
om met de agentschappen onder hun functionele
bevoegdheid, die nog niet over een beheersovereenkomst
beschikken, een ontwerp van beheersovereenkomst op te
maken en deze (als mededeling) voor te leggen aan de
Vlaamse Regering. Voor de opmaak van deze
beheersovereenkomsten en de jaarrapporten zal gebruik
worden gemaakt van een handleiding. Dit alles kadert
binnen het BBB-project dat een grondige herstructurering
van de Vlaamse administratie voor ogen heeft.
Op voorstel van minister-president Yves LETERME en van
Vlaams minister Geert BOURGEOIS:
De Vlaamse Regering hecht haar goedkeuring aan het
project e-regeren. Doel is om, via een beveiligd systeem
van document sharing met workflow-beheer, alle vereiste
documenten elektronisch ter beschikking te stellen van
ministers, kabinetsleden en gemandateerde ambtenaren. Dit
betekent dat de hele beleidsvoorbereidende cyclus, van
'idee' over 'adviezen en akkoorden' tot 'beslist
agendapunt', in het nieuwe systeem zal worden opgenomen.
De projectstructuur en de samenstelling van de project-
groep worden eveneens goedgekeurd.
* * *
De Vlaamse Regering beslist tot herverdeling van
kredieten vanuit het provisionele krediet Lambermont met
als doel het samenstellen van het benodigde kaskrediet
2005 voor het 'Lambermont'-personeel van het departement
Economie, Werkgelegenheid, Binnenlandse Aangelegenheden
en Landbouw.
Op voorstel van vice-minister-president Fientje MOERMAN:
De Vlaamse Regering keurt de voorgestelde werkwijze goed
voor het vastleggen van nieuwe thema's voor een volgende
oproep voor steunpunten voor beleidsrelevant onderzoek.
V¢¢r 30 september 2005 moeten de Vlaamse ministers aan de
bevoegde minister laten weten of de thema's die onder hun
beleidsdomein vallen, behouden dienen te blijven, en
kunnen ze nieuwe thema's voorstellen. V¢¢r eind 2005 zal
een beslissing worden genomen over de selectie van de
thema's. Tevens keurt de Vlaamse Regering de werkwijze
voor de doorlichting van het concept 'steunpunten voor
beleidsrelevant onderzoek' en de werking van de
steunpunten goed.
* * *
Het Beleidskader voor steun aan grote kenniscentra ten
behoeve van innovatie krijgt de goedkeuring van de
Vlaamse Regering. Er wordt vertrokken vanuit de stelling
dat innovatie (binnen een internationale competitieve
context) onvoldoende gerealiseerd wordt door individuele
Onderzoeks- en Ontwikkelingsprojecten (O&O) of kleinere
gesubsidieerde collectieve projecten. Er is bijgevolg
nood aan ondersteuning van grotere kennisinfrastructuren
die voldoen aan volgende behoeften: strategisch
basisonderzoek, collectief onderzoek en kennisdiffusie en
grotere onderzoeks- en testfaciliteiten.
* * *
De Vlaamse Regering keurt principieel de oprichting goed
van het intern verzelfstandigd agentschap 'Agentschap
Economie'. De oprichting van dit agentschap is gebaseerd
op het besluit van de oprichting van het 'Subsidie-
agentschap voor Economie en Werkgelegenheid' dat in juni
2004 al definitief werd goedgekeurd. De herdefiniring
van de beleidsdomeinen, waarbij het beleidsveld
'werkgelegenheid' werd ondergebracht in het nieuwe
beleidsdomein 'Werk en sociale economie', maakte een
volledige herziening van dit besluit noodzakelijk. Over
dit ontwerpbesluit zal nog advies worden ingewonnen bij
de Raad van State.
* * *
De Vlaamse Regering beslist principieel om kleine en
middelgrote ondernemingen (KMO's) steun toe te kennen
voor diensten die het ondernemerschap bevorderen. Tijdens
de vorige legislatuur (2000-2004) werd een stelsel van
cheques ingezet om de groeimogelijkheden van
ondernemingen te stimuleren. Vier instrumenten werden
hiervoor in het leven geroepen: opleidingscheques,
adviescheques, durf-na-adviescheques (dna-cheques) en de
Gratis Opstart. Deze instrumenten werden gevalueerd en
het stelsel wordt aangepast. De dna-cheques en de Gratis
Opstart worden afgeschaft. In de plaats daarvan wordt een
elektronische ondernemerschapsportefeuille opgestart.
Binnen de portefeuille kan een onderneming maximaal 5.000
euro steun per drie kalenderjaren vragen. Deze steun kan
worden aangevraagd voor de vier onderdelen:
opleidingscheques, adviescheques, kennisoverdracht en
mentorschap. Om een evenwicht tussen de vier onderdelen
te houden, kan er per onderdeel maximaal 2.500 euro
worden toegekend. De subsidie zal telkens 35% bedragen,
dus 65% wordt betaald door de onderneming. De aanvragen
worden ingediend via een website en elektronisch
afgehandeld. De webtoepassing onderzoekt of de aanvraag
voldoet aan de wettelijke voorwaarden. Het besluit wordt
nog voor advies voorgelegd aan de SERV en aan de Raad van
State.
* * *
De Vlaamse Regering ging begin juli 2003 akkoord met de
aanstelling van Johan Artois als administrateur-generaal
van het Vlaams Instituut voor het Zelfstandig Ondernemen
(VIZO) voor de duur van n jaar. Gelet op de vertraging
die de ingrijpende geplande hervormingen in het kader van
Beter Bestuurlijk Beleid (met afschaffing van het VIZO en
overheveling van opdrachten naar toekomstige entiteiten)
oplopen, ligt een definitieve aanstelling van een nieuwe
administrateur-generaal in deze overgangsfase niet voor
de hand. Om die reden besliste de Vlaamse Regering op 22
april 2005 om het hoger ambt met 12 maanden te verlengen
tot en met 31 juli 2005. Om dezelfde reden beslist de
Vlaamse Regering nu om opnieuw tijdelijk het mandaat van
Johan Artois te verlengen tot en met 31 december 2005.
* * *
De Vlaamse Ondernemingsconferentie onderstreepte het
belang voor Vlaamse ondernemingen van een aangepast
flankerend instrumentarium, dat hen stimuleert in hun
internationaal ondernemen. Daarom zet de Vlaamse Regering
het licht op groen voor de oprichting van het Fonds
Vlaanderen-Internationaal (FVI) binnen de structuur van
de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV). Het Fonds
wil de groei van Vlaamse ondernemingen bevorderen door
deel te nemen aan internationale investeringsprojecten. 5
miljoen euro, afkomstig van de provisie voor het
economisch relancebeleid, wordt daarvoor in de PMV
binnengebracht onder de vorm van een kapitaalsverhoging.
Met de PMV wordt ook een beheersovereenkomst afgesloten.
De PMV zal verder de nodige voorbereidingen treffen voor
de operationalisering van het FVI. De oprichting van het
FVI wordt aangemeld bij de Europese Commissie.
* * *
Het oprichtingsdecreet van het Vlaams Agentschap voor
Internationaal Ondernemen (Flanders Invest & Trade of
FIT) trad in werking op 1 juli 2005. Hierdoor werden
Export Vlaanderen en de Dienst Investeren Vlaanderen
samengevoegd tot n organisatie. De Vlaamse Regering
keurt nu een besluit goed dat de financiering van het
extern verzelfstandigd agentschap FIT verzekert voor de
periode van 1 juli tot 31 december 2005.
Op voorstel van vice-minister-president Fientje MOERMAN
en van vice-minister-president Frank VANDENBROUCKE:
De Vlaamse Regering beslist tot definitieve erkenning van
de vzw ERSV Oost-Vlaanderen als erkend regionaal
samenwerkingsverband. De ingediende aanvraag tot
subsidiring wordt principieel goedgekeurd.
Op voorstel van vice-minister-president Fientje MOERMAN
en van Vlaams minister Dirk VAN MECHELEN:
Complexe innovatieprocessen in bepaalde
hoogtechnologische en vooruitstrevende industrien -
waaronder luchtvaart, ruimtevaart of machinebouw - vragen
een zeer lange voorfinancieringsperiode. Door de lange
onderzoeks- en ontwikkelingsfase leiden de vaak
intensieve investeringen pas in een veel later tijdstip
tot opbrengsten. Een gebrek aan financiering leidt ertoe
dat Vlaamse bedrijven vaak niet kunnen meedingen naar
grote contracten. Daarom richt de Vlaamse Regering het
Fonds voor Innovatiegerelateerde non-recurring costs
(NRC-fonds) op als dochtervennootschap van de
Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV). Het NRC-fonds
zal voorschotten verlenen die dienen te worden
terugbetaald in functie van de trapsgewijze
commercialisering van de betrokken producten.
Op voorstel van vice-minister-president Fientje MOERMAN,
van Vlaams minister Dirk VAN MECHELEN en van Vlaams
minister Kris PEETERS:
In uitvoering van de Ondernemingsconferentie keurde de
Vlaamse Regering begin mei 2004 de oprichting van het
Milieu-Innovatieplatform (MIP) principieel goed. Drie
Vlaamse bevoegdheidsdomeinen (innovatie, leefmilieu,
energie) bundelen hierbij hun actiemiddelen in
samenwerking met alle relevante actoren inzake Vlaamse
milieu- en energietechnologie. Naast de betere inzet van
'reguliere' steunkanalen voor onderzoek en ontwikkeling
werd er ook een Excellentiepool Milieu-technologie
opgericht in de schoot van de Vlaamse Instelling voor
Technologisch Onderzoek (VITO). Nu keurt de Vlaamse
Regering de modaliteiten goed voor de operationalisering
van het MIP, het ontwerp van Convenant voor de
Excellentiepool, het ontwerp van aandeelhouders-
overeenkomst en de statutenwijziging van de VITO.
Op voorstel van vice-minister-president Frank
VANDENBROUCKE:
De Vlaamse Regering keurt een wijzigingsbesluit goed
betreffende de organisatie van de arbeidsbemiddeling en
de beroepsopleiding tot invoeging van de Instap-opleiding
en tot opheffing van de Inschuifopleiding. De Instap-
opleiding is bestemd voor een werkzoekende na het volgen
van een volledige beroepsopleiding en voor een
kortgeschoolde schoolverlater die is ingeschreven als
werkzoekende. Na een Instapopleiding is de werkgever
verplicht om aan de betrokkene een arbeidscontract van
onbepaalde duur te geven, met effectieve duurtijd van de
tewerkstelling van minstens twee maanden. De beoogde
doelstelling is 10.000 werkzoekenden aan een duurzame
tewerkstelling te helpen.
* * *
De Vlaamse Regering wijzigt het subsidiebesluit van het
Vlaams Steunpunt Lokale Netwerken Opleiding en
Tewerkstelling VZW. Ze kent 515.123 euro subsidie toe
voor de loon- en werkingskosten voor de periode juli
2005-juni 2006. Het Vlaams Steunpunt Lokale Netwerken is
actief als ondersteuningsstructuur en representatieve
gesprekspartner van de lokale, niet-commercile
opleidings-, begeleidings- en werkervaringsprojecten.
* * *
De Vlaamse Regering keurde begin juni vorig jaar een
samenwerkingsakkoord goed tussen het Brussels
Hoofdstedelijk, het Waalse en het Vlaamse Gewest, de
Vlaamse en de Duitstalige Gemeenschap en de Franse
Gemeenschapscommissie over de interregionale mobiliteit
van werkzoekenden. Het akkoord voorziet een concrete
samenwerking op zes domeinen: informatie-uitwisseling van
vraag en aanbod, bevordering van interregionale
mobiliteit, bevordering van taalopleidingen, organisatie
van regio-overschrijdende opleidingen, opzetten van
sociale noodplannen voor de wederinschakeling van
werknemers die het slachtoffer zijn van
grensoverschrijdende herstructureringen en het opzetten
van een gecordineerd actieplan Brussel-Rand. Nu keurt de
Vlaamse Regering een samenwerkingsakkoord goed met het
Brussels Hoofdstedelijk Gewest over de afstemming tussen
het opleidingsbeleid en het arbeidsmarktbeleid en de
bevordering van de mobiliteit van werkzoekenden. Het
behelst onder meer een samenwerking inzake
werkaanbiedingen; de oprichting van drie werkwinkels;
extra taalopleidingen; een oprichting van een crisiscel
bij herstructurering, collectief ontslag of
faillissement; mobiliteit met de Vlaamse rand en overleg
inzake mogelijke regularisering.
* * *
De Vlaamse Regering kent 1,47 miljoen euro subsidie toe
aan het Steunpunt Gelijke Onderwijskansen (GOK) voor het
werkingsjaar 2005. Het Steunpunt GOK wordt gevormd door
de integratie van de werking van het steunpunt Nederlands
als Tweede Taal (NT2)van de K.U.Leuven, het steunpunt
Intercultureel Onderwijs (ICO) van de UGent en het
project 'Wetenschappelijke ondersteuning gelijke
onderwijskansen' van het Onderzoekscentrum voor kleuter-
en lager onderwijs verbonden aan de K.U.Leuven. Het doel
van het Steunpunt GOK is de werking van de
steunpuntpartners te integreren en uit te breiden.
Hiertoe doet het Steunpunt aan onderzoek, vorming en
materiaalontwikkeling om het onderwijsaanbod aan kansarme
doelgroepen binnen de Vlaamse onderwijsinstellingen te
optimaliseren.
* * *
De Vlaamse Regering keurt principieel de reglementaire
basis voor de vernieuwde samenstelling van de Vlaamse
Onderwijsraad goed. Het legt ook de procedure vast voor
de rechtstreekse verkiezingen van de directeurs en voor
de coptatie van de deskundigen. Het besluit gaat voor
advies naar de Raad van State.
* * *
Met het oog op onderhandelingen met alle betrokken
actoren voert de Vlaamse Regering een aantal wijzigingen
door aan de vigerende regelgeving op het experiment
'modulair beroepssecundair onderwijs' dat nog loopt tot
31 augustus 2007. De aanpassingen betreffen extra
personeelsomkadering voor de conceptuele voorbereiding en
de implementatie, extra uren traject-begeleiding naar
werkervaring en de actualisering van de
opleidingsstructuur 'hout'.
* * *
Na advies van de Raad van State keurt de Vlaamse Regering
definitief het besluit goed dat de overgangsaccreditatie
van sommige hogeschoolopleidingen vaststelt. De Vlaamse
Hogescholenraad heeft aan de hand van het Hoger
Onderwijsregister een vernieuwd tijdspad opgesteld. De
timing van de visitaties van de hogescholen wordt
aangepast in functie van de timing van de accreditatie en
de inplanning van de bacheloropleidingen die volgen op
een bacheloropleiding en de masteropleidingen die volgen
op een masteropleiding. Bij de opmaak van het vernieuwde
tijdspad van de visitaties werd rekening gehouden met een
maximale clustering.
* * *
Na advies van de Raad van State beslist de Vlaamse
Regering definitief om, met ingang van het schooljaar
2005-2006, de benaming van het algemene vak 'wijsgerige
stromingen' te vervangen door de benaming 'filosofie'.
Deze meer actuele benaming stemt beter overeen met de
rele leerinhouden. In aansluiting op dit besluit zal ook
de regelgeving op de bekwaamheidsbewijzen en
corresponderende weddenschalen moeten wijzigen. Een
tweede aanpassing betreft de omzetting van 'kleding' naar
'mode'. Deze wijziging zal eveneens ingaan vanaf 1
september 2005.
* * *
Met het oog op onderhandelingen met alle betrokken
actoren keurt de Vlaamse Regering principieel het besluit
goed over het secundair onderwijs aan huis voor zieke
kinderen. Onderwijsdecreet XV bevat de rechtsgrond voor
de invoering van secundair onderwijs aan huis voor zieke
jongeren vanaf het schooljaar 2005-2006. Deze faciliteit
bestaat al meerdere jaren in het lager onderwijs en wordt
nu doorgetrokken naar het volledige leerplichtonderwijs.
De Vlaamse Regering dient de uitvoeringsmodaliteiten voor
deze vorm van onderwijs te bepalen. Het besluit komt
hieraan tegemoet en is genspireerd op de bestaande
regeling voor het lager onderwijs, zowel wat de
voorwaarden betreft om op individueel tijdelijk of
permanent onderwijs aan huis aanspraak te kunnen maken,
als wat de financiering/subsidiring van de betrokken
scholen betreft.
* * *
Na onderhandelingen met alle betrokken actoren hecht de
Vlaamse Regering opnieuw haar principile goedkeuring aan
het besluit over een tijdelijk project tot ondersteuning
van sommige leerlingen in de optie verzorging van de
derde graad BSO van het gewoon voltijds secundair
onderwijs. Via een tijdelijk project gedurende drie
schooljaren wordt aan maximaal 10 leerlingen van het
buitengewoon secundair onderwijs (BuSO) - opleidingsvorm
3 de kans gegeven om bijkomend opleiding te volgen in de
derde graad BSO van het gewoon voltijds secundair
onderwijs. Deze leerlingen krijgen daarbij extra
ondersteuning vanuit hun vroegere school voor BuSO. Dit
project wil de doorstroming bevorderen van leerlingen uit
het BuSO naar het gewoon secundair onderwijs binnen de
zorgsector door hen via extra ondersteuning de kans te
geven een diploma van het gewoon secundair onderwijs te
behalen. Het besluit wordt voor advies voorgelegd aan de
Raad van State.
* * *
Na onderhandelingen met alle betrokken actoren beslist de
Vlaamse Regering opnieuw principieel tot het toekennen
van een hogere puntenenveloppe aan de
scholengemeenschappen basisonderwijs. Hierdoor wordt de
mogelijkheid versterkt dat de scholengemeenschappen een
middenkader uitbouwen. De basispuntenenveloppe wordt
opgetrokken van 21 naar 63 punten en er wordt voorzien in
een quasi lineaire verhoging voor grotere
scholengemeenschappen. Het besluit wordt voor advies
voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
Na onderhandelingen met alle betrokken actoren wijzigt de
Vlaamse Regering opnieuw principieel het besluit van 31
juli 1990 over de bekwaamheidsbewijzen, de weddenschalen
en de bezoldigingsregeling in het buitengewoon onderwijs.
Dit besluit moet worden aangepast aan de nieuwe
reglementering, onder meer naar aanleiding van de
invoering van de Bachelor-Master-structuur in het hoger
onderwijs. Het besluit wordt ook technisch op een aantal
punten aangepast en vereenvoudigd. Het wordt voor advies
voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
Na onderhandelingen met alle betrokken actoren wijzigt de
Vlaamse Regering opnieuw principieel het besluit van 27
juni 1990 over de bekwaamheidsbewijzen, de weddenschalen
en de bezoldigingsregeling in het gewoon kleuter-, lager
en basisonderwijs. Dit besluit moet worden aangepast aan
de nieuwe regelgeving, onder meer naar aanleiding van de
invoering van de Bachelor-Master-structuur in het hoger
onderwijs en van de nieuwe ambtenstructuur in de
categorie van het beleids- en ondersteunend personeel.
Het wordt technisch op een aantal punten aangepast en
vereenvoudigd en voor advies voorgelegd aan de Raad van
State.
* * *
Na onderhandelingen met alle betrokken actoren wijzigt de
Vlaamse Regering opnieuw principieel het besluit over de
personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs. De
wijziging betreft de toevoeging van een nieuwe
onderafdeling onder 'Hoofdstuk III- Onderwijzend
personeel, afdeling B - Aanvullende lestijden', namelijk
aanvullende lestijden voor lichamelijke opvoeding in het
lager onderwijs. Deze bijkomende aanvullende lestijden
zullen enerzijds de werkdruk van de onderwijzers verlagen
en anderzijds de fysieke conditie van de leerlingen
verhogen. Het besluit wordt voor advies voorgelegd aan de
Raad van State.
* * *
Na onderhandelingen met alle betrokken actoren wijzigt de
Vlaamse Regering opnieuw principieel het besluit van 14
juni 1989 over de bekwaamheidsbewijzen, de weddenschalen,
het prestatiestelsel en de bezoldigingsregeling in het
secundair onderwijs. Dit besluit moet worden aangepast
aan de nieuwe reglementering, onder meer naar aanleiding
van de invoering van de Bachelor-Master-structuur in het
hoger onderwijs. Daarnaast wordt het besluit technisch op
een aantal punten aangepast en vereenvoudigd. Het besluit
wordt voor advies voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
Als een Centrum voor Volwassenenonderwijs een
studiegebied of categorie wenst te programmeren, waarvoor
het geen onderwijsbevoegdheid heeft, dan is de
goedkeuring van de Vlaamse Regering vereist. Het is in
die zin dat de Vlaamse Regering nu het besluit goedkeurt
over de programmatie voor het schooljaar 2005-2006. Omdat
de implementatie van de nieuwe modulaire structuur vanaf
1 september een aanpassing van het structuurbesluit
vereist, keurt de Vlaamse Regering tevens deze wijziging
goed.
* * *
Om uitvoering te geven aan het punt 3.2 van de CAO VII
met betrekking tot het vaderschapsverlof, keurt de
Vlaamse Regering principieel het besluit goed dat het
aantal dagen van omstandigheidsverlof voor
personeelsleden uit het onderwijs naar aanleiding van de
geboorte van een kind van vier naar tien dagen verhoogt.
Het ontwerpbesluit zal nog voor onderhandelingen worden
voorgelegd aan alle betrokken actoren.
* * *
De Vlaamse Regering keurt principieel een
wijzigingsbesluit goed betreffende de personeelsformatie
in het gewoon en het buitengewoon basisonderwijs. De
wijziging voorziet in het beindigen van een tijdelijk
project waarbij extra lestijden werden toegekend aan
Nederlandstalige scholen gelegen in de rand- en
taalgrensgemeenten. De toegekende lestijden hadden tot
doel de integratie van de anderstalige leerlingen te
bevorderen. Met dit besluit wordt een nieuwe categorie
aanvullende lestijden gefinancierd. Elke betreffende
Nederlandstalige school die aan de voorwaarden voldoet,
krijgt aanvullende lestijden. Het indienen van en de
goedkeuring van een aanwendingsplan is niet langer een
voorwaarde om de lestijden toegekend te krijgen. Dit
betekent een belangrijke vermindering van de planlast
voor de betrokken scholen. Over dit besluit wordt nog
onderhandeld met alle betrokken actoren. Daarna wordt het
voor advies voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
De Vlaamse Regering keurt principieel een
wijzigingsbesluit goed betreffende de programmatie-,
rationalisatie- en behoudsnormen in het buitengewoon
basisonderwijs. Door deze wijziging worden de kleinere
gemeenschappen, waarvoor nog geen school voor
buitengewoon onderwijs was, toch in staat gesteld om n
dergelijke school op te richten. Op deze manier wordt de
triptiek vervolledigd van de vrije keuze in het
buitengewoon onderwijs. Over dit besluit wordt nog
onderhandeld met alle betrokken actoren. Daarna wordt het
voor advies voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
In het kader van het decreet Gelijke Onderwijskansen-I
keurde de Vlaamse Regering begin september 2002
definitief een uitvoeringsbesluit goed betreffende het
gentegreerd ondersteuningsaanbod in het gewoon secundair
onderwijs. Het besluit bepaalt onder meer dat scholen met
kansarme leerlingen een beroep kunnen doen op aanvullende
lestijden, begeleiding en ondersteuning. In dat besluit
is de berekening van de aanvullende lestijden per punt in
detail beschreven, in die mate dat zelfs de toenmalige
werkelijke loonkost per ambt voor de eerste, tweede en
derde graad in het secundair onderwijs is opgenomen. Na
advies van de Raad van State beslist de Vlaamse Regering
nu definitief om aan de berekeningswijze van de
aanvullende uren een bepaling toe te voegen die stelt dat
de loonkost door indexering kan wijzigen. Zo wordt
vermeden dat er iedere keer een nieuw besluit moet worden
voorgelegd wanneer de loonkost moet worden aangepast.
Indien het bedrag niet zou worden aangepast, wordt er
gewerkt met een veel te lage loonkost waardoor er meer
lestijden aan de scholen worden toegekend dan voorzien in
het begrotingsdecreet.
* * *
In het kader van een beleid gericht op administratieve
vereenvoudiging en versterking van lokale autonomie,
beslist de Vlaamse Regering definitief de
beslissingsbevoegdheid in verband met het wettigen van
schoolverlet van leerlingen van het secundair onderwijs
volledig aan de onderwijsverstrekkers over te dragen.
* * *
Na advies van de Raad van State keurt de Vlaamse Regering
het besluit over het onderwijzend en het ondersteunend
personeel in het secundair onderwijs definitief goed. Het
besluit bepaalt de technische werkwijze waarop de
geplande besparingen op het lestijdenpakket van de
scholen zullen worden doorgevoerd, evenals de manier
waarop de 5%-besparing op het ondersteunend personeel zal
geschieden. Wat het eerste betreft, wordt op het niveau
Vlaanderen, de leerlingenstijging in het komende
schooljaar niet doorverrekend in de aan de scholen
toegestane lestijdenpakketten. Leerlingenfluctuaties per
school worden wel in rekening gebracht. Wat het
ondersteunend personeel betreft wordt de 5%-besparing op
het ondersteunend personeel geschrapt voor alle scholen
die binnen hun leerlingenpopulatie een bepaald percentage
bereiken van leerlingen die voldoen aan gelijke-
kansenindicatoren.
* * *
Op 15 april 2005 keurde de Vlaamse Regering een
uitvoeringsbesluit goed bij het decreet dat een aantal
aangelegenheden van het volwassenenonderwijs regelt. Het
uitvoeringsbesluit bepaalt forfaitair voor alle Centra
voor Volwassenenonderwijs (CVO's) het hen toegekende
lestijdenpakket voor het schooljaar 2005-2006 op basis
van een historisch referentiecijfer. Teneinde voor een
aantal CVO's een te grote afwijking van het aantal
financierbare leraarsuren ten opzichte van het huidige
schooljaar te vermijden, wordt het maximale afwijkings-
percentage vastgelegd op 3,5%. Het uitvoeringsbesluit
werd voor onderhandelingen voorgelegd aan alle betrokken
actoren. Deze onderhandelingen werden op 10 mei 2005
gevoerd maar leidden tot een protocol van niet-akkoord.
Omdat de CVO's zo snel mogelijk op de hoogte moeten
worden gebracht van het hun toegekende lestijdenpakket
voor het schooljaar 2005-2006, keurde de Vlaamse Regering
het uitvoeringsbesluit medio juni opnieuw principieel
goed en legde het voor spoedadvies voor aan de Raad van
State. Die verwierp het spoedeisende karakter van de
adviesvraag. De Vlaamse Regering motiveerde begin juli
opnieuw en uitvoeriger de aanvraag tot spoedadvies. Het
besluit wordt nu definitief goedgekeurd na advies van de
Raad van State.
Op voorstel van vice-minister-president Frank
VANDENBROUCKE en van Vlaams minister Kathleen VAN BREMPT:
De Vlaamse Regering keurt het besluit tot oprichting van
het intern verzelfstandigd agentschap Subsidieagentschap
voor Werk en Sociale Economie principieel goed. Het
agentschap heeft als missie het duurzaam ondersteunen,
versterken en stimuleren van de werkgelegenheid in de
reguliere sector, de non-profitsector en in de sociale
economie in Vlaanderen. Het voert door middel van
labeling, erkenningen, vergunningen, subsidie- en andere
maatregelen de programma's inzake de bevordering van
werkgelegenheid uit. Het besluit wordt nog voor advies
voorgelegd aan de Raad van State.
Op voorstel van Vlaams minister Inge VERVOTTE:
In het kader van de dienstverlening door doventolken aan
dove en slechthorende personen subsidieert het Vlaams
Fonds voor Sociale Integratie van Personen met een
Handicap het Communicatie-Assistentie-Bureau voor doven.
De Vlaamse Regering keurt nu een besluit goed waardoor
het maximum aantal subsidieerbare tolkuren stijgt van
7.500 tot 8.000.
* * *
De Vlaamse Regering wijzigt het besluit houdende
maatregelen tot beheersing van de uitgaven betreffende de
sociale integratie van personen met een handicap. Er
wordt ingestemd met de vooropgestelde minderbesparing in
het hulpmiddelenbeleid (tussenkomst voor relaxzetels en
speciale bedden) ten belope van 357.000 euro. Deze moet
worden opgevangen binnen de begroting van het Vlaams
Fonds voor Sociale Integratie van Personen met een
Handicap zodat er geen effect is op de dotatie 2005.
* * *
De Vlaamse Regering keurt drie subsidiebesluiten goed in
het kader van de veralgemeende implementatie van de
Integrale Jeugdhulp in de regio's Vlaams-Brabant, West-
Vlaanderen en Brussel.
* * *
De Vlaamse Regering wijzigt het besluit tot regeling van
de erkenning en de subsidiring van de centra voor
integrale gezinszorg. De voorgestelde wijziging wil de
koppeling met de index korter na de indexsprong
realiseren.
* * *
Gelet op de problematiek van de
bevoegdheidsoverschrijding beslist de Vlaamse Regering
bij het Arbitragehof een beroep tot gedeeltelijke
vernietiging in te stellen van de basiswet van 12 januari
2005 betreffende het gevangeniswezen en de rechtspositie
van de gedetineerden. In dit verband moet worden verwezen
naar het Vlaamse Regeerakkoord waarbij gesteld wordt dat
'het gehele justitile welzijnsbeleid toekomt aan de
gemeenschappen'. Met name de 'sociale hulpverlening aan
gedetineerden met het oog op hun sociale rentegratie' is
een gemeenschapsbevoegdheid.
* * *
In het kader van de hervorming van de wet op de
jeugdbescherming zal de Vlaamse Regering haar standpunt
met betrekking tot samenwerkingsakkoorden, in eventuele
uitvoering van het ontwerp Onkelinx, bepalen rekening
houdende met de resultaten van het lopende overleg met de
federale minister van Justitie. De Vlaamse minister
bevoegd voor de bijstand aan personen zal tegen januari
2006 een globaal plan van aanpak voorleggen, in functie
van realisaties tegen maart 2008. De Vlaamse Regering
beslist tevens het Samenwerkingsakkoord van 30 april 2002
tussen de federale staat en de drie gemeenschappen
betreffende het gesloten centrum te Everberg op te
zeggen. Dit centrum dient voor voorlopige plaatsing van
minderjarigen die een misdrijf hebben gepleegd.
Plaatsingen kunnen er slechts gebeuren voor zover het om
zeer ernstige feiten gaat en op voorwaarde dat er geen
plaats beschikbaar is in de gemeenschapsinstellingen. De
oprichting van het gesloten centrum werd als een
voorlopige oplossing beschouwd in afwachting van een
grondige hervorming van het jeugdrecht. In het
bekrachtigingsdecreet van 19 juli 2002 werd gesteld dat
het samenwerkingsakkoord zou worden opgezegd, indien er
uiterlijk op 31 januari 2005 geen federale wet is
gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad die antwoorden
biedt op delinquent gedrag gepleegd door jongeren. De
effectieve einddatum van het samenwerkingsakkoord is 1
maart 2008. De opzegging van het akkoord houdt in dat er
geen regelgevende basis meer is voor pedagogische of
onderwijskundige omkadering.
* * *
De Vlaamse Regering wijzigt principieel de samenstelling
van de adviesraad bij het Vlaams Zorgfonds. Het
wijzigingsbesluit wordt voor advies voorgelegd aan de
Raad van State.
* * *
De Vlaamse Regering hecht haar principile goedkeuring
aan de aanstelling van de Vlaamse Ouderenraad en de
subsidiring ervan voor de periode van 1 juli 2005 tot en
met 31 december 2009. De raad zal advies uitbrengen over
alle aangelegenheden die ouderen betreffen. Bijkomende
opdrachten zijn informatieverstrekking, sensibilisering,
signaalfunctie en het onderzoek naar de behoeften van
ouderen. De algemene vergadering van de Ouderenraad zal
bestaan uit 40 effectieve leden, aangevuld met een aantal
niet-effectieve leden. De Vlaamse minister van Welzijn,
Volksgezondheid en Gezin wordt aangesteld als
cordinerend minister. Het besluit wordt nog voor advies
voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
In het kader van de preventie van depressies en
zelfdoding kent de Vlaamse Regering 163.609 euro toe aan
het Universitair Ziekenhuis van Gent voor de uitvoerings-
en evaluatiefase van het pilootproject 'Mindfulness-based
cognitive therapy'.
* * *
De Vlaamse Regering kent maximaal 312.750 euro subsidie
toe aan de Vlaamse Liga tegen Kanker voor de cordinatie
van het kankerregistratienetwerk en voor de verdere
uitbouw ervan in samenwerking met het Antwerpse en het
Limburgse Kankerregister.
* * *
In 1975 werd aan het OCMW van Leuven het principieel
akkoord verleend voor de constructie van een derde
vleugel (het zogenaamde medisch-technische blok) aan het
algemeen ziekenhuis Sint-Pieter. In 2002 werd echter door
het UZ Leuven beslist om de campus Sint-Pieter te
verlaten. Door de niet-afwerking van de bouw van het
medisch-technisch blok, beslist de Vlaamse Regering de
bevoegde minister te mandateren onderhandelingen te
voeren met het AZ Sint-Pieter met het oog op het
opstellen van een voorstel tot dading in verband met de
terugvordering van subsidies.
Op voorstel van Vlaams minister Dirk VAN MECHELEN:
De Vlaamse Regering beslist tot verdeling van het
provisioneel krediet voor het dekken van verhuis- en
inrichtingskosten voor de kabinetten.
* * *
De Vlaamse Regering hecht haar definitieve goedkeuring
aan de samenstelling van de Hoge Raad voor het
Herstelbeleid. Deze Hoge Raad heeft in het bijzonder als
doel om alle bouwmisdrijven op een objectieve,
evenwichtige en rechtvaardige wijze te beoordelen, en een
bindend advies uit te brengen over de herstelvordering.
* * *
De Vlaamse Regering beslist principieel tot definitieve
vaststelling van het gewestelijk ruimtelijk
uitvoeringsplan (GRUP) 'leidingstraat voor
hoofdtransportleidingen ter hoogte van Heindonk'. Dit
plan heeft als doel een nieuw trac vast te stellen ter
hoogte van de polder van Heindonk voor een project van
een waterleiding van de Tussengemeentelijke Maatschappij
voor Watervoorziening der Vlaanderen (TMVW). Door het
vaststellen van een leidingstraat wordt de aanleg van
meerdere leidingen mogelijk. Het besluit wordt nog voor
advies voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
De Vlaamse Regering keurt de opheffing goed van het
vorige besluit over de samenstelling van de Vlaamse
Commissie voor Ruimtelijke Ordening (VLACORO). De
samenstelling is legislatuurgebonden. Zij neemt tegelijk
akte van de nieuwe samenstelling van de commissie.
Op voorstel van Vlaams minister Dirk VAN MECHELEN en van
Vlaams minister Kris PEETERS:
De Vlaamse Regering gaat akkoord om de modernisering van
de beloodsingsvloot uit te werken via een PPS-
constructie. De bevoegde ministers worden gelast de
onderhandelingsprocedure met bekendmaking voor te
bereiden en uit te voeren.
* * *
In het kader van de administratieve vereenvoudiging
integreert de Vlaamse Regering, na advies van de Vlaamse
Stuurgroep Mestproblematiek, de regelgeving over het
sluiten van beheersovereenkomsten in uitvoering van een
Europese Verordening over steun voor
plattelandsontwikkeling in n besluit. Dit leidt voor
landbouwers tot kostenbesparingen en laat de overheid toe
om sneller contracten te sluiten en aanvragen online te
behandelen. Beheersovereenkomsten zijn vrijwillige
contracten die landbouwers kunnen sluiten met de overheid
om de natuur, het milieu en het landschap op hun bedrijf
een handje te helpen. In ruil voor het naleven van
vastgelegde voorwaarden en het uitvoeren van maatregelen
uit hun contract krijgen ze jaarlijks een vergoeding. Het
besluit wordt voor advies voorgelegd aan de Raad van
State.
Op voorstel van Vlaams minister Dirk VAN MECHELEN, van
Vlaams minister Kris PEETERS en van Vlaams minister
Kathleen VAN BREMPT:
Met betrekking tot het Masterplan Antwerpen beslist de
Vlaamse Regering onder meer dat, vanaf de opening van de
Oosterweeldeverbinding, een vrachtwagenverbod (> 3,5 ton)
wordt ingevoerd voor de Kennedytunnel. In overleg met de
federale overheid zal een passend handhavingsbeleid
worden gevoerd. In de beheersovereenkomst die het Vlaamse
Gewest met de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM)
zal afsluiten, zullen langetermijnafspraken worden
gemaakt omtrent de minimale en maximale toltarieven. In
het kader van de structurering van de projecten van het
Masterplan wordt door de Vlaamse Regering in 2006 een ad
hoc begrotingsfonds opgericht dat zal instaan voor de
financiering van de andere Masterplanprojecten dan de
Oosterweeldeverbinding.
Op voorstel van Vlaams minister Bert ANCIAUX:
In het kader van het Erfgoeddecreet beslist de Vlaamse
Regering twee erfgoedconvenants te sluiten met Sint-
Truiden en met het samenwerkingsverband Meetjesland-
Comeet voor de periode 2006-2008. Erfgoedconvenants zijn
afsprakenregelingen tussen Vlaanderen en respectievelijk
gemeenten of samenwerkingsverbanden van omliggende
gemeenten en met de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC)
voor het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad. Een
erfgoedconvenant is een overeenkomst met het oog op de
uitbouw van een duurzaam en integraal cultureel-
erfgoedbeleid. Voor de uitvoering van de
erfgoedconvenants krijgt het samenwerkingsverband
Meetjesland-Comeet een jaarlijkse subsidie van 300.000
euro, de stad Sint-Truiden ontvangt jaarlijks 200.000
euro.
* * *
In het kader van het Muziekdecreet kent de Vlaamse
Regering bijna 16,5 miljoen euro werkingssubsidies toe
aan 73 erkende muziekverenigingen voor het werkingsjaar
2005. Het gaat om 29 professionele muziekensembles, 7
concertorganisaties, 15 muziekclubs, 5 muziekeducatieve
organisaties en 17 festivals. De Vlaamse Regering staat
tevens een afwijking op de normen voor reservevorming toe
aan de vzw Festival van Vlaanderen-Limburg.
* * *
De Vlaamse Regering beslist om de nodige medewerking te
verlenen aan het voeren van een gentegreerd beleid voor
Brussel en voor het voeren van een kerntakendebat met de
Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC). Hiertoe zullen de
bestaande overlegstructuren opnieuw worden opgestart met
thematische werkgroepen op het vlak van onderwijs,
welzijn en gezondheid, cultuur, hoofdstedelijke
aangelegenheden en bilateraal overleg. Het kerntakendebat
met de VGC omvat een kritische reflectie op de
taakinvulling van de overheid als geheel en op de vraag
welk bestuursniveau, de Vlaamse overheid of de VGC, voor
welke kerntaken bevoegd is. Deze discussie wordt gevoerd
binnen de thematische werkgroepen. Ten slotte zal de
Vlaamse Regering eveneens haar medewerking verlenen aan
de veralgemening en toepassing van de 300.000-norm, de
zogenaamde Brusseltoets. De Brusseltoets impliceert dat
het Vlaamse beleid met betrekking tot Brussel zich richt
op 300.000 inwoners. Hiermee is de doelgroep
uitdrukkelijk de klassieke groep van Brusselse Vlamingen
en eveneens Brusselaars met allochtone culturele
achtergronden en anderstalige Brusselaars. Voor de
veralgemening en toepassing van de Brusseltoets wil de
Vlaamse Regering een beleidsondersteunend onderzoek
starten. Het onderzoek moet leiden tot de ontwikkeling
van een meet- en evaluatie-instrumentarium voor het
effect van de Vlaamse beleidsbeslissingen in Brussel in
het kader van de 300.000-norm.
* * *
Sinds 2003 kunnen studenten aan de Vlaamse instellingen
voor hoger onderwijs in Brussel een MIVB-
studentenabonnement aankopen en later het geld
terugvorderen van de vzw Quartier Latin, mits inhouding
van een remgeld. Quartier Latin ontving hiervoor een
subsidie ten laste van het Vlaams Brusselfonds. De
Vlaamse Regering beslist nu om het subsidiebedrag voor
het academiejaar 2005-2006 te plafonneren tot 1.063.200
euro. Daarnaast worden ook een aantal wijzigingen
doorgevoerd: de studenten moeten niet meer het volledige
bedrag voorfinancieren en terugbetaling vragen maar
betalen slechts het remgeld van 25 euro. Bovendien zal de
MIVB een commercieel centrum openen in de kantoren van
Quartier Latin in de periode van de start van het nieuwe
academiejaar.
Op voorstel van Vlaams minister Bert ANCIAUX, van Vlaams
minister Geert BOURGEOIS en van Vlaams minister Kris
PEETERS:
Bij waterrecreatie, watersport en watertoerisme zijn er
een groot aantal betrokken partijen die elk diverse
belangen hebben bij het gebruik van de recreatieve ruimte
rond de waterweg. Duidelijke afspraken, betere
afstemming, informatie-uitwisseling en input in
besluitvormingsprocedures zijn dan ook nodig. Daarom
beslist de Vlaamse Regering tot oprichting van een
Overlegplatform voor waterrecreatie, -sport en -toerisme
voor waterwegen en kust in Vlaanderen. Dit
overlegplatform zal enerzijds bestaan uit een kernteam,
bestaande uit vertegenwoordigers van de administratie
Waterwegen en Zeewezen, Waterwegen en Zeekanaal en De
Scheepvaart, Toerisme Vlaanderen, BLOSO, Promotie
Binnenvaart Vlaanderen en NAUTIV, en anderzijds uit een
subteam kustjachthavens en een subgroep binnenvaartwegen.
Op voorstel van Vlaams minister Geert BOURGEOIS:
De Vlaamse Regering keurt principieel het concept goed
voor het oprichten van een Vlaams-Europees
Verbindingsagentschap. Het zal naast de uitvoering van
bijzondere opdrachten van de Vlaamse Regering, tevens
instaan voor pro-actieve behartiging van de Vlaamse
belangen op het Europese forum, aan partnersearch en
netwerking doen voor deelname aan Europese projecten en
programma's en zorgen voor informatiedoorstroming.
Daarenboven zal het agentschap een belangrijke
signaalfunctie vervullen door het observeren van
relevante ontwikkelingen in de opstartfase van de
Europese besluitvorming en heeft het een schakelfunctie
om de Vlaamse Vertegenwoordiging bij de Unie en de
Vlaamse Regering te informeren over wat er leeft bij het
Vlaamse middenveld ten aanzien van bepaalde Europese
dossiers. Ten slotte zal het agentschap ook instaan voor
het screenen van Europese financieringsmogelijkheden, zal
het optreden als subsidiewijzer en projectassistent en
zal het een promotiefunctie vervullen en het grote
publiek sensibiliseren. Het concept wordt nu verder
verdiept door Luc Van den Brande, die op verkenning gaat
bij potentile partners uit het maatschappelijke
middenveld. Het Vlaams-Europees Verbindingsagentschap zal
eind 2005 opgericht worden om in 2006 van start te kunnen
gaan.
* * *
De Vlaamse Regering hecht haar goedkeuring aan de
ondertekening van het Europees Verdrag tegen
mensenhandel. Het Verdrag moet een praktisch Europees
samenwerkingsinstrument worden om de rechten van de
slachtoffers te beschermen en het respect voor de
mensenrechten te waarborgen. Voor Vlaanderen is het
belangrijkste initiatief het Netwerk Hulpverlening
Mensenhandel. Daarnaast zijn de in het Verdrag voorziene
bepalingen inzake onderwijs nu al in het Vlaamse
onderwijsbeleid gentegreerd.
* * *
Van 14 tot 16 september zal in New York de
Millenniumevaluatietop van de Verenigde Naties (VN)
plaatsvinden. Tijdens deze top zullen de staatshoofden en
ministers de vooruitgang evalueren van het bereiken van
de Millenniumontwikkelingsdoelstellingen (Millennium
Development Goals, MDG's) en van de engagementen die
tijdens andere grote VN-conventies werden genomen. Als
bijdrage tot de Millenniumevaluatietop in New York maakt
de Vlaamse Regering een tussentijdse evaluatie van de
vooruitgang die de afgelopen vijf jaar werd geboekt in
het bereiken van de MDG's en worden er prioriteiten
vooropgesteld met betrekking tot de MDG's en het bredere
ontwikkelingssamenwerkingdebat. De Vlaamse Regering
beslist tevens om het ontwikkelingssamenwerkingsbeleid
volledig af te stemmen op de internationale
ontwikkelingsagenda.
* * *
De Vlaamse Regering hecht, onder voorbehoud van technisch
nazicht, haar principile goedkeuring aan het
uitvoeringsbesluit bij het decreet inzake de
microfinanciering in ontwikkelingslanden door middel van
waarborgverlening aan ontwikkelingsfondsen.
Microfinancieringsinstellingen in ontwikkelingslanden
verstrekken leningen aan kleine lokale ondernemers. De
middelen hiervoor worden verstrekt door Vlaamse
ontwikkelingsfondsen. Deze fondsen moeten zich ook
indekken tegen risico's. Daarom richt de Vlaamse Regering
een Vlaams Waarborgfonds op dat borg staat voor een
aantal politieke en commercile risico's die de Vlaamse
ontwikkelingsfondsen nemen door geld te lenen aan de
microfinancieringsorganisaties in het Zuiden. Dat houdt
in dat de Vlaamse overheid elk jaar een bedrag aan het
Vlaams Waarborgfonds ter beschikking stelt om de Vlaamse
ontwikkelingsfondsen te kunnen vergoeden als er iets fout
loopt. Het uitvoeringsbesluit wordt nog voor advies
voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
De Vlaamse Regering kent vier miljoen euro subsidie toe
aan het Ministro da Sa£de (het Ministerie van
Volksgezondheid) van Mozambique voor het PROSAUDE
(Gemeenschappelijk Fonds voor steun aan de
gezondheidssector).
* * *
De Vlaamse Regering keurt principieel het besluit goed
voor de vaststelling van de voorwaarden waartegen
beroepsinlevingsovereenkomsten kunnen worden afgesloten
door sommige rechtspersonen. De beroepsinlevings-
overeenkomsten (BIO's) werden in het leven geroepen door
de Programmawet van 2 augustus 2002. Het is de bedoeling
hiervan gebruik te maken bij het aanbieden van bezoldigde
werkervaringsplaatsen voor leerlingen uit het deeltijds
beroepssecundair onderwijs in het kader van het actieplan
'Meer stage- en werkervaringsplaatsen bij de Vlaamse
overheid', meer bepaald in de Vlaamse Openbare
Instellingen (VOI's), de Intern Verzelfstandigde
Agentschappen (IVA's) met rechtspersoonlijkheid en de
publiekrechterlijk vormgegeven Extern Verzelfstandigde
Agentschappen (EVA's). Het besluit wordt nog voor advies
voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
De Vlaamse Regering keurt principieel het voorontwerp van
decreet goed over de eed van de personeelsleden van de
Vlaamse overheid. Dit voorontwerp van decreet heeft als
doel de invoering van een andere eedformule en
veralgemening van de eedverplichting van nieuwe
statutaire en contractuele personeelsleden van het
ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Vlaamse
Wetenschappelijke Instellingen (VWI's), Vlaamse Openbare
Instellingen (VOI's), Intern Verzelfstandigde
Agentschappen (IVA's) met rechtspersoonlijkheid,
publiekrechtelijk vormgegeven Extern Verzelfstandigde
Agentschappen (EVA's) en strategische adviesraden. De
nieuwe tekst luidt als volgt: "Ik zweer de verplichtingen
van mijn ambt trouw na te komen". Het voorontwerp van
decreet wordt voor onderhandelingen voorgelegd aan het
Sectorcomit XVII Vlaamse Gemeenschap-Vlaams Gewest en
wordt daarna voor advies voorgelegd aan de Raad van
State.
* * *
Op 4 februari 2005 gaf het Ministerieel Comit Beter
Bestuurlijk Beleid de opdracht aan de bevoegde minister
om een gefaseerd migratieplan op korte en middellange
termijn voor de toekomstige huisvesting van de Vlaamse
administratie uit te werken. Er werd een bevraging gedaan
over huisvesting bij de Vlaamse ministers, de
secretarissen-generaal, de veranderingsmanagers, de
ambtenaren-generaal van de Vlaamse Openbare Instellingen
(VOI's), de directeurs-generaal, de hoofden van de
Vlaamse Wetenschappelijke Instellingen (VWI's) en bij een
aantal vzw's. Op basis van de gegevens van deze bevraging
werd een gebouweninventaris opgemaakt en een
huisvestingsmigratieplan opgesteld. Hierbij werd gezocht
naar mogelijke synergien met betrekking tot de huidige
en toekomstige huisvesting. Een eerste reeks beslissingen
in dit kader wordt nu goedgekeurd.
* * *
De Vlaamse Regering keurt het Digitaal Actieplan
Vlaanderen goed. Krachtlijnen van het plan zijn onder
meer het inspelen op de uitdaging van het Europese
actieplan 'i2010', het investeren in innovatie als
hefboom voor ICT met bijzondere aandacht voor de KMO's,
verder werken aan breedband en digitale inhoud en
diensten, investeren in e-vaardigheden als hefboom voor
de werkgelegenheid en als brug over de digitale kloof,
het verbeteren van de overheidsdienstverlening door het
aanwenden van ICT, en actief meewerken aan een
gentegreerd beleid.
* * *
Na advies van de Raad van State keurt de Vlaamse Regering
definitief een ontwerpdecreet goed houdende de oprichting
van het publiekrechtelijk vormgegeven extern
verzelfstandigd agentschap Vlaamse Regulator voor de
Media en houdende de wijziging van sommige bepalingen van
de decreten betreffende radio en televisie, gecordineerd
op 4 maart 2005. Met het ontwerpdecreet worden twee
regelgevende initiatieven samengebracht. In de eerste
plaats de oprichting van een Vlaamse Regulator voor de
Media die enerzijds waakt over de naleving van de
mediareglementering en anderzijds de media-erkenningen en
-vergunningen aflevert en adviseert. Het agentschap
integreert dus het Vlaams Commissariaat voor de Media, de
Vlaamse Geschillenraad voor radio en televisie en de
Vlaamse Kijk- en Luisterraad voor radio en televisie in
n orgaan. In de tweede plaats werden er ook enkele
inhoudelijke aanpassingen aan de mediareglementering
aangebracht. Het ontwerpdecreet wordt ingediend bij het
Vlaams Parlement.
* * *
In uitvoering van het protocol tussen de Vlaamse Regering
en de Vlaamse geschrevenperssector, beslist de Vlaamse
Regering haar goedkeuring te hechten aan de oproep tot
het indienen van projectvoorstellen voor de vrijwaring
van een pluriforme, onafhankelijke en performante Vlaamse
opiniepers. De projectvoorstellen moeten ingediend worden
uiterlijk tegen 15 september a.s.
* * *
De Vlaamse Regering hecht haar goedkeuring aan de
uitbetaling van 9,6 miljoen euro voor het pensioenfonds
van de VRT lastens het Vlaams Fonds voor de
Lastendelging.
* * *
De Vlaamse Regering keurt de samenstelling goed van het
raadgevend comit bij het Intern Verzelfstandigd
Agentschap Toerisme Vlaanderen.
* * *
De Vlaamse Regering duidt naar aanleiding van de op
stapel staande bestuurlijke reorganisatie - in overeen-
stemming met artikel 39 van het kaderdecreet Bestuurlijk
Beleid - de topambtenaren aan die in aanmerking komen
voor de herplaatsingsregeling. Hun namen worden in het
Belgisch Staatsblad gepubliceerd. De Vlaamse Regering
keurt ook de lijst goed van management- en
projectleiderfuncties van N-niveau binnen de Vlaamse
administratie en de functiebeschrijvingen die erop
betrekking hebben. Zij wijst ook - op voorstel van
Jobpunt Vlaanderen - de firma Accord Group - Hanssens &
Partners aan als externe instantie met het oog op de
voorbereiding van de herplaatsing van de Vlaamse
topambtenaren.
Op voorstel van Vlaams minister Kris PEETERS:
Door de goedkeuring van het besluit van 3 juni ll. met
betrekking tot de organisatie van de Vlaamse
administratie werd niet alleen de naam van het
beleidsdomein 'Mobiliteit' gewijzigd in 'beleidsdomein
Mobiliteit en Openbare Werken', maar werd ook de
organisatiestructuur van het beleidsdomein herzien, in
het bijzonder de toewijzing van intern verzelfstandigde
agentschappen (IVA's). Deze aanpassing heeft tot gevolg
dat de inmiddels uitgewerkte en goedgekeurde
oprichtingsbesluiten met betrekking tot dit beleidsdomein
moeten worden herbekeken. Daarom beslist de Vlaamse
Regering principieel de oprichtingsbesluiten van de IVA's
'Agentschap voor Technische Opdrachten Mobiliteit',
'Agentschap voor Wegen en Verkeer' en 'Agentschap voor
Waterwegen en Zeewezen' in te trekken. De drie
intrekkingbesluiten worden voor advies voorgelegd aan de
Raad van State.
* * *
In uitvoering van het Kaderdecreet Bestuurlijk Beleid
beslist de Vlaamse Regering principieel tot oprichting
van de intern verzelfstandigde agentschappen zonder
rechtspersoonlijkheid (IVA's) 'Agentschap Infrastructuur'
en 'Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust'
binnen het beleidsdomein 'Mobiliteit en Openbare werken'.
De oprichtingsbesluiten worden voor advies voorgelegd aan
de Raad van State.
* * *
De Vlaamse Regering keurt principieel het voorontwerp van
decreet goed tot omzetting van een Europese richtlijn die
als doel heeft de veiligheid van bulkschepen te vergroten
door de risico's van buitensporige spanning en
beschadiging van de structuur van het schip bij het laden
en lossen te beperken. Om deze verhoogde veiligheid te
bereiken, legt de richtlijn geharmoniseerde
geschiktheidsvereisten voor bulkschepen en bulkterminals
vast en worden geharmoniseerde procedures bepaald. Het
besluit tot uitvoering van dit decreet en het voorontwerp
van decreet wordt nog voor advies voorgelegd aan de SERV
en de MiNa-Raad en vervolgens aan de Raad van State.
* * *
Om de maritieme toegang tot de havens van Antwerpen, Gent
en Brussel te waarborgen zijn sinds jaren baggerwerken in
de Schelde noodzakelijk. De huidige overeenkomst van
zeven jaar met de Tijdelijke Vereniging 'Zeeschelde'
loopt op 31 maart 2006 ten einde. Daarom beslist de
Vlaamse Regering om een beperkte offerteaanvraag uit te
schrijven voor de baggerwerken in de Westerschelde en de
Zeeschelde tussen Vlissingen en de nieuwe zeesluis in
Wintam. Deze opdracht zal worden opgevat als een opdracht
volgens prijslijst en zal opnieuw zeven jaar gelden met
als startdatum 1 april 2006 en eindigend op 31 maart
2013. De overheid stuurt en leidt de baggerwerken aan de
hand van de in eigen beheer uitgevoerde hydrografische
peilingen. De rol van de aannemer beperkt zicht tot het
ter beschikking stellen van het gevraagde materieel en
personeel en het correct uitvoeren van de wekelijkse door
de overheid gegeven opdrachten. De betrokken minister
wordt gemachtigd om het bestek goed te keuren en over de
selectie van kandidaten te beslissen en zal daarna een
gemotiveerd voorstel tot gunning voorleggen.
* * *
Naar aanleiding van de aanleg van het Deurganckdok keurde
de Vlaamse Regering op 19 juli 2002 het
herstructuratieaanbod voor de landbouw in het linker
Scheldeoevergebied (Grondenbank LSO) goed. Het
herstructuratieaanbod maakt het mogelijk dat landbouwers
waarvan de bedrijfszetel wordt onteigend, zich kunnen
hervestigen op een nieuwe bedrijfszetel en dat voor de
gronden die worden onteigend andere gronden ter
vervanging kunnen worden aangeboden aan de betrokken
landbouwers en eigenaars. Totnogtoe werd voor de jaren
2002, 2003 en 2004 een bedrag van bijna 14,5 miljoen euro
vastgelegd. Uit het financile overzicht van de Vlaamse
Landmaatschappij blijkt dat de geraamde kredieten niet
meer toereikend zijn om de noodzakelijke wervingen uit te
voeren. De Vlaamse Regering beslist daarom om een
bijkomend bedrag te voorzien van bijna 2 miljoen euro en
om de voorziene bedragen voor 2005 en 2006 samen te
voegen tot een bedrag van circa 1,5 miljoen euro. Het
totale bedrag wordt ten laste gelegd van het Vlaams
Infrastructuurfonds. De kredieten zijn grotendeels nodig
voor de aankoop van woningen en landbouwgoederen gelegen
op de rand van het natuurcompensatiegebied Putten-
West/zoetwaterkreek en op de rand van het
natuurcompensatiegebied Doelpolder-Noord/kreek.
* * *
De Vlaamse Regering keurt principieel een
uitvoeringsbesluit goed bij het decreet Integraal
Waterbeleid (DIWB). Het besluit voorziet in de
geografische indeling van watersystemen en in de
noodzakelijke bepalingen tot formele oprichting van de
overlegstructuren op de verschillende niveaus. Het wordt
voor advies voorgelegd aan de Raad van State. De Vlaamse
Regering hecht ook haar goedkeuring aan het voorstel om
16 voltijds equivalenten (VTE) niveau A als
bekkencordinators aan te werven voor de uitvoering van
het besluit. Ten slotte wordt ook bijkomend 250.000 euro
vrijgemaakt voor de werking van de bekkensecretariaten,
waarvoor een dotatie aan de Vlaamse Milieumaatschappij
(VMM) wordt voorzien.
* * *
De Vlaamse Regering wijzigt principieel het
Jachtopeningsbesluit van 18 juli 2003. De wijziging
beoogt het verminderen van teeltschade door houtduiven en
andere wildsoorten, een efficinter beheer van diverse
wildsoorten door jagers en een betere uitvoerbaarheid en
handhaafbaarheid van de regelgeving. De aanpassingen zijn
onder meer: de bejaagbare periode voor de houtduif wordt
aangepast; de bijzondere veldwachters wordt een verbod
opgelegd om de bijzondere jacht op bepaalde
waterwildsoorten, konijn en houtduif en de gewone jacht
op overig wild te beoefenen in hun toezichtsgebied; het
verbod om op andere wildsoorten dan waterwild te jagen op
minder dan 50 meter van een voederplaats wordt opgeheven
omdat controle daarop in de praktijk quasi onmogelijk is;
de verplichting voor de jager om voor de jacht op klein
wild een kaart met bepaalde kwetsbare vegetaties op te
nemen in zijn beheerplan wordt geschrapt en de jacht op
reewild is maar toegestaan wanneer het jachtterrein
minstens 250 ha dekking omvat of minstens 1.000 ha groot
is. Het gewijzigde Jachtopeningsbesluit wordt voor advies
voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
De Vlaamse Regering hecht haar principile goedkeuring
aan het stappenplan voor de (gefaseerde) invoering van
een energieprestatiecertificaat in Vlaanderen in
uitvoering van de Europese richtlijn 2002/91/EG. Het
energieprestatiecertificaat informeert over de
energetische kwaliteit van een gebouw en over
kosteneffectieve maatregelen voor het verbeteren van de
energieprestatie van dat gebouw. Aan de Europese
Commissie wordt de goedkeuring voor dit stappenplan
gevraagd. De Vlaamse Regering keurt eveneens het besluit
principieel goed over het energieprestatiecertificaat.
Dit wijzigt het besluit over de eisen op het vlak van de
energieprestaties en het binnenklimaat van gebouwen. Het
nieuwe besluit wordt voor advies voorgelegd aan de SERV
en de MiNa-raad.
* * *
De Vlaamse Regering keurt het ontwerpdecreet principieel
goed over de begeleiding van de scheepvaart op de
maritieme toegangswegen naar de Vlaamse havens en de
organisatie van het Maritiem Reddings- en Cordinatie-
centrum. Dit ontwerpdecreet, ook wel Scheepvaart-
begeleidingsdecreet genoemd, heeft onder meer tot doel om
de Europese Monitoringrichtlijn 2002/59/EG om te zetten.
Over dit ontwerpdecreet wordt achtereenvolgens advies
ingewonnen bij de SERV, de MiNa-raad en de Raad van
State.
* * *
De Vlaamse Regering hecht haar principile goedkeuring
aan het voorontwerp van decreet tot oprichting van de nv
van publiek recht 'Maritieme Investeringsmaatschappij' of
Marinvest. Deze investeringsmaatschappij wordt onder meer
belast met de aanleg, de instandhouding, het onderhoud en
de exploitatie van de maritieme toegangswegen. Dit moet
de maritieme toegankelijkheid voor zeeschepen van en naar
de vier Vlaamse zeehavens garanderen. Advies over dit
voorontwerp van decreet wordt ingewonnen bij de Raad van
State. De minister bevoegd voor openbare werken zal een
ruling aanvragen bij de btw-administratie.
* * *
In de Permanente Commissie van Toezicht op de
Scheldevaart wordt, met ingang van 1 oktober, Rik
Goetinck tot permanent commissaris benoemd, ter
vervanging van Jan Strubbe aan wie eervol ontslag wordt
verleend. Antoine Descamps wordt in zijn functie van
permanent commissaris bevestigd.
* * *
De Vlaamse Regering keurt, na aanpassing aan het advies
van de Raad van State, definitief een besluit goed over
de evaluatie en de beheersing van het omgevingslawaai en
tot wijziging van het besluit met algemene en sectorale
bepalingen inzake milieuhygine. In uitvoering van dit
besluit zullen (strategische) geluidsbelastingskaarten
worden opgemaakt op basis waarvan geluidsactieplannen
kunnen worden ontwikkeld. Deze actieplannen hebben
enerzijds tot doel het omgevingslawaai te voorkomen en te
beperken en anderzijds de situatie te handhaven op die
plaatsen waar de geluidskwaliteit goed is.
* * *
De Vlaamse Regering hecht haar principile goedkeuring
aan het voorontwerp van decreet over de oprichting van
sectorale bodemsaneringsfondsen. Bepaalde
bodemverontreinigingen zijn sectorgebonden. Deze sectoren
willen de saneringskosten spreiden en een financierings-
systeem opzetten dat gedeeltelijk of geheel door de
sector zelf kan worden georganiseerd. Naast de spreiding
van de saneringskosten zouden de bodemsaneringsfondsen
ook aangepaste en eenvoudige administratieve procedures
aanbieden en instaan voor een degelijke kennisopbouw
inzake gelijkaardige bodemverontreinigingen. Over dit
voorontwerp van decreet wordt achtereenvolgens advies
ingewonnen bij de SERV, de MiNA-raad en de Raad van
State.
* * *
De Vlaamse Regering beslist de schadevergoeding en de
kosten naar aanleiding van de gunning van de werken aan
de rioolwaterzuiveringsinstallatie te Leuven, die moeten
worden betaald aan de nv Roegiers-Nobels, aan te rekenen
op het Vlaams Fonds voor de Lastendelging (VFLD). Naar
aanleiding van de tweede begrotingscontrole 2005 moet de
Vlaamse overheid de noodzakelijke kredieten voorzien om
de helft van de gedragen last aan het VFLD terug te
storten.
* * *
In het kader van de bescherming van de internationaal
belangrijke broedpopulaties van dwergstern, grote stern
en visdief beslist de Vlaamse Regering tot definitieve
vaststelling van de afbakening van de speciale
beschermingszone 'Kustbroedvogels in Zeebrugge-Heist'. Ze
gelast de bevoegde minister het definitieve
vaststellingsbesluit aan de Europese Commissie te sturen
en de Commissie op de hoogte te stellen van de wijze
waarop zal worden omgegaan met het nabijgelegen Seveso-
bedrijf. Ze gelast de bevoegde minister ook om af te
stemmen met zijn federale collega voor wat betreft het
verzekeren van de instandhouding van de sternen.
* * *
De Vlaamse Regering benoemt de Raad van Bestuur van
Waterwegen en Zeekanaal nv en gaat akkoord met de
waarnemende invulling van de functies van gedelegeerd
bestuurder en algemeen directeur.
* * *
De Vlaamse Regering stemt in met de visienota omtrent een
nieuw mestbeleid in Vlaanderen. De nota kan als basis
gebruikt worden voor de opstelling van het vernieuwde
mestdecreet. Dit is een uitvoering van het Vlaams
Regeerakkoord waarin onder meer werd bepaald dat het
nieuwe mestbeleid eenvoudiger, transparanter en meer
resultaatgericht moet worden. De individuele landbouwers
krijgen een grotere verantwoordelijkheid, maar ook een
grotere vrijheid om het mestoverschot op hun eigen
bedrijf weg te werken, zodat elk bedrijf een op zijn maat
gesneden oplossing kan zoeken.
* * *
Inzake de uitvoering van het geactualiseerde Sigmaplan
beslist de Vlaamse Regering onder meer de NV Waterwegen
en Zeekanaal te belasten met de cordinatie van de
voorbereiding en de realisatie van de projecten, die op
korte termijn vereist zijn voor het vergroten van de
veiligheid en van de projecten die gebonden zijn aan de
opstart van de Scheldeverdieping. De communicatie omtrent
de planningsprocessen Strategisch Plan voor de
Linderoever van de Haven van Antwerpen en het
geactualiseerde Sigmaplan zal op elkaar worden afgestemd.
Tevens wordt het plan van aanpak van het flankerend
beleid voor plattelandsrecreatie goedgekeurd. De Vlaamse
Landmaatschappij krijgt de opdracht een lokale
grondenbank op te starten.
Op voorstel van Vlaams minister Marino KEULEN:
De Vlaamse Regering kent 268.587 euro subsidie toe aan
vzw RISO Vlaams-Brabant voor de cofinanciering van het
project 'Wonen in het Pajottenland'. Het project omvat
onder meer het opstarten van een woonwinkel en het
ondersteunen van een intergemeentelijk woonoverleg. Het
Pajottenland ligt dichtbij Brussel waardoor de grond- en
woningprijzen er enorm gestegen zijn, met als gevolg de
sociale verdringing van de oorspronkelijke bewoners van
de streek en de inwijking van relatief bemiddelde
huishoudens. Het project wil de problemen rond
huisvesting aanpakken.
* * *
De Vlaamse Regering keurt een besluit principieel goed
over de wijze waarop de kosten van de gewestelijke
ontvangers omgeslagen worden en de wijze waarop de
bijdrage in die kosten ingehouden wordt bij de besturen.
De 'gewestelijke ontvangers' treden op als ontvanger in
kleinere besturen en ressorteren sinds 1 januari 2002
onder de Vlaamse overheid. Over vermeld besluit wordt
advies ingewonnen bij de Raad van State. De Vlaamse
minister bevoegd voor binnenlandse aangelegenheden zal de
provinciegouverneurs de opdracht geven de nodige
maatregelen te treffen, zodat er vanaf 1 januari 2006
geen gewestelijke ontvangers meer ingezet worden in
meergemeentelijke politiezones.
* * *
De Vlaamse Regering keurde onlangs definitief een besluit
goed dat de inwerkingtreding van het decreet Huizen van
het Nederlands regelt op 1 juli 2005. Nu keurt ze, na
advies van de Raad van State, definitief een
uitvoeringsbesluit bij dit decreet goed. Dit besluit
maakt een volledige implementatie van het decreet
mogelijk, waardoor onder meer de noodzakelijke
modaliteiten met betrekking tot de antennewerking, de
financiering, de rapportering aan de overheid en de datum
van de implementatie van de elektronische
gegevensuitwisseling worden geregeld.
* * *
De Vlaamse Regering kent een experimentele
projectsubsidie toe aan volgende verenigingen: Forum van
Etnisch-culturele minderheden vzw (47.656 euro), vzw AIF
in Genk (30.697 euro), vzw FMDO in Brussel (30.697 euro),
vzw Turkse Unie van Belgi in Beringen (30.697 euro) en
vzw VOEM in Antwerpen (30.697 euro). De subsidies worden
verleend ter ondersteuning van het project
'Belangenbehartiging en beleidsopvolging door
verenigingen van personen van diverse afkomst'.
Op voorstel van Vlaams minister Kathleen VAN BREMPT:
De Vlaamse Regering stemt niet in met het wetsvoorstel
dat het koninklijk besluit over het algemeen reglement op
de politie over het wegverkeer wil wijzigen. Het
wetsvoorstel wil onder meer de maximumsnelheid op
autosnelwegen en openbare wegen, verdeeld in vier of meer
rijstroken, optrekken tot 130 km/uur. In het mobiliteits-
plan Vlaanderen staat zeer duidelijk aangegeven dat te
snel rijden niet alleen het risico op een ongeval, maar
ook het risico op een ernstig of een dodelijk ongeval
verhoogt.
* * *
De Vlaamse Regering geeft een negatief advies over het
wetsvoorstel betreffende het intrekken van het rijbewijs.
Het wetsvoorstel wil terugkeren naar de situatie waarbij
het rijbewijs kan worden ingetrokken voor een periode van
15 dagen, waarvan de verlenging alleen door een
politierechter kan worden uitgesproken voor een termijn
van ten hoogste n maand. Het negatieve advies van de
Vlaamse Regering vloeit voort uit het feit dat dit
voorstel opgenomen is in de nieuwe verkeerswet en daar
heeft het Vlaamse Gewest reeds adviezen over
geformuleerd.
* * *
De Vlaamse Regering beslist de Minder Hinder-maatregelen
van De Lijn die werden ingevoerd naar aanleiding van de
werken aan de ring in Antwerpen, ook na eind augustus
verder te zetten gezien het succes ervan. Daarvoor wordt
vanaf 2006 jaarlijks 13 miljoen euro uitgetrokken. Deze
beslissing kadert binnen een duurzaam mobiliteitsbeleid.
De Minder Hinder-maatregelen behelzen onder meer een
versterking van het bestaande aanbod van De Lijn en het
realiseren van een aantal missing links.
* * *
De Vlaamse Regering stemt in met een wetsvoorstel over
het verplichte gebruik van het reflecterende
veiligheidsvest, maar koppelt er - naast enkele tekstuele
aanpassingen - onder meer de voorwaarde aan vast dat ook
motorfietsers het vest moeten gebruiken. Het wetsvoorstel
verplicht dat het reflecterende veiligheidsvest in de
auto aanwezig is, en verplicht de betrokken weggebruikers
het te dragen wanneer ze het voertuig verlaten na pech of
een ongeval.
* * *
De Vlaamse Regering stemt in met de uitwerking van de
open cordinatiemethode in het kader van het Vlaamse
gelijkekansenbeleid. Deze methode wordt beschouwd als een
werkwijze om beleidsconvergentie in de Europese Unie te
vergroten en om best practices te verspreiden.
Gemeenschappelijke doelstellingen (op korte, middellange
en lange termijn) en kwantitatieve en kwalitatieve
indicatoren worden vastgelegd. Door de verschillende
lidstaten worden vervolgens actieplannen opgesteld. Op
periodieke basis gebeurt er een monitoring en peer
review, zodat de diverse lidstaten van elkaar kunnen
leren. De Vlaamse Regering stemt eveneens in met de
oprichting van een Vlaams Ministerieel Comit voor
Gelijke Kansen, dat de gemeenschappelijke doelstellingen
zal bepalen en de uitvoering ervan zal opvolgen, evenals
de informatiedoorstroming.
-----
einde
-----
Vlaamse overheid