Ingezonden persbericht
22-7-2005; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Engeland, circuit Donington Park
sterke 1e
Trainingsdag raymond schouten (18e) - al 2 sec. sneller dan vorig jaar
Jakub smrz (20e) focust zich op verbeteringen tijdens de tweede dag
Er heerste een jubel stemming in het 125cc kamp van het Nederlandse Molenaar Honda racing team. De maand rust na de hectische TT van Assen heeft de mannen en met name coureur Raymond Schouten duidelijk goed gedaan. Hoewel hij nog niet helemaal fit was van een koortsaanval en stevige griep die zich begin deze week uitte, draaide Raymond hele sterke rondetijden tijdens de eerste trainingsdag van de Britse GP op Donington Park. De 20-jarige Brabander nestelde zich op een voorlopige 18e plaats en was maar liefst twee volle seconden sneller dan zijn beste rondetijd van vorig jaar. "Dat voelt best goed, hoewel ik weet dat er nog wat meer in zit. De laatste GP's zijn mijn trainingen best wel goed en merk ik progressie. Ook vanmorgen ging het al naar wens. Ik draaide in no time al een halve seconde sneller dan vorig jaar na 2 volle trainingsdagen. Voor de middagsessie hebben we niet veel veranderd, maar toch reed ik nog eens 1,5 seconde van mijn rondetijd af, waarmee ik een prima 18e plaats bezet. Ik sta slechts een halve seconde van de Top 10 verwijderd en dat terwijl ik in de laatste sectie van het circuit, bij de chicane en de twee hairpins nog niet goed rond kom. De chicane en de eerste hairpin gaan nog wel, maar de tweede 180 graden doorloper is compleet onoverzichtelijk omdat hij ook nog een daling in zich heeft en er zit een enorme knik in de baan, vlak na de bocht. Hoe ik daar echt goed snel doorheen kan, daar ben ik nog net uit. Als dat wil lukken, gaat er zeker nog iets af", aldus Schouten, die nu eindelijk van de nare 'gewoonte' af wil dat hij de 1e dag snel traint en tijdens de 2e dag met pech of terugval te kampen krijgt, waardoor de startplaats de afgelopen GP's wat tegenviel ten opzichte van de mogelijkheden. "De startplaats is belangrijk voor een resultaat in de race. Ik moet bij de eerste 20 staan op de startgrid wil ik in aanmerking kunnen komen voor mijn eerste WK-punt. Daar zal ik morgen hard aan werken. De Honda is in topshape en ik ga er voor...!", klinkt het uiterst strijdvaardig uit de mond van Schouten junior, die zonder de druk van media en fans zoals hij bij zijn thuis GP had, duidelijk lekkerder in zijn vel zit.
Tijdens de 1e vrije training kende Jakub Smrz op zijn 250cc machine wat technische problemen. "Uiteindelijk ben ik maar 7 rondjes in de baan geweest. Er waren wat problemen met de remmen en dat kregen we niet zomaar verholpen. Ik ben twee keer binnen geweest, we hebben remblokken verwisseld en zaken opnieuw afgesteld, maar het bleek achteraf nog niet in orde. Het was er zelfs de aanleiding van dat ik in de 8e ronde onderuitschoof. Mijn remmen functioneerden niet goed en toen bij het uitaccelereren van de 1e hairpin mijn voorwiel ietsje 'los' kwam, werd mijn wiel afgeremd door een niet goed werkende rem. Toen mijn wiel het asfalt weer raakte schoof het daardoor onderuit en daar lag ik. Niet hard, maar wel er naast. Het gebeurde weliswaar niet ver bij de pitboxen vandaan, maar mijn motor kon niet meer tijdig hersteld worden voor het einde van die eerste training. Omdat ik maar een paar rondjes in die eerste ochtendsessie had kunnen rijden, was de tijdtraining eigenlijk pas mijn eerste volledige test hier. Ik moest nog wat wennen aan de nieuw gemonteerde remmen, maar ben met plek 20 best tevreden. Mijn versnellingsbak moet worden veranderd. We zijn gestart met de verhoudingen van 2004, maar deze motor is anders en beduidend sterker, dus daar valt winst te behalen als we de tandwielverhouding voor alle bochten OK hebben. Ook was ik nog wat op zoek naar de echt juiste lijn. Niet dat die jaarlijks veranderd, maar andere vermogens vereisen het rijden van andere lijnen. Ook is daar nog wat te winnen. Verder is alles in orde. Jammer van die trainingsachterstand, maar voor morgen focus ik me op verbetering. De vering en de banden zijn perfect en daarmee hoop ik morgen richting de 4e of misschien wel 3e startrij op te klimmen", besluit Smrz als altijd strijdlustig.
Dani Pedrosa bevestigt overstap naar MotoGP
Regerend 250 cc wereldkampioen Dani Pedrosa heeft vandaag de geruchten bevestigd die al lang ronde deden. De meervoudig Spaanse wereldkampioen zal volgend jaar zijn debuut gaan maken in de koningsklasse van de motorsport. En wel voor het merk Honda. De Spaanse jongeling die zijn eerste 250cc behaalde in het debuutjaar in die klasse en die ook nu weer aan kop staat van het klassement met een voorsprong van 37 punten op zijn naaste concurrenten heeft vorig jaar november al de Honda V5 aan de tand mogen voelen op het circuit van Valencia. De Spanjaard was vandaag duidelijk in zijn nopjes met het gisteren getekende contract. "Op het moment dat ik dit aanbod kreeg moest ik hem wel accepteren," verklaarde Dani, met een glimlach. "Zowel voor Alberto (Puig, Pedrosa's manager) als voor mijzelf was het duidelijk wat we wilden, de best mogelijke motor en niet de grootste hoeveelheid geld. Toen ik vorig jaar de Honda MotoGP mocht testen op het circuit van Valencia was het voor mij duidelijk dat de motor aan de grote kant was en dat ik er nog niet helemaal klaar voor was, ook nu is mijn lichaam nog niet helemaal geschikt is voor een motor zoals deze, maar ik zal in de komende winter veel moeten trainen. Ik ben in ieder geval voor niemand bang in de MotoGP, het enige waar ik niet zeker van ben is mijn lengte, maar dat zal ik elders moeten compenseren", aldus de 19-jarige Spanjaard uit Sabadel. Pedrosa won tot dusverre 19 GP's. Elf in de 250cc klasse en 8 in de 125cc categorie.
Men gaat er vanuit dat Pedrosa zal worden gekoppeld aan de winnaar van de laatste GP, Nicky Hayden, hoewel het nog niet bevestigd is. In het door Repsol gesteunde fabrieksteam zal de Spanjaard de vervanger kunnen worden van Max Biaggi, hoewel een derde rijder in één MotoGP-team reglementair en theoretisch mogelijk is. Hayden heeft begin dit jaar zijn contract met meerdere jaren verlengd, terwijl van Biaggi algemeen wordt aangenomen dat hij maar een 1 jarig contract heeft bij HRC. Anderen twijfelen echter ook openlijk of deze rijders combinatie voldoende vertrouwen geeft aan Repsol en met deze team samenstelling in zee te willen gaan. De laatste geruchten en met klem geruchten op de paddock van Donington Park zijn dat Pedrosa volgend jaar uit gaat komen op de nieuwe 800cc versie van Honda naast de huidige twee rijders van het Repsol Honda team.
(Bron: www.racesport.nl en www.motogp.com)
1'39.079
203.7
14
Marco SIMONCELLI
ITA
APRILIA Nocable.it Race
1'39.118
201.9
15
Lukas PESEK
CZE
DERBI Metis Racing Team
1'39.136
205.4
16
Joan OLIVE
SPA
APRILIA Nocable.it Race
1'39.139
207.0
17
Alexis MASBOU
FRA
HONDA Ajo Motorsport
1'39.186
204.8
18
Raymond SCHOUTEN
NED
HONDA Arie Molenaar Racing
1'39.417
203.2
19
Nicolas TEROL
SPA
DERBI Caja Madrid - Derbi Racing
1'39.536
204.2
20
Raffaele DE ROSA
ITA
APRILIA Matteoni Racing
1'39.735
206.9
21
Dario GIUSEPPETTI
GER
APRILIA AB Cardion Blauer USA
1'39.788
204.4
22
Lorenzo ZANETTI
ITA
APRILIA Skilled I.S.P.A. Racing Team
1'39.798
202.5
23
Angel RODRIGUEZ
SPA
HONDA LG Mobile Galicia Team
1'39.815
201.4
24
Jordi CARCHANO
SPA
APRILIA MVA Aspar
1'39.891
201.6
25
Aleix ESPARGARO
SPA
HONDA Seedorf RC3 - Tiempo Holidays
1'39.940
200.7
26
Andrea IANNONE
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
1'39.960
204.0
27
Federico SANDI
ITA
HONDA Angaia Racing
1'40.302
202.8
28
Michele PIRRO
ITA
MALAGUTI Malaguti Reparto Corse
1'40.443
196.1
29
Sandro CORTESE
GER
HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda
1'40.479
201.4
30
Manuel HERNANDEZ
SPA
APRILIA Totti Top Sport - NGS
1'40.691
204.9
31
Vincent BRAILLARD
SWI
APRILIA Team Toth
1'40.725
203.3
32
James WESTMORLAND
GBR
HONDA KRP/sunnybeachvillas.com
1'40.780
199.0
33
Mateo TUNEZ
SPA
APRILIA MVA Aspar
1'40.801
199.2
34
Karel ABRAHAM
CZE
APRILIA AB Cardion Blauer USA
1'40.824
202.2
35
Gioele PELLINO
ITA
MALAGUTI Malaguti Reparto Corse
1'40.919
201.5
36
Rob GUIVER
GBR
HONDA www.spi2racing.com
1'41.308
198.1
37
Dan LINFOOT
GBR
HONDA KPR/teamlinfootracing.com
1'41.494
194.8
38
Toshihisa KUZUHARA
JPN
HONDA Angaia Racing
1'41.655
204.2
39
Christian ELKIN
GBR
HONDA E3 Motorsport
1'42.395
199.0
40
Kev COGHLAN
GBR
HONDA UK1 Racing
1'44.069
194.4
Not
qualified (Out 107%)
1'44.478
Imre TOTH
HUN
APRILIA Team Toth
1'46.116
192.9
250cc Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Jorge LORENZO
SPA
HONDA Fortuna Honda
1'32.609
233.7
2
Alex DE ANGELIS
RSM
APRILIA MS Aprilia Italia Corse
1'32.713
236.1
3
Hiroshi AOYAMA
JPN
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
1'32.826
234.8
4
Daniel PEDROSA
SPA
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
1'32.887
234.5
5
Casey STONER
AUS
APRILIA Carrera Sunglasses - LCR
1'33.085
233.7
6
Andrea DOVIZIOSO
ITA
HONDA Team Scot
1'33.231
234.2
7
Randy DE PUNIET
FRA
APRILIA Aprilia Aspar 250cc
1'33.368
233.0
8
Yuki TAKAHASHI
JPN
HONDA Team Scot
1'33.787
231.1
9
Simone CORSI
ITA
APRILIA MS Aprilia Italia Corse
1'33.850
237.3
10
Hector BARBERA
SPA
HONDA Fortuna Honda
1'33.855
234.2
11
Sebastian PORTO
ARG
APRILIA Aprilia Aspar 250cc
1'33.962
233.1
12
Chaz DAVIES
GBR
APRILIA Aprilia Germany
1'33.999
232.9
13
Sylvain GUINTOLI
FRA
APRILIA Equipe GP de France - Scrab
1'34.210
228.5
14
Roberto LOCATELLI
ITA
APRILIA Carrera Sunglasses - LCR
1'34.257
232.6
15
Anthony WEST
AUS
KTM Red Bull KTM GP250
1'34.402
228.9
16
Alex DEBON
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
1'34.404
227.7
17
Alex BALDOLINI
ITA
APRILIA Campetella Racing
1'34.533
229.8
18
Andrea BALLERINI
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
1'34.706
229.5
19
Mirko GIANSANTI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
1'35.048
229.5
20
Jakub SMRZ
CZE
HONDA Arie Molenaar Racing
1'35.432
231.9
21
Dirk HEIDOLF
GER
HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda
1'35.480
229.5
22
Radomil ROUS
CZE
HONDA Wurth Honda BQR
1'35.629
226.8
23
Steve JENKNER
GER
APRILIA Nocable.it Race
1'36.323
230.0
24
Taro SEKIGUCHI
JPN
APRILIA Campetella Racing
1'36.655
229.4
25
Gregory LEBLANC
FRA
APRILIA Equipe GP de France - Scrab
1'36.671
229.3
26
Martin CARDENAS
COL
APRILIA Aprilia Germany
1'36.973
228.7
27
Alvaro MOLINA
SPA
APRILIA Andalucia Mas Racing
1'37.113
221.6
28
Arnaud VINCENT
FRA
FANTIC Scuderia Fantic Motor GP
1'37.397
223.9
29
Andreas MARTENSSON
SWE
YAMAHA Team Kurz Prista Oil
1'38.302
219.5
30
Nicklas CAJBACK
SWE
YAMAHA Team Kurz Prista Oil
1'38.673
220.6
31
Yves POLZER
AUT
APRILIA Sebring Mas Racing
1'38.986
225.2
Not
qualified (Out 107%)
1'39.091
220.0
Gabriele FERRO
ITA
FANTIC Scuderia Fantic Motor GP
1'39.335
MotoGP (tot 990cc 4-takt) tijden na 2x vrije training van de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
1
C.EDWARDS
USA
Gauloises Yamaha Team
1'29.960
2
V.ROSSI
ITA
Gauloises Yamaha Team
1'29.985
3
J.HOPKINS
USA
Team Suzuki MotoGP
1'30.098
4
A.BARROS
BRA
Camel Honda
1'30.118
5
M.MELANDRI
ITA
Movistar Honda MotoGP
1'30.308
6
S.GIBERNAU
SPA
Movistar Honda MotoGP
1'30.398
7
K.ROBERTS
USA
Team Suzuki MotoGP
1'30.494
8
T.BAYLISS
AUS
Camel Honda
1'30.561
9
N.HAYDEN
USA
Repsol Honda Team
1'30.580
10
L.CAPIROSSI
ITA
Ducati Marlboro Team
1'30.597
11
C.CHECA
SPA
Ducati Marlboro Team
1'30.854
12
M.BIAGGI
ITA
Repsol Honda Team
1'31.327
13
A.HOFMANN
GER
Kawasaki Racing Team
1'31.680
14
M.TAMADA
JPN
Konica Minolta Honda
1'31.860
15
T.ELIAS
SPA
Fortuna Yamaha Team
1'31.904
16
S.NAKANO
JPN
Kawasaki Racing Team
1'31.989
17
R.ROLFO
ITA
Team D'Antin Pramac
1'32.492
18
R.XAUS
SPA
Fortuna Yamaha Team
1'32.561
19
S.BYRNE
GBR
Team Roberts PROTON
1'32.741
20
J.ELLISON
GBR
Blata WCM
1'34.143
21
F.BATTAINI
ITA
Blata WCM
1'34.268
************