Ingezonden persbericht


22-7-2005; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Engeland, circuit Donington Park

sterke 1e

Trainingsdag raymond schouten (18e) - al 2 sec. sneller dan vorig jaar

Jakub smrz (20e) focust zich op verbeteringen tijdens de tweede dag

Er heerste een jubel stemming in het 125cc kamp van het Nederlandse Molenaar Honda racing team. De maand rust na de hectische TT van Assen heeft de mannen en met name coureur Raymond Schouten duidelijk goed gedaan. Hoewel hij nog niet helemaal fit was van een koortsaanval en stevige griep die zich begin deze week uitte, draaide Raymond hele sterke rondetijden tijdens de eerste trainingsdag van de Britse GP op Donington Park. De 20-jarige Brabander nestelde zich op een voorlopige 18e plaats en was maar liefst twee volle seconden sneller dan zijn beste rondetijd van vorig jaar. "Dat voelt best goed, hoewel ik weet dat er nog wat meer in zit. De laatste GP's zijn mijn trainingen best wel goed en merk ik progressie. Ook vanmorgen ging het al naar wens. Ik draaide in no time al een halve seconde sneller dan vorig jaar na 2 volle trainingsdagen. Voor de middagsessie hebben we niet veel veranderd, maar toch reed ik nog eens 1,5 seconde van mijn rondetijd af, waarmee ik een prima 18e plaats bezet. Ik sta slechts een halve seconde van de Top 10 verwijderd en dat terwijl ik in de laatste sectie van het circuit, bij de chicane en de twee hairpins nog niet goed rond kom. De chicane en de eerste hairpin gaan nog wel, maar de tweede 180 graden doorloper is compleet onoverzichtelijk omdat hij ook nog een daling in zich heeft en er zit een enorme knik in de baan, vlak na de bocht. Hoe ik daar echt goed snel doorheen kan, daar ben ik nog net uit. Als dat wil lukken, gaat er zeker nog iets af", aldus Schouten, die nu eindelijk van de nare 'gewoonte' af wil dat hij de 1e dag snel traint en tijdens de 2e dag met pech of terugval te kampen krijgt, waardoor de startplaats de afgelopen GP's wat tegenviel ten opzichte van de mogelijkheden. "De startplaats is belangrijk voor een resultaat in de race. Ik moet bij de eerste 20 staan op de startgrid wil ik in aanmerking kunnen komen voor mijn eerste WK-punt. Daar zal ik morgen hard aan werken. De Honda is in topshape en ik ga er voor...!", klinkt het uiterst strijdvaardig uit de mond van Schouten junior, die zonder de druk van media en fans zoals hij bij zijn thuis GP had, duidelijk lekkerder in zijn vel zit.

Tijdens de 1e vrije training kende Jakub Smrz op zijn 250cc machine wat technische problemen. "Uiteindelijk ben ik maar 7 rondjes in de baan geweest. Er waren wat problemen met de remmen en dat kregen we niet zomaar verholpen. Ik ben twee keer binnen geweest, we hebben remblokken verwisseld en zaken opnieuw afgesteld, maar het bleek achteraf nog niet in orde. Het was er zelfs de aanleiding van dat ik in de 8e ronde onderuitschoof. Mijn remmen functioneerden niet goed en toen bij het uitaccelereren van de 1e hairpin mijn voorwiel ietsje 'los' kwam, werd mijn wiel afgeremd door een niet goed werkende rem. Toen mijn wiel het asfalt weer raakte schoof het daardoor onderuit en daar lag ik. Niet hard, maar wel er naast. Het gebeurde weliswaar niet ver bij de pitboxen vandaan, maar mijn motor kon niet meer tijdig hersteld worden voor het einde van die eerste training. Omdat ik maar een paar rondjes in die eerste ochtendsessie had kunnen rijden, was de tijdtraining eigenlijk pas mijn eerste volledige test hier. Ik moest nog wat wennen aan de nieuw gemonteerde remmen, maar ben met plek 20 best tevreden. Mijn versnellingsbak moet worden veranderd. We zijn gestart met de verhoudingen van 2004, maar deze motor is anders en beduidend sterker, dus daar valt winst te behalen als we de tandwielverhouding voor alle bochten OK hebben. Ook was ik nog wat op zoek naar de echt juiste lijn. Niet dat die jaarlijks veranderd, maar andere vermogens vereisen het rijden van andere lijnen. Ook is daar nog wat te winnen. Verder is alles in orde. Jammer van die trainingsachterstand, maar voor morgen focus ik me op verbetering. De vering en de banden zijn perfect en daarmee hoop ik morgen richting de 4e of misschien wel 3e startrij op te klimmen", besluit Smrz als altijd strijdlustig.

Dani Pedrosa bevestigt overstap naar MotoGP

Regerend 250 cc wereldkampioen Dani Pedrosa heeft vandaag de geruchten bevestigd die al lang ronde deden. De meervoudig Spaanse wereldkampioen zal volgend jaar zijn debuut gaan maken in de koningsklasse van de motorsport. En wel voor het merk Honda. De Spaanse jongeling die zijn eerste 250cc behaalde in het debuutjaar in die klasse en die ook nu weer aan kop staat van het klassement met een voorsprong van 37 punten op zijn naaste concurrenten heeft vorig jaar november al de Honda V5 aan de tand mogen voelen op het circuit van Valencia. De Spanjaard was vandaag duidelijk in zijn nopjes met het gisteren getekende contract. "Op het moment dat ik dit aanbod kreeg moest ik hem wel accepteren," verklaarde Dani, met een glimlach. "Zowel voor Alberto (Puig, Pedrosa's manager) als voor mijzelf was het duidelijk wat we wilden, de best mogelijke motor en niet de grootste hoeveelheid geld. Toen ik vorig jaar de Honda MotoGP mocht testen op het circuit van Valencia was het voor mij duidelijk dat de motor aan de grote kant was en dat ik er nog niet helemaal klaar voor was, ook nu is mijn lichaam nog niet helemaal geschikt is voor een motor zoals deze, maar ik zal in de komende winter veel moeten trainen. Ik ben in ieder geval voor niemand bang in de MotoGP, het enige waar ik niet zeker van ben is mijn lengte, maar dat zal ik elders moeten compenseren", aldus de 19-jarige Spanjaard uit Sabadel. Pedrosa won tot dusverre 19 GP's. Elf in de 250cc klasse en 8 in de 125cc categorie.

Men gaat er vanuit dat Pedrosa zal worden gekoppeld aan de winnaar van de laatste GP, Nicky Hayden, hoewel het nog niet bevestigd is. In het door Repsol gesteunde fabrieksteam zal de Spanjaard de vervanger kunnen worden van Max Biaggi, hoewel een derde rijder in één MotoGP-team reglementair en theoretisch mogelijk is. Hayden heeft begin dit jaar zijn contract met meerdere jaren verlengd, terwijl van Biaggi algemeen wordt aangenomen dat hij maar een 1 jarig contract heeft bij HRC. Anderen twijfelen echter ook openlijk of deze rijders combinatie voldoende vertrouwen geeft aan Repsol en met deze team samenstelling in zee te willen gaan. De laatste geruchten en met klem geruchten op de paddock van Donington Park zijn dat Pedrosa volgend jaar uit gaat komen op de nieuwe 800cc versie van Honda naast de huidige twee rijders van het Repsol Honda team.

(Bron: www.racesport.nl en www.motogp.com)


1'39.079

203.7

14

Marco SIMONCELLI

ITA

APRILIA Nocable.it Race


1'39.118

201.9

15

Lukas PESEK

CZE

DERBI Metis Racing Team


1'39.136

205.4

16

Joan OLIVE

SPA

APRILIA Nocable.it Race


1'39.139


207.0


17

Alexis MASBOU

FRA

HONDA Ajo Motorsport


1'39.186


204.8


18

Raymond SCHOUTEN

NED

HONDA Arie Molenaar Racing


1'39.417


203.2


19

Nicolas TEROL

SPA

DERBI Caja Madrid - Derbi Racing


1'39.536


204.2


20

Raffaele DE ROSA

ITA

APRILIA Matteoni Racing


1'39.735


206.9


21

Dario GIUSEPPETTI

GER

APRILIA AB Cardion Blauer USA


1'39.788


204.4


22

Lorenzo ZANETTI

ITA

APRILIA Skilled I.S.P.A. Racing Team


1'39.798


202.5


23

Angel RODRIGUEZ

SPA

HONDA LG Mobile Galicia Team


1'39.815


201.4


24

Jordi CARCHANO

SPA

APRILIA MVA Aspar


1'39.891


201.6


25

Aleix ESPARGARO

SPA

HONDA Seedorf RC3 - Tiempo Holidays


1'39.940


200.7


26

Andrea IANNONE

ITA

APRILIA Abruzzo Racing Team


1'39.960


204.0


27

Federico SANDI

ITA

HONDA Angaia Racing


1'40.302


202.8


28

Michele PIRRO

ITA

MALAGUTI Malaguti Reparto Corse


1'40.443


196.1


29

Sandro CORTESE

GER

HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda


1'40.479


201.4


30

Manuel HERNANDEZ

SPA

APRILIA Totti Top Sport - NGS


1'40.691


204.9


31

Vincent BRAILLARD

SWI

APRILIA Team Toth


1'40.725


203.3


32

James WESTMORLAND

GBR

HONDA KRP/sunnybeachvillas.com


1'40.780


199.0


33

Mateo TUNEZ

SPA

APRILIA MVA Aspar


1'40.801


199.2


34

Karel ABRAHAM

CZE

APRILIA AB Cardion Blauer USA


1'40.824


202.2


35

Gioele PELLINO

ITA

MALAGUTI Malaguti Reparto Corse


1'40.919


201.5


36

Rob GUIVER

GBR

HONDA www.spi2racing.com


1'41.308


198.1


37

Dan LINFOOT

GBR

HONDA KPR/teamlinfootracing.com


1'41.494


194.8


38

Toshihisa KUZUHARA

JPN

HONDA Angaia Racing


1'41.655


204.2


39

Christian ELKIN

GBR

HONDA E3 Motorsport


1'42.395


199.0


40

Kev COGHLAN

GBR

HONDA UK1 Racing


1'44.069


194.4

Not

qualified (Out 107%)


1'44.478

Imre TOTH

HUN

APRILIA Team Toth


1'46.116


192.9


250cc Trainingstijden na de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Jorge LORENZO

SPA

HONDA Fortuna Honda


1'32.609


233.7


2

Alex DE ANGELIS

RSM

APRILIA MS Aprilia Italia Corse


1'32.713


236.1


3

Hiroshi AOYAMA

JPN

HONDA Telefonica Movistar Honda 250


1'32.826


234.8


4

Daniel PEDROSA

SPA

HONDA Telefonica Movistar Honda 250


1'32.887


234.5


5

Casey STONER

AUS

APRILIA Carrera Sunglasses - LCR


1'33.085


233.7


6

Andrea DOVIZIOSO

ITA

HONDA Team Scot


1'33.231


234.2


7

Randy DE PUNIET

FRA

APRILIA Aprilia Aspar 250cc


1'33.368


233.0


8

Yuki TAKAHASHI

JPN

HONDA Team Scot


1'33.787


231.1


9

Simone CORSI

ITA

APRILIA MS Aprilia Italia Corse


1'33.850


237.3


10

Hector BARBERA

SPA

HONDA Fortuna Honda


1'33.855


234.2


11

Sebastian PORTO

ARG

APRILIA Aprilia Aspar 250cc


1'33.962


233.1


12

Chaz DAVIES

GBR

APRILIA Aprilia Germany


1'33.999


232.9


13

Sylvain GUINTOLI

FRA

APRILIA Equipe GP de France - Scrab


1'34.210


228.5


14

Roberto LOCATELLI

ITA

APRILIA Carrera Sunglasses - LCR


1'34.257


232.6


15

Anthony WEST

AUS

KTM Red Bull KTM GP250


1'34.402


228.9


16

Alex DEBON

SPA

HONDA Wurth Honda BQR


1'34.404


227.7


17

Alex BALDOLINI

ITA

APRILIA Campetella Racing


1'34.533


229.8


18

Andrea BALLERINI

ITA

APRILIA Abruzzo Racing Team


1'34.706


229.5


19

Mirko GIANSANTI

ITA

APRILIA Matteoni Racing


1'35.048


229.5


20

Jakub SMRZ

CZE

HONDA Arie Molenaar Racing


1'35.432


231.9


21

Dirk HEIDOLF

GER

HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda


1'35.480


229.5


22

Radomil ROUS

CZE

HONDA Wurth Honda BQR


1'35.629


226.8


23

Steve JENKNER

GER

APRILIA Nocable.it Race


1'36.323


230.0


24

Taro SEKIGUCHI

JPN

APRILIA Campetella Racing


1'36.655


229.4


25

Gregory LEBLANC

FRA

APRILIA Equipe GP de France - Scrab


1'36.671


229.3


26

Martin CARDENAS

COL

APRILIA Aprilia Germany


1'36.973


228.7


27

Alvaro MOLINA

SPA

APRILIA Andalucia Mas Racing


1'37.113


221.6


28

Arnaud VINCENT

FRA

FANTIC Scuderia Fantic Motor GP


1'37.397


223.9


29

Andreas MARTENSSON

SWE

YAMAHA Team Kurz Prista Oil


1'38.302


219.5


30

Nicklas CAJBACK

SWE

YAMAHA Team Kurz Prista Oil


1'38.673


220.6


31

Yves POLZER

AUT

APRILIA Sebring Mas Racing


1'38.986


225.2

Not

qualified (Out 107%)


1'39.091


220.0

Gabriele FERRO

ITA

FANTIC Scuderia Fantic Motor GP


1'39.335

MotoGP (tot 990cc 4-takt) tijden na 2x vrije training van de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd


1

C.EDWARDS

USA

Gauloises Yamaha Team


1'29.960


2

V.ROSSI

ITA

Gauloises Yamaha Team


1'29.985


3

J.HOPKINS

USA

Team Suzuki MotoGP


1'30.098


4

A.BARROS

BRA

Camel Honda


1'30.118


5

M.MELANDRI

ITA

Movistar Honda MotoGP


1'30.308


6

S.GIBERNAU

SPA

Movistar Honda MotoGP


1'30.398


7

K.ROBERTS

USA

Team Suzuki MotoGP


1'30.494


8

T.BAYLISS

AUS

Camel Honda


1'30.561


9

N.HAYDEN

USA

Repsol Honda Team


1'30.580


10

L.CAPIROSSI

ITA

Ducati Marlboro Team


1'30.597


11

C.CHECA

SPA

Ducati Marlboro Team


1'30.854


12

M.BIAGGI

ITA

Repsol Honda Team


1'31.327


13

A.HOFMANN

GER

Kawasaki Racing Team


1'31.680


14

M.TAMADA

JPN

Konica Minolta Honda


1'31.860


15

T.ELIAS

SPA

Fortuna Yamaha Team


1'31.904


16

S.NAKANO

JPN

Kawasaki Racing Team


1'31.989


17

R.ROLFO

ITA

Team D'Antin Pramac


1'32.492


18

R.XAUS

SPA

Fortuna Yamaha Team


1'32.561


19

S.BYRNE

GBR

Team Roberts PROTON


1'32.741


20

J.ELLISON

GBR

Blata WCM


1'34.143


21

F.BATTAINI

ITA

Blata WCM


1'34.268

************