Ingezonden persbericht


De 100 meest waardevolle merken 2005


- eBay, HSBC, Samsung, Apple en UBS zien hun merkwaarde het meest toenemen.
- Sony, Morgan Stanley, Volkswagen, Levi s en Hewlett-Packard zijn de grootste dalers.
- In zijn uitgave van 1 augustus 2005 publiceert BusinessWeek de jaarlijkse ranglijst van Interbrand.

New York, Amsterdam - 21 juli 2005 - BusinessWeek publiceert samen met Interbrand, het wereldwijd toonaangevende merkenadviesbureau, voor de vijfde achtereenvolgende keer de ranglijst van de 100 meest waardevolle merken ter wereld (gemeten in dollars).

De tien topmerken zijn wederom Coca-Cola (plaats 1), Microsoft (plaats 2), IBM (plaats 3), GE (plaats 4), Intel (plaats 5), Nokia (plaats 6), Disney (plaats 7), McDonald s (plaats 8), Toyota (plaats 9) en Marlboro (plaats 10). De winnaars van de ranglijst van dit jaar zijn merken die met al hun producten en diensten in elke markt en in al hun klantencontacten absoluut consistent en consequent zijn.

Philips ging 12 plaatsen omhoog naar plaats 53, mede dankzij de succesvolle campagne -sense and simplicity- en dank zij nieuwe beschikbare achtergrondinformatie. De andere Nederlandse merken ING (plaats 87), Shell (plaats 90) en Heineken (plaats 100) wisten hun positie min of meer te handhaven.

Volgens BusinessWeek bestaat een van de grootste toekomstige uitdagingen voor merken eruit consumenten (m/v) in de verschillende media met verschillende campagnes doelgericht en gelijktijdig aan te spreken, omdat deze hun persoonlijke mediabehoefte steeds beter weten in te vullen en bijvoorbeeld reclame bewust kunnen in- of uitschakelen.

Het Zuid-Koreaanse Samsung (plaats 20) laat alleen dit jaar al een stijging van haar merkwaarde zien van 19% en is met een stijging van in totaal 186% gedurende de laatste vijf jaar het meest succesvolle merk dat ooit op de ranglijst stond. Nog steeds domineren Amerikaanse merken de ranglijst met acht van de tien topposities. Toch komt, met een totaal van 53, nog maar de helft van de merken uit de VS - weer zes minder dan het vorig jaar.

Het meest waardevolle Duitse merk blijft Mercedes op plaats 11, zij het met een verlies aan merkwaarde van 6%. BMW daarentegen, met een merkwaarde van 8%,komt steeds meer opzetten, en staat nu op plaats 16. Volkswagen is met een verlies aan merkwaarde van 12% een van de grootste verliezers en zakt terug naar plaats 56.Met SAP (plaats 36), Siemens (plaats 45), Adidas (plaats 71), Porsche (plaats 76), Audi (plaats 79) en Nivea (plaats 98) staan er weer negen Duitse merken op de lijst - de op één na sterkste groep.

Novartis komt voor de eerste keer binnen op de ranglijst en stoot meteen door naar de 43ste plaats. Novartis is tot dusver het enige farmaceutische merk dat sterk investeert in genetica. UBS hoort met een stijging van 16% aan merkwaarde tot de vijf -topstijgers- op de ranglijst van dit jaar, dankzij de consequente continuering van de single-brandstrategie en de sterke positie in het particuliere vermogensbeheer. Ook de gerenommeerde Zwitserse merken Nescafé (plaats 24), Nestlé (plaats 66) en Rolex (plaats 72) wisten hun merkwaarde op te schroeven.

Merkwaarderingen door Interbrand Zintzmeyer & Lux

"The Best Global Brands" zijn de 100 meest waardevolle wereldmerken, wier waarde meer bedraagt dan $ 2,3 miljard. Ze werden geselecteerd op twee criteria: op de eerste plaats moest het merk mondiaal zijn en op de belangrijkste wereldmarkten significante winsten maken; op de tweede plaats moesten er voldoende algemeen toegankelijke marketinggegevens en financiële gegevens beschikbaar zijn. Deze jaarlijks gepubliceerde merkwaarden worden verkregen op basis van algemeen beschikbare financiële informatie en marketinginformatie. In de genoemde merkwaarde komt de huidige waarde van de in de toekomst te verwachten winst tot uitdrukking, die uitsluitend dankzij de aanwezigheid van het merk wordt gegenereerd en gegarandeerd. Interbrand waardeert de merken aan de hand van een eigen, algemeen erkende en wereldwijd toegepaste methode.

Interbrand is pionier op het gebied van merkwaardering en heeft de afgelopen 17 jaar in opdracht van diverse bedrijven meer dan 3500 merken geëvalueerd. Anders dan de waarden die voor "The Best Global Brands" worden vastgesteld, worden de waarden van deze in opdracht uitgevoerde waarderingen verkregen aan de hand van interne en primaire uitkomsten uit marktonderzoek. Deze merkwaarderingen kunnen zeer goed voor verscheidene doeleinden worden gebruikt, zoals bijvoorbeeld het opmaken van de balans, het verlenen van licenties of bij merkbeheer gericht op toegevoegde waarde.

Interbrand Zintzmeyer & Lux heeft vestigingen in Amsterdam, Hamburg, Keulen, Moskou, München en Zürich. Het bureau legt zich toe op het creëren, beheren en evalueren van merken. Als onderdeel van volledige merkadvisering verzorgt Interbrand, Zintzmeyer & Lux merkwaarderingen gericht op de specifieke, individuele behoeften van klanten. Meer informatie kunt u vinden op www.interbrand.ch , www.interbrand.de, interbrand.nl en interbrand.com.ru

BusinessWeek is het grootste zakentijdschrift ter wereld met een oplage van 1,2 miljoen exemplaren en 5,6 miljoen lezers (m/v). BusinessWeek werd 76 jaar geleden opgericht en wordt door The McGraw-Hill Companies in New York gepubliceerd in drie uitgaven voor Noord-Amerika, Europa en Azië. Het blad is verkrijgbaar in 140 landen.

"The Best Global Brands" wordt als Special Report gepubliceerd in de BusinessWeek van 1 augustus 2005 en is te bekijken op www.businessweek.com

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met

Maurits Blok
Pleon bv
Telefoon +31 6 558 26 955
maurits.blok@pleon.nl

Nik Stucky
Interbrand Zintzmeyer & Lux, Chief Brand Evaluation Officer, Zürich Telefoon +41 1 388 79 77
nik.stucky@interbrand.ch

Sabine Müller
Interbrand Zintzmeyer & Lux, Amsterdam
Telefoon +31 20 520 08 00
sabine.mueller@interbrand.nl