GEMEENTEN: HET OVERHEIDSLOKET VOOR DE BURGER
De komende jaren moeten de gemeenten uitgroeien tot het contactcentrum
voor de overheid. Hier heeft de ministerraad, op voorstel van minister
Pechold mee ingestemd. Op korte termijn zal gestart worden met een
telefoonnummer waar de burger terecht kan met zijn vragen over de
overheid.
Dit telefoonnummer wordt vervolgens uitgebouwd tot een multichannel
contactcenter waarbij contact met de overheid mogelijk is via
verschillende kanalen, zoals internet, telefoon en balie.
De VNG is nauw betrokken bij deze plannen. De commissie Jorritsma
heeft al op het VNG congres de ambitie gepresenteerd dat de gemeente
binnen tien jaar de poort tot de overheid zijn. Het uitwerken van de
verschillende actiepunten uit de visie van de commissie vormt dan ook
een essentieel onderdeel voor de realisatie van dit overheidsloket.
Zo zal de VNG een model-kwaliteitshandvest opstellen en de reeks van
centrale telefoonnummers introduceren. In september zal het bestuur
van de VNG zich uitspreken over de aanbevelingen van de commissie.
Vereniging Nederlandse Gemeenten