Partij van de Arbeid


Persbericht PvdA


Den Haag, 23 juli 2005


PvdA wil einde aan stilzwijgende verlenging abonnementen


De PvdA-kamerleden Ferd Crone en Martijn van Dam willen door middel van een initiatiefvoorstel een einde maken aan stilzwijgende verlengingen van abonnementen. Al lange tijd is het probleem bekend van de stilzwijgende verlenging van contracten en abonnementen. Volgens het huidige Burgerlijk Wetboek is het toegestaan om contracten tot maximaal een jaar te verlengen zonder de consument daarover in te lichten. De consument ontvangt dan vaak alleen achteraf een factuur of bankafschrijving en zit er dan weer een jaar aan vast.


Veel mensen ervaren dit als bijzonder hinderlijk. Op deze manier hebben miljoenen mensen abonnementen op tijdschriften, ADSL, kranten, pechhulpdiensten en boekenclubs, terwijl zij deze abonnementen helemaal niet meer willen hebben. In landen als België, Frankrijk en Oostenrijk worden consumenten hiertegen beter beschermd. De PvdA wil deze versterking van de positie van de consument ook in Nederland mogelijk maken.


De PvdA ers stellen voor om te komen tot een eenvoudige hoofdregel dat consumenten snel en zonder omhaal hun overeenkomst kunnen opzeggen met een opzegtermijn van één maand. Dat geldt voor overeenkomsten die vanaf hun aanvang voor onbepaalde duur zijn aangegaan. Overeenkomsten die voor een bepaalde duur, bv. één jaar, zijn aangegaan kunnen alleen worden verlengd indien de consument schriftelijk of per e-mail vóóraf is gewezen op de mogelijkheid tot opzegging. De consument kan dan telkens beslissen de overeenkomst te beëindigen. Deze melding dient de leverancier vier weken, maar niet langer dan acht weken vóór het verlopen van de opzegtermijn aan de consument voor te leggen. Als de melding aan de consument achterwege wordt gelaten, dan wordt de overeenkomst automatisch omgezet in een contract voor onbepaalde duur en dan kan de consument deze altijd opzeggen met een opzegtermijn van één maand.


Ook voor overeenkomsten met bepaalde duur geldt dat consumenten deze altijd, dus ook tussentijds, kunnen opzeggen met een termijn van een maand, maar dan kan de leverancier een redelijke opzegvergoeding vragen. Zo is in de energiewet geregeld dat een opzegvergoeding redelijk moet zijn en vóóraf duidelijk moet zijn vermeld in de overeenkomst met de afnemer. Nadere regels kunnen worden gesteld door sectorspecifieke toezichthouders en de nieuwe Consumententoezichthouder.


De PvdA legt de grens voor automatische omzetting in onbepaalde duur bij één jaar. Dit betekent dat stilzwijgende verlenging door elkaar opvolgende kwartaalabonnementen, zoals voorkomt bij kranten, wél mogelijk blijft. Immers, de gevolgen van stilzwijgende verlenging zijn hier voor de consument te overzien.


Het vereenvoudigen van de opzegging zal ook de dynamiek en innovatie in de Nederlandse economie bevorderen, want nieuwe aanbieders krijgen nu vaak geen kans omdat mensen niet eenvoudig kunnen weggaan bij hun oude leverancier.


Crone en Van Dam zijn van mening dat de omvang van de administratieve lasten zeer beperkt kan blijven. Bij stilzwijgende omzetting van contracten met bepaalde duur in die van onbepaalde duur zijn er geen administratieve lasten. Bij de verlenging van overeenkomsten van bepaalde duur zijn de administratieve lasten beperkt. In de huidige situatie wordt immers veelal ook een factuur verstuurd, maar pas nadat de stilzwijgende verlenging niet meer ongedaan kan worden gemaakt.