Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

24-7-2005; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Engeland, circuit Donington Park

RAYMOND SCHOUTEN (16E) MIST EERSTE WK-PUNT OP 0,16 SECONDE

OOK JAKUB SMRZ (16E) NIPT BUITEN DE WK-PUNTEN, NA DRAMATISCHE START VAN REGENRACE

Tijdens een kletsnatte 'pokerrace' in de Britse East Midlands behaalde Molenaar-Honda coureur Raymond Schouten met een 16e plaats zijn beste Grand Prix-resultaat uit zijn inmiddels anderhalf jaar durende GP-loopbaan. De sympathieke Brabander mistte op 0,16 seconde het door hem zo fel begeerde eerste WK-punt. Nadat de 125cc race voor een droge race was gestart, werd de wedstrijd na 7 ronden afgevlagd door de regenval. In de afgelopen jaren was het zo dat de resultaten van beide racegedeeltes bij elkaar werden opgeteld, maar met ingang van dit jaar niet meer. Het werd dus één nieuwe korte race! Schouten startte vanaf de 28e plaats en rukte in enkele ronden magistraal op tot zelfs de 11e plaats en reed lange tijd in de WK-punten. Maar in de slotfase moest hij toezien hoe zijn concurrenten dichter bij kwamen. WK-leider Talmacsi ging vlak voor zijn neus voor de 2e keer na de herstart onderuit, waardoor Raymond vol in de remmen moest. In de laatste ronde maakte hij zelf ook nog eens bij na een highsider, waarbij Raymond op een haar na van zijn machine werd geworpen. Daardoor konden zowel Zanetti en Cortese er in de laatste meters net nog voorbij gaan. In het spoor van, zelfs naast Cortese rijdend, kwam Raymond op de 16e plaats over de finish, waarmee hij met een fractie van een seconde zijn eerste WK-punt miste.

De beste GP-score van vorig jaar was voor Raymond Schouten zijn 19e plaats in Sepang (Maleisië), een klassering die hij dit jaar in zijn tot dan toe best gereden Grand Prix van Sjanghai (China) wist te evenaren. Vandaag boekte de 20-jarige Brabander met zijn 16e plaats in de Britse GP op Donington Park dus zijn absoluut beste score, maar hij kreeg geen loon naar werken met een WK-punt. De herstart was voor 9 ronden en ondanks dat Schouten vanaf de 28e plaats van start moest rukte hij zelfs even op tot de 9e plaats. "Her en der vielen er wat concurrenten af en ik hield het hoofd koel in de openingsfase. In de eerste bocht was een valpartij en ik zat aan de goede kant. Ik reed zelfs even op plaats 9 en heb 90% van dit 2e gedeelte van de race een pitbord uit zien hangen waarop een plaats in de WK-punten stonden. Maar achter me streed een grote groep van 5 man. Met valpartijen van Masbou en Talmacsi vlak voor me moest ik twee keer fors in de remmen en toen ik in de laatste ronde in de snelle rechter bocht naar beneden een bijna highsider maakte, was ik even uit mijn ritme geraakt en konden die mannen langszij komen. Daar baal ik wel zo van, maar de race was goed. Ik zat er goed bij en wordt liever 16e dan crashend op een 12e plaats, maar het is wel zuur. Het was een wonder dat ik mijn Honda overeind hield tijdens dat hachelijke moment in de slotronde en had geluk dat ik er op bleef zitten, maar pech dat ik daardoor de punten misliep. En dat op zo'n klein rot stukje", aldus Schouten, gebarend met zijn duim en wijsvinger met twee centimeter er tussen, de afstand waarop hij het WK-punt miste. Teambaas Arie Molenaar stelde zijn pupil gerust met de gegevens dat hij een hele sterke, veruit zijn beste, race gereden heeft en dat hij alweer vooruitgang boekt. "Die punten zitten er in een van de komende 8 GP's aan te komen", weet Molenaar.

Net als tijdens de TT van Assen viste Jakub Smrz nu ook op Donington Park net achter het net met een 16e plaats. Vanaf zijn 17e startpositie maakte hij een enorm slechte start, waardoor hij in de eerste ronde pas als 25e door kwam. Normaal gesproken heeft "Kuba" helemaal geen hekel aan de regen, sterker nog, hij behaalde altijd prima resultaten onder natte of halfnatte omstandigheden. "Het circuit was hier echt enorm glad. Door de auto en truckraces is de ruwe, grip biedende, laag van het asfalt enorm afgesleten, waardoor het af en toe net was of je op een ijsbaan racete. We hadden de koppeling veranderd voor de start, die was dus goed, maar ik verprutste het nu zelf. Mijn achterwiel gleed onder me weg en spinde te veel, waardoor ik uit balans raakte en van het gas af moest. Toen ik weer grip had, waren de concurrenten al goed op weg. De eerste rondes was echt enorm aftasten, want de warm up was wel vochtig, maar niet zo kletsnat als de race. Al snel bleek dat we de achtervering t e hard hadden laten staan. Daardoor gleed de achterband in veel bochten te snel weg en op het rechte stuk spinde de achterband zelfs. Ik wilde de race finishen en niet crashen, hoewel ik in een aantal snelle bochten meerdere keren bijna van mijn machine werd geworpen. Met nog 7 ronden te gaan had ik Leblanc en Rous in het vizier, maar het glijden werd erger. In de slotfase zat ik aan hun wiel, want met z'n drieën streden we om de laatste 2 WK-punten. Het was jammer dat in de allerlaatste ronde de kopmannen voorbij kwamen en we als het ware extra ruimte moesten geven aan de podiumgangers, want daardoor moest ik een klein gaatje laten vallen met Leblanc en Rous, dat ik in de laatste 4 kilometer niet meer dicht kon rijden. Ik zat nog wel aan het wiel van Rous in de laatste chicane, maar kon er niet voorbij. Jammer, nét geen punten. Toch wel een teleurstelling, net als in Assen. Laat ik dan ook maar blij vooruit kijken naar de Sachsenring, waar we volgend weekeinde al de Duitse GP rij den. Dat is echt een baan die me ligt, en waar ik vorig jaar een punt scoorde", besluit de 21-jarige Tsjech.

Valentino Rossi blijkt ook op en nat circuit heer en meester te kunnen zijn. Daar waar zijn concurrenten Biaggi, Hayden, Melandri en Gibernau op de kletsnatte baan ten onder gingen, hield 'the doctor' zich lange tijd bezig in een gevecht met Barros, Roberts en Edwards. Maar 7 ronden voor het einde van de race vond 'Vale' het wel genoeg geweest en nam hij per ronde bijna een seconde afstand van de mannen met wie hij aanvankelijk dus 'speelde'. Als een volleerde vioolspeler kwam hij staand op de steppen met lange armbewegingen over de finish, zijn 75e GP overwinning en 110e podiumplaats. Alex Barros, die zijn 250e GP reed, werd 3e achter Kenny Roberts jr, die na zijn succesjaren in 2000 (waarin hij wereldkampioen werd) sinds lange tijd weer op het podium mocht klimmen. Melandri komt twee GP's achtereen ten val. Gibernau leidde net als in nat Estoril de race en gaat onderuit, waardoor Rossi met nog 8 (van de 17) GP's te gaan een voorsprong heeft van 104 punten op Melandri die 107 pun ten heeft. Edwards klom met zijn 4e plaats op naar positie 3 in de WK-ranking.

Uitslag 125cc klasse:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Afstand


1

Julian SIMON

SPA

KTM Red Bull KTM GP125

17'35.523

123,5 kmu gem


2

Mike DI MEGLIO

FRA

HONDA Kopron Racing World

17'37.929

2.406


3

Fabrizio LAI

ITA

HONDA Kopron Racing World

17'44.419

8.896


4

Marco SIMONCELLI

ITA

APRILIA Nocable.it Race

17'44.692

9.169


5

Pablo NIETO

SPA

DERBI Caja Madrid - Derbi Racing

17'49.360

13.837


6

Thomas LUTHI

SWI

HONDA Elit Grand Prix

17'53.846

18.323


7

Mika KALLIO

FIN

KTM Red Bull KTM GP125

17'58.976

23.453


8

Joan OLIVE

SPA

APRILIA Nocable.it Race

18'06.947

31.424


9

Dan LINFOOT

GBR

HONDA KRP/teamlinfootracing.com

18'09.388

33.865


10

Toshihisa KUZUHARA

JPN

HONDA Angaia Racing

18'15.617

40.094


11

Sergio GADEA

SPA

APRILIA Master Aspar

18'15.868

40.345


12

Christian ELKIN

GBR

HONDA E3 Motorsport

18'16.284

40.761


13

Jordi CARCHANO

SPA

APRILIA MVA Aspar

18'18.312

42.789


14

Lorenzo ZANETTI

ITA

APRILIA Skilled I.S.P.A. Racing Team

18'18.356

42.833


15

Sandro CORTESE

GER

HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda

18'18.943

43.420


16

Raymond SCHOUTEN

NED

HONDA Arie Molenaar Racing

18'19.110

43.587


17

Karel ABRAHAM

CZE

APRILIA AB Cardion Blauer USA


18'20.624

45.101

18

Gioele PELLINO

ITA

MALAGUTI Malaguti Reparto Corse

18'22.600

47.077


19

Federico SANDI

ITA

HONDA Angaia Racing

18'24.424

48.901


20

Raffaele DE ROSA

ITA

APRILIA Matteoni Racing

18'24.611

49.088


21

Nicolas TEROL

SPA

DERBI Caja Madrid - Derbi Racing

18'30.089

54.566


22

James WESTMORLAND

GBR

HONDA KRP/sunnybeachvillas.com

18'35.292

59.769


23

Vincent BRAILLARD

SWI

APRILIA Team Toth

18'36.195


1'00.672


24

Mateo TUNEZ

SPA

APRILIA MVA Aspar

18'37.657


1'02.134


25

Manuel POGGIALI

RSM

GILERA Metis Racing Team

19'01.942


1'26.419


26

Imre TOTH

HUN

APRILIA Team Toth

19'03.934


1'28.411


125cc WK-stand na 8 van de 16 GP's:


1. Pasini, 100; 2. Talmacsi, 100; 3. Luthi, 99; 4. Kallio, 91; 5. Simoncelli, 85; 6. Simon, 80; 7. Lai, 79; 8. Pggiali, 59.

Uitslag 250cc race:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Afstand


1

Randy DE PUNIET

FRA

APRILIA Aprilia Aspar 250cc


49'11.337


132,5 kmu gem


2

Anthony WEST

AUS

KTM Red Bull KTM GP250

49'12.573


1.236


3

Casey STONER

AUS

APRILIA Carrera Sunglasses - LCR

49'28.077

16.740


4

Daniel PEDROSA

SPA

HONDA Telefonica Movistar Honda 250

49'59.162

47.825


5

Sebastian PORTO

ARG

APRILIA Aprilia Aspar 250cc

50'14.786


1'03.449


6

Simone CORSI

ITA

APRILIA MS Aprilia Italia Corse

50'43.774


1'32.437


7

Andrea DOVIZIOSO

ITA

HONDA Team Scot

50'45.897


1'34.560


8

Jorge LORENZO

SPA

HONDA Fortuna Honda

50'57.301


1'45.964


9

Sylvain GUINTOLI

FRA

APRILIA Equipe GP de France - Scrab

49'13.761


1 lap


10

Andrea BALLERINI

ITA

APRILIA Abruzzo Racing Team

49'26.863


1 lap


11

Mirko GIANSANTI

ITA

APRILIA Matteoni Racing

50'25.686


1 lap


12

Roberto LOCATELLI

ITA

APRILIA Carrera Sunglasses - LCR

50'43.000


1 lap


13

Alex BALDOLINI

ITA

APRILIA Campetella Racing

51'02.105


1 lap


14

Gregory LEBLANC

FRA

APRILIA Equipe GP de France - Scrab

49'12.366


2 laps

15

Radomil ROUS

CZE

HONDA Wurth Honda BQR

49'15.134


2 laps

16

Jakub SMRZ

CZE

HONDA Arie Molenaar Racing

49'16.597


2 laps

17

Steve JENKNER

GER

APRILIA Nocable.it Race

49'24.706

2 laps

18

Alvaro MOLINA

SPA

APRILIA Andalucia Mas Racing

49'49.803

2 laps

19

Gabriele FERRO

ITA

FANTIC Scuderia Fantic Motor GP

50'13.528

4 laps

250cc WK-stand na 8 van de 16 GP's:


1. Pedrosa, 156; 2. Stoner, 122; 3. Dovizioso, 111; 4. Porto, 85; 5. De Puniet, 79; 6. Lorenzo, 78; 7. Aoyama, 71; 21. Jakub Smrz, CZ, Akuna Molenaar Honda, 6;

Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt):

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Afstand


1

Valentino ROSSI

ITA

Gauloises Yamaha Team


52'58.675


132,1 kmu gem


2

Kenny ROBERTS

USA

Team Suzuki MotoGP

53'01.844


3.169

3

Alex BARROS

BRA

Camel Honda

53'02.681


4.006

4

Colin EDWARDS

USA

Gauloises Yamaha Team

53'08.967

10.292


5

Carlos CHECA

SPA

Ducati Marlboro Team

53'11.695

13.020


6

Loris CAPIROSSI

ITA

Ducati Marlboro Team

53'21.996

23.321


7

Makoto TAMADA

JPN

Konica Minolta Honda

53'36.508

37.833


8

Alex HOFMANN

GER

Kawasaki Racing Team

53'43.292

44.617


9

Toni ELIAS

SPA

Fortuna Yamaha Team

54'02.294


1 lap


10

Roberto ROLFO

ITA

Team D'Antin Pramac

54'35.570


1 lap


11

John HOPKINS

USA

Team Suzuki MotoGP

53'32.212


2 laps

MotoGP WK-stand na 9 van de 17 GP's:


1. Rossi 211,; 2. Melandri, 107; 3. Edwards, 106; 4. Biaggi, 100; 5. Gibernau, 95; 6. Barros, 90; 7. Hayden, 85; 8. Capirossi, 65.

************