Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
24-7-2005; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Engeland, circuit Donington Park
RAYMOND SCHOUTEN (16E) MIST EERSTE WK-PUNT OP 0,16 SECONDE
OOK JAKUB SMRZ (16E) NIPT BUITEN DE WK-PUNTEN, NA DRAMATISCHE START VAN REGENRACE
Tijdens een kletsnatte 'pokerrace' in de Britse East Midlands behaalde Molenaar-Honda coureur Raymond Schouten met een 16e plaats zijn beste Grand Prix-resultaat uit zijn inmiddels anderhalf jaar durende GP-loopbaan. De sympathieke Brabander mistte op 0,16 seconde het door hem zo fel begeerde eerste WK-punt. Nadat de 125cc race voor een droge race was gestart, werd de wedstrijd na 7 ronden afgevlagd door de regenval. In de afgelopen jaren was het zo dat de resultaten van beide racegedeeltes bij elkaar werden opgeteld, maar met ingang van dit jaar niet meer. Het werd dus één nieuwe korte race! Schouten startte vanaf de 28e plaats en rukte in enkele ronden magistraal op tot zelfs de 11e plaats en reed lange tijd in de WK-punten. Maar in de slotfase moest hij toezien hoe zijn concurrenten dichter bij kwamen. WK-leider Talmacsi ging vlak voor zijn neus voor de 2e keer na de herstart onderuit, waardoor Raymond vol in de remmen moest. In de laatste ronde maakte hij zelf ook nog eens bij
na een highsider, waarbij Raymond op een haar na van zijn machine werd geworpen. Daardoor konden zowel Zanetti en Cortese er in de laatste meters net nog voorbij gaan. In het spoor van, zelfs naast Cortese rijdend, kwam Raymond op de 16e plaats over de finish, waarmee hij met een fractie van een seconde zijn eerste WK-punt miste.
De beste GP-score van vorig jaar was voor Raymond Schouten zijn 19e plaats in Sepang (Maleisië), een klassering die hij dit jaar in zijn tot dan toe best gereden Grand Prix van Sjanghai (China) wist te evenaren. Vandaag boekte de 20-jarige Brabander met zijn 16e plaats in de Britse GP op Donington Park dus zijn absoluut beste score, maar hij kreeg geen loon naar werken met een WK-punt. De herstart was voor 9 ronden en ondanks dat Schouten vanaf de 28e plaats van start moest rukte hij zelfs even op tot de 9e plaats. "Her en der vielen er wat concurrenten af en ik hield het hoofd koel in de openingsfase. In de eerste bocht was een valpartij en ik zat aan de goede kant. Ik reed zelfs even op plaats 9 en heb 90% van dit 2e gedeelte van de race een pitbord uit zien hangen waarop een plaats in de WK-punten stonden. Maar achter me streed een grote groep van 5 man. Met valpartijen van Masbou en Talmacsi vlak voor me moest ik twee keer fors in de remmen en toen ik in de laatste ronde in de
snelle rechter bocht naar beneden een bijna highsider maakte, was ik even uit mijn ritme geraakt en konden die mannen langszij komen. Daar baal ik wel zo van, maar de race was goed. Ik zat er goed bij en wordt liever 16e dan crashend op een 12e plaats, maar het is wel zuur. Het was een wonder dat ik mijn Honda overeind hield tijdens dat hachelijke moment in de slotronde en had geluk dat ik er op bleef zitten, maar pech dat ik daardoor de punten misliep. En dat op zo'n klein rot stukje", aldus Schouten, gebarend met zijn duim en wijsvinger met twee centimeter er tussen, de afstand waarop hij het WK-punt miste. Teambaas Arie Molenaar stelde zijn pupil gerust met de gegevens dat hij een hele sterke, veruit zijn beste, race gereden heeft en dat hij alweer vooruitgang boekt. "Die punten zitten er in een van de komende 8 GP's aan te komen", weet Molenaar.
Net als tijdens de TT van Assen viste Jakub Smrz nu ook op Donington Park net achter het net met een 16e plaats. Vanaf zijn 17e startpositie maakte hij een enorm slechte start, waardoor hij in de eerste ronde pas als 25e door kwam. Normaal gesproken heeft "Kuba" helemaal geen hekel aan de regen, sterker nog, hij behaalde altijd prima resultaten onder natte of halfnatte omstandigheden. "Het circuit was hier echt enorm glad. Door de auto en truckraces is de ruwe, grip biedende, laag van het asfalt enorm afgesleten, waardoor het af en toe net was of je op een ijsbaan racete. We hadden de koppeling veranderd voor de start, die was dus goed, maar ik verprutste het nu zelf. Mijn achterwiel gleed onder me weg en spinde te veel, waardoor ik uit balans raakte en van het gas af moest. Toen ik weer grip had, waren de concurrenten al goed op weg. De eerste rondes was echt enorm aftasten, want de warm up was wel vochtig, maar niet zo kletsnat als de race. Al snel bleek dat we de achtervering t
e hard hadden laten staan. Daardoor gleed de achterband in veel bochten te snel weg en op het rechte stuk spinde de achterband zelfs. Ik wilde de race finishen en niet crashen, hoewel ik in een aantal snelle bochten meerdere keren bijna van mijn machine werd geworpen. Met nog 7 ronden te gaan had ik Leblanc en Rous in het vizier, maar het glijden werd erger. In de slotfase zat ik aan hun wiel, want met z'n drieën streden we om de laatste 2 WK-punten. Het was jammer dat in de allerlaatste ronde de kopmannen voorbij kwamen en we als het ware extra ruimte moesten geven aan de podiumgangers, want daardoor moest ik een klein gaatje laten vallen met Leblanc en Rous, dat ik in de laatste 4 kilometer niet meer dicht kon rijden. Ik zat nog wel aan het wiel van Rous in de laatste chicane, maar kon er niet voorbij. Jammer, nét geen punten. Toch wel een teleurstelling, net als in Assen. Laat ik dan ook maar blij vooruit kijken naar de Sachsenring, waar we volgend weekeinde al de Duitse GP rij
den. Dat is echt een baan die me ligt, en waar ik vorig jaar een punt scoorde", besluit de 21-jarige Tsjech.
Valentino Rossi blijkt ook op en nat circuit heer en meester te kunnen zijn. Daar waar zijn concurrenten Biaggi, Hayden, Melandri en Gibernau op de kletsnatte baan ten onder gingen, hield 'the doctor' zich lange tijd bezig in een gevecht met Barros, Roberts en Edwards. Maar 7 ronden voor het einde van de race vond 'Vale' het wel genoeg geweest en nam hij per ronde bijna een seconde afstand van de mannen met wie hij aanvankelijk dus 'speelde'. Als een volleerde vioolspeler kwam hij staand op de steppen met lange armbewegingen over de finish, zijn 75e GP overwinning en 110e podiumplaats. Alex Barros, die zijn 250e GP reed, werd 3e achter Kenny Roberts jr, die na zijn succesjaren in 2000 (waarin hij wereldkampioen werd) sinds lange tijd weer op het podium mocht klimmen. Melandri komt twee GP's achtereen ten val. Gibernau leidde net als in nat Estoril de race en gaat onderuit, waardoor Rossi met nog 8 (van de 17) GP's te gaan een voorsprong heeft van 104 punten op Melandri die 107 pun
ten heeft. Edwards klom met zijn 4e plaats op naar positie 3 in de WK-ranking.
Uitslag 125cc klasse:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Afstand
1
Julian SIMON
SPA
KTM Red Bull KTM GP125
17'35.523
123,5 kmu gem
2
Mike DI MEGLIO
FRA
HONDA Kopron Racing World
17'37.929
2.406
3
Fabrizio LAI
ITA
HONDA Kopron Racing World
17'44.419
8.896
4
Marco SIMONCELLI
ITA
APRILIA Nocable.it Race
17'44.692
9.169
5
Pablo NIETO
SPA
DERBI Caja Madrid - Derbi Racing
17'49.360
13.837
6
Thomas LUTHI
SWI
HONDA Elit Grand Prix
17'53.846
18.323
7
Mika KALLIO
FIN
KTM Red Bull KTM GP125
17'58.976
23.453
8
Joan OLIVE
SPA
APRILIA Nocable.it Race
18'06.947
31.424
9
Dan LINFOOT
GBR
HONDA KRP/teamlinfootracing.com
18'09.388
33.865
10
Toshihisa KUZUHARA
JPN
HONDA Angaia Racing
18'15.617
40.094
11
Sergio GADEA
SPA
APRILIA Master Aspar
18'15.868
40.345
12
Christian ELKIN
GBR
HONDA E3 Motorsport
18'16.284
40.761
13
Jordi CARCHANO
SPA
APRILIA MVA Aspar
18'18.312
42.789
14
Lorenzo ZANETTI
ITA
APRILIA Skilled I.S.P.A. Racing Team
18'18.356
42.833
15
Sandro CORTESE
GER
HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda
18'18.943
43.420
16
Raymond SCHOUTEN
NED
HONDA Arie Molenaar Racing
18'19.110
43.587
17
Karel ABRAHAM
CZE
APRILIA AB Cardion Blauer USA
18'20.624
45.101
18
Gioele PELLINO
ITA
MALAGUTI Malaguti Reparto Corse
18'22.600
47.077
19
Federico SANDI
ITA
HONDA Angaia Racing
18'24.424
48.901
20
Raffaele DE ROSA
ITA
APRILIA Matteoni Racing
18'24.611
49.088
21
Nicolas TEROL
SPA
DERBI Caja Madrid - Derbi Racing
18'30.089
54.566
22
James WESTMORLAND
GBR
HONDA KRP/sunnybeachvillas.com
18'35.292
59.769
23
Vincent BRAILLARD
SWI
APRILIA Team Toth
18'36.195
1'00.672
24
Mateo TUNEZ
SPA
APRILIA MVA Aspar
18'37.657
1'02.134
25
Manuel POGGIALI
RSM
GILERA Metis Racing Team
19'01.942
1'26.419
26
Imre TOTH
HUN
APRILIA Team Toth
19'03.934
1'28.411
125cc WK-stand na 8 van de 16 GP's:
1. Pasini, 100; 2. Talmacsi, 100; 3. Luthi, 99; 4. Kallio, 91; 5. Simoncelli, 85; 6. Simon, 80; 7. Lai, 79; 8. Pggiali, 59.
Uitslag 250cc race:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Afstand
1
Randy DE PUNIET
FRA
APRILIA Aprilia Aspar 250cc
49'11.337
132,5 kmu gem
2
Anthony WEST
AUS
KTM Red Bull KTM GP250
49'12.573
1.236
3
Casey STONER
AUS
APRILIA Carrera Sunglasses - LCR
49'28.077
16.740
4
Daniel PEDROSA
SPA
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
49'59.162
47.825
5
Sebastian PORTO
ARG
APRILIA Aprilia Aspar 250cc
50'14.786
1'03.449
6
Simone CORSI
ITA
APRILIA MS Aprilia Italia Corse
50'43.774
1'32.437
7
Andrea DOVIZIOSO
ITA
HONDA Team Scot
50'45.897
1'34.560
8
Jorge LORENZO
SPA
HONDA Fortuna Honda
50'57.301
1'45.964
9
Sylvain GUINTOLI
FRA
APRILIA Equipe GP de France - Scrab
49'13.761
1 lap
10
Andrea BALLERINI
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
49'26.863
1 lap
11
Mirko GIANSANTI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
50'25.686
1 lap
12
Roberto LOCATELLI
ITA
APRILIA Carrera Sunglasses - LCR
50'43.000
1 lap
13
Alex BALDOLINI
ITA
APRILIA Campetella Racing
51'02.105
1 lap
14
Gregory LEBLANC
FRA
APRILIA Equipe GP de France - Scrab
49'12.366
2 laps
15
Radomil ROUS
CZE
HONDA Wurth Honda BQR
49'15.134
2 laps
16
Jakub SMRZ
CZE
HONDA Arie Molenaar Racing
49'16.597
2 laps
17
Steve JENKNER
GER
APRILIA Nocable.it Race
49'24.706
2 laps
18
Alvaro MOLINA
SPA
APRILIA Andalucia Mas Racing
49'49.803
2 laps
19
Gabriele FERRO
ITA
FANTIC Scuderia Fantic Motor GP
50'13.528
4 laps
250cc WK-stand na 8 van de 16 GP's:
1. Pedrosa, 156; 2. Stoner, 122; 3. Dovizioso, 111; 4. Porto, 85; 5. De Puniet, 79; 6. Lorenzo, 78; 7. Aoyama, 71; 21. Jakub Smrz, CZ, Akuna Molenaar Honda, 6;
Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt):
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Afstand
1
Valentino ROSSI
ITA
Gauloises Yamaha Team
52'58.675
132,1 kmu gem
2
Kenny ROBERTS
USA
Team Suzuki MotoGP
53'01.844
3.169
3
Alex BARROS
BRA
Camel Honda
53'02.681
4.006
4
Colin EDWARDS
USA
Gauloises Yamaha Team
53'08.967
10.292
5
Carlos CHECA
SPA
Ducati Marlboro Team
53'11.695
13.020
6
Loris CAPIROSSI
ITA
Ducati Marlboro Team
53'21.996
23.321
7
Makoto TAMADA
JPN
Konica Minolta Honda
53'36.508
37.833
8
Alex HOFMANN
GER
Kawasaki Racing Team
53'43.292
44.617
9
Toni ELIAS
SPA
Fortuna Yamaha Team
54'02.294
1 lap
10
Roberto ROLFO
ITA
Team D'Antin Pramac
54'35.570
1 lap
11
John HOPKINS
USA
Team Suzuki MotoGP
53'32.212
2 laps
MotoGP WK-stand na 9 van de 17 GP's:
1. Rossi 211,; 2. Melandri, 107; 3. Edwards, 106; 4. Biaggi, 100; 5. Gibernau, 95; 6. Barros, 90; 7. Hayden, 85; 8. Capirossi, 65.
************