Nuffic

Den Haag, juli 2005

Nuffics studentenwerving kiest voor Holland in plaats van the Netherlands

De internationale campagne voor het werven van buitenlandse studenten die de Nuffic permanent voert, verandert van naam. Study in the Netherlands, maakt plaats voor Study in Holland. Daarmee volgt de Nederlandse organisatie voor Internationale Samenwerking in het Hoger Onderwijs het voorbeeld van de Economische Voorlichtingsdienst, het Nationaal Bureau voor Toerisme en Congressen en een aantal grote bedrijven.

In het buitenland blijkt de benaming Holland voor Nederland zo sterk, dat er niet tegen op te boksen valt. Alle pogingen om Pays-Bas, the Netherlands en vergelijkbare termen te promoten, zijn op niets uit gelopen. Zij leidden hoogstens tot een mindere herkenbaarheid van Nederlands producten en diensten overzee.

Vandaar dat de Nuffic op haar website www.studyin.nl en verschillende gedrukte publicaties voortaan oproept tot Study in Holland.

De Nederlandse universiteiten, hogescholen en instellingen voor Internationaal Onderwijs bieden wereldwijd 1.063 Engelstalige opleidingen aan, die allemaal hun plaatsje hebben gevonden in het Study in Holland-materiaal. Deze opleidingen variëren van academische promoties tot specialistische cursussen van enkele maanden. Zij bestrijken vrijwel het hele gebied van wetenschap en technologie. In het nieuwe studiejaar worden ongeveer 40.000 studenten uit het buitenland verwacht.

De Nuffic heeft Netherlands Education Support Offices (NESOs)speciale wervingskantoren in Beijing, Taipei en Jakarta. Zij ondersteunt de Nederlandse instellingen voor hoger onderwijs bij hun eigen internationale wervingscampagne, onder meer door branchepromotie en de coördinatie van activiteiten, zoals een zeer zichtbare aanwezigheid op onderwijsbeurzen in het buitenland.

Deze naamswijziging komt op een moment, dat de internationale promotie van het Nederlands hoger onderwijs een grote uitbreiding ondergaat. Dankzij onder meer het beleid van staatssecretaris Mark Rutte zal het netwerk van NESOs sterk worden uitgebreid, onder meer in de richting van India, Thailand, Vietnam en Latijns Amerika. Ook wordt de internationale branding van het Nederlands hoger onderwijs krachtig aangepakt: op de internationale markt van het hoger onderwijs is Nederland een nog onvoldoende bekend merk.