Den Haag, juli 2005
Nuffics studentenwerving kiest voor Holland in plaats van the
Netherlands
De internationale campagne voor het werven van buitenlandse studenten
die de Nuffic permanent voert, verandert van naam. Study in the
Netherlands, maakt plaats voor Study in Holland. Daarmee volgt de
Nederlandse organisatie voor Internationale Samenwerking in het Hoger
Onderwijs het voorbeeld van de Economische Voorlichtingsdienst, het
Nationaal Bureau voor Toerisme en Congressen en een aantal grote
bedrijven.
In het buitenland blijkt de benaming Holland voor Nederland zo sterk,
dat er niet tegen op te boksen valt. Alle pogingen om Pays-Bas, the
Netherlands en vergelijkbare termen te promoten, zijn op niets uit
gelopen. Zij leidden hoogstens tot een mindere herkenbaarheid van
Nederlands producten en diensten overzee.
Vandaar dat de Nuffic op haar website www.studyin.nl en verschillende
gedrukte publicaties voortaan oproept tot Study in Holland.
De Nederlandse universiteiten, hogescholen en instellingen voor
Internationaal Onderwijs bieden wereldwijd 1.063 Engelstalige
opleidingen aan, die allemaal hun plaatsje hebben gevonden in het
Study in Holland-materiaal. Deze opleidingen variëren van academische
promoties tot specialistische cursussen van enkele maanden. Zij
bestrijken vrijwel het hele gebied van wetenschap en technologie. In
het nieuwe studiejaar worden ongeveer 40.000 studenten uit het
buitenland verwacht.
De Nuffic heeft Netherlands Education Support Offices (NESOs)speciale
wervingskantoren in Beijing, Taipei en Jakarta. Zij ondersteunt de
Nederlandse instellingen voor hoger onderwijs bij hun eigen
internationale wervingscampagne, onder meer door branchepromotie en de
coördinatie van activiteiten, zoals een zeer zichtbare aanwezigheid op
onderwijsbeurzen in het buitenland.
Deze naamswijziging komt op een moment, dat de internationale promotie
van het Nederlands hoger onderwijs een grote uitbreiding ondergaat.
Dankzij onder meer het beleid van staatssecretaris Mark Rutte zal het
netwerk van NESOs sterk worden uitgebreid, onder meer in de richting
van India, Thailand, Vietnam en Latijns Amerika. Ook wordt de
internationale branding van het Nederlands hoger onderwijs krachtig
aangepakt: op de internationale markt van het hoger onderwijs is
Nederland een nog onvoldoende bekend merk.
Nuffic