Ingezonden persbericht


PERSINFORMATIE

Samsung Electronics ook meest waardevolle merk binnen haar sector

Samsung is met 186% groei in merkwaarde in vijf jaar het meest succesvolle merk ooit op ranglijst van Global Brands

Delft, 26 juli 2005 - Het wereldwijd geïntegreerde merkbeleid van Samsung levert succes op. Volgens het toonaangevende onderzoeksbureau Interbrand heeft Samsung in vijf jaar haar merkwaarde met 186% omhoog gestuwd. Op de Global Brands ranglijst die vanaf 2001 door het Amerikaanse zakenblad BusinessWeek tezamen met Interbrand elk jaar wordt opgesteld, neemt Samsung in 2005 de 20ste plaats in met een merkwaarde van US$ 14,9 miljard (2001: US$ 5,2 miljard). Dankzij een groei van 22% in merkwaarde is Samsung in 2005 het wereldwijd leidende merk voor consumentenelektronica geworden. Sony staat op de 28ste plaats en Philips op de 53ste. Volgens Samsungs Global Chief Marketing Officer Gregory Lee heeft Samsung zijn enorme opmars en huidige merkwaarde te danken aan het focussen van alle communicatie rondom één overal herkenbare merkidentiteit.

De consument van vandaag is voor bedrijven die een sterk merk willen bouwen steeds moeilijker te bereiken via bekende kanalen als adverteren op televisie of in massapublicaties.

BusinessWeek/Interbrand stellen dat creativiteit in het ontwikkelen van nieuwe kanalen de sleutel vormt in het succes om de aandacht van consumenten te grijpen en hen te boeien. Dit is te zien in hun analyse van het succes van de grootste groeiers in merkwaarde op de Global Brands-ranglijst.

Dat geldt ook voor Samsung waarvan bijvoorbeeld allerlei producten te zien zijn in de zomerhitfilm 'The Fantastic Four'. Op basis van een enkelvoudige wereldwijde merkidentiteit, die op consistente wijze wordt uitgedragen om maximaal impact te behalen, heeft Samsung zich ook gericht op het toepassen van design voor een aantal zogenoemde flagship-producten. Het gaat daarbij onder andere om GSM, platte schermen, portable multi media en digital audio players. Voor consumenten zijn beide productgroepen erg belangrijk. Door het dagelijks gebruik van de mobiele telefoon ontwikkelen de consumenten een band met het product, temeer omdat zij er ook uitdrukking mee geven aan hun levensstijl. Terwijl voor de televisie geldt dat die in toenemende mate het venster in de huiskamer wordt voor de convergentie van tal van nieuwe toepassingen. Verder heeft Samsung op beide terreinen een duidelijk technologisch voordeel. Samsung is leidend in de ontwikkeling van digitale technologie, geheugenchips en LCD-displays en beeldschermen.

Design wordt door Samsung zo belangrijk gevonden dat het aantal industrieel ontwerpers bij het bedrijf gedurende de afgelopen vijf jaar is verdrievoudigd tot 400 in zes ontwerpcentra wereldwijd. Voor de toekomst wil Samsung zich richten op een multi-zintuigelijke ontwerpfilosofie. Volgens Global Chief Marketing Officer Gregory Lee houdt dit in dat gebruik, vorm, kleur, tactiliteit en geluid altijd een herkenbare Samsung-uitstraling zullen hebben. 'Technologie, design en het menselijk ervaren van producten worden de basis van onze merkwaarde,' voorspelt hij.

Samsung Electronics
Samsung Electronics is wereldwijd toonaangevend in geheugenchips, telecommunicatie, digitale media en digitale convergentietechnologie en behaalde in 2004 een totale omzet van US$ 55,2 miljard en een nettowinst van US$ 10,3 miljard. Bij de onderneming zijn 113.000 medewerkers actief op 90 locaties in 48 landen. Samsung bestaat uit vijf business units: Digital Appliance Business, Digital Media Business, LCD Business, Semiconductor Business en Telecommunication Network Business. De Koreaanse onderneming is 's werelds grootste fabrikant van kleurenbeeldschermen, kleurentelevisies, geheugenchips en TFT-LCD displays en is een van de snelst groeiende merken ter wereld. In de Benelux brengt Samsung Electronics telecommunicatieproducten, PC-randapparatuur, consumentenelektronica en huishoudelijke apparaten op de markt. Op de vestigingen in Delft en het Belgische Wommelgem werken circa 120 mensen. Meer informatie over Samsung is te vinden op www.samsung.nl.