Week 30, 27 juli 2005
Bijstandsclienten tevreden over dienstverlening
De cliënten van de sector Sociale Voorzieningen van de gemeente
Deventer zijn tevreden over de dienstverlening. Dat blijkt uit het
klanttevredenheidsonderzoek dat de gemeente iedere twee jaar onder
mensen met een bijstandsuitkering in Deventer uitvoert.
Het onderzoek richt zich met name op mogelijke verbeterpunten. Aan de
hand van de uitkomsten van het onderzoek worden acties ontwikkeld om
verbeteringen door te voeren. Ook wordt in het onderzoek de mening
gepeild over belangrijke nieuwe beleidsuitgangspunten, zoals de
uitgangspunten uit Werk Loont, het project in Deventer om
uitkeringsgerechtigden klaar te stomen voor de arbeidsmarkt.
Enkele resultaten
Ruim negentig procent van de bezoekers aan de sector oordeelt daarover
positief, een toename ten opzichte van 2003. Nog geen tien procent
antwoordt in negatieve termen. De gemiddelde wachttijd is afgenomen,
87 procent van de ondervraagden gaf aan binnen tien minuten geholpen
te zijn.
Cliënten hechten eraan om steeds contact te hebben met dezelfde
medewerker, zodoende hoeven zij niet steeds opnieuw hun verhaal te
doen. De sector Sociale Voorzieningen streeft hier dan ook naar. Uit
het onderzoek van 2003 bleek dat dit slechts in iets meer dan de helft
van de gevallen verwezenlijkt kon worden. Het onderzoek 2005 laat
echter zien dat iedereen zijn eigen bijstandsconsulent heeft
gesproken.
Bijna negentig procent van de ondervraagden zegt de uitkering altijd
op tijd te ontvangen. En ruim tachtig procent vindt dat de
bijstandsconsulent hen behandelt met respect.
Minder positief is de telefonische bereikbaarheid. Ruim de helft van
de mensen die de bijstandsconsulent belde is daarin altijd geslaagd.
Dat is weliswaar een toename met vijf procent maar de sector Sociale
Voorzieningen vindt dat onvoldoende. Daarom is er een concreet
verbeterplan opgesteld om hier verdere verbetering in aan te brengen.
Stellingen
Aan de ondervraagden zijn verschillende stellingen voorgelegd die
verband houden met nieuwe eisen in het kader van de Wet werk en
bijstand. In deze nieuwe wet is bijvoorbeeld elk ânormaalâ werk
passend. Dat wil zeggen dat men alle aangeboden werkzaamheden moet
accepteren, ongeacht de opleiding, leeftijd of werkervaring. De
gemeente voert op dit moment âWerk Loontâ in. Werk loont moet leiden
tot een activeringstraject naar werk voor iedereen die een beroep doet
op een uitkering. Het is daarvoor van belang om inzicht te krijgen hoe
cliënten tegen de nieuwe, strengere voorwaarden voor uitkering
aankijken.
Uit de resultaten blijkt dat tweederde het eens is met de stelling
âVoor een bijstandsuitkering mag van mij een tegenprestatie worden
verwachtâ. Met de stelling âMet een bijstandsuitkering moet je elk
normaal werk accepteren, ook werk beneden je niveau of zwaar of vuil
werkâ is de helft het eens. Met de stelling âWerken is beter dan thuis
zittenâ is maar liefst tachtig procent het eens.
De helft van de bijstandsgerechtigden denkt zelf nooit meer aan het
werk te komen, een lichte toename ten opzichte van 2003 maar een
afname ten opzichte van 2001. Dit is wellicht mede te verklaren door
de huidige slechte arbeidsmarkt.
In 2007 wordt het klanttevredenheidsonderzoek opnieuw uitgevoerd.
Publicatiedatum: 27-7-2005
© 2004 Gemeente Deventer Laatste wijziging woensdag 27 juli 2005
Gemeente Deventer