Gemeente Deventer

Week 30, 27 juli 2005

Bijstandsclienten tevreden over dienstverlening

De cliënten van de sector Sociale Voorzieningen van de gemeente Deventer zijn tevreden over de dienstverlening. Dat blijkt uit het klanttevredenheidsonderzoek dat de gemeente iedere twee jaar onder mensen met een bijstandsuitkering in Deventer uitvoert.

Het onderzoek richt zich met name op mogelijke verbeterpunten. Aan de hand van de uitkomsten van het onderzoek worden acties ontwikkeld om verbeteringen door te voeren. Ook wordt in het onderzoek de mening gepeild over belangrijke nieuwe beleidsuitgangspunten, zoals de uitgangspunten uit Werk Loont, het project in Deventer om uitkeringsgerechtigden klaar te stomen voor de arbeidsmarkt.

Enkele resultaten

Ruim negentig procent van de bezoekers aan de sector oordeelt daarover positief, een toename ten opzichte van 2003. Nog geen tien procent antwoordt in negatieve termen. De gemiddelde wachttijd is afgenomen, 87 procent van de ondervraagden gaf aan binnen tien minuten geholpen te zijn.
Cliënten hechten eraan om steeds contact te hebben met dezelfde medewerker, zodoende hoeven zij niet steeds opnieuw hun verhaal te doen. De sector Sociale Voorzieningen streeft hier dan ook naar. Uit het onderzoek van 2003 bleek dat dit slechts in iets meer dan de helft van de gevallen verwezenlijkt kon worden. Het onderzoek 2005 laat echter zien dat iedereen zijn eigen bijstandsconsulent heeft gesproken.
Bijna negentig procent van de ondervraagden zegt de uitkering altijd op tijd te ontvangen. En ruim tachtig procent vindt dat de bijstandsconsulent hen behandelt met respect.
Minder positief is de telefonische bereikbaarheid. Ruim de helft van de mensen die de bijstandsconsulent belde is daarin altijd geslaagd. Dat is weliswaar een toename met vijf procent maar de sector Sociale Voorzieningen vindt dat onvoldoende. Daarom is er een concreet verbeterplan opgesteld om hier verdere verbetering in aan te brengen.

Stellingen

Aan de ondervraagden zijn verschillende stellingen voorgelegd die verband houden met nieuwe eisen in het kader van de Wet werk en bijstand. In deze nieuwe wet is bijvoorbeeld elk ânormaalâ werk passend. Dat wil zeggen dat men alle aangeboden werkzaamheden moet accepteren, ongeacht de opleiding, leeftijd of werkervaring. De gemeente voert op dit moment âWerk Loontâ in. Werk loont moet leiden tot een activeringstraject naar werk voor iedereen die een beroep doet op een uitkering. Het is daarvoor van belang om inzicht te krijgen hoe cliënten tegen de nieuwe, strengere voorwaarden voor uitkering aankijken.

Uit de resultaten blijkt dat tweederde het eens is met de stelling âVoor een bijstandsuitkering mag van mij een tegenprestatie worden verwachtâ. Met de stelling âMet een bijstandsuitkering moet je elk normaal werk accepteren, ook werk beneden je niveau of zwaar of vuil werkâ is de helft het eens. Met de stelling âWerken is beter dan thuis zittenâ is maar liefst tachtig procent het eens. De helft van de bijstandsgerechtigden denkt zelf nooit meer aan het werk te komen, een lichte toename ten opzichte van 2003 maar een afname ten opzichte van 2001. Dit is wellicht mede te verklaren door de huidige slechte arbeidsmarkt.

In 2007 wordt het klanttevredenheidsonderzoek opnieuw uitgevoerd.

Publicatiedatum: 27-7-2005

© 2004 Gemeente Deventer Laatste wijziging woensdag 27 juli 2005