Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

27 juli 2005

Marketingrapport Klusserbranche 2005

Almelo - Van Es Marketing Services heeft een uitvoerig onderzoek gehouden onder klussenbedrijven in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport Klusserbranche 2005 uiteengezet. Voor toeleverende bedrijven in de branche biedt het rapport een actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen, inkoopgedrag, leveranciers, distributiekanalen en mediagebruik.

Economisch perspectief
Bij de Kamers van Koophandel staan ruim 18.000 economisch actieve bedrijven in Nederland met als activiteit "klussenbedrijven" ingeschreven. Op 1 januari 2005 stonden er ruim 74.000 ondernemingen ingeschreven in de bouwnijverheid (SBI-code 45). Ongeveer een kwart van alle inschrijvingen zijn klussenbedrijven. Dit aandeel is de afgelopen jaren fors gestegen. Gezien de stagnatie in nieuwbouw en grootschalige (nieuwbouw-)projecten in het bijzonder, is de onderhoudsmarkt binnen de bouwnijverheid momenteel het meest gunstige marktsegment. Klussenbedrijven, die zich van oudsher al sterk richten op deze markt, profiteren dan ook van deze ontwikkeling. Een bijkomend voordeel is dat de particuliere onderhoudsmarkt een minder grillige ontwikkeling vertoont en daardoor een stabiele basis vormt. Gemiddeld realiseert een klussenbedrijf 21 % van de omzet bij zakelijke klanten en 79 % in opdracht van particulieren. Het uitvoeren van onderhoudwerkzaamheden vertegenwoordigt 64 % van de omzet van een klussenbedrijf. Een kwart van de klussenbedrijven behaalt meer dan de helft van de omzet middels het uitvoeren van één specifieke activiteit. Deze klussenbedrijven zijn veelal gespecialiseerd in het plaatsen en onderhoud van badkamers, timmerwerk of schilderwerkzaamheden.

De omzet- en resultaatverwachtingen uit het onderzoeksrapport bevestigen het optimisme in de klusserbranche. In het jaar 2004 heeft de helft van de klussenbedrijven een stijging van de omzet gerealiseerd ten opzichte van het voorgaande jaar. 17 % van de respondenten werd geconfronteerd met een dalende omzet. Voor het jaar 2005 verwacht 28 % van de ondernemingen een gelijkblijvende omzet. 16 % verwacht een daling en de overige 56 % een stijging van de omzet. In het jaar 2002 is er ook naar de omzetverwachting gevraagd over het lopende jaar ten opzichte van het jaar 2001. Toen verwachtte 7 % van de respondenten een daling en 52 % een stijging van de omzet te realiseren. De verwachtingen ten aanzien van de ontwikkeling van het netto bedrijfsresultaat zijn over het algemeen positief; 27 % verwacht een gelijkblijvend netto bedrijfsresultaat en 58 % een stijging. Deze cijfers staan in schril contrast met andere doelgroepen in de bouwnijverheid. Een kanttekening bij de sterke toename van het aantal klussenbedrijven is echter op zijn plaats. Jaarlijks starten er vele vakmensen een klussenbedrijf, maar veel van deze ondernemingen zijn geen lang leven beschoren. Vakmanschap krijgt van de ondernemer veel aandacht, maar onvoldoende kennis of affiniteit met andere ondernemersaspecten, zoals een goede administratie, financiën, marketing en verkoop, kunnen het ondernemerssucces in de weg staan.

Inkoop en leveranciers
96 % van de klussenbedrijven koopt geheel zelfstandig in. Er wordt weinig samengewerkt op het gebied van inkoop. 84 % van de inkoopwaarde heeft betrekking op materiaal en materieel dat het klussenbedrijf zelf kiest. Opdrachtgevers bepalen 15 % van de materiaal- en materieelkeuze, waarbij wel nagenoeg altijd het klussenbedrijf zelf de bestelling plaatst. Het is doorgaans de directeur, eigenaar of bedrijfsleider die zich bezig houdt met inkoopbeslissingen en inkoopcontracten. Gemiddeld heeft 17 % van de inkoopwaarde betrekking op materieel. Van de gemiddelde bestedingen aan materieel heeft 87 % betrekking op het kopen en 13 % op het huren van materieel.

Men heeft gemiddeld zeven regelmatige leveranciers voor materiaal. De trend is een beperking van het aantal regelmatige leveranciers. In het jaar 2002 bedroeg het nog ruim acht leveranciers. Het afgelopen jaar werd 7,9 % van de relaties met leveranciers verbroken waarbij slechte service en ondeskundig personeel een belangrijk motief was. Ook de prijsstelling en aanverwante condities spelen een belangrijke rol bij het afstoten van een leverancier. Ten opzichte van de onderzoeksresultaten van het jaar 2002 is het aandeel van prijsstelling en condities als motief voor het verbreken van een relatie aanzienlijk gestegen. Bij het aantrekken van een nieuwe regelmatige leverancier vormt de prijsstelling en het assortiment een belangrijk motief voor de leverancierskeuze. Bij de selectie van een leverancier wordt er vooral op de breedte van het assortiment gelet, evenals de leveringsbetrouwbaarheid en de prijs/kwaliteit verhouding. Ten opzichte van het jaar 2002 heeft de breedte van het assortiment sterk aan belang gewonnen en is de kwaliteit van de producten minder belangrijk geworden.

De zes meest (spontaan) genoemde leveranciers zijn Bouwmaat, Technische Unie, PontMeyer, Imabo, Raab Karcher en Jongeneel. Bij de geholpen leveranciersrelaties voert Bouwmaat de ranglijst aan; 72 % van de respondenten is in een bepaalde mate klant bij Bouwmaat. Naast de spontaan genoemde leveranciers krijgen ook bouwmarkten zoals Gamma, Praxis en Karwei een hoge notering in de geholpen ranglijst van leveranciers. 70 % van de ondervraagden koopt wel eens materiaal bij Gamma en 56 % bij Praxis. Van de klussenbedrijven die wel eens materiaal bij bouwmarkten kopen, noemt 86 % zich een incidentele klant en 14 % een regelmatige klant. Dat verklaart dan ook dat slechts 13 % van de inkoopwaarde van een gemiddeld klussenbedrijf in de kassa van bouwmarkten terecht komt. Zelfbediening bij een afhaalmagazijn of winkel is onder klussenbedrijven erg populair. Daarnaast bestelt men vaak via de telefoon.

Op het gebied van informatievoorziening via automatisering en nieuwe media toepassingen is er behoefte aan verbetering. Veel genoemde aspecten hebben betrekking op het verschaffen van prijsinformatie (zowel de beschikbaarheid van prijsinformatie als de duidelijkheid en naleving daarvan) en de snelheid waarmee men bepaalde informatie ontvangt bij het doen van een aanvraag. Ook bij zelfbediening stelt men het op prijs dat er bij de productschappen prijsinformatie aanwezig is. Daarnaast is er een grote behoefte aan verbetering op logistiek gebied en voorraadbeheer. Betere voorraden en snellere levering. Misgrijpen in de voorraad blijkt voor veel irritatie te zorgen, zeker als het een gangbaar (voorraad-)artikel betreft.

Media en communicatie
Bij de oriëntatie op nieuwe leveranciers spelen vakbladen, mond tot mond reclame en vakbeurzen een vooraanstaande rol. Bij de oriëntatie op nieuwe producten zijn vakbeurzen en vakbladen favoriet. 67 % van de respondenten leest vakbladen. Het meest (spontaan) genoemde vakblad is Klusvisie. Het afgelopen jaar heeft 61 % van de respondenten vakbeurzen bezocht, waarbij de Bouwbeurs te Utrecht de meest bezochte vakbeurs is. Promotionele acties van leveranciers via de fax of de telefoon worden in de regel niet positief ontvangen. Actieaanbiedingen op een verkooppunt daarentegen worden erg gewaardeerd. Ten opzichte van de onderzoeksresultaten van het jaar 2002 wordt e-mail nu beduidend meer positief gewaardeerd. Internet wordt het meest gebruikt voor e-mail, het betalingsverkeer en het raadplegen van productinformatie. 40 % van de ondernemingen die toegang hebben tot internet plaatst bestellingen via internet. Ten opzichte van het jaar 2002 is het percentage van de klussenbedrijven dat producten bestelt via internet met 10 % toegenomen. Eén op de drie respondenten die toegang tot internet heeft geeft aan informatie of functies op internetsites van leveranciers te missen. Het gaat hier in veel gevallen om het ontbreken van prijsinformatie.

Aan het onderzoek onder klussenbedrijven hebben 166 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een internetenquête uitgevoerd. De respondenten staan bij de Kamers van Koophandel ingeschreven onder de SBI- / BIK-code 452112. Het onderzoek wordt periodiek herhaald om trends en ontwikkelingen in de branche inzichtelijk te maken.

Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau dat is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag. Meer informatie over het onderzoek en bestelmogelijkheden vindt u op www.marktdata.nl.

E I N D E P E R S B E R I C H T

Meer informatie over dit persbericht is te verkrijgen bij Han van Es. www www.marktdata.nl
@ info@marktdata.nl
T 0546 45 66 62
F 0546 45 67 80


---- --