Selekt Mail Nederland blijft snelst groeiende postbedrijf

27.07.2005 / 13:50 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Selekt mail

Selekt Mail Nederland blijft snelst groeiende postbedrijf in Nederland Postbezorging in Nederland wordt steeds geler


-In 2005 al 115 miljoen poststukken verwerkt

-Aantal bezorgers neemt dit jaar toe tot 7.500

-50 procent meer eigen voertuigen voor eigen logistiek distributienetwerk
-20 procent meer klanten in tweede kwartaal (exclusief PostCompact)
-Tweede Kamer duidelijk over liberalisering: april 2007

UTRECHT, woensdag 27 juli 2005 - Ruim een maand geleden, op 15 juni, vierden Selekt Mail Nederland feest om de bezorging van het 100 miljoenste poststuk in 2005. Deze feestelijke stemming is, bij de afsluiting van het tweede kwartaal van 2005 nog steeds aanwezig: Selekt Mail Nederland blijft het snelst groeiende postbedrijf van Nederland. Ook het afgelopen kwartaal groeide Selekt Mail Nederland op alle fronten. Het aantal transporteenheden is met 50 procent toegenomen, het aantal bezorgers is opnieuw groter dan vorig kwartaal en Selekt Mail Nederland draagt structureel bij aan de winst van moederbedrijf Deutsche Post. Diverse bedrijven, waaronder de Telefoongids, Pincode Telenet en Center Parcs, kozen er in het afgelopen kwartaal voor om hun post voortaan door Selekt Mail Nederland te laten bezorgen. Ook van PostCompact, een product voor postbezorging dat speciaal is ontwikkeld voor verzenders uit het MKB, maken steeds meer bedrijven gebruik. Sinds de introductie van PostCompact begin dit jaar, zijn 339 nieuwe klanten genoteerd. Omdat Selekt Mail Nederland nu al kwartaal na kwartaal snel groeit verandert ook langzaam, maar gestaag de postbezorging in Nederland. De postbode van weleer is niet meer de enige bezorger die voor post op de deurmat zorgt. Sinds november 2002 brengt Selekt Mail Nederland in heel Nederland post rond. Steeds vaker zijn het bezorgers van Selekt Mail Nederland, duidelijk herkenbaar in hun gele outfit, die de post bezorgen. De Selekt Mail bezorger is zelfs te zien in de spraakmakende tv-commercial van Wehkamp.

Wel heeft TPG Post momenteel nog het monopolie op brieven t/m 100 gram. Selekt Mail Nederland bezorgt daarom uitsluitend brieven zwaarder dan 100 gram en drukwerk (waarvoor geen gewichtsgrens geldt), Onlangs (op 28 juni) heeft de Tweede Kamer een wetsvoorstel aangenomen waarmee het monopolie van TPG Post per 1 januari 2006 wordt verkleind naar brieven t/m 50 gram. Vanaf april 2007 zal de gehele postmarkt worden opengesteld voor concurrentie. Met deze liberalisering kunnen bedrijven en non-profit organisaties al hun post door Selekt Mail Nederland laten bezorgen en zal een steeds groter deel van de post in Nederland worden rondgebracht door bezorgers in het geel.herkenbare outfit weghalen.

Over Selekt Mail Nederland
Selekt Mail Nederland (www.selektmailnederland.nl) is een joint venture tussen Deutsche Post en Wegener. Beide bedrijven waren in de Nederlandse markt al actief als aanbieders van postdienstverlening voor bedrijven. In de zomer van 2002 hebben beide bedrijven aangegeven dat ze van plan waren hun postactiviteiten te bundelen en gezamenlijk zich te ontwikkelen tot de tweede aanbieder in deze markt na TPG Post. In november 2002 is Selekt Mail Nederland officieel opgericht en vanaf dat moment maakte het bedrijf een vliegende start. Op dit moment biedt Selekt Mail Nederland een landelijk dekkend netwerk van bezorgers dat minimaal twee maal per week alle huisadressen in Nederland aandoet. Selekt Mail Nederland biedt alle mogelijke dienstverlening op het gebied van post die momenteel niet binnen het monopolie van TPG Post valt.


--- Noot voor de redactie,